Ιστορικών μεταβολών πρόκληση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
(1) Ο Γεωπολιτικός «σεισμός» στην Αν. Μεσόγειο και η E.E..
(2) ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η επιστολή της Αγκυρας στον ΟΗΕ
– Ζητεί την «έξωση» των ΗΠΑ από την περιοχή της Αν.Μεσογείου. 
(3Α) Αύξηση παρουσίας δυνάμεων ΗΠΑ στην Ελλάδα.
(3Β) Στρατιωτική συνεργασία με τις ΗΠΑ.
(4)Υπάρχει και πόσο αποτελεσματικό είναι
 το ελληνοαμερικανικό λόμπι.

RAWF8 VIA GETTY IMAGES

 Ιστορικών μεταβολών πρόκληση

Τον ρόλο της Τουρκίας στην Μεσόγειο θα κληθεί να τον αναλάβει 
από κοινού η Ελλάδα, η Κύπρος και το Ισραήλ.

Το διεθνοπολιτικό σκηνικό που συνέχει την παρουσία του ελληνισμού, Ελλάδος και Κύπρου στην Ανατολική Μεσόγειο, βρίσκεται προδήλως σε μια εν εξελίξει εκτιθέμενη πορεία δομικών μεταβολών, που συνιστούν κατά ταύτα επερχόμενες γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες άπτονται πρωτοβουλιών και στρατηγικών κινήσεων, εν προκειμένω του τουρκικού παράγοντα. Δεδομένου μάλιστα του γεγονότος μιας κατά παράδοση αντίληψης του ευμετάβλητου και οιονεί των συνθηκών ισχύος μεταβαλλόμενου διεθνοπολιτικού πλαισίου παρεμβατικής λειτουργίας των υποκειμένων διεθνούς δικαίου, τα κράτη και εν προκειμένω Αθήνα και Λευκωσία, όντας κρατικές οντότητες ομοεθνικών κοινωνικών δομών, οφείλουν να αναπτύξουν κοινές στρατηγικές κινήσεις πολιτικής στοχοθεσίας.

Η Τουρκία κινούμενη σήμερα προς ανατολάς εκπίπτει στα όμματα της Ουάσιγκτον και του δυτικού εν γένει παράγοντα ως αξιόπιστος σύμμαχος και ως κατά ταύτα συμμαχικός δρών – εταίρος. Η Κύπρος, ούσα ούτως ή άλλως, κατά την προσφιλή ρήση του Χένρι Κίσσιγκερ, το αβύθιστο αεροπλανοφόρο της Μεσογείου, οφείλει να προστρέξει στην κατεύθυνση της εκδήλωσης παρουσίας ως της άλλης πλευράς του διεθνοπολιτικού σκηνικού, που ευνοεί την Ουάσιγκτον και τα δυτικά στρατηγικά συμφέροντα.

Οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε το γεγονός πως η διεθνής πολιτική διαρθρώνεται σύμφωνα με την βούληση και τις αναπτυσσόμενες πρωτοβουλίες των δρώντων πρωταγωνιστών στο διεθνοπολιτικό γίγνεσθαι, όπου κινείται επί πραγματικών συνθηκών και εξελίξεων και δρομολογεί μεταβολές επί του εδάφους και όχι εν κενώ. Επομένως, εναπόκειται στις πολιτικές ηγεσίες του έθνους, σε Αθήνα και Λευκωσία, να αναπτύξουν την στρατηγική του ελληνισμού, κατά Θουκυδίδεια λογική, ενός μέλλοντος που υπερβαίνει κράτη και ηγεσίες, αλλά παραπέμπει στην ιστορία με αναφορές στο παρελθόν και προσανατολισμό στο ιστορικό μέλλον.

Η σύγκρουση Τραμπ – Ερντογάν δεν είναι προσωπική πλέον, αλλά εξελίσσεται σε θεσμική, δηλαδή δομική τέτοια. Τούτου δεδομένου η Κύπρος και η Ελλάδα προβάλλοντας ως σταθεροί σύμμαχοι στα μάτια της Ουάσιγκτον, οφείλουν να μην αρκεστούν σε διακηρυκτικές διαβεβαιώσεις συμμαχικής πίστης ή ενίσχυσης οικονομικής και στρατιωτικής συνεργασίας των δύο χωρών, όπως και επέρχεται, αλλά είναι υποχρεωμένες να προσανατολιστούν τη συνεννόησή με την Ουάσιγκτον, για την μεθόδευση της ανατροπής των κατοχικών δεδομένων στην Κύπρο και την αποκατάσταση της διεθνούς νομιμότητας, που βιαίως και παρανόμως διασαλεύθηκε το 1974. Αυτό θα σήμαινε το σχεδιασμό εφαρμοσμένων στρατηγικών κινήσεων με αποκλειστικό στόχο την επιστροφή στο status quo ante στην Κύπρο, πράγμα που θα παρέπεμπε σε μια αντιστροφή ιστορικών διεργασιών υπενθύμισης του ρόλου της αμερικανικής διπλωματίας στα γεγονότα του 1974.

Τούτο αποτυπώνεται πρωτίστως στον σχεδιασμό κοινών δράσεων, που περιλαμβάνουν πολιτικοδιπλωματικές, οικονομικές και στρατιωτικές κινήσεις εις βάρος της Τουρκίας και στρατιωτική ενίσχυση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η Κύπρος υφίσταται ως ισχυρό προπύργιο γεωστρατηγικής και γεωπολιτικής σημασίας στην παρουσία, την εποπτεία και τον έλεγχο της Μέσης Ανατολής, ενώ ταυτόχρονα κείται στο μαλακό υπογάστριο της Τουρκίας. Αυτό το πλαίσιο με την στρατηγική του υπεραξία, εάν στηριχθεί εμπράκτως έτσι ώστε να αποκαταστήσει την διεθνή νομιμότητα και την κυριαρχία του σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια, θα συνιστούσε ένα βαρύτατο πλήγμα για την τουρκική γεωστρατηγική παρουσία στην περιοχή, με απρόβλεπτες συνέπειες για το εσωτερικό του μετακεμαλικού πολιτικού συστήματος.

Οι ΗΠΑ θα προέβαιναν σε μια τέτοια κίνηση αφενός για να ενισχύσουν την παρουσία τους οι ίδιες στην περιοχή, αλλά και για να πλήξουν το κύρος και την αξιοπιστία της Τουρκίας, πρωτίστως μάλιστα της σημερινής ηγεσίας. Η Ουάσιγκτον χρησιμοποιεί μέχρι στιγμής μόνο το Κουρδικό ζήτημα, το οποίο συνιστά εσωτερική υπόθεση του τουρκικού κράτους. Η διεθνής όμως αξιοπιστία της Τουρκίας, το κύρος και η εν γένει παρουσία της στον κόσμο των κρατών θα υφίστατο βαρύτατο πλήγμα εάν υποχρεούτο να εγκαταλείψει ηττώμενη ένα κρίσιμο διεθνοπολιτικά χώρο, τον οποίο κατέχει παρανόμως τέσσερις και πλέον δεκαετίες. Αυτό θα ήταν μείζον πλήγμα με διεθνείς και εσωτερικές επιπτώσεις για το τουρκικό καθεστώς.

Είναι γνωστή εξάλλου και η τραυματική εμπειρία που υπέστη το τουρκικό κράτος το 1964 από την παρέμβαση Λίντον Τζόνσον στην τότε τουρκική ηγεσία, διά της οποίας εκαλείτο η Άγκυρα να αποφύγει οποιαδήποτε κίνηση θα έθιγε ή θα έπληττε την εδαφική ακεραιότητα και την ανεξαρτησία της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πρέπει δε κανείς να σημειώσει πως παρούσης και της κλιμακούμενης αντιπαράθεσης της Ουάσιγκτον με την Άγκυρα, η πιθανότητα να κινηθεί συγκρουσιακά εν είδει διεξόδου η Τουρκία προς Αιγαίο και Κύπρο είναι εξαιρετικά περιορισμένη, στον βαθμό που σε αυτές τις περιπτώσεις επιχειρεί κανείς να περιορίσει τα συγκρουσιακά του μέτωπα και όχι να τα αυξήσει. Η Τουρκία βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο πολιτικών, διότι εάν εγκαταλείψει το άνοιγμα προς Μόσχα θα έχει απώλειες σε επίπεδο κύρους και αξιοπιστίας, καθώς θα το έχει πράξει κατόπιν υποδείξεων της αμερικανικής υπερδύναμης και δεν θα ήταν προϊόν αυτόβουλης απόφασης.

Η Ελλάδα και η Κύπρος ήδη προσλαμβάνουν ρόλο ενισχυμένου στρατηγικού εταίρου προς τις ΗΠΑ, ενώ το Κογκρέσο αίρει την παλαιόθεν ψηφισθείσα απαγόρευση αμερικανικού οπλισμού στην Κύπρο. Στο πλαίσιο αυτό αναγνωρίζονται και οι μέχρι τούδε έξι Τριμερείς Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, όπου και ο ρόλος του Ισραήλ είναι ως γνωστόν εξαιρετικά σημαντικής και ισχυρής επιρροής προς την Ουάσιγκτον και τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Πρόκειται δηλαδή για ένα ευνοϊκό διεθνές σκηνικό για τον ελληνισμό ως Ελλάδα και Κύπρο και ένα αρνητικό πλαίσιο κλιμακούμενης συγκρουσιακής αντίθεσης  για την Άγκυρα.

Η Τουρκία πορεύεται σε διεργασίες που μπορεί να την οδηγήσουν εν τοις πράγμασι εκτός  συμμαχικών σχεδιασμών στο πλαίσιο του διεθνοπολιτικού ρόλου των ΗΠΑ. Τον ρόλο της Τουρκίας στην Μεσόγειο θα κληθεί να τον αναλάβει από κοινού η Ελλάδα, η Κύπρος και το Ισραήλ, κατά περίπτωση δε και με την Αίγυπτο. Η Ελλάδα και η Κύπρος πλέον κατακτούν το μονοπώλιο της εμπιστοσύνης, δηλαδή ως αξιόπιστων εταίρων στην περιοχή και εμφανίζονται ταυτόχρονα ως αντιστάθμισμα του κενού που αφήνει η διατρέχουσα εν δυνάμει απώλεια του τουρκικού παράγοντα. Οι αλλαγές που ενδεχομένως επέλθουν είναι ιστορικής σημασίας. Τούτο γιατί, όχι μόνο εισέρχεται η Κύπρος στο παιγνίδι της σύμπραξης με τις ΗΠΑ και το δυτικό στρατόπεδο, αλλά κυρίως γιατί η Τουρκία απωλέσασα την εμπιστοσύνη των συμμάχων της, βρίσκεται σε διαδρομή μιας οιονεί δυνάμει εξόδου μετά από 65 χρόνια από τον αμυντικό συνασπισμό της δύσης. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός της μοναδικότητας και κυρίαρχης προβολής δύο αντιτιθέμενων ηγετικών προσωπικοτήτων, Τραμπ και Ερντογάν εν προκειμένω, στην Ουάσιγκτον και στην Άγκυρα.

Η αντίληψη του διεθνούς περιβάλλοντος είναι τόσο ανάγλυφη και ορατή, που αναγνωρίζεται ακόμη και διά γυμνού οφθαλμού. Συνεπώς, των εξελίξεων δεδομένων που είναι στρατηγικής υφής, η ανάγκη ορθής, δηλαδή σύμφωνης προς το εθνικό συμφέρον ανάγνωσης των συγκρουσιακών δεδομένων και των επιπτώσεών τους είναι επιβεβλημένη, διότι τούτο συνιστά και την ικανότητα των ηγεσιών να αξιοποιήσουν το μομέντουμ. Εάν οι ηγεσίες δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσουν την χρονική συγκυρία υπέρ Κύπρου και Ελλάδος θα έχουν απολέσει μια σπανίως εμφανιζόμενη ευκαιρία για να λειτουργήσουν υπέρ κρίσιμων εθνικών συμφερόντων, που άπτονται του παρόντος και του μέλλοντος στην περιοχή.

  Χριστόδουλος Κ. Γιαλλουρίδης.
 Καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής

15/4/2019


      ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ           

  
BLOOMBERG VIA GETTY IMAGES

1.
Ο Γεωπολιτικός «σεισμός» στην Αν. Μεσόγειο και η E.E..

Το 2004, πρωτοστατήσαμε στην ανάδειξη προνοιών του σχεδίου Ανάν διά των οποίων Βρετανία-Τουρκία επιδίωκαν παρέμβαση τους στον ενεργειακό πλούτο εντός της Κυπριακής ΑΟΖ. Αφού διασώθηκε η Κυπριακή Δημοκρατία με την απόρριψη του σχεδίου Ανάν, έκτοτε, πολλές φορές αναφερόμασταν στον επικείμενο γεωπολιτικό «σεισμό» στην Αν. Μεσόγειο με επίκεντρο την ενέργεια, με κερδισμένους και χαμένους.

Σήμερα, η εμμονή του Ερντογάν να εγκαταστήσει ρωσικούς πυραύλους εντείνει τις εξελίξεις. Είτε μπλοφάρει, είτε όχι, η αξιοπιστία της Τουρκίας έχει πληγεί. Ούτε πισωγύρισμα την υστάτη, επαναφέρει την προτεραία κατάσταση. Η Τουρκία είναι ήδη σε σοβαρή οικονομική κρίση, χάνει την απόκτηση αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών F-35 και με την εμμονή του αναμένονται οικονομικές κυρώσεις από τις ΗΠΑ. Είναι απορίας άξιον τι κρατά τον Ερντογάν στην πορεία του. Το όποιο πλεονέκτημα από ένα πυραυλικό σύστημα, δεν μπορεί να αντισταθμίσει τα πλήγματα και τις απώλειες. Πάντως, όσο βαθαίνει η ρήξη Τουρκίας-ΗΠΑ, κερδισμένος είναι ο Πούτιν, αλλά καμιά ρωσική υποστήριξη δεν αναπληρώνει τα πλεονεκτήματα που απολαμβάνει η Τουρκία εντός ΝΑΤΟ.

Ταυτοχρόνως, η Κύπρος συνεχίζει τους ενεργειακούς της σχεδιασμούς στο πλαίσιο της ΕΕ, με την συνεργασία κρατών εντός και εκτός ΕΕ, σε θέματα που περιλαμβάνουν την ασφάλεια. Ζητούμενο είναι η αποτροπή των απειλών που η Τουρκία επαναλαμβάνει συχνά π.χ. ότι, θα παρεμποδίσει κάθε ενέργεια στην Κυπριακή ΑΟΖ που γίνεται χωρίς την δική της έγκριση. Στην πράξη, η Τουρκία έκανε ήδη ένα βήμα πίσω. Τώρα, «περιορίζεται» στην απειλή για δικές της παράνομες γεωτρήσεις εντός της Κυπριακής ΑΟΖ.

Στην ΕΕ, η κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας είναι περισσότερο στα χαρτιά παρά ουσία. Το νομικό πλαίσιο υπάρχει, όμως, πολιτικές διαφορές ανάμεσα στα κράτη δεν επέτρεψαν ουσιαστική προώθηση. Για παράδειγμα, προνοείται υποχρέωση των κρατών-μελών να συνδράμουν άλλο μέλος σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης εναντίον του (Ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής). Αυτό, ενεργοποιήθηκε το 2015, πρώτη φορά, την επαύριον των τρομοκρατικών επιθέσεων στη Γαλλία. Με την Βρετανία πιστό προασπιστή του ΝΑΤΟ εντός ΕΕ, κάθε επιδίωξη για ευρωπαϊκή άμυνα ήταν μάταιη. Η έξοδος της Βρετανίας παρέχει δυνατότητες να προχωρήσει η κοινή εξωτερική πολιτική και ασφάλεια με ουσιαστικό τρόπο, μέσα από κοινά αποδεκτούς στόχους, όπως η προστασία των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ για όσα κράτη το επιθυμούν.  

Στην πορεία των 15 χρόνων από το 2004, υπήρξαν στιγμές που τα πράγματα κρέμονταν από μια κλωστή π.χ. εάν επικρατούσαν περισσότερο οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι» στην Αίγυπτο, θα ακύρωναν την συμφωνία Κύπρου-Αιγύπτου για την ΑΟΖ.  Ως Ευρωβουλευτής και ιδιαίτερα ως μέλος των Αντιπροσωπειών ΕΕ-Τουρκίας, ΕΕ-Ισραήλ και ΕΕ-Αιγύπτου, προσπάθησα να υπηρετήσω τα συμφέροντά μας με μεθοδικότητα και πίστη.  

 Κώστας Μαυρίδης
- Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D)

15/4/2019



2.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η επιστολή της Αγκυρας στον ΟΗΕ
– Ζητεί την «έξωση» των ΗΠΑ από την περιοχή της Αν.Μεσογείου. 

Με έγγραφο στον ΟΗΕ, η Tουρκία θεωρεί εχθρό της τις ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο και ζητά την επιβολή κυρώσεων εναντίον των αμερικανικών εγγυήσεων ασφαλείας στην περιοχή. Θύμα του τουρκικού αντιαμερικανισμού η Κυπριακή Δημοκρατία.

Η Τουρκία καθιστά και επισήμως τις ΗΠΑ «εχθρό» της Αγκύρας και των Τουρκοκυπρίων και αντίπαλο τους στην περιοχή της Αν Μεσογείου. Προς τούτο η Άγκυρα «παροτρύνει» (!) τον ΟΗΕ να χαρακτηρίσει παράνομες τις διαβεβαιώσεις των ΗΠΑ για παροχή εγγυήσεων ασφαλείας στην περιοχή και μάλιστα απαιτεί να προχωρήσει o ΟΗΕ σε κυρώσεις σε βάρος των ΗΠΑ για την ανάμειξη τους στην Αν. Μεσόγειο, με το αιτιολογικό ότι η Ουάσιγκτον δεν είναι εγγυήτρια δύναμη στην περιοχή.

Οι πρωτοφανείς αυτές απειλές δείχνουν ότι η Άγκυρα είναι αποφασισμένη να τραβήξει τις σχέσεις της με τις ΗΠΑ στα άκρα – οι μέχρι τώρα «κολλητοί σύμμαχοι» στο ΝΑΤΟ- θα γίνουν αντίπαλοι και εχθροί. Γι’ αυτό και τις περιλαμβάνει  στις νέες θέσεις της Τουρκίας για το Κυπριακό στον ΟΗΕ.

Στο σχετικό έγγραφο που παρουσιάζει στα ελληνικά το pronews αναφέρεται συγκεκριμένα:

Τα ανωτέρω συμπεριλαμβάνονται στις νέες θέσεις της Τουρκίας για το Κυπριακό. Η Άγκυρα επιδιώκει είτε να τις αναπτύξει σε σχετική συζήτηση στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, όπως έχει ζητήσει, είτε οι θέσεις αυτές να κατατεθούν στον γ. γραμματέα του ΟΗΕ σε περίπτωση άρνησης συζήτησης στη Γ.Σ. του Οργανισμού.

«..Εκτός Τουρκίας, Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου οποιαδήποτε άλλη χώρα προσπαθήσει να παράξει εγγυήσεις ασφαλείας στην περιοχή είναι παράνομη και οι κυρώσεις του ΟΗΕ θα πρέπει να είναι άμεσες και αποτελεσματικές…»

«..Θα παρακαλούσαμε με τιμή να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα καθ’ όσον η οποιαδήποτε αποτυχία επίλυσης του Κυπριακού δεν θα είναι υπευθυνότητα της Τ/Κ Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου και της Τουρκίας…»

Η Άγκυρα χρησιμοποιεί ως «όχημα» για το σπάσιμο των φιλικών και συμμαχικών σχέσεων της με τις ΗΠΑ το Κυπριακό και την επίλυση του προβλήματος, καθιστώντας σαφέστατα υπόλογους σε μια αποτυχία λύσης -αν δεν τηρηθούν οι όροι της Τουρκίας- τη Λευκωσία και την Ουάσιγκτον.

Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα εκβιάζει και εκδικείται τις ΗΠΑ για την ανάμειξη τους στην ασφάλεια της Αν. Μεσογείου- που απομονώνει την Τουρκία- καθιστώντας θύμα την Κυπριακή Δημοκρατία.

Το pronews έλαβε γνώση των γραπτών θέσεων της Τουρκίας, που έχουν ήδη γίνει γνωστές σε Ουάσιγκτον και Νέα Υόρκη και παρουσιάζει τα κύρια σημεία του εγγράφου τρεισήμισι σελίδων, σε πιστή μετάφραση στα ελληνικά.

Η Άγκυρα με τις νέες θέσεις που παρουσιάζει στον ΟΗΕ:

  • Θέτει ως μοναδική και απόλυτη προϋπόθεση για τη λύση του Κυπριακού, την άμεση συμφωνία  μεταξύ Ε/Κ και Τ/Κ πλευράς για τη μοιρασιά μισά μισά όλων των πόρων από τους υδρογονάνθρακες της κυπριακής ΑΟΖ, πριν από τη λύση του Κυπριακού.

Γι’ αυτό και προειδοποιεί μάλιστα τον γ. γραμματέα του ΟΗΕ να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, διαφορετικά η αποτυχία επίλυσης του Κυπριακού θα είναι ευθύνη μόνον της Λευκωσίας.

  • Δι’ αυτού του τρόπου η Άγκυρα αναγγέλλει ευσχήμως  την  απαγκίστρωση της από το μέχρι τώρα υπάρχον πλαίσιο υπό την αιγίδα του ΟΗΕ διαπραγματεύσεων για την επίλυση του Κυπριακού και τορπιλίζει τις υπάρχουσες συνομιλίες. Καθιστά δηλαδή σαφές η Άγκυρα ότι το μοναδικό θέμα προς συζήτηση είναι η ίση μοιρασιά των υδρογονανθράκων και τίποτε άλλο.

Παρουσιάζει ως δεδομένη και μη διαπραγματεύσιμη την ύπαρξη του Τ/Κ κράτους, με την Τουρκία να έχει «αναλάβει τη διεθνή ευθύνη» για την προστασία του και κατηγορεί τη Λευκωσία ότι «αγνοεί» τους Τ/Κ στη διαπραγμάτευση για τη μοιρασιά των υδρογονανθράκων.

Κατηγορεί μάλιστα στον γ. γραμματέα του ΟΗΕ τη Λευκωσία ότι αυτή «διχοτομεί» (!) το νησί διότι δεν δέχεται την άμεση διαπραγμάτευση για τη μοιρασιά των υδρογονανθράκων και χαρακτηρίζει «ύποπτη» και σε βάρος των Τ/Κ οποιαδήποτε  ειρηνική λύση χωρίς τον καινούργιο και απόλυτη όρο της Τουρκίας. Καταθέτει δηλαδή τη θέση της για απόρριψη οποιασδήποτε λύσης, αν προηγουμένως δεν έχει γίνει η ίση μοιρασιά των πόρων.
  • Οι νέες τουρκικές θέσεις για το Κυπριακό καθιστούν τις ΗΠΑ « εχθρό» της Αγκύρας  και των Τουρκοκυπρίων και αντίπαλο τους στην περιοχή της Αν Μεσογείου. Προς τούτο η Άγκυρα  οχυρώνεται πίσω από τη Συνθήκη Εγγυήσεων της Ζυρίχης (την οποία η ίδια η Άγκυρα έχει «πατσαβουριάσει» με την παράνομη εισβολή και κατοχή στη νήσο) για να θυμίσει  ότι στην περιοχή, εγγυήσεις ασφαλείας προσφέρουν μόνον οι τρείς εγγυήτριες δυνάμεις ( Ελλάδα Τουρκία Ηνωμένο Βασίλειο) και ουδείς άλλος. Γι’ αυτό και «παροτρύνει» (!) τον ΟΗΕ να χαρακτηρίσει παράνομες τις διαβεβαιώσεις των ΗΠΑ για παροχή εγγυήσεων ασφαλείας στην περιοχή και μάλιστα να προχωρήσει o ΟΗΕ σε κυρώσεις σε βάρος των ΗΠΑ.

Τα βασικά σημεία του εγγράφου των τουρκικών θέσεων έχουν ως εξής 
σε πιστή μετάφραση στα ελληνικά

«..Υπάρχουν δύο ίσα κυρίαρχα κράτη στην Κύπρο, καθένα από τα οποία εκπροσωπούν μόνον τον έναν από τους δύο λαούς στο νησί και οι ενέργειες τους περιορίζονται στον δικό τους πληθυσμό και στο δικό τους έδαφος.

Επειδή η Τουρκία έχει αναλάβει διεθνή ευθύνη να προστατεύσει τους Τουρκοκυπρίους πολίτες και το έδαφος τους πρέπει να ενημερωθείτε κατάλληλα δεδομένου ότι η διοίκηση της Νότιας Κύπρου αγνοεί παντελώς την ύπαρξη των Τουρκοκυπρίων στο νησί.

Επειδή η διοίκηση της Νότιας Κύπρου ουδέποτε έχει καλέσει την ηγεσία της Τουρκοκυπριακής Δημοκρατίας για να καθορίσει και διαπραγματευθεί την αναλογία των οικονομικών πόρων από την ΑΟΖ της Κύπρου, αυτομάτως η Ελληνοκυπριακή πλευρά διχοτομεί το νησί και οποιαδήποτε συζήτηση που αφορά σε  ειρηνική λύση στην Κύπρο είναι ύποπτη και σε βάρος της  Τ/Κ Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου.

Η Τουρκία με βάση αυτά που είναι πραγματικά και αληθινά στοιχεία μετά τις ενημερώσεις στον ΟΗΕ θα πρέπει να αναλάβει ενέργειες, οι οποίες απορρέουν  από το Διεθνές Δίκαιο προκειμένου να καθορίσει και να γίνει αποδεκτή από τη Διεύθυνση Θαλασσίων Υποθέσεων και Δικαίου της Θάλασσας η υφαλοκρηπίδας μεταξύ Τ/Κ Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου και της Τουρκίας. Εκτός και η διοίκηση της Νότιας Κύπρου δηλώσει εγγράφως ότι η αναλογία των πόρων από την ΑΟΖ της Κύπρου είναι μισά- μισά.

Εκτός Τουρκίας, Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου οποιαδήποτε άλλη χώρα προσπαθήσει να παράξει εγγυήσεις ασφαλείας στην περιοχή είναι παράνομη και οι κυρώσεις του ΟΗΕ θα πρέπει να είναι άμεσες και αποτελεσματικές.

Επιπροσθέτως τα κυριαρχικά δικαιώματα των δύο ίσων λαών στο νησί έχουν περιοριστεί από τις Διευθετήσεις 1959-1960 ( Συνθήκη Εγγυήσεων άρθρα 1 και 2).

Οι διευθετήσεις της Ζυρίχης 1959 – που βρίσκονται ακόμα σε ισχύ- ορίζουν  ρητώς ότι η κατανομή  οποιασδήποτε οριοθέτησης   υπόκειται στο βέτο και των δύο πλευρών και η Ελληνοκυπριακή πλευρά δρα διαφορετικά από την από κοινού διαδικασία (άρθρο 8 Annex 1)

ΟΧΙ εμπειρικά, αλλά με βάση το Διεθνές Δίκαιο η Τουρκία έχει υπολογίσει την υφαλοκρηπίδα μεταξύ της Τ/Κ Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου και της Τουρκίας όπως φαίνεται στις συνεχείς και εκτεταμένες ενημερώσεις προς τον ΟΗΕ

Θα παρακαλούσαμε με τιμή να λάβετε τα απαραίτητα μέτρα καθ’ όσον η οποιαδήποτε αποτυχία επίλυσης του Κυπριακού δεν θα είναι υπευθυνότητα της Τ/Κ Δημοκρατίας  της Βόρειας Κύπρου και της Τουρκίας..»

Κύρα Αδάμ

https://www.pronews.gr/amyna-asfaleia/diethnis-asfaleia/765624
_epistoli-agkyras-ston-oie-zitei-tin-exosi-ton-ipa-apo-tin

15/4/19 


Βάρδια στη γέφυρα του αντιτορπιλικού «USS Mitscher», το οποίο βρίσκεται ελλιμενισμένο στον Πειραιά, στο πλαίσιο της απόφασης για αύξηση της αμερικανικής στρατιωτικής παρουσίας σε ελληνικά λιμάνια.


Επίσκεψη στο λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιεί το αντιτορπιλικό του αμερικανικού ναυτικού «USS Mitscher», στο πλαίσιο ενίσχυσης των στρατιωτικών σχέσεων Ελλάδας - ΗΠΑ.

3Α.
Αύξηση παρουσίας δυνάμεων ΗΠΑ στην Ελλάδα.

Περισσότερες και μεγαλύτερες επισκέψεις στα λιμάνια της Ελλάδας θα πραγματοποιούνται στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από πλοία του αμερικανικού ναυτικού, στο πλαίσιο της δέσμευσης της Ουάσιγκτον για στρατηγική ενίσχυση των στρατιωτικών δεσμών με την Αθήνα. Χθες, το πλήρωμα του «USS Mitscher», ενός αντιτορπιλικού κλάσης «Arleigh Burke», άνοιξε το πολεμικό πλοίο για λίγη ώρα, προκειμένου ο κυβερνήτης Ιαν Σκάλιαταϊν να εξηγήσει τους λόγους επίσκεψης στον Πειραιά. Οπως είπε, θα ακολουθήσουν και άλλες επισκέψεις πλοίων του αμερικανικού ναυτικού, όχι μόνο στο τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Τα αντιτορπιλικά κλάσης «Arleigh Burke», όπως αυτό που βρίσκεται δεμένο στο λιμάνι του Πειραιά, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του αμερικανικού ναυτικού, και τις προηγούμενες εβδομάδες κατέπλευσαν σε λιμάνια όπως η Ρόδος και, βεβαίως, η ναυτική βάση της Σούδας.

Ενδειξη της πολύ οργανωμένης κινητικότητας που υπάρχει από την αμερικανική πλευρά είναι ότι οι δηλώσεις του κυβερνήτη Σκάλιαταϊν κινούνται στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης αντίληψης της Ουάσιγκτον για τη Μεσόγειο ως ένα σύνολο ενταγμένο στην ενεργειακή ασφάλεια και τη σταθερότητα. «Η παρουσία μας στη Μεσόγειο και η συνεργασία με τους Ελληνες είναι κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια σε αυτή τη ζωτικής σημασίας περιοχή», είπε μεταξύ άλλων ο κυβερνήτης Σκάλιαταϊν. Στον Πειραιά, πάντως, υπάρχει ευρύτατη συμμαχική παρουσία αυτές τις μέρες. Εχουν ελλιμενισθεί ένα βρετανικό πολεμικό, αλλά και η τύπου FREMM γαλλική φρεγάτα «Languedoc». Πρόκειται για το πολεμικό πλοίο που έχει επωμισθεί το μεγαλύτερο βάρος της παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό τη διαφύλαξη των γαλλικών συμφερόντων στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά και ευρύτερα.

Επίσκεψη στο λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιεί το αντιτορπιλικό του αμερικανικού ναυτικού «USS Mitscher», στο πλαίσιο ενίσχυσης των στρατιωτικών σχέσεων Ελλάδας – ΗΠΑ.

Πέρα από αυτή την, ορατή στο ευρύ κοινό, διάσταση της αμερικανικής παρουσίας στην Ελλάδα, υπάρχουν εντατικές συζητήσεις σε διμερές επίπεδο, προκειμένου η συνεργασία να διευρυνθεί όσο περισσότερο γίνεται. Ηδη η «Κ» της Κυριακής ανέδειξε τις υφιστάμενες διεργασίες για την παραμονή ή και τη μεταφορά άλλων συστημάτων (π.χ. ιπτάμενα τάνκερ) σε μονάδες όπως η αεροπορική βάση της Λάρισας. Παράλληλα, η Ελλάδα φαίνεται ότι συμμετέχει ολοένα και περισσότερο σε ασκήσεις οι οποίες γίνονται στην ευρύτερη περιοχή. Για 10 ημέρες η πυραυλάκατος «ΡΙΤΣΟΣ» συμμετείχε στην πολυεθνική άσκηση «Sea Shield ’19», που διοργανώθηκε από τη Ρουμανία, με πλοία από τη Βουλγαρία, την Πολωνία, την Τουρκία, αλλά και μονάδες από τη Συμμαχική Ναυτική Δύναμη SNMG-2 που περιπολεί στο Αιγαίο για το προσφυγικό.

Σε διπλωματικό επίπεδο, η Αθήνα διευρύνει τις τριμερείς συνεργασίες. Την Κυριακή πραγματοποιήθηκε η δεύτερη τριμερής σύνοδος κορυφής Ελλάδας, Κυπριακής Δημοκρατίας και Ιορδανίας, με τη συμμετοχή του Αλέξη Τσίπρα, του προέδρου Νίκου Αναστασιάδη και του βασιλιά Αμπντάλα Β΄. Οι τρεις ηγέτες αποφάσισαν στο Αμμάν τη δημιουργία μόνιμης γραμματείας με έδρα τη Λευκωσία, με σκοπό τη διευκόλυνση της τριμερούς. Στην κοινή διακήρυξη αναφέρεται η θεσμοθέτηση συνομιλιών υψηλού επιπέδου για εξωτερική πολιτική, άμυνα και ασφάλεια, ενώ γίνεται αναφορά και στον καταλυτικό τομέα που μπορεί να διαδραματίσει η ενέργεια στην περιφερειακή σταθερότητα και ευημερία.

 ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ 

Ο Βασίλης Νέδος γεννήθηκε το 1977 στην Αθήνα. Από το 2008 μέχρι και σήμερα είναι δημοσιογράφος στην Καθημερινή, αρχικά ως πολιτικός συντάκτης και έπειτα ως διπλωματικός και αμυντικός συντάκτης. Διατηρεί επίσης τακτική εβδομαδιαία στήλη στην ίδια εφημερίδα. Σπούδασε Ευρωπαϊκό Πολιτισμό στο ΕΑΠ, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MPhil) στην Ευρωπαϊκή Ιστορία από το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Είναι υποψήφιος διδάκτωρ Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο ίδιο τμήμα του ΕΚΠΑ. Εργάστηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα» (2000-2008) και στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 (2014-2015), ενώ συνεργάστηκε και με περιοδικές εκδόσεις.



Στο τραπέζι των ελληνοαμερικανικών συζητήσεων βρίσκονται ιπτάμενα τάνκερ (φωτ.), 
μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ελικόπτερα. SHUTTERSTOCK

3Β.
Στρατιωτική συνεργασία με τις ΗΠΑ.

Αναζητούνται «ευέλικτες» επιλογές «για τη συνέχιση της παρουσίας κρίσιμων συστημάτων» οπλικών και άλλων πόρων στην περιοχή, λέει στην «Κ» πηγή με γνώση των συζητήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους μήνες ανάμεσα στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον για τη δυνατότητα φιλοξενίας στην Ελλάδα αεροσκαφών, UAV ή άλλων εξοπλισμών, σε μια περίοδο κατά την οποία οι ΗΠΑ σαφώς έχουν αυξήσει το ενδιαφέρον τους για τη χώρα. Η εμβάθυνση της συνεργασίας ανάμεσα στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον, σε μια περίοδο κατά την οποία οι αμερικανοτουρκικές σχέσεις βαίνουν επιδεινούμενες, δημιουργεί ορισμένες ευκαιρίες για την Ελλάδα, καθώς φαίνεται ότι οι ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο εισέρχονται σε τροχιά καθορισμού. Αυτό προέκυψε ανάγλυφα κατά την προηγούμενη εβδομάδα, όταν σχεδόν ταυτόχρονα με το τελεσίγραφο της Ουάσιγκτον προς την Αγκυρα για τους ρωσικούς S-400, κατατέθηκε μια διακομματική πρόταση νόμου στο Κογκρέσο για τη στρατιωτική αλλά και διπλωματική ενίσχυση Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας.

Επί του πρακτέου όσα συζητούνται έχουν αρχικά ως επίκεντρο την αεροπορική βάση της Λάρισας, όπου αυτή τη στιγμή σταθμεύουν δύο μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) τύπου MQ-9 Reaper. Η συγκεκριμένη σύμβαση λήγει τον Αύγουστο και στο τραπέζι βρίσκονται δύο ενδεχόμενα. Το πρώτο αφορά τη δυνατότητα στάθμευσης στη Λάρισα ιπτάμενων τάνκερ τύπου KC-135. Το δεύτερο, λιγότερο πιθανό σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ», είναι η αντικατάσταση των υφιστάμενων UAV με άλλα, τύπου Global Hawk RQ-4. Σημαντικό στοιχείο σε όλες τις πιθανές περιπτώσεις μεταστάθμευσης είναι ότι αφορούν συστήματα τα οποία δεν φέρουν όπλα, αλλά χρησιμοποιούνται για υποστήριξη (τάνκερ) ή συλλογή πληροφοριών (UAV). Η συζήτηση για τα KC-135 έχει διάφορες ενδιαφέρουσες πτυχές, ανάμεσα στις οποίες και το γεγονός ότι σταθμεύουν αυτού του τύπου αεροσκάφη στη βάση του Ιντσιρλίκ στην Τουρκία.

Οι Αμερικανοί φαίνεται ότι έχουν δηλώσει πρόθυμοι να αυξήσουν τη συμμετοχή τους σε ασκήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο το ΓΕΕΘΑ σχεδιάζει την αναβάθμιση του «Ηνίοχου» σε αεροναυτική άσκηση μεγάλης κλίμακας (μέχρι τώρα είναι μεσαίας κλίμακας αεροπορική άσκηση). Επιπλέον, ήδη παρατηρούνται επισκέψεις αμερικανικών πολεμικών ακόμα και σε νησιά τα οποία οι Τούρκοι θεωρούν αποστρατιωτικοποιημένα (όπως η Ρόδος), ενώ η βάση της Σούδας παραμένει αποφασιστικής σημασίας.

Επίσης, η μεταστάθμευση αμερικανικών ελικοπτέρων στο Στεφανοβίκειο αναμένεται ότι θα πάρει σταθερά χαρακτηριστικά, με τη χρήση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ή της Θεσσαλονίκης ως ενδιάμεσων σταθμών για την προώθηση στην Ανατολική Ευρώπη. Στην Αθήνα ευελπιστούν, επίσης, ότι το Πεντάγωνο θα υιοθετήσει την πρόταση νόμου των γερουσιαστών Ρούμπιο και Μενέντεζ για τη στρατιωτική ενίσχυση της Ελλάδας μέσω του προγράμματος χρηματοδότησης ξένων ενόπλων δυνάμεων (FMF).

Η τουρκική στάση

Οι προοπτικές ενίσχυσης της αμυντικής συνεργασίας θεωρούνται ενθαρρυντικές από την Αθήνα, η οποία, ωστόσο, θέλει να αποφύγει να εμπλακεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο στον κύκλο προστριβών ανάμεσα σε Τουρκία και ΗΠΑ. Το τελεσίγραφο για τους S-400 ακολούθησε, τη Δευτέρα που πέρασε, ταξιδιωτική οδηγία των ΗΠΑ για όσους Αμερικανούς πολίτες σκέφτονται να ταξιδέψουν στην Τουρκία, ζητώντας τους να αναθεωρήσουν την απόφασή τους. Στην Αθήνα υπάρχει, επίσης, ανησυχία όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά η Αγκυρα για την αυξανόμενη συνεργασία ανάμεσα σε Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία. Οι Τούρκοι έχουν κοινοποιήσει στην Αθήνα ότι αντιλαμβάνονται τη ρητορική περί ύψωσης εμποδίων στην επέκταση της τουρκικής επιρροής στα Δυτικά Βαλκάνια, άρα και στα Σκόπια, ως εξαιρετικά επιθετική. Στη Βόρεια Μακεδονία, με μοχλό την πίεση για την παράδοση Γκιουλενιστών, η τουρκική πρεσβεία στα Σκόπια εξαπέλυσε μύδρους κατά τοπικών ΜΜΕ που παρείχαν βήμα σε κάποια από τα 15 μέλη του FETO που ζητούνται από την Αγκυρα.

Η Τουρκία όμως χάνει περιφερειακά ερείσματα και στα νότια. Η προώθηση των δυνάμεων του στρατηγού Χαλίφα Χαφτάρ στη Λιβύη σημαίνει εξ ορισμού μείωση της όποιας επιρροής είχε η Αγκυρα εκεί. Επιπλέον, η ανατροπή του Ομάρ αλ Μπασίρ (ευσεβούς μέλους των Αδελφών Μουσουλμάνων) στο Σουδάν δημιουργεί περαιτέρω πίεση στην Αγκυρα, καθώς έχει συμφωνήσει στη δημιουργία ναυτικής βάσης στην Ερυθρά Θάλασσα, για την οποία οι Σαουδάραβες είχαν πολύ μεγάλες ενστάσεις, ιδιαίτερα λόγω της αυξανόμενης συνεργασίας ανάμεσα στην Τουρκία και το Ιράν.

Πιθανή ακύρωση της συμφωνίας για την παραχώρηση ναυτικής βάσης των Τούρκων, θα αποτελέσει ακόμα μια αποτυχία στο προφίλ περιφερειακής δύναμης που καλλιεργούσε τα προηγούμενα χρόνια ο κ. Ερντογάν. Κομβικό πρόσωπο σε αυτή την ευρύτερη βορειοαφρικανική περιοχή είναι ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, ο οποίος στηρίζει όλες τις προσπάθειες σε Λιβύη και Σουδάν για μείωση της επιρροής των Αδελφών Μουσουλμάνων. Παράλληλα, η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει τη στρατιωτική συνεργασία με την Αίγυπτο. Χθες ξεκίνησε στα ανοικτά της Αλεξάνδρειας η όγδοη ελληνοαιγυπτιακή διακλαδική άσκηση «Μέδουσα» με τη συμμετοχή και της Κυπριακής Δημοκρατίας.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ 

Ο Βασίλης Νέδος γεννήθηκε το 1977 στην Αθήνα. Από το 2008 μέχρι και σήμερα είναι δημοσιογράφος στην Καθημερινή, αρχικά ως πολιτικός συντάκτης και έπειτα ως διπλωματικός και αμυντικός συντάκτης. Διατηρεί επίσης τακτική εβδομαδιαία στήλη στην ίδια εφημερίδα. Σπούδασε Ευρωπαϊκό Πολιτισμό στο ΕΑΠ, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MPhil) στην Ευρωπαϊκή Ιστορία από το Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Είναι υποψήφιος διδάκτωρ Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο ίδιο τμήμα του ΕΚΠΑ. Εργάστηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα» (2000-2008) και στον τηλεοπτικό σταθμό Action 24 (2014-2015), ενώ συνεργάστηκε και με περιοδικές εκδόσεις.

http://www.kathimerini.gr/1019447/article/
epikairothta/politikh/stratiwtikh-synergasia-me-tis-hpa

15/4/2019


Το αμερικανικό Κογκρέσο. EPA, JIM LO SCALZO

4.
Υπάρχει και πόσο αποτελεσματικό είναι
 το ελληνοαμερικανικό λόμπι.

Η υποεπιτροπή για τις κρατικές, ξένες επιχειρήσεις και τα συνδεόμενα προγράμματα της επιτροπής Πιστώσεων (Appropriations Committee) στην αμερικανική Γερουσία πρόκειται να φιλοξενήσει την ετήσια κατάθεση του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών για την έγκριση κονδυλίων του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στον Προϋπολογισμό Οικονομικού Έτους 2020. Στη βάση της κατάθεσης του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών και των προτεραιοτήτων που αυτός πρόκειται να θέσει, η υποεπιτροπή ως είθισται θα ετοιμάσει προσχέδιο του Νόμου περί Πιστώσεων για το Οικονομικό Έτος 2020.

Το κύριο πρόγραμμα που χρηματοδοτεί το Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την Ελλάδα είναι αυτό για τη Διεθνή Στρατιωτική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (International and Education Training Program) το οποίο για το Οικονομικό Έτος 2019 απέσπασε κονδύλι ύψους 1 εκατομμυρίου δολαρίων. Σκοπός του προγράμματος είναι η ενίσχυση της επαγγελματικής στρατιωτικής εκπαίδευσης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και η διαλειτουργικότητα τους με τις αμερικανικές και νατοϊκές δυνάμεις.

Και τούτο διότι μέσω της επαγγελματικής στρατιωτικής και τεχνικής εκπαίδευσης στις ΗΠΑ, το πρόγραμμα επιτρέπει την καλλιέργεια ισχυρών δεσμών των Ελλήνων αξιωματικών με το αμερικανικό στρατιωτικό κατεστημένο, καθώς και την καλύτερη προετοιμασία για την αντιμετώπιση κοινών κινδύνων που άπτονται της εθνικής ασφάλειας των δύο χωρών.

Η επιστολή αξιώσεων

Η πρόταση της αμερικανικής κυβέρνησης, στο πλαίσιο ευρύτερων περικοπών, να μειωθεί χρηματοδοτικά το πρόγραμμα στα 550 χιλιάδες δολάρια για το οικονομικό έτος 2020 ενεργοποίησε άμεσα τα αντανακλαστικά του Ελληνοαμερικανικού Ινστιτούτου (ΑΗΙ) που αποτελεί λόμπι, δεξαμενή σκέψης (think-tank), επιχειρηματικό δίκτυο και εκπαιδευτικό ίδρυμα. Το Ελληνοαμερικανικό Ινστιτούτο ασχολείται με ζητήματα που διέπουν τις σχέσεις των ΗΠΑ με την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και κινείται προς την κατεύθυνση επηρεασμού των διαμορφωτών πολιτικής στις ΗΠΑ κατά τρόπο που να εξυπηρετεί τα κοινά ελληνοαμερικανικά συμφέροντα.

Σε αυτό το πλαίσιο, το Ελληνοαμερικανικό Ινστιτούτο απέστειλε στις 9 Απριλίου 2019 επιστολή στην υποεπιτροπή για τις κρατικές, ξένες επιχειρήσεις και τα συνδεόμενα προγράμματα εν όψει της κατάθεσης σε αυτή του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών εφιστώντας την προσοχή των μελών της υποεπιτροπής στη χρησιμότητα του προγράμματος ως προς την επιμόρφωση και εκπαίδευση Ελλήνων αξιωματικών από Αμερικανούς συναδέλφους τους.

Συγκεκριμένα το Ελληνοαμερικανικό Ινστιτούτο ζητά την αύξηση κατά 200 χιλιάδες δολάρια των κονδυλίων για το οικονομικό έτος 2020 αντί της προτεινόμενης μείωσης κατά 450 χιλιάδες δολάρια. Το αιτιολογικό της διατυπωθείσας θέσης συνίσταται στο γεγονός ότι με την αύξηση της χρηματοδότησης οι ΗΠΑ θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση των συμφερόντων τους στην Ανατολική Μεσόγειο και την ευρύτερη Μέση Ανατολή μέσω της εκπαίδευσης και της ενίσχυσης του επαγγελματισμού των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων.

Ελληνικό λόμπι και Τουρκία

Στην επιστολή ειδική αναφορά γίνεται στην Τουρκία όπου υπενθυμίζεται στα μέλη της υποεπιτροπής o μη εποικοδομητικός γεωπολιτικά ρόλος της Τουρκίας καθώς οι καθημερινές παραβιάσεις του ελληνικού εναερίου χώρου στο Αιγαίο και η τουρκική διπλωματία των κανονιοφόρων (gunboat diplomacy) εντός της κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) δημιουργούν κλίμα περιφερειακής αστάθειας που αντιστρατεύεται τα αμερικανικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Για τους ανωτέρω λόγους, προτείνεται η ενσωμάτωση στο προσχέδιο του Νόμου περί Πιστώσεων για το Οικονομικό Έτος 2020 της ίδιας σκληρής γλώσσας που χρησιμοποιήθηκε στον σχετικό νόμο για το 2019 ειδικά εάν η Άγκυρα επιμείνει στην απόκτηση του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400.

Προσθέτως, το Ελληνοαμερικανικό Ινστιτούτο καθιστά ευκρινές στα μέλη της υποεπιτροπής ότι εξακολουθεί να αντιτίθεται σε οποιαδήποτε αμερικανική βοήθεια προς την Τουρκία συμπεριλαμβανόμενων των εμπορικών ωφελημάτων για την πιο ευνοούμενη χώρα (most-favored nation trade benefits) και ότι στηρίζει την πρόθεση της αμερικανικής διακυβέρνησης Τραμπ να παύσει την αναγνώριση της Τουρκίας ως αναπτυσσόμενης οικονομίας που επωφελείται του συστήματος γενικευμένων προτιμήσεων (GSP).

Η δραστηριοποίηση του Ελληνοαμερικανικού Ινστιτούτου ως λόμπι που φιλοδοξεί να επηρεάσει τη διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής της Ουάσιγκτον κατά τρόπο που να ευνοεί τα κοινά ελληνοαμερικανικά συμφέροντα είναι σημαντική. Αυτή η δραστηριοποίηση μεταφράζεται -μεταξύ άλλων- σε αποστολή επιστολών στο κογκρέσο, τον Λευκό Οίκο, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και το Πεντάγωνο καθώς και σε καταθέσεις ενώπιον μελών του κογκρέσου σε διάφορες επιτροπές.

Στόχος είναι η ενημέρωση και «επιμόρφωση» μελών του Κογκρέσου για ζητήματα που άπτονται των κοινών ελληνοαμερικανικών συμφερόντων. Πρόκειται για μία μακροχρόνια διαδικασία, της οποίας το θετικό αποτύπωμα ως προς τη στήριξη της Ελλάδας και της Κύπρου απαντάται σε πληθώρα νομοθετημάτων στο αμερικανικό Κογκρέσο.

Αμερικανικό νομοσχέδιο για Ανατολική Μεσόγειο

Πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί το Νομοσχέδιο για την «Ασφάλεια και την Ενεργειακή Συνεργασία στην Ανατολική Μεσόγειο το 2019» που απέσπασε διακομματική στήριξη στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της αμερικανικής γερουσίας καθώς κατατέθηκε από τον Δημοκρατικό Μπομπ Μενέντεζ και τον Ρεπουμπλικάνο Μάρκο Ρούμπιο στις 9 Απριλίου 2019.

Το νομοσχέδιο, όπως και η επιστολή του Ελληνοαμερικανικού Ινστιτούτου, αναδεικνύει τη σπουδαιότητα του προγράμματος για τη Διεθνή Στρατιωτική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (International and Education Training Program) των αξιωματικών των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στις ΗΠΑ ζητώντας την αύξηση κατά 100% του σχετικού κονδυλίου από το 1 εκατομμύριο δολάρια που απέσπασε το 2019 στα 2 εκατομμύρια δολάρια για το Οικονομικό Έτος 2020. Προσθέτως, το σχέδιο νόμου ζητά την έγκριση ποσού ύψους 3 εκατομμυρίων δολαρίων για στρατιωτική βοήθεια προς την Ελλάδα μέσω του προγράμματος για τη «Χρηματοδότηση Ξένων Ενόπλων Δυνάμεων» (FMF).

Στο κεφάλαιο που αφορά την Κύπρο, το νομοσχέδιο ζητά την άρση απαγόρευσης της πώλησης όπλων στην Κυπριακή Δημοκρατία που ως γνωστόν επιβλήθηκε το 1987 αποτελώντας τη συνέχεια αφενός του νομοσχεδίου H.R. 5508 που είχε επίσης κατατεθεί από τον Δημοκρατικό γερουσιαστή Μπομπ Μενέντεζ. Αφετέρου το νομοσχέδιο έπεται της σχετικής πρόβλεψης στο Νόμο για τον Αμυντικό Προϋπολογισμό Οικονομικού Έτους 2019 H.R. 5515 για την υποβολή έκθεσης από τους υπουργούς Άμυνας και Εξωτερικών προς τις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου με αντικείμενο τη σχέση ασφάλειας ΗΠΑ-Κύπρου, και την αποτίμηση του εμπάργκο όπλων όπως αυτό έχει εφαρμοστεί με την απαγόρευση της εξαγωγής αμερικανικού αμυντικού υλικού προς τις ένοπλες δυνάμεις της Κύπρου.

Ανάσχεση τουρκικής επιθετικότητας

Για πρώτη φορά ωστόσο στο σχέδιο νόμου γίνεται αναφορά στην επιθετικότητα της Τουρκίας σε Αιγαίο και Κύπρο με πρόβλεψη, τρεις μήνες έπειτα από την ισχύ του σε Νόμο, ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών να υποβάλλει στις αρμόδιες επιτροπές λίστα που θα αποτυπώνει τον αριθμό των τουρκικών παραβιάσεων του ελληνικού εναέριου χώρου και της ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας.

H συγκεκριμένη πρόβλεψη έχει διττό χαρακτήρα καθώς αφενός κατατάσσει την Ελλάδα σε ένα εκ των τριών πυλώνων ασφάλειας μαζί με το Ισραήλ και την Κύπρο που σε συνεργασία με τις ΗΠΑ αντιτίθενται σε οιαδήποτε ενέργεια δύναται να ανατρέψει την σταθερότητα, να παραβιάσει το διεθνές δίκαιο και τις σχέσεις καλής γειτονίας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.

Αφετέρου, στέλνει σαφές μήνυμα προς την Τουρκία ότι η επιθετικότητα της δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή εν όψει μάλιστα και της απόκτησης του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400 το οποίο ενδέχεται να παραληφθεί νωρίτερα από τον ερχόμενο Ιούλιο, σύμφωνα με δηλώσεις του Τούρκου προέδρου Ερντογάν ενώπιον δημοσιογράφων μετά το πέρας της πρόσφατης επίσκεψης που πραγματοποίησε στην Ρωσία.

Ως προς το ζήτημα των ρωσικών S-400, το σχέδιο νόμου σε συνέχεια νομοθετικών και άλλων διαδικασιών που έχουν υιοθετηθεί τουλάχιστον το τελευταίο έτος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πιθανότητα επιβολής κυρώσεων σε βάρος της Άγκυρας στην περίπτωση παραλαβής του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400 κατ’εφαρμογή της ενότητας (Section) 231 του Νόμου για την ανάσχεση της ρωσικής επιρροής στην Ευρώπη και την Ευρασία γνωστού ως CAATSA (Countering America’s Adversaries through Sanctions Act).

Το κλίμα μάλιστα το οποίο κυριαρχεί στο αμερικανικό Κογκρέσο έναντι της τουρκικής απόφασης να αποκτήσει το ρωσικό αντιπυραυλικό σύστημα S-400 συμπυκνώνεται στον τίτλο του άρθρου που δημοσίευσαν τέσσερις γερουσιαστές στην εφημερίδα New York Times: «Μέχρι τα τέλη του έτους, η Τουρκία θα έχει είτε τα προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη F-35 στο έδαφός της είτε το ρωσικό αντιπυραυλικό αμυντικό σύστημα εδάφους-αέρος S-400. Δεν μπορεί να έχει και τα δύο!«.

Νέες ευκαιρίες

Υπό τα δεδομένα, καθίσταται προφανές ότι οι νομοθετικές εξελίξεις στην αμερικανική πρωτεύουσα δημιουργούν ευκαιρίες για την προβολή της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας και αξιόπιστου εταίρου σε αντιδιαστολή με την γειτονική Τουρκία. Προκειμένου ωστόσο να αξιοποιηθούν οι όποιες ευκαιρίες, οι συνολικοί χειρισμοί στα ελληνοτουρκικά θα πρέπει να γίνονται από την Αθήνα όχι με προχειρότητα και αποσπασματικά αλλά αντίθετα με υπευθυνότητα και σίγουρα σε αγαστή συνεργασία με ελληνοαμερικανικές οργανώσεις όπως είναι το Ελληνοαμερικανικό Ινστιτούτο.

Δεν είναι σώφρων όταν η Άγκυρα προβάλλει ανυπόστατες διεκδικήσεις και αυξάνει την προκλητικότητα της σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, κάποιοι στην Ελλάδα να ομιλούν για εφαρμογή του μοντέλου της Συμφωνίας των Πρεσπών στα ελληνοτουρκικά ή να εξαιρούν το Καστελλόριζο από το Αιγαίο ακρωτηριάζοντας κυριολεκτικά τα Δωδεκάνησα. Και τούτο διότι επιπόλαιες δηλώσεις δύναται να καταστρατηγήσουν τα ελληνικά συμφέροντα σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.

H Αντωνία Δήμου είναι οικονομολόγος και διεθνολόγος με ειδίκευση στην Μέση Ανατολή. Είναι επικεφαλής του Τμήματος Μέσης Ανατολής και Περσικού Κόλπου στο Ινστιτούτο Αναλύσεων Άμυνας και Ασφάλειας, εταίρος στο Κέντρο για την Ανάπτυξη στη Μέση Ανατολή (CMED) του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια UCLA, καθώς και στο Κέντρο Στρατηγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Ιορδανίας. Έχει διατελέσει σύμβουλος και συντονίστρια του ιδιαίτερου Γραφείου στο Hashemite Royal Court και έχει εργαστεί ως ειδική επιστήμονας στο Κέντρο Ανάλυσης και Σχεδιασμού στο Υπουργείο Εξωτερικών, το Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων του Υπουργείου Άμυνας και ως σύμβουλος στο Επιτελείο Υπουργού Εθνικής Άμυνας. 

 ΑΝΤΩΝΙΑ ΔΗΜΟΥ


 H Αντωνία Δήμου είναι οικονομολόγος και διεθνολόγος με ειδίκευση στην Μέση Ανατολή. Είναι επικεφαλής του Τμήματος Μέσης Ανατολής και Περσικού Κόλπου στο Ινστιτούτο Αναλύσεων Άμυνας και Ασφάλειας, εταίρος στο Κέντρο για την Ανάπτυξη στη Μέση Ανατολή (CMED) του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια UCLA, καθώς και στο Κέντρο Στρατηγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Ιορδανίας. Έχει διατελέσει σύμβουλος και συντονίστρια του ιδιαίτερου Γραφείου στο Hashemite Royal Court και έχει εργαστεί ως ειδική επιστήμονας στο Κέντρο Ανάλυσης και Σχεδιασμού στο Υπουργείο Εξωτερικών, το Ινστιτούτο Αμυντικών Αναλύσεων του Υπουργείου Άμυνας και ως σύμβουλος στο Επιτελείο Υπουργού Εθνικής Άμυνας.

https://www.apopseis.com/yparchei
-kai-poso-apotelesmatiko-einai-to-ellinoamerikaniko-lompi/

 16/4/2019




        ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ - ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ        

15/4/2019. Γιώργος Κακλίκης: ΗΠΑ-Τουρκία: 
Το ρήγμα βαθαίνει, αλλά η μπάλα είναι ακόμα στο γήπεδο.
https://slpress.gr/ethnika/ipa-toyrkia
-to-rigma-vathainei-alla-i-mpala-einai-akoma-sto-gipedo/

15/4/2019. Λάμπρος Τζούμης:H αμετροέπεια του Ερντογάν 
δοκιμάζει την υπομονή της Δύσης.
https://slpress.gr/ethnika/h-ametroepeia-toy-erntogan
-dokimazei-tin-ypomoni-tis-dysis/

13/4/2019.Κώστας Βενιζέλος:Η Λευκωσία τα βρίσκει 
με τον Λίβανο για το φυσικό αέριο.
https://slpress.gr/oikonomia/i-leykosia
-ta-vriskei-me-ton-livano-gia-to-fysiko-aerio/

17/4/2019.Η άσκηση «Μέδουσα» αναδεικνύεται 
σε μείζονα σχηματισμό στην Ανατολική Μεσόγειο.
https://hellasjournal.com/2019/04/i-askisi-medoysa
-anadeiknyetai-se-meizona-schimatismo-stin-anatoliki-mesogeio/

16/4/2019. Κώστας Βενιζέλος:Ενεργειακή ασφάλεια
 και γεωστρατηγικός ιστός στην Ανατολική Μεσόγειο.
 https://slpress.gr/ethnika/energeiaki-asfaleia
-kai-geostratigikos-istos-stin-anatoliki-mesogeio/

16/4/2019. Μιχάλης Ιγνατίου: Ο Νετανιάχου σχεδιάζει
τις νέες συμμαχίες της Αμερικής: Η θέση της Ελλάδας και της Κύπρου.
https://www.apopseis.com/o-netaniachoy-schediazei
-tis-nees-symmachies-tis-amerikis-i-thesi-tis-elladas-kai-tis-kyproy/

13/4/2019. Άρης Χατζηστεφάνου: Πώς η Ελλάδα μπορεί να γίνει
 αναλώσιμος στρατιώτης στην πρώτη γραμμή ενός βρώμικου πολέμου.
https://slpress.gr/anadimosieuseis/pos-i-ellada-mporei-na-ginei
-analosimos-stratiotis-stin-proti-grammi-enos-vromikoy-polemoy/



* * *

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμφωνούν  πάντα με τις απόψεις που δημοσιεύονται στα εκάστοτε - χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού -  αναρτώμενα  κείμενα τρίτων.Οι απόψεις που δημοσιεύονται στα κείμενα των αναρτήσεων εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που τις διατυπώνουν. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στους δημιουργούς των κειμένων, εικόνων κλπ και των ιστολογίων που αναφέρονται.   Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger. Στο αρχικό  πρωτότυπο κείμενο  παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.