Η κεκλεισμένων των Θυρών συνάντηση του ΔΝΤ και η στάση της Ουάσιγκτον.

(1) Η  κεκλεισμένων των Θυρών συνάντηση του ΔΝΤ και η στάση της Ουάσιγκτον. 

 (2) Καμία συζήτηση για αξιολόγηση και συμμετοχή ΔΝΤ στο Πρόγραμμα:  Ο Τράμπ δεν …παρενέβη!  

 (3)Στα δύο το Δ.Σ. του ΔΝΤ για την Ελλάδα: 
Διαφωνίες για δημοσιονομική πορεία και βιωσιμότητα ελληνικού χρέους

(4) Κοινό μέτωπο Τσακαλώτου και Στουρνάρα κατά ΔΝΤ. 
 Απέστειλαν επιστολές με επιθετική φρασεολογία. 

 (5) Έκθεση ΔΝΤ με τέσσερις θεμελιώδεις προκλήσεις  


(6) Η Ελλάδα δένει τις ζώνες της για τη σύγκρουση με το αδιέξοδο.
       

Η  κεκλεισμένων των Θυρών συνάντηση του ΔΝΤ 

 και η στάση της Ουάσιγκτον
Το ενδιαφέρον για τη σημερινή συνάντηση των Μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ συγκεντρώνεται κυρίως σε δύο σημεία, τα σχόλια που θα διατυπωθούν από την πλευρά του Αμερικανού εκπροσώπου και τις συζητήσεις που θα γίνουν από την κα. Λαγκάρντ στο περιθώριο της συνάντησης για την αναζήτηση μιας φόρμουλας για "λειτουργική συμμετοχή" του Ταμείου στο ελληνικό πρόγραμμα.
Από την πλευρά στελεχών της Κομισιόν υποστηρίζεται πως παρά το γεγονός οτι η σημερινή συζήτηση για τις δύο Εκθέσεις του ΔΝΤ δεν μπορεί αφ' εαυτή να δώσει κάποια αποτελέσματα, εντούτοις η συνάντηση μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά κρίσιμη για την μετάβαση σε μία "περισσότερο ουσιαστική σχέση με το ΔΝΤ". 
Αυτό όμως θα εξαρτηθεί τόσο από την στάση της Ευρωζώνης όσο και από εκείνη της Αθήνας. 
Εκτός βέβαια και αν ο εκπρόσωπος της Ουάσιγκτον ανατρέψει το σκηνικό με απορριπτικά για την συμμετοχή του ΔΝΤ "σχόλια". 
Ακόμα και σ' αυτή την περίπτωση όμως οι διαδικασίες για το ενδεχόμενο αποχώρησης του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα θα χρειασθούν χρόνο...
Το κλειδί διπλής όψεως 
Το "κλειδί", όπως εκτιμάται από την πλευρά στελεχών της Κομισιόν, για την διασφάλιση μίας μεταβατικής "λειτουργικής συμμετοχής" του Ταμείου εξαρτάται από δύο "πράξεις": 
• την αποδοχή από την πλευρά της Ελλάδας ενός πλαισίου που θα διασφαλίζει την επίτευξη του 3,5% του ΑΕΠ ως πρωτογενές πλεόνασμα και
• τη συγκεκριμενοποιημένη δέσμευση της Ευρωζώνης για ενα επαρκές και αποτελεσματικό πακέτο μεσοπρόθεσμης εφαρμογής μέτρων ελάφρυνσης του χρέους.
Και τα δύο ζητήματα βέβαια δεν αφορούν την ατζέντα στην σημερινή συνάντηση, αλλά θα τεθούν και θα συζητηθούν στο περιθώριο της σημερινής συνάντησης όσο και σε διμερείς επαφές που έχουν προετοιμασθεί.  
Το ΔΝΤ θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα τόσο του πρώτου όσο και του δεύτερου πακέτου και στην συνέχεια θα αποφασίσει για το αν και πώς της συμμετοχής του. 
Στο μεταξύ όμως -δεδομένου ότι προϋπόθεση της συζήτησης αυτής είναι η ολοκλήρωση της Β αξιολόγησης- θα πρέπει να συνεχίσει την παρουσία του με τον τρόπο που αυτή έχει "νομιμοποιηθεί” από το καλοκαίρι του 2014, ήτοι από τότε που συνεχίζει να συμμετέχει στην εποπτεία του προγράμματος χωρίς όμως να συνεχίζει την χρηματοδότησή του.  
Το επόμενο βήμα 
Στην σημερινή βέβαια συζήτηση των δύο Εκθέσεων θα "λείπουν” και τα δύο αυτά στοιχεία όσο αφορά την εκτίμηση του ΔΝΤ για την βιωσιμότητα του χρέους η οποία έχει κριθεί μόνο στην βάση των αποτελεσμάτων της πρώτης αξιολόγησης και της εκτίμησης του πακέτου των μέτρων βραχυπρόθεσμης παρέμβασης στο χρέος. 
Όμως η απόφαση –συμφωνία του περασμένου Μαΐου (2016) συμπεριλαμβάνει τόσο τα μεσοπρόθεσμης παρέμβασης μέτρα χρέους όσο και τα μακροπρόθεσμα. 
Η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους στην ελάφρυνση του ελληνικού χρέους είναι "απούσα" από την Έκθεση βιωσιμότητας του χρέους που θα συζητηθεί σήμερα και αυτό ως κάτι γνωστό σε όλες τις πλευρές καθιστά την συζήτηση για την βιωσιμότητα ανολοκλήρωτη μέχρι η Ευρωζώνη να διατυπώσει τα μέτρα αυτά και να τα "τιμολογήσει”...
Στο πλαίσιο αυτό σήμερα αναμένεται να γίνουν ενδιαφέρουσες συζητήσεις τόσο στην διάρκεια της "κελεισμένων των θυρών” συνάντησης όσο και στο περιθώριό της.   
Όλα αυτά βέβαια μπορεί να... ακυρωθούν με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο αν η πλευρά του εκπροσώπου της Ουάσιγκτον βάλει στο τραπέζι απόψεις, όπως αυτή του υποψήφιου πρέσβη των ΗΠΑ στις Βρυξέλλες. Ο κ. Τέντ Μάλοχ όπως είναι γνωστό πριν από ένα 24ωρο διατύπωσε το ερώτημα "γιατί η Ελλάδα συνεχίζει σ' αυτή την τελματώδη κατάσταση ενώ από καθαρά οικονομική άποψη θα έπρεπε να βγει από το ευρώ...”.
Σ' αυτή την περίπτωση τα επόμενα βήματα, θα έχουν άλλη κατεύθυνση με βασικό στοιχείο την αντικατάσταση του ΔΝΤ από τον ESM αλλά και πολύ περισσότερο χρόνο και δυσκολίες για να φτάσουμε στην ολοκλήρωση αυτής της "αλλαγής”.  
6/2/2017
Του Γ. Αγγέλη
http://www.capital.gr/oikonomia/3189131/i-kekleismenon-ton-thuron-sunantisi-tou-dnt-kai-i-stasi-tis-ouasigkton


                        ΣΧΕΤΙΚΑ                           



 Καμία συζήτηση για αξιολόγηση και συμμετοχή ΔΝΤ στο Πρόγραμμα: 

   Ο Τράμπ δεν …παρενέβη!  

Δεν έγινε καμία αναφορά στο ενδεχόμενο χρηματοδοτικής συμμετοχής του ΔΝΤ   στο Ελληνικό Πρόγραμμα, στη χθεσινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, ούτε και ασχολήθηκαν τα μέλη του με την δεύτερη αξιολόγηση ή τον χρόνο επιστροφής της Αποστολής υπό την κ. Ντέλια Βελκουλέσκου. 

Επίσης ο αντιπρόσωπος της Ελλάδας Μιχάλης Ψαλιδόπουλος   ΔΕΝ διάβασε τις επιστολές του  υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και του διοικητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα, οι οποίες απλά κατατέθηκαν στη διάρκεια της συνεδρίασης και δόθηκαν στους αποδέκτες. Έτσι διαψεύστηκαν οι ανόητες πληροφορίες που κυκλοφόρησαν σε ελληνικά ΜΜΕ και τα οποία άσκησαν συνειδητή παραπληροφόρηση. 

Επιπλέον επιβεβαιώθηκε η πληροφορία της ιστοσελίδας μας ότι
η αμερικανική πλευρά ΔΕΝ προσήλθε στο Δ.Σ. με νέες θέσεις, κάτι που αποδεικνύει ότι αυτό το διάστημα η Ελλάδα, αλλά και η Ευρωζώνη δεν είναι στα ραντάρ της νέας αμερικανικής κυβέρνησης. 

Συγκεκριμένα:

 Ο αναπληρωτής διευθυντής των ΗΠΑ στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ταμείου δεν διαφοροποιήθηκε από τη στάση που υιοθετούσαν οι αμερικανικές αρχές κατά τη διακυβέρνηση του Μπαράκ Ομπάμα. Το ίδιο έπραξε και ο Γερμανός διευθυντής στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ, ο οποίος παρουσίασε τις πάγιες ευρωπαϊκές θέσεις και δεν απέκλινε από αυτές. 

Οι πηγές επιβεβαιώνουν ότι το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, λόγω της απουσίας του νέου υπουργού, ο οποίος δεν «πέρασε» ακόμα από τη Γερουσία, δεν έχει καταλήξει σε νέες θέσεις για το ελληνικό ζήτημα, με αποτέλεσμα στο χθεσινό Δ.Σ. να ακούσουν οι παριστάμενοι τις απόψεις του πρώην υπουργού Οικονομικών κ. Τζακ Λιού. Έτσι διαψεύδονται όλες οι πληροφορίες που ήθελαν τον Λευκό Οίκο να παρεμβαίνει στο ΔΝΤ για την ελληνική κρίση. ΔΕΝ συνέβη κάτι τέτοιο. 

Οι πηγές μας είπαν ότι επικράτησε καλό κλίμα στη διάρκεια της συνεδρίασης και η κ. Κριστίν Λαγκάρντ, που προέδρευσε της συνεδρίασης είχε εύκολο έργο να επιτελέσει. Η ίδια δεν τοποθετήθηκε και άφησε τον Πολ Τόμσεν και την Ντέλια Βελκουλέσκου να εξηγήσουν τις θέσεις του Ταμείου.

 Όμως, πρέπει να τονιστεί ότι η χάραξη μιας κοινής γραμμής εντός του ΔΝΤ για το ελληνικό πρόγραμμα καθίσταται αρκετά δύσκολη, χωρίς αυτό όμως να θέτει απαραίτητα προσκόμματα στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης. Και αυτό αποκαλύφθηκε από τις διαφωνίες που καταγράφηκαν στη ανακοίνωσε που εξέδωσε το Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ για το βαθμό της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους όσο και για το ύψος των πλεονασμάτων μεσοπρόθεσμα. 

Σημειώνουμε ότι η έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους έτυχε της υποστήριξης της πλειοψηφίας των μελών του Δ.Σ. Πάντως, μερικοί αντιπρόσωποι, ιδιαίτερα Ευρωπαίοι, ισχυρίστηκαν ότι ο Πόλ Τόμσεν και η Ντέλια Βελκουλέσκου ήταν πολύ «συντηρητικοί» σε ορισμένες από τις υποθέσεις τους στην ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους. 

Τα μέλη του Δ.Σ. αναγνώρισαν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2016 θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω, και τονίστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι οι αξιωματούχοι του ΔΝΤ αμφισβητούν την ικανότητα της Ελλάδος να καταγράψει υψηλά πλεονάσματα για μεγάλα διαστήματα και με βιώσιμο τρόπο. 

Τα μέλη του Δ.Σ. συμφώνησαν με τα στελέχη του ΔΝΤ ότι ο μεσοπρόθεσμος στόχος του 1,5% είναι επαρκής και πως οποιοσδήποτε υψηλότερος στόχος για το πλεόνασμα θα πρέπει να μην έχει επιπτώσεις στην ανάπτυξη της οικονομίας. 
Όμως, ο εκπρόσωπος της Γερμανίας φέρεται να υποστηρίζει ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να καταγράφει πλεονάσματα ύψους 3,5% του ΑΕΠ. 

Υπογραμμίστηκε επίσης ότι «εάν η Ελλάδα δεν μπορεί να λάβει την υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων της για ένα πρόγραμμα που θα προβλέπει πλεονάσματα 1,5% του ΑΕΠ θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι θα πληρώσει υψηλότερο τίμημα ως προς την ανάπτυξη της οικονομίας της». Το ΔΝΤ θα μπορούσε να υποστηρίξει ένα τέτοιο ενδεχόμενο μόνο εάν δει – και συμφωνήσει – με τα μέτρα που θα ληφθούν από τις ελληνικές Αρχές, τονίστηκε χαρακτηριστικά.

 Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου στηρίζει ομόφωνα τη διεύρυνση της φορολογική βάσης στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και τον εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών δαπανών. Σύμφωνα με πηγές αυτό το σημείο «συναίνεσης» εντός του Ταμείου μπορεί να θεωρηθεί με ασφάλεια και το «ελάχιστο» απαιτούμενο σημείο επαφής του ΔΝΤ, με την Ελλάδα και τους Ευρωπαίους για να υπάρξει πρόοδος στη δεύτερη αξιολόγηση.  

6/2/2017

Πηγή:  

http://mignatiou.com/2017/02/kamia-sizitisi-gia-axiologisi-ke-simmetochi-dnt-sto-programma-o-trab-den-parenevi/



 Στα δύο το Δ.Σ. του ΔΝΤ για την Ελλάδα: 

Διαφωνίες για δημοσιονομική πορεία και βιωσιμότητα ελληνικού χρέους

Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου διαφώνησαν την Δευτέρα το βράδυ για τη δημοσιονομική πορεία της Ελλάδας και τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.

Αυτό εξάγεται από την ανακοίνωση του Ταμείου, που δόθηκε στη δημοσιότητα μετά τη συνεδρίαση του Δ.Σ.

Στην ανακοίνωσή του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του Εκτελεστικού Συμβουλίου, το Ταμείο τονίζει ότι η χώρα μας σημείωσε σημαντική πρόοδο στη μείωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών της από την έναρξη της κρίσης μέχρι σήμερα. Όμως υπογραμμίζεται ότι η εκτεταμένη δημοσιονομική εξυγίανση και η εσωτερική υποτίμηση έχουν οδηγήσει σε υψηλό κόστος την κοινωνία, ως αποτέλεσμα της μείωσης των εισοδημάτων και της εξαιρετικά υψηλής ανεργίας.

ΕΔΩ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗΣ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ:
  IMF Executive Board Concludes 2016 Article IV Consultation, and Discusses Ex Post Evaluation of Greece’s 2012 Extended Fund Facility

Τα μεγάλα κόστη προσαρμογής, καθώς και η σημαντική πολιτική αστάθεια που ακολούθησε -αναφέρει η ανακοίνωση- συνέβαλαν σε καθυστερήσεις στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων από την τελευταία έκθεση του άρθρου 4, οι οποίες κορυφώθηκαν με την κρίση εμπιστοσύνης στα μέσα του 2015.

Στη δήλωση σημειώνεται ότι: «Η οικονομική κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί από τότε, καθώς οι αρχές ξεκίνησαν ένα νέο πρόγραμμα προσαρμογής που υποστηρίζεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Το νέο πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών, στην αποκατάσταση της υγείας του τραπεζικού τομέα, και στην ενίσχυσητης δυνητικής ανάπτυξης. Οι αρχές έχουν νομοθετήσει μια σειρά από σημαντικές δημοσιονομικές, χρηματοπιστωτικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις».

Το Ταμείο σημειώνει ότι η Ελλάδα, υποστηριζόμενη από τις συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις και τη χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους της, επέστρεψε σε μέτρια ανάπτυξη το 2016.

Γράφει ο συγγραφέας της ανακοίνωσης: «Η ανάπτυξη αναμένεται να επιταχυνθεί τα επόμενα χρόνια, κάτι που εξαρτάται από την πλήρη και έγκαιρη εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής των αρχών, συμπεριλαμβανομένης της ταχείας εξάλειψης των κεφαλαιακών ελέγχων που εισήχθησαν στα μέσα του 2015».

Συνεχίζει λέγοντας ότι με βάση το τρέχον πρόγραμμα προσαρμογής η μακροχρόνια ανάπτυξη αναμένεται να φθάσει μόλις λίγο κάτω από το 1% του ΑΕΠ και το πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί μεσοπρόθεσμα σε περίπου 1,5% του ΑΕΠ. Προσθέτει ότι οι καθοδικοί κίνδυνοι για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προοπτικές παραμένουν σημαντικοί και σχετίζονται είτε με την ελλιπή είτε με την καθυστερημένη εφαρμογή των πολιτικών.

Το δημόσιο χρέος είχε φτάσει στο 179% του ΑΕΠ στο τέλος του 2015, και δεν είναι βιώσιμο, τονίζεται. Στην ανακοίνωση αποκαλύπτεται ότι οι περισσότεροι Εκτελεστικοί Διευθυντές συμφώνησαν με την αξιολόγηση των στελεχών του Ταμείου που ασχολούνται με την Ελλάδα και σημειώνει ότι μερικά μέλη του Δ.Σ. είχαν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τη δημοσιονομική πορεία και τη βιωσιμότητα του χρέους.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα μέλη του Δ.Σ. επαίνεσαν τις ελληνικές αρχές για τη σημαντική οικονομική προσαρμογή και τη διόρθωση των ανισορροπιών από το 2010 και μετά, μέσω σημαντικών μεταρρυθμίσεων. Αναγνώρισαν επίσης ότι αυτή η προσαρμογή είχε ένα βαρύ τίμημα για την κοινωνία που, σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά φτώχειας και ανεργίας, συνέβαλαν στην επιβράδυνση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων.

Τα μέλη του Δ.Σ. προέτρεψαν τις αρχές να επιταχύνουν την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων για να εξασφαλιστεί μια επιστροφή σε υψηλότερη ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, αλλά και η βιωσιμότητα του χρέους.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι δεδομένου ότι ακόμα υφίστανται σημαντικοί καθοδικοί κίνδυνοι το Διοικητικό Συμβούλιο τόνισε ότι οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν στη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, στην εξυγίανση των ισολογισμών και στην άρση των εμποδίων για την ανάπτυξη.

Τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. συμφώνησαν ότι δεν απαιτείται περαιτέρω δημοσιονομική εξυγίανση αυτή τη στιγμή από την Ελλάδα, με δεδομένη την εντυπωσιακή προσαρμογή η οποία αναμένεται να φέρει το μεσοπρόθεσμο πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα στο περίπου 1,5% του ΑΕΠ, ενώ ορισμένοι διευθυντές τάχθηκαν υπέρ της καταγραφής πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση το Δ.Σ. του Ταμείου τάχθηκε υπέρ της εξισορρόπησης της δημοσιονομικής πολιτικής με διεύρυνση της φορολογική βάσης στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και τον εξορθολογισμό των συνταξιοδοτικών δαπανών, ώστε να δημιουργηθεί χώρος για στοχευμένη κοινωνική στήριξη προς ευπαθείς ομάδες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές.

Είναι σημαντικό ότι τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. ευνόησαν μια δημοσιονομικά ουδέτερη «επανεξισορρόπηση». Όμως μερικά μέλη θεώρησαν ότι οι μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να στηρίξουν προσωρινά υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά θα υλοποιηθούν μόλις το παραγωγικό κενό κλείσει, έτσι ώστε οι επιπτώσεις στην ανάκαμψη να ελαχιστοποιηθούν.

Τα μέλη του Δ.Σ. έκαναν έκκληση για ανανέωση των προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την αντιμετώπιση του μεγάλου επιπέδου των φορολογικών οφειλών. Ενθάρρυναν δε τις αρχές να ενισχύσουν τη φορολογική διοίκηση, να επικεντρωθούν στις προσπάθειες ελέγχου μεγάλων φορολογουμένων και να ενισχύσουν την εφαρμογή του πλαισίου κατά του ξεπλύματος χρήματος.

Εκαναν επίσης έκκληση για μια συνολική αναδιάρθρωση του συστήματος ρύθμισης οφειλών με βάση την ικανότητα των οφειλετών να πληρώσουν και καλωσόρισαν τα σχέδια για τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου οργανισμού εσόδων.

Ακόμα, τα μέλη του Δ.Σ. τόνισαν την ανάγκη για μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων για να υποστηριχτεί η πιστωτική επέκταση. Ενθάρρυναν δε τις αρχές να ενισχύσουν το νομικό πλαίσιο για την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους, συμπεριλαμβανομένων του εξωδικαστικού μηχανισμού επίλυσης διαφορών, και να αξιοποιήσουν πλήρως το εποπτικό πλαίσιο, δίδοντας κίνητρα στις τράπεζες να θέσουν φιλόδοξους στόχους μείωσης των κόκκινων δανείων.

Τα μέλη του Δ.Σ. τόνισαν ότι η εξασφάλιση επαρκών κεφαλαίων είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των τραπεζών. Υποστήριξαν δε όσο ταχύτερα γίνει η άρση των κεφαλαιακών περιορισμών στη βάση ενός χάρτη με συγκεκριμένα ορόσημα τόσο θα διασφαλιστεί η διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας με την εξασφάλιση επαρκούς ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα.

Τα μέλη του Δ.Σ. ενθάρρυναν τις ελληνικές αρχές να επιταχύνουν την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Αν και αναγνώρισαν ότι το βάρος της προσαρμογής έχει πέσει δυσανάλογα στους μισθωτούς υπογράμμισαν την ανάγκη να διατηρηθούν και να μην αντιστραφούν οι υφιστάμενες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και να συμπληρωθούν με επιπρόσθετες προσπάθειες προς την κατεύθυνση των ομαδικών απολύσεων σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, το άνοιγμα των υπολοίπων κλειστών επαγγελμάτων, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη διευκόλυνση των επενδύσεων και των αποκρατικοποιήσεων.

Ακόμα, υπογράμμισαν την ανάγκη να διατηρηθεί και να διασφαλιστεί η ακεραιότητα των στατιστικών πληροφοριών και των στατιστικών συστημάτων. Τα περισσότερα μέλη του Δ.Σ. θεώρησαν ότι παρά τις τεράστιες θυσίες της Ελλάδας και την γενναιόδωρη υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων θα απαιτηθεί περαιτέρω ελάφρυνση για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους. Τόνισαν δε την ανάγκη αυτή η ανακούφιση χρέους να συνδεθεί με ρεαλιστικές παραδοχές σχετικά με την ικανότητά της Ελλάδας να παράγει συνεχή πλεονάσματα και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

Οι διευθυντές υπογράμμισαν, ωστόσο, ότι η ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να συμπληρωθεί με την ισχυρή εφαρμογή πολιτικών για την αποκατάσταση της ανάπτυξης και της βιωσιμότητας.

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι η επόμενη έκθεση του άρθρου 4 για την ελληνική οικονομία αναμένεται σε 12 μήνες.

Σε ότι αφορά το πρόγραμμα του 2012, τα μέλη του Δ.Σ. επικρότησαν την εκ των υστέρων αξιολόγηση του δανειακού προγράμματος του ΔΝΤ με την Ελλάδα της περιόδου 2012-16. Σε γενικές γραμμές συμφώνησαν ότι η αξιολόγηση παρείχε μια χρήσιμη βάση για τη συζήτηση των διδαγμάτων από το εν λόγω πρόγραμμα. Τα μέλη του Δ.Σ. τόνισαν τη σημασία της ανάπτυξης ρεαλιστικών προβλέψεων και στόχων, τη σημασία εξασφάλισης επαρκούς χρηματοδότησης και ελάφρυνσης του χρέους, και την ανάληψη μιας δημοσιονομικής προσαρμογής με μέτρα υψηλής ποιότητας και με ένα ρυθμό συνεπή με την ικανότητα εφαρμογής των μέτρων από τη χώρα, και με την υιοθέτηση μιας αλληλουχίας διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων με βάση την ισχυρή ιδιοκτησία του προγράμματος.

6/2/2017

Πηγή  

Σκίτσο Π.ΖΑΧΑΡΗ

Κοινό μέτωπο Τσακαλώτου και Στουρνάρα κατά ΔΝΤ. 
 Απέστειλαν επιστολές με επιθετική φρασεολογία 
Τις επιστολές του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννη Στουρνάρα θα παρουσιάσει στο Εκτελεστικό Συμβούλιο κατά τη διάρκεια της αποψινής συνεδρίασης ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ, Μιχάλης Ψαλιδόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες και στις δύο επιστολές, Τσακαλώτος και Στουρνάρας χρησιμοποιούν μια ασυνήθιστα επιθετική φρασεολογία στέλνοντας μήνυμα προς τα στελέχη του Ταμείου ότι «πρέπει να είστε δίκαιοι και ρεαλιστές».
Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε ο ανταποκριτής του Ant1 στις ΗΠΑ, τόσο ο κ. Τσακαλώτος όσο και ο κ. Στουρνάρας εκφράζονται με ιδιαίτερα αρνητικό τρόπο για τις προβλέψεις που κάνει το επιτελείο του Πόουλ Τομσεν για την ελληνική οικονομία όσο και για το γεγονός ότι η αποτίμηση του προγράμματος αφήνει στο απυρόβλητο τα λάθη, τις αστοχίες και τις παραλείψεις του ΔΝΤ.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από το περιεχόμενο των εκτιμήσεων των τεχνοκρατών για το πρόγραμμα 2012-2016 το οποίο ρίχνει την ευθύνη για την αποτυχία του προγράμματος εξολοκλήρου στην Ελληνική πλευρά και στις Ελληνικές κυβερνήσεις, ενοχλήθηκε ακόμη και ο πρώην πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος όταν διάβασε τα συμπεράσματα.


 Αλέξανδρος Κλώσσας
6/2/2017

http://www.huffingtonpost.gr/2017/02/06/politiki-oikomomia-tsakalotos-stournaras-dnt_n_14632144.html?utm_hp_ref=greece


Σκίτσο του Π.ΖΕΡΒΟΥ


 Έκθεση με τέσσερις θεμελιώδεις προκλήσεις  

 Η περιβόητη έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που είδε το φως της δημοσιότητας αργά το βράδυ της Δευτέρας δεν περιλάμβανε εκπλήξεις καθώς κινείται στους γνωστούς ιδεολογικούς προσανατολισμούς του Ταμείου, χαρακτηρίζει -όπως ήταν γνωστό- «εξαιρετικά μη βιώσιμο» το ελληνικό χρέος και επισημαίνει τέσσερις θεμελιώδεις προκλήσεις για την ελληνική οικονομία.

Θολή η συμμετοχή του, στο ελληνικό πρόγραμμα

Το ΔΝΤ θεωρεί ότι το χρέος της Ελλάδος είναι μη διαχειρίσιμο τόσο εξαιτίας του ύψους του όσο και των χρηματοδοτικών αναγκών που θα χρειαστεί η χώρα για την εξυπηρέτηση του.
Στη συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου του Ταμείου παρέμεινε θολή η συμμετοχή του IMF στο ελληνικό πρόγραμμα, γεγονός που αφήνει ανοιχτές όλες τις πιθανές επιλογές για την εμπλοκή του Ταμείου στο τρίτο ελληνικό πρόγραμμα.

Οι γνωστές απόψεις

Στο κείμενο που διέρρευσε, το ΔΝΤ ζητά πιο φιλόδοξες «μεταρρυθμίσεις» και προτείνει σειρά μέτρων, που αντανακλούν τις ήδη γνωστές απόψεις του διευθυντή του ευρωπαϊκού τμήματος του Ταμείου, Πολ Τόμσεν.
Η έκθεση, αφού διαπιστώνει ότι η Ελλάδα έχει κάνει σημαντική πρόοδο για την βελτίωση των μακροοικονομικών της ανισορροπιών υπογραμμίζει πως η χώρα μας αντιμετωπίζει τέσσερις θεμελιώδεις προκλήσεις: 
  • την τρωτή δομή των δημόσιων οικονομικών της, 
  • τη σημαντική φοροδιαφυγή και την αναπολεσματικότητα της φορολογικής της διοίκησης, 
  • την αποκατάσταση των ισολογισμών τραπεζών και ιδιωτικού τομέα, 
  • δομικές ακαμψίες που εμποδίζουν τις επενδύσεις και την ανάπτυξη 
Για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το ΔΝΤ εκτιμά ότι το ΑΕΠ μετά από αύξηση 0,4% το 2016 θα αυξηθεί κατά 2,7% φέτος. Για το 2018 η ανάπτυξη αναμένεται να φθάσει το 2,6% και το 2,4% το 2019.
Το πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό από 1% το 2016 θα φθάσει το 1,8% το 2018, αποκλίνοντας από τις προβλέψεις των ευρωπαϊκών θεσμών.
Στην πολυσέλιδη έκθεση αναφορές γίνονται και σε μια σειρά από μέτρα που πρέπει να παρθούν. 

Τα σημεία που εστιάζει το Ταμείο

► Πρώτη «πρόκληση», συνιστά η μείωση των συντάξεων, καθώς όπως διαπιστώνει το υφιστάμενο σύστημα δεν είναι βιώσιμο και στηρίζεται κατά κύριο λόγο από τους υψηλούς φόρους.
 Το Ταμείου επαναφέρει το ζήτημα της μείωσης του αφορολογήτου καθώς «το 50% των μισθωτών και συνταξιούχων βρίσκονται κάτω από το όριο αυτό με αποτέλεσμα να μην πληρώνουν καθόλου φόρο, ενώ το ποσοστό αυτό στις άλλες χώρες της ΕΕ ανέρχεται μόλις σε 8%».
► Το ΔΝΤ επικεντρώνει στην αναποτελεσματικότητα της φορολογικής διοίκησης και της επακόλουθης αύξησης του χρέους νοικοκυριών και επιχειρήσεων στην εφορία.
► Διαπιστώνει πως οι προσπάθειες ώστε οι διοικήσεις των τραπεζών να λειτουργήσουν χωρίς πολιτικές παρεμβάσεις δεν έχει ακόμη αποδώσει, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τα όσα έχουν συμβεί με την επιλογή του επικεφαλής του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η γρήγορη μείωση των «κόκκινων» δανείων είναι κατά το ΔΝΤ ουσιώδους σημασίας για την ανάκαμψη των τραπεζικών χορηγήσεων και την ανάπτυξη.
Στον τομέα της εργασίας, επισημαίνει πως απαιτούνται πιο φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις ενώ την ίδια εκτίμηση κάνει για τους τομείς των αγαθών και των υπηρεσιών.
Τέλος, για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, απαιτεί την ουσιώδης θεσμοθέτηση μέτρων από τους ευρωπαίους εταίρους για την βιωσιμότητα του.

Προτάσεις

Το ΔΝΤ προτείνει, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα θα κυμαίνονται μεσοπρόθεσμα στο 1% με 1,5% του ΑΕΠ μεταξύ άλλων:
  • Να παραταθεί έως το 2040 η περίοδος χάριτος, το οποίο συνεπάγεται μία παράταση κατά 6 ετων των δανείων του ESM και κατά 17 έως 20 ετών για τα διακρατικά δάνεια και εκείνα που έχει χορηγήσει ο EFSF.
  • Παράταση του χρόνου λήξης των δανείων έως το 2070, το οποίο οδηγεί σε παράταση του χρόνου αποπληρωμής των διακρατικών δανείων κατά 30 χρόνια, και έως 14 χρόνια για τα δάνεια του EFSF, και 10 χρόνια για τα δάνεια του ESM.
  • Αναβολή στην καταβολή τόκων έως το 2040 με κεφαλαιοποίηση τους. Η αποπληρωμή τους προτείνεται να επιμηκυνθεί έως το 2070 και να πραγματοποιηθεί με ισόποσες δόσεις.
  • «Κλείδωμα των επιτοκίων» όλων των δανείων που έχουν χορηγήσει ο ESM και ο ΕFSF (περίπου 200 δια. ευρώ ή 113% του ΑΕΠ), τουλάχιστον για 30 χρόνια. Το επιτόκιο των δανείων αυτών δεν θα πρέπει να υπερβεί το 1,5%.

Οι ελληνικές θέσεις

Στη συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου τις ελληνικές θέσεις μετέφερε  ο εκπρόσωπος της Ελλάδος στο ΔΝΤ Μιχάλης Ψαλιδόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες στην τοποθέτηση αποτυπώνονται οι απόψεις του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου και του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα.
Τόσο ο Ευ. Τσακαλώτος όσο και ο Γ. Στουρνάρας εκφράζουν τις ενστάσεις τους για τις αρνητικές προβλέψεις του Ταμείου σχετικά με την ελληνική οικονομία αλλά και για την αποτίμηση του προγράμματος 2012-2016 που δεν εμπεριέχει ίχνος κριτικής στις αστοχίες του.

Η πρώτη αντίδραση

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σχολιάζοντας την έκθεση του ΔΝΤ, κύκλοι των Βρυξελλών σημειώνουν πως τα στοιχεία του ΔΝΤ είναι λανθασμένα και πως το αίτημά του για προνομοθέτηση μέτρων αντικατοπτρίζει το πολιτικό δίλημμα του Ταμείου σχετικά με το ποιος θα είναι ο ρόλος του στην Ευρώπη.
Ωστόσο, υπογραμμίζουν πως η εξεύρεση μιας συμβιβαστικής λύσης προκειμένου να συμμετάσχει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα με χρηματοδότηση είναι απαραίτητη στην Ευρώπη για πολιτικούς λόγους.
Ως εκ τούτου -πάντα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- η ελληνική πλευρά πρέπει να δεχθεί την προνομοθέτηση μέτρων ως ένα βαθμό και αφετέρου το ΔΝΤ να δείξει κάποια σημάδια καλής θέλησης σε ό,τι αφορά το ύψος αυτών των μέτρων.
Τέλος, οι ίδιοι κύκλοι, τονίζουν πως η δεύτερη αξιολόγηση πρέπει να ολοκληρωθεί απαραιτήτως πριν από το Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου και επομένως αυτή είναι η «κρίσιμη» εβδομάδα προκειμένου να επιτευχθεί σημαντική πρόοδος που θα οδηγήσει στην επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα πριν από την Παρασκευή.
Στο μεταξύ, ευρωπαϊκές πηγές σημείωναν πως αναμένονται πολιτικές διεργασίες τις επόμενες ημέρες προκειμένου να καταστεί δυνατή η επαναπροσέγγιση των δύο πλευρών (σ.σ. ελληνικής κυβέρνησης & θεσμών), τονίζοντας ωστόσο ότι οι εκπρόσωποι των θεσμών θα επιστρέψουν μόνο υπό την προϋπόθεση ότι όλες οι πλευρές είναι διατεθειμένες να κάνουν τα απαραίτητα βήματα για την επίτευξη ενός συμβιβασμού. 
6/2/2017

http://www.efsyn.gr/arthro/ekthesi-me-tesseris-themeliodeis-prokliseis



 
Η Ελλάδα δένει τις ζώνες της για τη σύγκρουση με το αδιέξοδο

Οι όροι που καλείται να εκπληρώσει η Ελλάδα για να κλείσει την 2η αξιολόγηση είναι ξεκάθαροι και έχουν απορριφθεί επανειλημμένως  από την κυβέρνηση, ώστε προκαλεί ερωτηματικά η αισιοδοξία του Αλέξη Τσίπρα σύμφωνα με την οποία «η αβεβαιότητα θα λήξει σύντομα».

Εκτός αν ο πρωθυπουργός είναι όντως αποφασισμένος να πάει σε εκλογές ή να σαλπίσει αυτή την εβδομάδα γενικευμένη υποχώρηση πολύ πίσω από τις κόκκινες γραμμές που έχει βάλει και να διαχειριστεί τις αντιδράσεις στο κόμμα του, δεν φαίνεται με τα μέχρι τώρα δεδομένα να διαμορφώνονται προϋποθέσεις ενός ανεκτού συμβιβασμού που μπορεί να οδηγήσει σε συμφωνία και να κρατήσει όρθια την κυβέρνηση.

Οι δανειστές παρά τις επιμέρους διαφορές τους, κινούνται σε μπλοκ με το ΔΝΤ και είναι απίθανο να δώσουν το παραμικρό περιθώριο αναπνοής στην κυβέρνηση η οποία έχει φορτωθεί το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την καθυστέρηση της αξιολόγησης μετά τις παλινωδίες των τελευταίων μηνών και την στρατηγική της «πολιτικής διαπραγμάτευσης». Το ίδιο δίλημμα που υπήρχε μέχρι να γίνει η χθεσινή συνεδρίαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ΔΝΤ, το ίδιο εξακολουθεί να υφίσταται και σήμερα: θα υπογράψει όσα της ζητούν (περικοπές στις συντάξεις και το αφορολόγητο, ιδιωτικοποιήσεις, απελευθέρωση αγορών κλπ.) ή θα αφήσει τα πράγματα στην τύχη τους;

Όλες οι προσπάθειες αυτή τη στιγμή εξαντλούνται αφενός στο να πειστεί το ΔΝΤ να προσφέρει έστω το «περιτύλιγμα» στην ελληνική πλευρά για να μπορέσει να νομοθετήσει προληπτικά μέτρα μικρότερα των 4,6 δισ. ευρώ (σ.σ. διαρροές από την ελληνική πλευρά αναφέρονται σε πρόθεση μείωσης του αφορολόγητου για έσοδα  έως 2,5 δισ. ευρώ και ένταξη της προσωπικής διαφοράς των συντάξεων στον «κόφτη») και αφετέρου το Βερολίνο να δεχτεί -εν μέσω προεκλογικής περιόδου στη Γερμανία- να περιγραφούν πιο αναλυτικά οι μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις μείωσης του χρέους.

Και τα δύο αυτή τη στιγμή μοιάζουν με μακρινά όνειρα που υποτίθεται πως θα επιχειρηθεί να γίνουν πραγματικότητα με τη διαμεσολάβηση των Βρυξελλών τις επόμενες ημέρες, και με την προσωπική παρέμβαση του Ευκλείδη Τσακαλώτου στον Βόλφγκανκ Σόιμπλε και τον Γερούν Ντάϊζελμπλουμ.

Προς το παρόν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η ευρωζώνη δείχνουν πως όχι μόνο δεν έχουν κάνει βήμα πίσω από τις απαιτήσεις τους για επιπρόσθετα μέτρα τα οποία καλούν να ψηφίσει προκαταβολικά η Ελλάδα, αλλά από μια πρώτη ανάγνωση στα όσα επισημαίνει το ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος, φαίνεται πως στην πραγματικότητα κάνει πάσα στα πόδια του Βερολίνου την μετάθεση των αποφάσεων για πολύ μετά τις γερμανικές εκλογές που θα γίνουν το ερχόμενο Φθινόπωρο.

 Επισημαίνει χαρακτηριστικά το ΔΝΤ στην έκθεση του πως ενώ η Ελλάδα χρειάζεται μεγάλη ανακούφιση χρέους, «τα μέτρα για την ελάφρυνση του  δεν χρειάζεται να εγκριθούν εμπροσθοβαρώς» και ότι «όλες οι πολιτικές για το χρέος θα πρέπει να «παραδοθούν» μόλις ολοκληρωθεί το ελληνικό πρόγραμμα (Αύγουστος 2018) αν πρόκειται η Ελλάδα να εξέλθει επιτυχώς από την επίσημη χρηματοδότηση».

Πρόκειται για δύο φράσεις «κλειδιά» στην έκθεση του ΔΝΤ που πόρρω απέχουν από τις προσδοκίες της κυβέρνησης ότι θα μπορούσε να κερδίσει κάτι πολύ σημαντικότερο στο χρέος (λ.χ. μια γρήγορη δρομολόγηση λύσης), όταν ακόμη δεν έχει διασφαλιστεί ούτε η δυνατότητα της αναλυτικότερης περιγραφής των μέτρων την οποία επιδιώκουν τόσο το Ταμείο όσο και η ΕΚΤ για να στηρίξουν τις εκθέσεις βιωσιμότητας του χρέους και την ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση.

Είναι προφανές πως η κατάσταση αυτή της αβεβαιότητας δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμη.

Η κυβέρνηση εξακολουθεί να πιστεύει πως θα βρεθεί ένας από μηχανής Θεός που θα εξαφανίσει το ΔΝΤ από μπροστά της ή στην χειρότερη περίπτωση θα περιόριζε την παρουσία του Ταμείου σε ρόλο τεχνικού συμβούλου στο ελληνικό πρόγραμμα χωρίς άλλες πρόσθετες απαιτήσεις.

Είναι ένα σενάριο που θα μπορούσε να «αγοράσει» κανείς αν δεν είχαν προηγηθεί οι προειδοποιήσεις Σόιμπλε για τέταρτο μνημόνιο, και αν η ΕΚΤ δεν έθετε ως προϋπόθεση την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους προκειμένου  να εντάξει τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Το σενάριο αυτό θα το δούμε ενδεχομένως να υλοποιείται εφόσον ξαναφτάσουμε σε σημείο πριν τη χρεοκοπία το καλοκαίρι και χρειαστεί να κλείσει πάση θυσία η αξιολόγηση μόνο και μόνο για να εκταμιευτεί δόση προς την Ελλάδα.


Η εξέλιξη αυτή, όμως, θα έχει σηματοδοτήσει πλέον την κατάρρευσης του τρίτου μνημονίου και την δρομολόγηση του επόμενου προγράμματος διάσωσης, βεβαιώνοντας από τώρα ως αποτυχημένη την προετοιμασία για την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές που παραμένει στόχος για το 2018.

 7 Φεβρουαρίου 2017 
Του Βασίλη Γεώργα

http://www.liberal.gr/arthro/113303/oikonomia/2017/i-ellada-denei-tis-zones-tis-gia-ti-sugkrousi-me-to-adiexodo.html