ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Bloomberg: Η Ελλάδα έγινε Ρουμανία - 'Επεσε στη... Β΄εθνική της Ευρώπης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
(1) Το νέο 10ετές σχέδιο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
(2) ΤτΕ: Ρεκόρ για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019.
(3) Αισιοδοξούν αλλά δεν «βλέπουν» αύξηση κερδών οι επιχειρηματίες. 
(4) Θετικό σήμα από τον SSM για το σχέδιο «Ηρακλής».
(5) Είμαστε προετοιμασμένοι για το κακό σενάριο; 
(6) Ο "Ηρακλής" στηρίζει τις τράπεζες, οι δανειολήπτες
 ας προσευχηθούν... 
(7) Πόσο πιο ανταγωνιστική διεθνώς έχει γίνει η ελληνική οικονομία;
(8) Επιστροφή στην κανονικότητα...


 Bloomberg: Η Ελλάδα έγινε Ρουμανία 
- 'Επεσε στη... Β΄εθνική της Ευρώπης.

Χαμηλό ΑΕΠ, δυσθεώρητο χρέος, υψηλή ανεργία, 
συνεχής εκροή επιστημονικού δυναμικού. 

Μετά από σωρεία εκθέσεων και αναλύσεων διεθνών οίκων για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και την επάνοδο της χώρας στην κανονικότητα, το οικονομικό πρακτορείο Bloomberg έρχεται να αμαυρώσει την εικόνα, κατατάσσοντας την Ελλάδα στη... "δεύτερη εθνική" της Ευρώπης, στο επίπεδο των πρώην κομμουνιστικών χωρών της ανατολικής Ευρώπης.

Κόντρα στη "φιλολογία" για τις δημοσιονομικές και οικονομικές επιδόσεις της χώρας μας, η ανάλυση του διεθνούς πρακτορείου εστιάζει σε αρνητικά στοιχεία και αδύναμες πλευρές, που αποδυναμώνουν τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας: Στο χρέος -που είναι σχεδόν διπλάσιο του ΑΕΠ, στην υψηλή ανεργία, στην κρίση του τραπεζικού συστήματος λόγω κόκκινων δανείων, στο χαμηλό κατά κεφαλήν ΑΕΠ  και στην εκτεταμένη "μαύρη οικονομία"

Παρατηρεί επίσης, ότι, η Ελλάδα λόγω των υψηλών στόχων των υψηλών πλεονασμάτων, δεν μπορεί να ασκήσει επεκτατική και αναπτυξιακή πολιτική, όπως μπορούν να πράττουν οι άλλες χώρες.

Ειδική αναφορά κάνει στην εκροή επιστημόνων και λοιπού εργατικού δυναμικού σε χώρες του εξωτερικού, επισημαίνοντας μια σημαντική παράμετρο. Ότι η Ελλάδα δεν επωφελείται από την αποστολή εμβασμάτων, προερχόμενα από όσους μεταναστεύουν σε άλλες χώρες, όπως συμβαίνει με άλλες χώρες και όπως συνέβαινε στις προηγούμενες δεκαετίες.

«Σε αντίθεση με τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ωστόσο, η Ελλάδα δεν έλαβε ποτέ σημαντική εισροή εμβασμάτων από τους μετανάστες της στο εξωτερικό. Στην πραγματικότητα, οι μεταφορές κεφαλαίων αυτού του τύπου μειώθηκαν αντί να αυξηθούν από την έναρξη της μαζικής μετανάστευσης Ελλήνων στο εξωτερικό που έφερε η κρίση», σημειώνει το Bloomberg.

Το επίμαχο άρθρο του Leonid Bershidsky στο πρακτορείο Bloomberg 
είναι το ακόλουθο: 

Το ανακοινωθέν κλείσιμο του γραφείου του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην Αθήνα μοιάζει με ορόσημο, μολονότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με πολλά άλλα κράτη που έχουν πληγεί από κρίσεις τις τελευταίες δεκαετίες, δεν διασώθηκε με κεντρικό πυλώνα διάσωσης το ΔΝΤ. Είναι μια στιγμή κατά την οποία μπορούμε να αναλογιστούμε εάν τελικώς η Ελλάδα διασώθηκε στ’ αλήθεια από οποιονδήποτε.
Από τεχνική άποψη, η Ελλάδα δεν είναι πλέον χώρα σε κρίση. Είναι βαρύτερα χρεωμένη σε σχέση με την ετήσια οικονομική της παραγωγή έναντι οποιουδήποτε άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης: ο δείκτης του χρέους προς το ΑΕΠ ανερχόταν στο 180,2% στο τέλος του β΄ τριμήνου του 2019, σε σύγκριση με έναν μέσο όρο 80,5% στην ΕΕ, ενώ δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια ισχυρά πτωτική τάση σε αυτό το ποσοστό. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο και εκτιμά ότι το ποσοστό του επί του ΑΕΠ θα έχει πέσει στο 100% έως το 2041. Η συμφωνία του 2018, η οποία εξομάλυνε τις αποπληρωμές της Ελλάδας, βοήθησε πολύ σε αυτό.

Άλλοι δείκτες μοιάζουν σε κακό, όχι όμως και αποκαρδιωτικό επίπεδο. Η ανεργία έχει μειωθεί στο 16,4%, έναντι του ιστορικού υψηλού του 27,8% το 2014. Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης έχει επιτέλους θετικό πρόσημο, με τους οικονομικούς αναλυτές του Bloomberg να εκτιμούν ότι θα διαμορφωθεί στο 1,7% για το 2019 και στο 2% για το 2020.

Από τη σκοπιά του ΔΝΤ, ειδικότερα, υπάρχουν λίγα πράγματα για να κάνει πια στην Ελλάδα. Πέρυσι, η χώρα προέβη σε πρόωρη αποπληρωμή 2,7 δισ. ευρώ (3 δισ. δολ.) από το σχετικά ακριβό της χρέος προς το Ταμείο. Τώρα, οφείλει πλέον στο IMF, το οποίο έκανε την τελευταία του εκταμίευση στην Ελλάδα το 2014, μόλις 6,3 δισ. δολ., σε σύνολο 340 δισ. δολ. εξωτερικού χρέους.

Η μετατροπή σε χώρα της Ανατολικής Ευρώπης

Στην πραγματικότητα, ωστόσο, η κρίση και οι απόπειρες διάσωσης έριξαν την Ελλάδα, μέλος της ΕΕ από το 1981, στο οικονομικό επίπεδο ορισμένων από τα νεότερα κράτη-μέλη. Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ, προσαρμοσμένο σε ισοτιμία αγοραστικής δύναμης (PPP), σταθεροποιήθηκε λίγο πάνω από τα δύο τρίτα του μέσου επιπέδου της ΕΕ, περίπου στα ίδια επίπεδα με εκείνο της Λετονίας ή της Ρουμανίας. Οι υψηλοί φόροι τους οποίους εξαναγκάστηκε από τους πιστωτές να επιβάλει η Ελλάδα δημιούργησαν μια "μαύρη", παράλληλη οικονομία περίπου τόσο μεγάλη, σε σχέση με το ΑΕΠ, όσο και εκείνες στις προαναφερθείσες και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η καθαρή ροή μετανάστευσης ήταν θετική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο αυτό είναι περισσότερο ένα πρόβλημα παρά ευχάριστη εξέλιξη. Οι Έλληνες εγκαταλείπουν τη χώρα των περίπου 11 εκατομμυρίων κατοίκων με ρυθμό άνω των 100.000 ετησίως από την έναρξη της κρίσης. Η εκροή αντισταθμίστηκε μόνο από την άφιξη των μεταναστών από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική κατά τη διάρκεια του πρόσφατου προσφυγικού κύματος - ένα βάρος που η Ελλάδα αγωνίζεται να σηκώσει.

Οι παράτυποι μετανάστες που καταφθάνουν στην Ελλάδα δεν μπορούν να θεωρηθούν πραγματικό αντίβαρο στη μετανάστευση Ελλήνων πολιτών στο εξωτερικό

Σε αντίθεση με τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ωστόσο, η Ελλάδα δεν έλαβε ποτέ σημαντική εισροή εμβασμάτων από τους μετανάστες της στο εξωτερικό. Στην πραγματικότητα, οι μεταφορές κεφαλαίων αυτού του τύπου μειώθηκαν αντί να αυξηθούν από την έναρξη της μαζικής μετανάστευσης Ελλήνων στο εξωτερικό που έφερε η κρίση.

Η Ελλάδα έχει επίσης μικρότερη ευελιξία για να προωθήσει την οικονομική επέκταση σε σχέση με εκείνη που έχουν τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης: συμφωνίες με τους πιστωτές την έχουν αναγκάσει να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα του κρατικού προϋπολογισμού κάθε χρόνο και, παρά τα χαμηλά επιτόκια που κυριαρχούν σήμερα διεθνώς, οι ανάγκες χρηματοδότησής της είναι πολύ υψηλότερες από εκείνες των ανατολικών χωρών, εξαιτίας του τεράστιου όγκου του σωρευμένου χρέους της. Η Ρουμανία, για παράδειγμα, έχει δείκτη δημόσιου χρέους προς ΑΕΠ της τάξης μόλις του 34%.

Επιπλέον, σε αντίθεση με τις ανατολικοευρωπαϊκές ομόλογές τους, οι ελληνικές τράπεζες βαρύνονται με τεράστιο όγκο μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs), τα οποία δεν μειώνονται αρκετά γρήγορα ώστε να επιτρέψουν στις τράπεζες να αρχίσουν να επεκτείνουν ξανά την τραπεζική πίστη. Ο δείκτης NPLs του ελληνικού τραπεζικού συστήματος διαμορφώθηκε σε 42,1% τον Σεπτέμβριο, τον τελευταίο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Στη Ρουμανία, ο δείκτης κυμαίνεται κάτω του 5%.

Η Ελλάδα, με άλλα λόγια, δεν ξεκινά απλώς από χαμηλή βάση όπως οι Ανατολικοευρωπαίοι - το κάνει αυτό ενώ σέρνεται γύρω από μια μπάλα, φορώντας μια αλυσίδα. Η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προσπαθεί να εκφορτώσει το "κακό" χρέος από τα βιβλία των τραπεζών και να μειώσει φόρους, ωστόσο η ευελιξία των ελληνικών κυβερνήσεων προκειμένου να μπορούν να αναλάβουν δράση για την ανάταξη της οικονομίας θα παραμείνει περιορισμένη για πολλά χρόνια μετά τη λήξη της πρωθυπουργικής θητείας Μητσοτάκη.

Η "τιμωρία" της Ελλάδας και τα όριά της

Κατά κάποιον τρόπο, οι περιορισμοί αυτοί είναι μια "εκδίκηση" για όσα πήγαν στραβά στην Ελλάδα και την οδήγησαν στην κρίση. Σε μια ομιλία του τον Σεπτέμβριο του 2019, ο Poul Thomsen, διευθυντής του ευρωπαϊκού τμήματος του ΔΝΤ, ανέφερε ότι η κρίση στην Ελλάδα ήταν διαφορετικής φύσης από εκείνες με τις οποίες συνέπεσε στην Ισπανία, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία. Στις χώρες αυτές, η υιοθέτηση του ευρώ προκάλεσε μια ιδιωτική πιστωτική επέκταση που οδήγησε σε μια "μη βιώσιμη άνθηση της ζήτησης". Στην Ελλάδα, αντιθέτως, ήταν οι κυβερνήσεις που προχώρησαν σε αλόγιστη επέκταση, αυξάνοντας συντάξεις και κοινωνικές μεταβιβάσεις κατά 7% του ΑΕΠ από την υιοθέτηση του ενιαίου νομίσματος έως και την έναρξη της κρίσης. Αυτό, κατά την άποψη του Thomsen, εξηγεί την ατυχή θέση της Ελλάδας να έχει να αντιμετωπίσει μια μεγαλύτερη δημοσιονομική αυστηρότητα σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα θύματα της κρίσης στην Ευρώπη.

Ως εκ τούτου, η πολιτική ελίτ της Ελλάδας πρέπει να μάθει να ζει με τους συγκεκριμένους μακρόπνοους περιορισμούς. Κάποιος ο οποίος έχει μάθει να σπαταλά μανιωδώς θα πρέπει να στερείται τις πιστωτικές του κάρτες. Αντίθετα με την κυρίαρχη άποψη, οι ιδιώτες πιστωτές της Ελλάδας τιμωρήθηκαν επίσης για την υποστήριξη που παρείχαν στις ορέξεις των ελληνικών κυβερνήσεων προ κρίσης - δεχόμενοι ένα μεγαλοπρεπές "κούρεμα" το 2012.

Με άλλα λόγια, έχουν γίνει πολλά για την ελαχιστοποίηση του ηθικού κινδύνου εκ μέρους των Ελλήνων πολιτικών και των ιδιωτών επενδυτών. Ωστόσο, ο κίνδυνος αυτός εξακολουθεί να υφίσταται για το ΔΝΤ και την ΕΕ, που επεξεργάστηκαν από κοινού την "τιμωρία" που συνόδευσε τη χρηματοοικονομική διάσωση της Ελλάδας. Δεν θα κριθούν άλλωστε ποτέ υπεύθυνοι για τα λάθη που έκαναν κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων διάσωσης - την υποτίμηση του βάθους της κρίσης, την απαίτηση για δραστικές αυξήσεις φόρων, την επιμονή για υπέρ το δέον περιοριστική δημοσιονομική πολιτική, μολονότι όλα τα παραπάνω μεταφράστηκαν σε διαρκή οικονομική ύφεση.

Το ΔΝΤ λαμβάνει πίσω τα χρήματά του νωρίτερα του αναμενομένου. Οι αποδόσεις των ομολόγων που εκδίδει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) προς υποστήριξη της Ελλάδας είναι αρνητικές, οπότε η Ευρώπη μπορεί να αντέξει οικονομικά το να είναι επιεικής όσον αφορά τους όρους αποπληρωμής των δανείων εκ μέρους της Ελλάδας. Η ελληνική κρίση έδωσε σκληρά μαθήματα στην ελληνική ελίτ και στους τραπεζίτες. Ωστόσο, το ΔΝΤ και η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ελεύθεροι να διαχειριστούν την επόμενη κρίση με τις ίδιες κακοσχεδιασμένες μεθόδους, παγιδεύοντας το θύμα, αλλά αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα ελάχιστο μέρος του κόστους.

Φυσικά, ο κόσμος δεν είναι απαραιτήτως δίκαιος, ωστόσο οι θεσμικοί πιστωτές της Ελλάδας θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αναλάβουν μεγαλύτερο μερίδιο του συνολικού βάρους που κουβαλά η Ελλάδα. Εάν η κυβέρνηση Μητσοτάκη, και ίσως η διάδοχός της, πραγματοποιήσουν σημαντική πρόοδο στην προσπάθεια να εκκινήσουν ξανά τις μηχανές ανάπτυξης της οικονομίας και να φέρουν πίσω στην χώρα τους Έλληνες μετανάστες, δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η ονομαστική διαγραφή μέρους του χρέους. Δεν είναι λάθος το γεγονός ότι η Ελλάδα αναγκάστηκε να φορέσει την αλυσίδα με την μπάλα, ωστόσο η διάθεση να διατηρηθεί υπό αυτό το καθεστώς εις στο διηνεκές είναι ξεκάθαρα υπερβολική.


13/1/2020


             ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ         


Πρόεδρος της επιτροπής ορίστηκε ο νομπελίστας καθηγητής του London School of Economics (LSE) Χριστόφορος Πισσαρίδης. Η επιτροπή φιλοδοξεί να έχει μια ολιστική προσέγγιση, έτσι ώστε το σχέδιο να συνδέεται με το ΕΣΠΑ και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Μεταξύ άλλων, θα περιέχει προτάσεις για την πράσινη ανάπτυξη και τον τρόπο χρηματοδότησής της.

1.
Το νέο 10ετές σχέδιο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Tην εκπόνηση ενός νέου σχεδίου ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία βάζει τώρα στον προγραμματισμό της η κυβέρνηση, απαντώντας έτσι, μεταξύ άλλων, στο αίτημα παραγόντων της αγοράς να προσδιορίσει το οικονομικό μοντέλο της χώρας, ώστε να διευκολυνθούν οι επενδυτικές αποφάσεις.

Το σχέδιο, όπως ανακοίνωσε το Γραφείο του Πρωθυπουργού, θα διαμορφώσει επιτροπή διακεκριμένων οικονομολόγων, με επιστημονική εξειδίκευση, διεθνή καταξίωση, γνώση της αγοράς και εμπειρία σε θέματα σχεδιασμού οικονομικής πολιτικής.

Ποιοι συμμετέχουν

Πρόεδρος ορίστηκε ο νομπελίστας καθηγητής του London School of Economics (LSE) Χριστόφορος Πισσαρίδης, αναπληρωτής του ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Βέττας και λοιπά μέλη της με συντονιστικό ρόλο οι καθηγητές του LSE Δημήτρης Βαγιανός και του Πανεπιστημίου Yale Κωνσταντίνος Μεγήρ. Οι τέσσερις συγκεκριμένοι καθηγητές είχαν μάλιστα συνεργαστεί και προ διετίας, καθώς ήταν οι συντονιστές και επιστημονικοί επιμελητές της έκδοσης «Πέρα από τη λιτότητα: Για μια νέα δυναμική στην ελληνική οικονομία», ενός συλλογικού τόμου με θέμα την κρίση και την έξοδο από αυτή. Το έργο της επιτροπής θα συνδράμουν, επίσης, με συμβουλευτικό ρόλο, οι εξής ειδικοί σε επιμέρους θέματα της ελληνικής οικονομίας: Κυριάκος Ανδρέου (advisory leader-PwC), Κωνσταντίνος Αρκολάκης (Yale), Μανόλης Γαλενιανός (London Holloway), Χρήστος Γκενάκος (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Cambridge), Svetoslav Danchev (IOBE), Αρίστος Δοξιάδης (Big Pi Ventures), Νίκος Καραμούζης (πρόεδρος Grant Thornton), Φοίβη Κουντούρη (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), Αλέξανδρος Κρητικός (DIW), Δάφνη Νικολίτσα (Πανεπιστήμιο Κρήτης), Διομήδης Σπινέλλης (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Πάνος Τσακλόγλου (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών).

Η επιτροπή θα υποβάλει έως το τέλος Ιανουαρίου μια προκαταρκτική έκθεση, που θα εντοπίζει τους κύριους άξονες της ανάπτυξης και θα εισηγείται αλλαγές σε σχέση με την υφιστάμενη πορεία και με το σχέδιο ανάπτυξης της προηγούμενης κυβέρνησης, που είχε υποβάλει ο τότε αντιπρόεδρος Γιάννης Δραγασάκης το 2018. Σε έξι μήνες η επιτροπή θα υποβάλει ένα ενδιάμεσο σχέδιο, που θα περιλαμβάνει όλους τους άξονες και τις κεντρικές κατευθύνσεις, και σε εννέα μήνες το τελικό, πλήρως εξειδικευμένο.

Το σχέδιο θα αποβλέπει στη μεγιστοποίηση των ρυθμών ανάπτυξης σε ορίζοντα δεκαετίας, με έμφαση επιλογών πολιτικής στην πρώτη πενταετία.

Οι στόχοι

Η επιτροπή φιλοδοξεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει μια ολιστική προσέγγιση, έτσι ώστε το σχέδιο ανάπτυξης να συνδέεται, μεταξύ άλλων, με το ΕΣΠΑ και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και να λαμβάνει υπόψη του επιμέρους πολιτικές, όπως π.χ. στο ασφαλιστικό ή στο φορολογικό, ώστε όλα να υπηρετούν τον κεντρικό στόχο. Θα περιέχει προτάσεις, για παράδειγμα, για την πράσινη ανάπτυξη και τον τρόπο χρηματοδότησής της, καθώς και για το είδος της ψηφιοποίησης που μπορεί να προωθήσει η Ελλάδα. Επίσης, θα απαντά στο ερώτημα πώς πρέπει να αξιοποιηθεί ο δημοσιονομικός χώρος που θα δημιουργηθεί, ιδίως εφόσον μειωθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Η επιτροπή θα συμβουλεύεται και άλλους επιστήμονες, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Γραφείου του Πρωθυπουργού, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν στην πορεία. Επίσης, θα απευθύνεται σε εκπροσώπους της παραγωγής και αρμόδιους φορείς από διαφορετικούς οικονομικούς τομείς και επιχειρηματικούς κλάδους, ενώ θα διαβουλεύεται αρμοδίως και με εκπροσώπους της δημόσιας διοίκησης και της κυβέρνησης.

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ

https://www.kathimerini.gr/1060592/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/to-neo-10etes-sxedio-anapty3hs-ths-ellhnikhs-oikonomias


18/1/2020



2.
ΤτΕ: Ρεκόρ για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019.

Σε ύψος ρεκόρ έφτασε το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού το 2019, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ήταν 5,5 δισ. ευρώ, έναντι 1,5 δισ. ευρώ το 2018.

Κατά τα λοιπά, το ταμειακό αποτέλεσμα της κεντρικής διοίκησης παρουσίασε έλλειμμα 477 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 4,180 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2018. 

Την ίδια περίοδο, τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 51,199 δισ. ευρώ, από 50,792 δισ. ευρώ το 2018. 

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν σε 51,551 δισ. ευρώ, από 52.237 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2018.

Η δαπάνη για τόκους που κατέβαλε το 2019 ο Κρατικός Προϋπολογισμος για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους αυξήθηκε στα 6 δισ. ευρώ από 5,8 δισ. ευρώ το 2018. 

Όσον αφορά τις δημόσιες επενδύσεις, το έλλειμμα του ΠΔΕ μειώθηκε στα 2,8 δισ. ευρώ απο 3,6 δισ. ευρώ το 2028.

https://www.efsyn.gr/node/227291


17/1/2020
  

3.
Αισιοδοξούν αλλά δεν «βλέπουν» αύξηση κερδών οι επιχειρηματίες.

Πολύ πιο αισιόδοξοι για την προοπτική της οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες εμφανίζονται οι επιχειρηματίες στην Ελλάδα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2019, αισιοδοξία, όμως η οποία δεν αποτυπώνεται αισθητά ούτε στα κέρδη ούτε στις πωλήσεις, πολλώ δε μάλλον στους μισθούς. Την ίδια ώρα, τα σημάδια επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας είναι ορατά στις προσδοκίες για τις εξαγωγές των ελληνικών επιχειρήσεων, προσδοκίες  οι οποίες είναι μειωμένες σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της έρευνας IBR της Grant Thornton, η αισιοδοξία των Ελλήνων επιχειρηματιών για την προοπτική της οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες αυξήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2019 στο 68% από 44% το πρώτο εξάμηνο του 2019, καταγράφοντας αύξηση 24 ποσοστιαίων μονάδων. Την ίδια ώρα, ο δείκτης οικονομικής αβεβαιότητας βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2013, στο 39%, μειωμένος κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Παρά το θετικό κλίμα και την αισιοδοξία που διαμορφώνεται στο οικονομικό περιβάλλον της Ελλάδας, οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι τόσο τα έσοδα όσο και η κερδοφορία της επιχείρησής τους θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο εξάμηνο. Συγκεκριμένα, οι προσδοκίες για τα έσοδα παραμένουν αμετάβλητες στο 64%, ενώ οι προσδοκίες για την κερδοφορία κατέγραψαν αύξηση κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες και ανήλθαν στο 59%. Επιπλέον, αν και παρατηρείται μια μικρή άνοδος κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες στην πρόθεση των εργοδοτών να αυξήσουν τους μισθούς των εργαζομένων, από το 21% στο 24%, τα ποσοστά παραμένουν πολύ χαμηλά σε σχέση με τα ευρωπαϊκά και παγκόσμια επίπεδα, τα οποία αντιστοίχως είναι 76% και 78%. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές, οι Ελληνες επιχειρηματίες δηλώνουν περισσότερο απαισιόδοξοι, καθώς οι προσδοκίες τους μειώθηκαν από το 52% στο 49%.

Το τελευταίο στοιχείο σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη μείωση της αισιοδοξίας των επιχειρηματιών στην Ευρώπη, στο 45% από 50%, η οποία αποδίδεται κυρίως στην αβεβαιότητα που προκαλεί το Brexit.  

https://www.kathimerini.gr/1060590/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/aisiodo3oyn-alla-den-vlepoyn-ay3hsh-kerdwn-oi-epixeirhmaties


17/1/2020



Ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας είχε προτείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθούν ως εγγύηση ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου, ονομαστικής αξίας ίσης με το 120% της αξίας της εγγύησης και διάρκειας ίσης με τα ομόλογα που εκδίδουν οι τράπεζες.

 4.
Θετικό σήμα από τον SSM για το σχέδιο «Ηρακλής».

Σε θετική έκβαση οδηγείται, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαπραγμάτευση για τη χορήγηση ή μη πρόσθετων εγγυήσεων από το ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να θεωρούνται μηδενικού ρίσκου οι τίτλοι υψηλής διαβάθμισης που θα εκδώσουν οι τράπεζες, στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου «Ηρακλής». Η απάντηση του ενιαίου μηχανισμού εποπτείας (SSM) αναμένεται ώς το τέλος του μηνός και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα επιμείνει στην αρχική του πίεση να χρησιμοποιηθούν πόροι από το αποθεματικό ασφαλείας (cash buffer) για τα 12 δισ. ευρώ της εγγύησης που θα δώσει το ελληνικό Δημόσιο. Εναλλακτικά, ο SSM είχε προτείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθούν ως εγγύηση ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου, ονομαστικής αξίας ίσης με το 120% της αξίας της εγγύησης και διάρκειας ίσης με τα ομόλογα που εκδίδουν οι τράπεζες. 

Αν και θα υπάρξει κάποια εναλλακτική λύση, σύμφωνα με πηγές, αυτή δεν θα επηρεάζει το έλλειμμα ή το χρέος και δεν θα βασίζεται σε προϋπόθεση για πρόσθετη εγγύηση, όπως αυτή που προκάλεσε την αντίδραση της κυβέρνησης. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν εργαστεί, επιχειρηματολογώντας, ο ΟΔΔΗΧ και οι υπηρεσίες της Τράπεζας της Ελλάδος.

Οι αντιρρήσεις της κυβέρνησης και κυρίως του ΟΔΔΗΧ εδράζονται στο γεγονός ότι αν μειωθεί, εξ αυτού του λόγου, το μαξιλάρι ασφαλείας, θα προκληθεί αρνητική επίπτωση στο κόστος δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου.

Το θέμα πιθανόν να απασχολήσει και τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, την ερχόμενη εβδομάδα, στο πλαίσιο της 5ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης. Οι επικεφαλής των θεσμών θα έρθουν την Τρίτη στην Αθήνα, μετά το Ecofin, μαζί με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και αναμένεται να παραμείνουν έως την Παρασκευή. Στην ατζέντα των διαπραγματεύσεών τους περιλαμβάνεται η εφαρμογή του «Ηρακλή», η οποία εξαρτάται από την παραπάνω απόφαση για την εγγύηση στα ομόλογα υψηλής διαβάθμισης, ώστε να θεωρούνται μηδενικού ρίσκου.

Στο υπουργείο Οικονομικών, ο αρμόδιος υφυπουργός Γιώργος Ζαββός εκφράζει ικανοποίηση για το γεγονός ότι στο σχέδιο αναμένεται να συμμετάσχουν τελικά όλες οι τράπεζες και δρομολογεί τη φάση εφαρμογής του. Οπως σημειώνουν στο υπουργείο, τα προβλεπόμενα στάδια που πρέπει να περάσουν οι τράπεζες για να πάρουν την εγγύηση είναι 4, όπως προκύπτει από το ιταλικό παράδειγμα και αναμένεται να διαρκέσουν 6-7 μήνες, τουλάχιστον.

Το πρώτο στάδιο αφορά την προετοιμασία των χαρτοφυλακίων των τραπεζών, που εκτιμάται ότι θα χρειαστεί 2 μήνες. Ακολουθεί, σε δεύτερο στάδιο, ο έλεγχος των χαρτοφυλακίων από τους οίκους πιστοληπτικής αξιολόγησης, προκειμένου να προσδιορίσουν τη  διαβάθμισή τους. Σε τρίτο στάδιο, θα γίνει η εκτέλεση της συναλλαγής, θα πουληθούν τα δάνεια στα οχήματα ειδικού σκοπού και θα εκδοθούν τα ομόλογα. Τέλος, στο τέταρτο στάδιο, θα γίνει η αίτηση για να πάρουν την εγγύηση και το risk weight από τον SSM. Oλη αυτή η διαδικασία οδηγεί στο τέλος Ιουλίου, αλλά μπορεί να χρειαστεί και περισσότερος χρόνος, σημειώνουν αρμόδιες πηγές στο υπουργείο Οικονομικών.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι το πιο κρίσιμο κομμάτι είναι η εύρυθμη λειτουργία των διαχειριστών κόκκινων απαιτήσεων (servicers). Προβλέπουν μάλιστα ότι ο αριθμός τους θα μειωθεί σημαντικά από περίπου 21 σήμερα σε 3-4 στο τέλος.

Στόχος του υπουργείου Οικονομικών, με βάση την εγγύηση των 12 δισ. ευρώ που δίνει το ελληνικό Δημόσιο, είναι να μειωθεί ο όγκος των κόκκινων δανείων κατά 35 δισ. ευρώ. Η εκκαθάριση υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2021.

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ

https://www.kathimerini.gr/1060815/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/8etiko-shma-apo-ton-ssm-gia-to-sxedio-hraklhs


18/1/2020


 5.
Χ. Διονύσης: Είμαστε προετοιμασμένοι
 για το κακό σενάριο; (15/1/2020)

Έχω παρατηρήσει ότι τον τελευταίο καιρό κάθε φορά που συζητάμε για τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις αυτή η συζήτηση λαμβάνει έναν πανηγυρικό έως και θριαμβολογικό χαρακτήρα. Μια προφανής εξήγηση είναι ότι η ελληνική κοινωνία έχει ανάγκη από ενέσεις αισιοδοξίας μετά από την δεκαετή περιπέτεια των μνημονίων. Μια άλλη εξήγηση έχει να κάνει με τις λαμπρές προοπτικές της οικονομίας οι οποίες και προεξοφλούνται για πολιτικούς λόγους.

Όποια και αν είναι όμως η εξήγηση οφείλουμε να προετοιμαζόσαστε και για το κακό σενάριο μια και πληθαίνουν οι φωνές-προβλέψεις για επερχόμενη κρίση. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι φορές που το χαρμόσυνο κλίμα στην Ελλάδα συνετέλεσε στην πλημμελή προετοιμασία και έτσι πληρώθηκαν πολύ ακριβά τα πανηγύρια.

Συμμεριζόμενοι τις αισιόδοξες προβλέψεις, ας υποθέσουμε ότι η οικονομία εξασφαλίζει ρυθμούς ανάπτυξης μεγαλύτερους του 3% μαζί με δημοσιονομική σταθεροποίηση. Παρ' όλη όμως τη βελτίωση του εγχώριου κλίματος δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική οικονομία συνεχίζει να αποτελεί τον αδύναμο κρίκο του ευρωπαϊκού οικοδομήματος. Δεδομένου ότι τα σύννεφα στην παγκόσμια οικονομία αυξάνονται είμαστε υποχρεωμένοι στο παραπάνω πλαίσιο να προσθέσουμε και την πιθανότητα εκδήλωση οικονομικής αναταραχής σε ευρωπαϊκό ή σε παγκόσμιο επίπεδο.


Ας σημειωθεί ότι το συνολικό χρέος (κρατών, εταιρειών και ιδιωτών) έφθασε σε σημείο ρεκόρ το 2019 ξεπερνώντας τα 253 τρισ. δολάρια ή 322% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Πριν πέσουμε για άλλη μια φορά από τα σύννεφα και πριν την μεταβολή των πανηγυρισμών σε τραγωδία ας σκεφτούμε ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες που θα στερήσουν την δυνατότητα αντιμετώπισης μιας ενδεχόμενης κρίσης.
(...)

  Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το άρθρο στην ιστοσελίδα:
https://slpress.gr/oikonomia/
eimaste-proetoimasmenoi-gia-to-kako-senario/

Σκίτσο του Α. ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗ

6.
 Γ. Ποταμιάνος: Ο "Ηρακλής" στηρίζει τις τράπεζες,
 οι δανειολήπτες ας προσευχηθούν... (10/1/2020)

 Η επιδιωκόμενη οικονομική ανάκαμψη με επενδύσεις υποστηριζόμενες από τραπεζικό δανεισμό, μπορεί να συντελεστεί μόνο εφόσον ένας σημαντικός αριθμός υπερχρεωμένων δανειοληπτών της μεσαίας τάξης βρει βιώσιμες λύσεις για την εξυπηρέτηση του χρέους του. Όμως, η απροθυμία τραπεζών, κυβερνήσεων και πιστωτών, κατά την διάρκεια των μνημονίων, να προσφέρουν βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης του ιδιωτικού χρέους, οδήγησε σήμερα στο σχέδιο "Ηρακλής". Αυτό ωστόσο, θα καλύψει μόνο 40% των κόκκινων δανείων, προμηνύοντας ότι μόλις τώρα αρχίζει ο Γολγοθάς νοικοκυριών και επιχειρήσεων που επλήγησαν από την εσωτερική υποτίμηση.
(...)

  Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το άρθρο στην ιστοσελίδα:

Σκίτσο του ΣΤΑΘΗ


7.
Κ.Μελάς:Πόσο πιο ανταγωνιστική διεθνώς 
έχει γίνει η ελληνική οικονομία (1/1/2020) 
 
Το κεφάλαιο για το πόσο ανταγωνιστική είναι διεθνώς η ελληνική οικονομία στην πρόσφατη Ενδιάμεση Έκθεση για την Νομισματική Πολιτική της Τραπέζης της Ελλάδος (Δεκέμβριος 2019) περιέχει αξιοσημείωτα στοιχεία. Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι το 2019 τόσο η ανταγωνιστικότητα του κόστους εργασίας όσο και η ανταγωνιστικότητα των τιμών έχουν ενισχυθεί.Η ενίσχυση αυτή προέκυψε από τους κάτωθι λόγους:

Πρώτον, στο δεύτερο εξάμηνο του 2019 ανακόπηκε η επί τριετία ανατίμηση της ονομαστικής σταθμισμένης συναλλαγματικής ισοτιμίας της Ελλάδος, λόγω της ανοδικής πορείας του ευρώ. Αυτή είχε επηρεάσει δυσμενώς τους εθνικούς δείκτες ανταγωνιστικότητας την αντίστοιχη περίοδο.

Σύμφωνα με τους  δείκτες σταθμισμένης συναλλαγματικής ισοτιμίας που υπολογίζει για την Ελλάδα η Τράπεζα της Ελλάδος, η ονομαστική σταθμισμένη συναλλαγματική ισοτιμία εκτιμάται ότι υποχώρησε οριακά κατά 0,2% το 2019, έναντι αύξησης 2,1% το 2018 (μέσα επίπεδα έτους). Η ελαφρά υποχώρηση του δείκτη για το 2019 αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την υποτίμηση σε σχέση με το 2018 ως αποτέλεσμα της μεταβολής των διμερών συναλλαγματικών ισοτιμιών έναντι του ευρώ.

Δεύτερον, οι σχετικές τιμές εκτιμάται ότι συνέχισαν να υποχωρούν και το 2019, εξουδετερώνοντας εν μέρει τις συνέπειες της προηγούμενης ανατίμησης. Συγκεκριμένα, ο εγχώριος πληθωρισμός τιμών εκτιμάται ότι παρέμεινε χαμηλότερος από εκείνον των κυριότερων εμπορικών εταίρων (0,5%, έναντι 1,8%).

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η πραγματική σταθμισμένη συναλλαγματική ισοτιμία (μέτρο διεθνούς ανταγωνιστικότητας) με βάση τις σχετικές τιμές καταναλωτή εκτιμάται ότι υποχώρησε (δηλαδή βελτιώθηκε) αισθητά, κατά 1,5% το 2019, καθώς ο εγχώριος πληθωρισμός τιμών συνέχισε να υπολείπεται σημαντικά εκείνου των εμπορικών εταίρων.

Τρίτον, ομοίως, ο ρυθμός ανόδου του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος επιβραδύνθηκε το 2019 στην Ελλάδα (0,7% από 1% το 2018) και παρέμεινε χαμηλότερος από τον αντίστοιχο αυξημένο ρυθμό στους κυριότερους εμπορικούς εταίρους της (2,8% έναντι 2,9% το 2018). Έτσι, κι αυτός εν μέρει εξουδετέρωσε τις συνέπειες της προηγούμενης ανατίμησης.
(...)

 Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το άρθρο στην ιστοσελίδα:

Σκίτσο του Β. ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

8.
B. Bιλιάρδος: Επιστροφή στην κανονικότητα (15/1/2020)

 Η τουρκική προκλητικότητα αυξάνεται, όλοι γνωρίζουν πως η συμφωνία της Λιβύης με την Τουρκία δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εκτός του ότι η Ελλάδα δεν τόλμησε ακόμη να ανακηρύξει ΑΟΖ, ενώ η Γερμανία δεν καλεί καν την κυβέρνηση στη σύσκεψη του Βερολίνου - παρά το ότι τα θέματα που θα συζητηθούν είναι κατ' εξοχήν αυτά που αφορούν την Ελλάδα. Φυσικά δεν έχει επιλυθεί κανένα προηγούμενο πρόβλημα, αλλά απλά προστέθηκαν καινούργια - ούτε το έγκλημα του PSI από τους πατριδοκτόνους, ούτε το Μακεδονικό, έχοντας απλά ξεχαστεί από τους επιλήσμονες Έλληνες.

Κόκκινες γραμμές δεν έχουν τοποθετηθεί, οπότε δεν πρόκειται να συμβεί τίποτα ακόμη και αν οι Τούρκοι αρχίσουν τις εξορύξεις στα Δωδεκάνησα ή στην Κρήτη - ενώ το μόνο που βρήκε ως λύση για την άμυνα της χώρας η κυβέρνηση, είναι η επίκληση οικονομικής βοήθειας από εθνικούς ευεργέτες. Από τις σημερινές ελίτ δηλαδή της Ελλάδας που αδιαφορούν εντελώς για την πατρίδα τους - ενώ την έχουν απομυζήσει όλα αυτά τα χρόνια, διαφθείροντας τους πάντες.

Οι επιχειρήσεις εγκαταλείπουν η μία μετά την άλλη την Ελλάδα, αδυνατώντας να επιβιώσουν λόγω των συνθηκών που επικρατούν (μειωμένη ζήτηση, πολιτική διαφθορά, ανυπαρξία χρηματοδότησης, τριπλάσια επιτόκια δανεισμού από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, υπερβολικά υψηλοί φόροι κλπ.), αλλά κατά την κυβέρνηση και τα ΜΜΕ τα δύσκολα έχουν περάσει - αφού το επιχειρηματικό κλίμα βελτιώνεται, τα επιτόκια των δεκαετών ομολόγων είναι στο ναδίρ κλπ.
(...)

 Διαβάστε ΟΛΟΚΛΗΡΟ το άρθρο στην ιστοσελίδα:


* * *

  Οι απόψεις, που δημοσιεύονται στα εκάστοτε- αποκλειστικά χάριν ενημέρωσης και προβληματισμού-αναρτώμενα άρθρα (ή κάθε είδους κείμενα) του ιστολογίου μου, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τους αρθρογράφους που τις διατυπώνουν.Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του blogger. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στους δημιουργούς των κειμένων, εικόνων κλπ και των ιστολογίων που αναφέρονται.     Οι ''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις-με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger. Στο αρχικό  πρωτότυπο κείμενο  παραπέμπεστε μέσω των επισυναπτόμενων ενεργών συνδέσμων.