Τούρκοι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας: αίσθημα της τιμής στο ίδιο επίπεδο με εκείνο του ΙΚ;




Ένα ρωσικό  αεροπλάνο Su-24 καταρρίφθηκε σε συριακό έδαφος ένα χιλιόμετρο από τα σύνορα από ένα τουρκικό αεροσκάφος F-16 C, με έναν πύραυλο αέρος-αέρος AIM-120 AMRAAM, που έχει ακτίνα δράσης πέρα ​​από το οπτικό πεδίο (70-105 km). Η επίθεση κατά του αεροπλάνου Su-24 συνέβη μετά από μια αποστολή βομβαρδισμού στόχων στο έδαφος του κυβερνείου της Λατάκειας στη Συρία, κατά την επιστροφή του στην αεροπορική βάση του Hmeimim. Στην περίπτωση αυτή, παραβιάστηκαν σοβαρά το δίκαιο και οι διεθνείς συμβάσεις για το διεθνές εναέριο χώρο, τα οποία έχει επικυρώσει η Τουρκία. 

Μία από τις περιπτώσεις όπου θεωρείται ότι ένα αεροπλάνο χρησιμοποίησε, χωρίς άδεια, τον εναέριο χώρο ενός κράτους που έχει υπογράψει τη Σύμβαση του Σικάγου, είναι η είσοδος στον εναέριο χώρο του κράτους αυτού, χωρίς να έχει χορηγηθεί η έγκριση που δίνεται από κατάλληλους φορείς (αρχή της πολιτικής αεροπορίας για τα πολιτικά αεροσκάφη, το Υπουργείο Άμυνας για τα πολεμικά αεροσκάφη). Στην περίπτωση αυτή, οι οθόνες στο έδαφος καθορίζουν τη θέση του αεροπλάνου, προσπαθώντας να το ταυτοποίησουν και να δημιουργήσουν ραδιοζεύξεις για να μεταδώσουν τις πληροφορίες προς το πλήρωμα του αεροσκάφους.

Εάν είναι αδύνατο να γίνει η σύνδεση μέσω ασυρμάτου με το αεροπλάνο και εκείνο συνεχίζει να χρησιμοποιεί τον μη εξουσιοδοτημένο εναέριο χώρο ενός κράτους ή αν το πλήρωμα δεν ακολουθεί τις κατευθυντήριες γραμμές που έλαβε από τις υπηρεσίες της εναέριας κυκλοφορίας , τότε ακολουθεί η αναχαίτιση  με πολεμικά αεροσκάφη. Ο σκοπός της αναχαίτιση είναι η οπτική αναγνώριση του αεροσκάφους που χρησιμοποίει τον εναέριο χώρο χωρίς άδεια, για να το κατευθύνει και να το συνοδεύσει εκτός του εναέριου χώρου του εν λόγω κράτους. 




Εάν, μετά την ολοκλήρωση αυτών των βημάτων, το αεροπλάνο εξακολουθεί να αρνείται να συμμορφωθεί, τα αεροσκάφη αναχαίτισης μπορούν να ρίξουν προειδοποιητικές βολές εναντίον του. Η προειδοποιητική βολή γίνεται αποκλειστικά με όπλα του πυροβολικού (στην περίπτωση του τουρκικού F-16, με το ενσωματωμένο κανόνι M61A1- Vulcan, 20 mm) για να προειδοποιήσει το πλήρωμα του αεροσκάφους που χρησιμοποιεί τον εναέριο χώρο χωρίς άδεια και χωρίς να το αγγίξει. Εάν μετά τη προειδοποιητική βολή το αεροσκάφος επιμένει και αρνείται να αλλάξει τη πορεία της πτήσης για να βγει από το παραβιασμένο εναέριο χώρο, τα στρατιωτικά καταδιωκτικά μπορούν να διενεργήσουν καταστροφικά πυρά.

Εν ολίγοις, τα αεροπλάνα που παραβιάζουν τον εναέριο χώρο ενός Κράτους, αναγνωρίζονται οπτικά και συνοδεύονται εκτός ζώνης με μαχητικά αεροσκάφη. Μόνο όταν παρουσιάζουν άμεσο κίνδυνο θα παρθεί η απόφαση να καταρριφτούν. 

Κατά τη διάρκεια της πτήσης, το ρωσικό αεροσκάφος ήταν τουλάχιστον σε 10-20 δευτερόλεπτα μακριά από το εναέριο χώρο της Τουρκίας, μια ορεινή περιοχή όπου τα σύνορα είναι πολύ κυματοειδή και που είναι δύσκολα εντοπίσημη οπτικά από μεγάλο υψόμετρο. Από τις εικόνες ραντάρ, η αεροπορία της Τουρκίας σημειώνει ότι το ρωσικό Su-24 αεροσκάφος πέταξε παράλληλα με τα τουρκο-συριακά σύνορα, και συνεπώς δεν είχε καμία πρόθεση για κάθετη διείσδυση στον εναέριο χώρο της Τουρκίας, και κατά τη διάρκεια της απογείωσης των τουρκικών μαχητικών, το ρωσικό Su-24 είχε ήδη αμολήσει τις βόμβες που είχε κάτω από τα φτερά του και ήταν άοπλο. Στην παρακάτω εικόνα, η κόκκινη γραμμή είναι η τροχιά του αεροσκάφους Su-24, η γκρίζα γραμμή δείχνει την εξέλιξη του τουρκικού αεροσκάφους αναχαίτισης F-16 C. Τα σύνορα της Συρίας με την Τουρκία είναι χρώματος μπλε.

Ως πρώην πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, μπορώ να πω ότι μεταξύ των στρατιωτικών πιλότων, ανεξάρτητα από τη χώρα ή τις συνθήκες, υπάρχει πάντα ένα ιπποτικό πνεύμα, αλληλεγγύης και αμοιβαίου σεβασμού. Ο Τούρκος πιλότος που κατέρριψε το ρωσικό αεροσκάφος Su-24  είναι δειλός. Ποτέ δεν έκανε οπτική αναγνώριση του ρωσικού αεροπλάνου και δεν έκανε καμία προειδοποιητική βολή με το ενσωματωμένο κανόνι. Μετά τους ελιγμούς για να φτάσει σε υψόμετρο όπου το ραντάρ του είχε τη μέγιστη εμβέλεια, ο Τούρκος πιλότος εγκλώβισε το ρωσικό αεροσκάφος (πιθανόν από απόσταση 60 χιλιόμετρων) και εκτόξευσε το πύραυλο AIM-120 AMRAAM. Ένας πραγματικός πιλότος μαχητικού αεροπλάνου δεν θα πυροβολούσε ποτέ ένα άοπλο αεροπλάνο, το οποίο δεν επιδιώκει να τον συναντήσει, αλλά εξελίσσεται αριστερά δεξιά σε μια πορεία κάθετη προς τη δική του, και δεν αποτελούσε καμιά απειλή κατά της Τουρκίας.

Εκμεταλλευόμενη την αδυναμία των συριακών αρχών, αντιμέτωπων με έναν εμφύλιο πόλεμο τον Ιούνιο του 2012, η ​​Τουρκία μετακίνησε μονομερώς την συριακή συνοριακή γραμμή 8 χιλιόμετρα προς νότο, μέσα στο έδαφος της Συρίας. Ο λόγος που επικαλέστηκε για αυτήν την παράνομη απόφαση ήταν η ανάγκη για έναν νεκρό χώρο (buffer zone)  που να επιτρέψει στην Τουρκία καλύτερη υπεράσπιση ενάντια στη διείσδυση των ισλαμιστών τρομοκρατών που δρουν στη Συρία.

Η αλλαγή των συνόρων της Τουρκίας, η οποία δεν αναγνωρίζεται από τον ΟΗΕ, έχει γίνει σιωπηρά αποδεκτή από τους συμμάχους της στο ΝΑΤΟ (ΗΠΑ, Ισπανία, Ολλανδία, Γερμανία), οι οποίοι έστειλαν συστοιχίες πυραύλων Patriot ΑΑ στο νότο της Τουρκίας, για να καλύψουν τη νεκρή ζώνη. 


Δεδομένης αυτής της καταχρηστικής κατοχής από την Τουρκία ενός μέρους του εδάφους της Συρίας, αναρωτιέμαι αν το γεγονός της κατάρριψης του ρωσικού αεροσκάφους Su-24 που εξελεγχόταν ακριβώς σε αυτό το νεκρό χώρο δεν ήταν μια προσεκτικά προγραμματισμένη προβοκάτσια από τον πρόεδρο Ερντογάν για να εμπλακεί το ΝΑΤΟ σε μια στρατιωτική αντιπαράθεση με τη Ρωσία.

Valentin Vasilescu 
  Πιλότος της πολεμικής ρουμανικής αεροπορίας, πρώην αναπληρωτής διοικητής των στρατιωτικών δυνάμεων στο αεροδρόμιο Otopeni (Ρουμανία), διπλωματούχος της στρατιωτικής επιστήμης από την Ακαδημία Στρατιωτικών Σπουδών του Βουκουρεστίου το 1992.

Μετάφραση ρουμανικά-γαλλικά Avic - Διεθνές Δίκτυο
Μετάφραση γαλλικά-ελληνικά Κριστιάν Άκκυριά για τον ''Ινφογνώμων Πολιτικά''.
                                             
ΠΗΓΗ:
26-11-2015