ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΧΩΜΑΤΕΡΗ
ΕΝΑΣ ΑΥΤΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΝΙΔΙ
Το «Καλημέρα σας» δεν είναι απλώς ένα πρωινάδικο. Δεν είναι απλώς μια καθημερινή ενημερωτική εκπομπή. Είναι ένα θεατρικό έργο με μόνο έναν κεντρικό πρωταγωνιστή. Ποιον; Μα, φυσικά, τον παρουσιαστή του.
Καλημέρα σας. Βρίσκομαι στο στούντιο του Γιώργου Αυτιά, στον ALPHA. Οπωσδήποτε, θα μπορούσα να είχα ξυπνήσει κάπως καλύτερα, αλλά το θέμα είναι σοβαρό. Η απαγωγή του εφοπλιστή Π. Παναγόπουλου. Σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης ένα τέτοιο γεγονός θα πέρναγε στα δελτία ειδήσεων για δέκα λεπτά και τέλος. Εδώ, όμως, περνάει πάνω από μισή ώρα, ενώ οι πρωινές εκπομπές αφιερώνουν ολόκληρα δίωρα!
Αυτά είναι τα ελληνικά πρωινά: ένας συνταξιούχος που κάθεται και βλέπει τον Αυτιά και το δεκαμελές του πάνελ επί δύο ώρες να συζητάνε από ποια μεριά της Βάρης-Κορωπίου πέρασαν οι δράστες, αν ήταν μεσημέρι ή πρωί, αν είναι ποινικοί ή τρομοκράτες, αν έβρεχε ή έκανε κρύο, τι φάρμακα παίρνει ο παθών και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς.
Δεξιά του Αυτιά (που στέκεται πάντα όρθιος και φωνάζει) είναι πέντε γυναίκες, που λαμβάνουν τηλεφωνήματα από όλη την Ελλάδα. Ειδήσεις. Εγινε σεισμός πριν από ένα λεπτό στην Κρήτη; Δεν τον λαμβάνει το αστεροσκοπείο, όπως στον υπόλοιπο πλανήτη. Οχι. Στην Ελλάδα τον λαμβάνει πρώτος ο Αυτιάς. Διότι, μόλις γίνει σεισμός στα Χανιά, το πρώτο πράγμα που κάνει ο σεισμοπαθής δεν είναι να πάρει την Πυροσβεστική. Είναι να πάρει τον Αυτιά. «Τι είναι, πεντάρι;» τον ρωτάει. Ναι, λέει ο Κρητικός, πεντάρι. Και έτσι μαθαίνει και το αστεροσκοπείο και βγαίνει ύστερα από μισή ώρα και λέει: 5,2 Ρίχτερ. Σιγά το νέο.
ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΤΗΛΕΦΩΝΗΤΡΙΕΣ του Αυτιά δεν είναι κοπελίτσες, μοντέλα και τα λοιπά. Οχι. Είναι κανονικές γυναίκες άνω των σαράντα. Διότι έτσι εξασφαλίζεται η αξιοπιστία. Και δεν παίρνει ο άλλος χωρίς λόγο τηλέφωνο στην εκπομπή, απλώς για να ακούει νεανικές φωνούλες. Παίρνει όταν υπάρχει κάτι σοβαρό.
Το σκηνικό είναι το εξής: αριστερά κάθονται οι τηλεφωνήτριες, με χαρτιά μπροστά τους. Σοβαρές. Σημειώνουν τα γεγονότα ανά την Ελλάδα, που μεταδίδονται από τους φαν του Αυτιά. Στη μέση, όρθιος ο Αυτιάς. Κι αυτός σοβαρός. Και δεξιά ένα τραπέζι με τον Ντάσκα πάνω του, τον Παπαπέτρου, τον Πλεύρη, τον Δημαρά και διάφορους άλλους. Είναι κανονικό σκηνικό θεάτρου. Εργο παίζεται εδώ μέσα. Με πρωταγωνιστή τον Αυτιά και σκηνοθέτη τον Γιώργο Χαμζά. Το έργο λέγεται «Καλημέρα σας».
Ερχεται ένας καφετζής και φέρνει καφέδες για το τραπέζι. Ολοι ζητάνε καπουτσίνο. Και μόνον ο Πλεύρης ζητάει φραπόγαλο! Αυτό, από σημειολογικής απόψεως, είναι πολύ σημαντικό. Δείχνει την ιδεολογία του Πλεύρη. Λαός. Και δίπλα του το Κολωνάκι.
Συγγραφέας αυτού του θεατρικού έργου είναι η αρχισυντάκτρια Μαρία Κολοβού και παραγωγοί του η Μαίρη Μουστάκη και ο Νάσος Δαμίγος. Αλλά δεν θα υπήρχε έργο εάν δεν υπήρχε ο πρωταγωνιστής του. Ο Αυτιάς. Είναι γραμμένο πάνω του. Οπως γινόταν παλιά με τους ηθοποιούς. Γράφανε έργα ειδικώς για τον Λογοθετίδη και τον Κωσταντάρα. Σήμερα γράφονται έργα για τον Αυτιά. Για ποιον θα γραφτούνε; Για τον Μαρκουλάκη;
Νομίζετε ότι αστειεύομαι; Καθόλου. Αλλο να τον βλέπεις από την τηλεόραση και άλλο από κοντά. Είναι ηθοποιός μεγάλου βεληνεκούς. Πρώτα, η φωνή του. Τέτοια βροντώδη και στακάτη φωνή είχα να ακούσω από τον Κατράκη. Μετά, είναι η στάση του σώματος. Είναι κάπως γυρτός προς τα εμπρός, όπως κάνει το λιοντάρι πριν αρπάξει το ελάφι. Πολύ στιβαρός. Τα μάτια του πετάνε αστραπές όταν μιλάει για τον καιρό στο Νευροκόπι. Ενα απλό θέμα ο Αυτιάς το κάνει τεράστιο. Σαν να ήρθε η συντέλεια του κόσμου. Πρόκειται για βόμβα ενέργειας. Σου δίνει την εντύπωση πως μπορεί να στέκεται εκεί στη μέση και να φωνάζει επί ένα μήνα χωρίς σταματημό.
ΜΕΤΑ, ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΟ: μιλάει επί περίπου 4 ώρες, χωρίς κανένα χειρόγραφο. Απέξω. Αλλοτε αυτοσχεδιάζει και άλλοτε λέει το ρόλο του. Πάντως, δεν χάνει ποτέ τα λόγια του. Είναι, πραγματικά, τρομερός! Κανονικά θα έπρεπε οι σχολές θεάτρου να έχουνε ειδικό μάθημα: Αυτιάς. Να φέρνουνε όλους αυτούς τους άσχετους νεαρούς ηθοποιούς, να δούνε τι σημαίνει ρόλος, τι σημαίνει ηθοποιός. Ο άνθρωπος συντονίζει μόνος του τη σκηνή των 15 προσώπων, μιλάει ταυτοχρόνως στα λινκ, μιλάει στους τεχνικούς και το κοντρόλ και -άμα του τη δώσει- βρίζει κιόλας.
Τον Βλάχο, φυσικά. Μ' αυτόν, εξάλλου, δεν χρειάζεται να είσαι εκνευρισμένος. Με το που τον βλέπεις, για να τον ηρεμήσεις και να κάνεις τη δουλειά σου σωστά, πρέπει κάπως να υψώσεις τη φωνή σου. Βλάχος και Αυτιάς είναι δίδυμο αχτύπητο.
Ξέρετε τι γίνεται καθημερινά στην Ελλάδα; Απολύτως τίποτα. Εάν φύγετε και ξαναγυρίσετε σε 10 χρόνια και ανοίξετε Αυτιά, θα νομίζετε ότι φύγατε χτες: ακρίβεια, συντάξεις, παιδεία. Και τρομοκρατία. Και σεισμοί. Αυτά. Τα ίδια πάντα. Και όμως. Ο Αυτιάς τα κάνει να φαντάζουν πρωτόγνωρα. Αυτό σημαίνει μεγάλος ηθοποιός. Να έχεις ένα απλό σενάριο και να του δίνεις μέγεθος. Εγώ νομίζω ότι το καλοκαίρι θα πρέπει να κάνει ένα διάλειμμα και να πάει στην Επίδαυρο με τον Χουβαρδά. Και να παίξει Αισχύλο. Γιατί όχι; Εδώ πάει ο Λιγνάδης!
«Τι κάνεις, λεβεντιά μου;» μου λέει στο μπρέικ. «Ξέρεις τι σημαίνει τηλεόραση; Ορθοπεταλιά στο βουνό χωρίς νερό. Ερχομαι 4 και φεύγω 12. Κοιμάμαι 3 ώρες!» Και μου δείχνει καταλόγους με φόρους και συντάξεις. Μόνος του τα 'κανε. Οποιος πάρει και ρωτήσει τι φόρους θα πληρώσει του χρόνου, θα του πει ο Αυτιάς. Και έτσι κοιμάται 3 ώρες ημερησίως, ώστε να δουλεύει το σύστημα στην Ελλάδα. Κράτος δεν υπάρχει. Μόνον Αυτιάς. Τον πιστεύω. Οντως, κοιμάται 3 ώρες. Είναι βιονικός.
(Ελευθεροτυπία 18/1/200-ON OFF -Κείμενο του Απόστολου Διαμαντή )
Η προσθήκη του τίτλου ανάρτησης και της εικόνας έγινε με ευθύνη του IVOS 2(Ελευθεροτυπία 18/1/200-ON OFF -Κείμενο του Απόστολου Διαμαντή )