ΙΗΗ: προβοκάτορες πίσω από την "ανθρωπιστική" μάσκα της οργάνωσης

IHH-Iσλαμική «οργάνωση αρωγής»

Το πλοίο "Mavi Marmara" που συμμετείχε στον διεθνή στόλο για μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα




ΙΗΗ: προβοκάτορες πίσω από την "ανθρωπιστική"μάσκα της οργάνωση
Έντονους διαξιφισμούς μεταξύ αντιπάλων παρατάξεων της τουρκικής κοινής γνώμης προκαλεί η ταυτότητα της ισλαμικής «οργάνωσης αρωγής» που είχε αναλάβει το τουρκικό κομμάτι της αποστολής βοήθειας στη Γάζα. Το όνομά της ενεπλάκη σε σοβαρά σκάνδαλα υποκλοπής της ανθρωπιστικής βοήθειας στο παρελθόν, ενώ από την ιστοσελίδα της ρέει δηλητήριο κατά «ιεραποστόλων που προσπαθούν να εκχριστιανίσουν τους μουσουλμάνους των Βαλκανίων χρησιμοποιώντας αλκοόλ, ναρκωτικά και γυναίκες» (!!!) Αυξάνεται το ρεύμα καταδίκης του ΙΗΗ στην Τουρκία, που πολλοί κατονομάζουν οργάνωση προβοκατόρων.
Τις τελευταίες ώρες, και μάλλον με απλή αφορμή το σοκ που προκάλεσε στην Τουρκία η «εμφάνιση και τα συνθήματα ταλιμπανικής έμπνευσης» των χθεσινών συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας για τη σφαγή στο πλοίο Mavi Marmara, έχει φουντώσει έντονος διάλογος στην Τουρκία αναφορικά με την ταυτότητα της δηλούμενης ως «ανθρωπιστικής οργάνωσης» IHH. Τουρκικές ιστοσελίδες δημοσίευσαν ισχυρισμούς των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών, που κατηγορούν την IHH όχι μόνο για ψυχολογική, αλλά και για οικονομική και λογιστική στήριξη προς τη Χαμάς και τα διεθνή δίκτυα τζιχαντιστών.
Μες στη σύγχυση που προκάλεσε στην Τουρκία και το εξωτερικό η προσπάθεια να διαλευκανθεί η ταυτότητα του IHH, και τους γεμάτους προσβολές και ένταση διαδικτυακούς διαξιφισμούς ανάμεσα στους Τούρκους που δηλώνουν πως το Ισραήλ «είχε δίκιο και καλά έκανε» και σε εκείνους που αισθάνονται αποστροφή και προσβολή με την επίθεση στο κομβόι της βοήθειας προς τη Γάζα, αμφότερες ομάδες βρήκαν έκπληκτες την ιστοσελίδα της οργάνωσης http://www.ihhvakfi.org/ να μην είναι προσβάσιμη. Αρχικά, η σελίδα «έκλεισε», από σήμερα όμως το πρωί ζητείται κωδικός για την προσπέλασή της.
Ωστόσο, με μία απλή αναζήτηση στο Google μπορεί κανείς να προσπελάσει τα άρθρα και τα κείμενα που φιλοξενούσε ο διαδικτυακός χώρος της ΙΗΗ μέχρι πριν λίγες ημέρες, αλλά και τους συνδέσμους με το ίδιο περιεχόμενο προς τη «νεκρή» σήμερα ιστοσελίδα. Ξεκαθαρίζοντας ευθύς εξαρχής πως δεν επικροτώ την επίθεση προς το πλοίο, που θα μπορούσε να παρεμποδισθεί διαφορετικά (με σαμποτάζ στις μηχανές του;) από τις ειδικές δυνάμεις, και πως διατηρώ τις επιφυλάξεις μου σχετικά με τους ισχυρισμούς περί συνδέσμου της IHH με την τζιχαντική τρομοκρατία μέχρι αυτοί να αποδειχθούν επαρκώς, μεταφράζω ένα από αυτά τα άρθρα που φιλοξενούσε η ιστοσελίδα της οργάνωσης από τα τουρκικά στα ελληνικά.
Στόχος της μετάφρασης του κάτωθι κειμένου είναι απλώς η πληροφόρηση γύρω από τα στοιχεία της ιδεολογίας και της δράσης του IHH που ωθούν πολλούς και στην ίδια την Τουρκία να αναρωτιούνται εάν όντως πρόκειται για ειρηνική ανθρωπιστική οργάνωση, και εάν μέρος τουλάχιστον των ισραηλινών ισχυρισμών μπορεί να είναι αληθές. Το μεγάλο ερώτημα που απασχολεί αναλυτές τη στιγμή αυτή είναι η ταυτότητα της οργάνωσης, εάν έχει κρυφή ατζέντα και ποια μπορεί να είναι αυτή.
Πολλοί χθες στην Τουρκία κατηγορούσαν το IHH για διπροσωπία. Τόνιζαν στις αναρτήσεις και τα σχόλιά τους στο διαδίκτυο ότι η οργάνωση κάθε άλλο παρά διέπεται από μία ειλικρινή προσήλωση στα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες. Σημειώνουν δε τα εξής:
το ΙΗΗ στην ιστοσελίδα του καθιστά σαφές πως οργανώνει ανθρωπιστικές αποστολές μόνο σε «μουσουλμάνους που δεινοπαθούν», σημείο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και στις συνεντεύξεις μελών της οργάνωσης στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης.
Το αληθινό πρόσωπο της οργάνωσης, τονίζουν πολλοί, φάνηκε όταν τα μέλη της διαδήλωσαν στην Πόλη υπέρ της Υπουργού Οικογενειακών Θεμάτων Σέλμα Αλιγέ Καβάφ, που δήλωσε πως «κατ’ εμέ οι ομοφυλόφιλοι είναι ψυχολογικά άρρωστοι και θεωρώ πως πρέπει να υποβάλλονται σε θεραπεία». Κατά τη διαδήλωση το IHH, από κοινού με ένα ευρύ δίκτυο ισλαμιστικών «οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων», εξέφρασε τη στήριξή του στην Καβάφ, εναντίον της οποίας δεκάδες οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων υπέβαλαν κοινή μήνυση και την παραίτηση της οποίας ζητούσε επίμονα ο τύπος. Ακτιβιστές και ακτιβίστριες του ΙΗΗ έκαναν λόγο για «πρόσωπα που προσβάλλουν τη Δημιουργία, και άρα και το Θεό και τον Άνθρωπο», ενώ ισχυρίσθηκαν πως η Δύση προσπαθεί με τη διάδοση της ομοφυλοφιλίας να «καταστρέψει την τουρκική κοινωνία, κουλτούρα και έθνος, και το Ισλάμ εν γένει». (http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetay&ArticleID=987194&Date=23.03.2010&CategoryID=97)
Οι επικριτές του IHH φέρνουν συνεχώς στην επιφάνεια ειδήσεις από το παρελθόν. Η οργάνωση είχε κατηγορηθεί πως υπεξαίρεσε χρήματα που μάζεψε σε εράνους στη Γερμανία με το πρόσχημα της αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας στην Βοσνία. Σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχουν κατακλύσει σήμερα πια το τουρκικό διαδίκτυο, το ΙΗΗ διοχέτευσε τα χρήματα που συνέλεξε σε λογαριασμούς, και τα ποσά στη συνέχεια «εξαφανίσθηκαν». Το ζήτημα είχε φθάσει τότε (1998) στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση, αλλά δεν ξεκίνησε δικαστική διαδικασία κατά του ΙΗΗ, καθώς οι τότε πολιτικοί αρχηγοί είχαν εκτιμήσει πως το ίδρυμα είχε προσφέρει «ανεκτίμητες υπηρεσίες στον αγώνα κατά του κομμουνισμού» και προωθούσε «τα τουρκικά εθνικά συμφέροντα και τον τουρκικό εθνικισμό» (!)
Κάποιοι φθάνουν στο σημείο να θεωρούν δεδομένη την διοχέτευση των χρημάτων στους Άραβες μουτζαχεντίν της Βοσνίας, ενώ από χθες μεταφράσθηκε στα τουρκικά και κυκλοφορεί στο διαδίκτυο κείμενο που περιλαμβάνει ισχυρισμούς των ισραηλινών αρχών που συνδέουν το ΙΗΗ με διεθνή τζιχαντικά δίκτυα (http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/hamas_e105.htm). Δεδομένου ότι η δημοσίευση προέρχεται από τις ισραηλινές υπηρεσίες ασφαλείας, η αντιμετώπισή της με κάποια καχυποψία είναι δικαιολογημένη. Ωστόσο, η ισραηλινή πλευρά παραθέτει στοιχεία γαλλικών και δανέζικων οργανώσεων, και το δημοσίευμα βρήκε μεγάλη απήχηση στην Τουρκία.
Το ίδιο το ΙΗΗ είχε προσπαθήσει να αρνηθεί ότι αποστέλλει βοήθεια μόνο σε μουσουλμάνους, και μάλιστα μόνο σε θρήσκους μουσουλμάνους, ή σε άτομα που επιθυμούν να ασπασθούν το Ισλάμ. Το ίδρυμα διαφήμισε πως έσπευσε να προσφέρει ανθρωπιστική βοήθεια στην Αϊτή μετά το σεισμό. Ωστόσο, έπεσε στην παγίδα μάλλον ηλιθίως, όταν σε ερώτηση δημοσιογράφου με ποιους το ΙΗΗ οργάνωσε τη βοήθεια στην Αϊτή, υπεύθυνος της οργάνωσης δήλωσε:
«Κάποιοι νέοι στην Αϊτή εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη θρησκεία μας. Τους στείλαμε Κοράνια και κάποια βιβλία στα γαλλικά. Μου έστειλαν με email κάποιες φωτογραφίες τους να διαβάζουν το Κοράνι. Εγώ συγκινήθηκα πολύ.... Είναι αγαθά δημιουργήματα του Θεού. Ζούν μέσα σε τέτοια φτώχεια, και σε ένα μέρος όπου η ηθική είναι τόσο ξεπεσμένη. [...] Οι πρόγονοι των Αϊτινών ήταν Αφρικανοί Μουσουλμάνοι. Εμείς εκεί μάθαμε την ιστορία αυτή. Δεν επιθυμούμε οι Μουσουλμάνοι της Τουρκίας να βλέπουν τους Αϊτινούς ως μη-Μουσουλμάνους. Πρέπει να τους βλέπουμε ως μία κοινωνία έτοιμη να δεχθεί το Ισλάμ, αν θέλει ο Αλλάχ, και να πιστέψουμε ότι μόνο με το Ισλάμ θα σωθούν από όλα τους τα βάσανα. Τόσοι πολλοί μας κατηγόρησαν, γιατί πάτε στην Αϊτή, σε ένα μέρος όπου δεν υπάρχουν Μουσουλμάνοι; Εμείς πήγαμε πρώτα απ’ όλα για βοήθεια, επειδή είναι κατατρεγμένοι, και για να γνωρίσουμε αυτούς τους ανθρώπους με το Ισλάμ. Για να μοιρασθούμε μαζί τους τις ομορφιές του Ισλάμ. Αυτές τις ομορφιές δεν πρέπει να τις μοιραζόμαστε μόνο εμείς, αλλά και πρόσωπα που δεν έχουν πρόσβαση στο Ισλάμ. Πρέπει να γνωρίζουν τις ομορφιές αυτές. Πήγαμε γιατί είμαστε δίπλα σε κάθε αδικημένο, για να ανακαλύψουμε εκείνη την περιοχή και να γνωρίσουμε κατοίκιους της με το Ισλάμ». (http://www.ihh.org.tr/haiti-de-45-gun/ ).
Στο μεταξύ, οι θεωρίες συνομωσίας οργιάζουν. Πολλοί φθάνουν στο σημείο να κατηγορήσουν την οργάνωση πως «έστησε μία επιχείρηση – προβοκάτσια» γνωρίζοντας και αποδεχόμενη την πιθανότητα ενός αποτελέσματος όπως το προχθεσινό. Από τα βίντεο που δημοσιεύθηκαν καθίσταται προφανές, σημιώνουν, ότι οι Τούρκοι του ΙΗΗ ήταν όντως οπλισμένοι με λοστούς και άλλα αντικείμενα και επιτέθηκαν στους ισραηλινούς κομμάντο. Σημειωτέον πως όσοι Τούρκοι κατηγορούν το ΙΗΗ για δόλιες τακτικές και σχέσεις με την ισλαμική τρομοκρατία δεν αισθάνονται απαραίτητα την παραμικρή συμπάθεια για το Ισραήλ – κάποιοι κάνουν λόγο για μία «ισλαμο-φασιστική οργάνωση» σε πόλεμο με ένα «φασιστικό κρατίδιο», που «ταιριάζουν ο ένας στον άλλο». Ακόμη μεγαλύτερη έκταση δίδεται στο γεγονός ότι οι βουλευτές του ΑΚΡ που δήθεν θα επιβιβάζονταν στο πλοίο τελικά δεν ακολούθησαν την αποστολή, γεγονός που κάνει τις θεωρίες συνομωσίας να έχουν λάβει τις πιο απίθανες διαστάσεις.
Μήπως η ΙΗΗ στόχευε, εν γνώσει της τουρκικής κυβέρνησης, να προκαλέσει σοβαρή ένταση με το Ισραήλ και να ωθήσει τα πράγματα στα άκρα – τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων και ακόμη χειρότερα; Και μήπως το Ισραήλ επιθυμεί το ίδιο ακριβως αποτέλεσμα, μιας κλιμάκωσης της έντασης με την Τουρκία; Με άλλα λόγια, μήπως τα συμφέροντα ΙΗΗ και Ισραήλ εν προκειμένω συμπίπτουν; Το ερώτημα βασανίζει τους Τούρκους bloggers, και εμμέσως τους αναλυτές. Αν και οι τελευταίοι δεν αναφέρονται ευθέως στις θεωρίες συνομωσίας, τις αναπαράγουν εμμέσως.
Έτσι, ο διεθυντής της Χουριέτ Φάτιχ Τσεκίργκε γράφει πως δεν πιστεύει ότι η φονική επίθεση ήταν αποτέλεσμα ενός στιγμιαίου πανικού, καθώς οι ισραηλινές ειδικές δυνάμεις είναι ιδιαίτερα έμπειρες. «Κάποιοι παιγνίδι βρίσκεται από πίσω» γράφει. Αναφερόμενος στις αιτιάσεις της ισραηλινής κυβέρνησης ότι στο πλοίο είχαν φορτωθεί σιδηρολοστοί, μαχαίρια, όπλα, εκφράζει σειρά ερωτημάτων. «Γιατί δεν παρακολούθησαν οι μυστικές υπηρεσίες μας όσους επιβιβάσθηκαν στο πλοίο; Αν το Ισραήλ είχε όντως στοιχεία για τέτοιο κίνδυνο, γιατί δεν ειδοποίησε τις τουρκικές αρχές; Γιατί δεν έκανε παρόμοιες δηλώσεις πριν τον απόπλου του πλοίου; Γιατί ενώ υποτίθεται ότι διατηρούμε συνεργασία σε θέματα ασφαλείας δε συνεργάσθηκε;»
Ο Τσεκίρκε πιστεύει πως η Ισραηλινή ενέργεια ήταν εκδίκηση για την τουρκική παρέμβαση υπέρ του Ιράν στις συνομιλίες με τη Δύση για τα πυρηνικά. Επιπροσθέτως ενοχλήθηκε το Ισραήλ, πιστεύει, από το γεγονός ότι η Τουρκία μετά τη συμφωνία της Τεχεράνης δήλωσε πως «πρέπει και οι άλλες χώρες της περιοχής να συνεργασθούν με στόχο μία Μέση Ανατολή χωρίς πυρηνικά όπλα» φωτογραφίζοντάς το. Ως απάντηση, το Ισραήλ θέλησε, με την επίθεση, να παρουσιάσει την Τουρκία ως μία χώρα που δε μεριμνά για την ειρήνη στην περιοχή, αλλά απεργάζεται ένα ισλαμιστικό τόξο κατά του Ισραήλ από κοινού με το Ιράν και τη Χαμάς. Θέλει να εξοιμοιώσει δηλαδή την Τουρκία με το Ιράν και τους παρίες της διεθνούς κοινότητας. Ο αρχισυντάκτης της κεμαλικών αποχρώσεων Χουριέτ διατείνεται πως το Ισραήλ προσπαθεί να προκαλέσει τους ισλαμιστές της Τουρκίας (τους «πιστούς» όπως γράφει) για να προκαλέσει εντάσεις που θα δώσουν στην τουρκική κοινωνία την εικόνα μιας φονταμενταλιστικής ισλαμικής κονωνίας.
Επισημαίνοντας τον έντονα ισλαμικό χαρακτήρα που έλαβαν οι χθεσινές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας στην Τουρκία, ο αρχισυντάκτης υπονοεί πως η ΙΗΗ και άλλοι κύκλοι έπεσαν στην παγίδα του Ισραήλ, δημιουργώντας για την Τουρκία μία ισλαμιστική και αντιδυτική εικόνα.
Εντύπωση ενδεχομένως προκαλέσει σε πολλούς η συμπάθεια που δείχνουν πολλοί Τούρκοι bloggers για την επίθεση που πραγματοποίησαν οι Ισραηλινοί ακτιβιστές. Θα περίμενε κανείς σύσσωμη η Τουρκία να πενθεί και να εκτοξεύει αρές κατά του Ισραήλ. Όμως, όπως πάντοτε συμβαίνει, η τουρκική πραγματικότητα αποδεικνύεται πολύ πιο πολύπλοκη.
Προσπαθώντας λοιπόν να δώσω κάποια απάντηση στα συνεχή τηλεφωνήματα και ερωτήσεις που μου απευθύνουν από χθες συνάδελφοι από το εξωτερικό για το ΙΗΗ και τη δράση του, αλλά και για τον «πόλεμο του ίντερνετ στην Τουρκία», μεταφράζω το κάτωθι άρθρο από την ιστοσελίδα της οργάνωσης. Επίσης, παραθέτω αμέσως παρακάτω σχόλια bloggers από το γνωστό διαδικτυακό τόπο ekşisözlük («το ξινό λεξικό» - sozluk.sourtimes.org). Το «λεξικό» είναι ένα διαδικτυακό forum για τουρκόφωνους νέους όπου μπορούν να αναρτούν «ορισμούς», σχόλια και πληροφορίες επί παντός επιστητού, που καθίσταται έτσι λήμμα. Διαβάζω (και μεταφράζω) και τις εξής καταχωρήσεις στο forum υπό το λήμμα IHH (μεταξύ 163 καταχωρήσεων από το 2003):
 
- ίδρυμα που δεν έχει ούτε μία γυναίκα σε καμμία επιτροπή του
- και δέκα εκατομμύρια δολλάρια να είχα δε θα τους έδινα ούτε ένα σεντ. Συνεργάζονται μόνο με ισλαμικές τράπεζες [σσ που δε χρεώνουν τόκο] και εκμεταλλεύονται ισλαμικά μοτίβα συμπεριφοράς για να μαζεύουν χρήματα
- δεν στέλνουν βοήθεια οπουδήποτε αλλά μόνο σε περιοχές όπου η πλειοψηφία είναι μουσουλμάνοι. Αν όμως μιλάς για «ανθρωπιστική βοήθεια», μπορείς να ξεχωρίσεις τους ανθρώπους σε μουσουλμάνους και μη;
«απλώθηκε χείρα βοηθείας σε 5000 βιετναμέζους μουσουλμάνους»
τα ξεχασμένα αδέλφια μας στη Μακεδονία: οι Αλβανοί Μουσουλμάνοι»

«Ραμαζάνι στην Καμπότζη»
- φέρεται ως «ανθρωπιστική οργάνωση» αλλά αποστέλλοντας βοήθεια δεν ψάχνει για φτωχούς και χρήζοντες βοήθεια «ανθρώπους» αλλά για το δηλώνει ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα της πως θέτει όρο να είναι «φτωχοί μουσουλμάνοι»
- ιδρύθηκε με αφορμή τον πόλεμο της Βοσνίας και διοχέτευσε τα χρήματα της βοήθειας προς τη Βοσνία στις τσέπες άλλων, και έγινε γνωστό μέσω σκανδάλων
- το IHH υφίσταται για να αναιρεί τη δουλειά των χριστιανών ιεραποστόλων, που πάνε στις φυλές της Αφρικής ή οπουδήποτε και τους προσφέρουν ψωμί να φάνει και τους λένε «θα σου δώσω ψωμί αν αλλάξεις θρησκεία»
- καλά κάνει και βοηθά μόνο τους μουσουλμάνους, γιατί οι μουσουλμάνοι είναι οι κατατρεγμένοι σε όλες τις χώρες του κόσμου
- δε βλέπω πού είναι το πρόβλημα με το να βοηθάμε κυρίως μουσουλμάνους
- δεν είναι οργάνωση ανθρωπιστικής βοήθειας, είναι οργάνωση ισλαμιστικής βοήθειας
- κατά τον εμφύλιο της Γιουγκοσλαβίας προπαγάνδισε τις σφαγές κατά των Βοσνίων και χρησιμοποιώντας παράνομα μέσα συγκέντρωσε χρήματα στην Τουρκία και μεταξύ των Τούρκων της Γερμανίας και αντί να τα διοχετεύσει στη Βοσνία τα διοχέτευσε σε λογαριασμούς για σκοπούς άσχετους με τη βοήθεια. Το ζήτημα έφθασε μέχρι την ημερήσια διάταξη της Εθνοσυνέλευσης
- αποτέλεσε όχημα του αγώνα κατά του κομμουνισμού
- πήγε και στην Ιταλία να βοηθήσει τα θύματα των σεισμών
- να τους έχει καλά ο Αλλάχ που στέλνουν τη βοήθειά μας σε γωνιές του κόσμου που δε θα μπορούσα καν να τις δείξω στο χάρτη
- έσπευσαν να στείλουν βοήθεια και στην Αϊτή και αμέσως μετά το σεισμό, δείχνοντας πως όντως ενδιαφέρονται για τον άνθρωπο, όχι μόνο για το μουσουλμάνο
- είναι το πιο ανειλικρινές γκρουπ. με το να διαδηλώσουν υπέρ της Αλιγέ Καβάφ μας έδειξαν πόση σημασία δίνουν στις ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τσακίζονται όχι μόνο οποτεδήποτε και οπουδήποτε ένας μουσουλμάνος χρειάζεται βοήθεια, αλλά και όποτε τη ζητά ένας ομοφοβικός ή ένας φασίστας
- ένα εξαιρετικό ίδρυμά μας που όση λάσπη και αν του ρίξετε δε θα αφήσει λεκέ
- ένα ίδρυμα που κάνει τα πάντα για να σύρει τη χώρα του σε πόλεμο.... οι ανακοινώσεις του προέδρου του μου θυμίζουν τον Γκαίμπελς
- ένα γκρουπ που στηρίζει τη χαμάς, την τρομοκρατία και τον τρόμο
- ίδρυμα που έσυρε στο θάνατο ανθρώπους με την προβοκατόρικη ενέργειά του. Καταδικάζω το Ισραήλ για τις δολοφονίες, αλλά και το ΙΗΗ για την προβοκάτσια
- ίδρυμα που με το πρόσχημα της ανθρωπιστικής βοήθειας προωθεί απάνθρωπα σχέδια
- ίδρυμα – όργανο των Αράβων
- ίδρυμα που πρέπει να δικασθούν οι υπεύθυνοί του.... αν το Ισραήλ ήθελε να σκοτώσει, θα μπορούσαν οι στρατιώτες του να το κάνουν χωρίς να κατέβουν στο πλοίο
- πρόκειται για το τοπικό παράρτημα της Χαμάς στην Τουρκία
(http://sozluk.sourtimes.org/, λήμματα ΙΗΗ και ΙΗΗ’nin samimietsizligi)


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΡΘΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ
«Ο κίνδυνος των ιεραποστόλων στα Βαλκάνια»
Τα Βαλκάνια υπέστησαν και αυτά τις διαρέσεις και εδαφικές κατατμήσεις που επέφερε η κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αλβανικές περιοχές που είχαν Μουσουλμανική πλειοψηφία άνω του 75% παραχωρήθηκαν στη Σερβία, την Ελλάδα, τη Μακεδονία [σς – δεν υπήρχε τότε ως ανεξάρτητο κράτος!], το Μαυροβούνιο και το Σαντζάκ [δεν ήταν ανεξάρτητο κράτος]. Σέρβοι και Κροάτες επιχείρησαν να θεμελιώσουν την εξουσία τους πάνω στους Βοσνίους Μουσουλμάνους. Πληθυσμοί που άλλοτε πλειοψηφούσαν κατέπεσαν σε μειοψηφίες. Οι Μουσουλμάνοι των Βαλκανίων, που αντιμετωπίζονταν ως πολίτες δευτέρας κατηγορίας, υπέστησαν εκτοπίσεις και πιέσεις για να αφομοιωθούν και να εγκαταλείψουν τη θρησκεία τους. Οι Μουσουλμάνοι των Βαλκανίων που εξαναγκάσθηκαν να μεταναστεύσουν εγκαταλείφθηκαν σε βαριά, συνεχή και βαριά βασανιστήρια στα χέρια των Σέρβων, Ελλήνων, Μακεδόνων, Μαυροβούνιων, Βουλγάρων και Κροατών.
Μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εγκαθιδρύθηκαν στη Γιουγκοσλαβία και την Αλβανία στέρησαν τους Μουσουλμάνους των Βαλκανίων από τη θρησκευτική ελευθερία τους και σηματοδότησε μία νέα περίοδο καταπίεσης και γενοκτονίας. Η διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας χρόνια αργότερα, η κατάρρευση του σοσιαλιστικού συστήματος στην Ευρώπη και η λήξη του Ψυχρού Πολέμου όσο και αν χαροποίησε τους Μουσουλμάνους των Βαλκανίων δεν ήταν παρά η αρχή μιας νέας ματωμένης περιόδου, που πληρώθηκε από τους Μουσουλμάνους του Κοσόβου και της Βοσνίας με το μεγαλύτερο δυνατο τίμημα.
Το αίμα που έχυσαν οι Σέρβοι πρώτα στη Βοσνία και μετά στο Κόσοβο και τα εγκλήματα που διέπραξαν παρεμποδίσθηκαν με την ανάπτυξη των διεθνών δυνάμεων. Το 1996 η πολυεθνική νατοϊκή Δύναμη Σταθερότητας στη Βοσνία – Ερζεγοβίνη (SFOR) και το 1999 η Ειρηνευτική Δύναμη του Κοσσυφοπεδίου (KFOR) εγκαθίδρυσαν διεθνείς διοικήσεις στις αντίστοιχες περιοχές. Μαζί όμως με τις ξένες αυτές δυνάμες εισήλθαν στη Βοσνία και το Κόσοβο και πολλές οργανώσεις ξένων ιεραποστόλων που οι δυνάμεις αυτές έφεραν μαζί τους. Μετά το τέλος της Σερβικής αγριότητας στη Βοσνία και το Κόσοβο, οι δύο αυτές περιοχές οι δύο φτωχότερες της Ευρώπης, με την οικονομία και τις υποδομές τους κατεστραμμένες. Αυτή η κατάσταση παρείχε στις οργανώσεις των ιεραποστόλων με τις ευρείες δυνατότητες και τις ανεξάνλητες οικονομικές πηγές τους ευκαιρίες ευρύτατης δράσης.
Η Αλβανία, που τη διοίκησε για περίπου σαράντα χρόνια ο Ενβέρ Χότζας, η Βουλγαρία, που έμεινε τριάντα τρία χρόνια υπό τον Τοντόρ Ζίβκωφ και η Γιουγκοσλαβία, που οι περιοχές της έμειναν για τριανταπέντε χρόνια κάτω από τη διακυβέρνηση του Τίτο, δεν ήταν σε διαφορετική από αυτές κατάσταση. Οι πιέσεις να αλλάξουν τα ονόματά τους, οι απαγορεύσεις της ομιλίας στη μητρική τους, οι περιορισμοί στην ενδυμασία, τη λατρεία, την ίδρυση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που υφίστανταν από τις κυβερνήσεις της Αλβανίας, της Βουλγαρίας και της Γιουγκοσλαβίας οι Μουσουλμανικοί πληθυσμοί, καθώς και οι υλικές και ηθικές δυσκολίες τους έδωσαν μεγάλη άνεση στην εκεί δράση των ιεραποστολών.
Οι ιεραποστολικές αυτές οργανώσεις, που στη μεγίστη πλειοψηφία τους δέχονται αρωγή από εγχώρια και διεθνή ιδρύματα, επωφελήθηκαν της ατμόσφαιρας που δημιούργησαν οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου και συνεχίζουν ακόμη σήμερα τις δραστηριότητές τους ολοταχώς. Οι ιεραποστολικές οργανώσεις πιστεύουν πως «έλκουν όσους καλούν προς το θείον» και θεωρούν τις εξαιρειτικές περιστάσεις όπως τους πολέμους και τις φυσικές καταστροφές ως την καλύτερη ευκαιρία για να εκχριστιανίσουν τις μουσουλμανικές κοινωνίας. Επιπροσθέτως, για να καταστήσουν πιο ελκυστικές τις τελετουργίες και τις οργανώσεις τους διαφθείρουν τους νέους με χρήμα, γυναίκες και αλκοόλ και γίνονται αίτιο ηθικής κατάπτωσής τους. Εάν καμμία από αυτές τις μεθόδους δεν αποβεί επιτυχής, εστιάζουν στο να γεμίζουν τη σκέψη και την ψυχή των νέων με αμφιβολίες αναφορικά με το Ισλάμ.
Οι οργανώσεις των ιεραποστόλων υπόσχονται, για να πετύχουν το στόχο τους, ανθρωπιστική βοήθεια, εκμάθηση ξένων γλωσσών και υπολογιστών, πικνίκ και ταξίδια, υποτροφίες για σπουδές στο εξωτερικό, ευκαιρίες εργασίας στο εξωτερικό αλλά και την απόκτηση ξένης ιθαγένειας. Η παροχή οικονομικής βοήθειας σε φτωχές οικογένειες, η διάδοση του Χριστιανισμού μέσω ιατρών και νοσοκόμων, είναι από τις προσφιλέστερες μεθόδους των ιεραποστόλων.

Αλβανία
Από το 1991 που η Αλβανία άνοιξε τα σύνορά της με τη Δύση και μετά, δέχθηκε κύμα Προτεσταντών, Μορμόνων, Μαρτύρων του Ιεχωβά, Ευαγγελιστών, Καλβινιστών, Ανβεντιστών, τηλε-ευαγγελιστών και Μπαχάι. Σύμφωνα με έκθεση του State Department του 2006 για τη θρησκευτική ελευθερία, σε αυτή τη χώρα ζουν 3.6 εκατομμύρια, ενώ υπάρχουν 245 οργανώσεις. Στις υπηρεσίες των Τιράνων είναι καταγεγραμμένα 245 ιδρύματα, 34 μουσουλμανικά και 189 χριστιανικά. Μεταξύ των ιεραποστόλων, πρώτοι έρχονται οι αμεριακανοί, μετά οι δυτικοευρωπαίοι και ακολουθούν οι μεσανατολίτες. Το 2004, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, δόθηκαν άδειες παραμονής σε 1084 ξένους ιεραποστόλους.
Οι Καθολικοί προέβησαν στις ακόλουθες δράσεις για να μεταστρέψουν τους Αλβανούς από τη θρησκεία τους: έκτισαν μεγάλο καθεδρικό στο κέντρο των Τιράνων, ίδρυσαν καθολικό πανεπιστήμιο, σειρά από ιδρύματα, εφημερίδες, ραδιοφωνικούς σταθμούς και μέχρι και πολιτικό κόμμα. Η δε Ορθόδοξη εκκλησία διοικεί νοσοκομεία, κρατικά σχολεία, μέσα ενημέρωσης και σειρά εταιρειών.
Στη Σκόδρα, ιστορική Οθωμανική πόλη, το τζαμί Σουλτάν Φατίχ που βρίσκεται στο φρούριο της πόλης μετετράπη σε εκκλησία, ενώ στήθηκε άγαλμα της Μητέρας Τερέζας, όλα αυτά με τη στήριξη των ιεραποστόλων. Οι προσπάθειες να εκχριστιανισθεί η Αλβανία μετά από 600 χρόνια ισλαμικής ιστορίας φαίνεται πως κορυφώθηκαν το 2002. Έτσι, δόθηκε το όνομα της Μητέρας Τερέζας στο αεροδρόμιο της χώρας, αλλά και στη μεγαλύτερη λεωφόρο των Τιράνων, στο μεγαλύτερο νοσοκομείο και σε πολλούς δρόμους της χώρας.

Κόσοβο
Το Κόσοβο έχει κατασθεί στόχος των δυτικών ιεραποστόλων, που φέρουν τη μάσκα της ανθρωπιστικής βοήθειας. Περισσότερα από 700 δυτικά ιδρύματα επιδίδονται σε φανερές ή κρυφές προσπάθειες εκχριστιανισμού. Ακόμη και στην έκθεση της αποστολής του ΟΗΕ για το Κόσοβο, αναφέρεται η παρουσία 71 οργανώσεων ιεραποστόλων, κυρίως προτεσταντών από τις ΗΠΑ και τη Βρεττανία. Η Cross World, που δραστηριοποιείται στα Βαλκάνια από το 1991, είναι σήμερα ιδιοκτήτης πολλών γυμναστηρίων, φροντιστηρίων, γραφείων και σχολών υπολογιστών στο Κόσοβο. Το World English Institute μοιράζει στον πληθυσμό φυλλάδια αγγλικών μαθημάτων που αρχίζουν με χωρία από το Κοράνι και προσκαλεί τους νέους σε μαθήματα κατήχησης που παραδίδουν αγγλοσάξονες δάσκαλοι.
Πέραν από τις γνωστές δραστηριότητες των ιεραποστολών – ιδρύματα κοινωνικής αρωγής, νοσοκομεία, σχολεία, μαθήματα γλώσσας, ορφανοτροφεία κλπ – ο πρωταρχικός ρόλος που παίζουν οι ΗΠΑ στην πολιτική ζωή της χώρας την κάνει ευκολότερη λεία στους ιεραποοστόλους. Έτσι, χιλιάδες Κοσοβάροι παίρνουν τους δρόμους να γιορτάσουν την Ανεξαρτησία των ΗΠΑ στις 4 Ιουλίου και το πένθος της στις 11 Σεπτεμβρίου. «Ο Θεός στον ουρανό, οι ΗΠΑ στη γη» είναι ένα γνωμικό πολύ διαδεδμένο στο Κόσοβο.
Οι ιεραπόστολοι δρουν στο Κόσοβο εδώ και μεγάλο διάστημα. Σε μία χώρα 90% μουσουλμανική, ιεραπόστολοι που έρχονται από όλο τον κόσμο γυρίζουν από πόρτα σε πόρτα και μοιράζουν φυλλάδια για το χριστιανισμό. Έτσι, δεν έχει μείνει σπίτι που να μην έχουν οι ιεραπόστολοι κτυπήσει την πόρτα του, και σε πολλά την έχουν κτυπήσει, ενώ λέγεται πως κτενίζουν τη χώρα για δεύτερη φορά.
Υπάρχουν στη χώρα δύο κόμματα που εκπροσωπούν τους Καθλικούς, και πολλλες Καθολικές εκκλησίες και σχολεία. Η έδρα του Καθολικού επισκόπου θα μεταφερθεί από την Πρίζρεν στην πρωτεύουσα Πρίστινα, μία σημαντική εξέλιξη. Οι εορτές των Καθολικών είναι επίσημες αργίες. Όπως και στην Αλβανία, η Μητέρα Τερέζα προβάλλεται ως εθνικό σύμβολο. Επιπλέον, αντί να ανοικοδομηθεί το ιστορικό τζαμλι του Γιουνούς Εφέντη που γκρεμίσθηκε από τους κομμουνιστές το 1954, στήθηκε στη θέση του άγαλμα του Σκεντέρ Μπέη, που με τη βοήθεια του Πάπα κέρδισε τον αγώνα του κατά των Οθωμανών.

Βουλγαρία
Η ιεραποστολική δραστηριότητα των Ορθοδόξων στη Βουλγαρία ήρθαν στο προσκήνιο με τις δραστηριότητες του ιερέα Μπογιάν Σαρίεβ. Ο Σαρίεβ, που γεννήθηκε σε οικογένεια μουσουλμάνων Πομάκων, τελείωσε τη στρατιωτική σχολή το 1985 και κατόρθωσε να γίνει ιερέες με τη στήριξη των βουλγαρικών μυστικών υπηρεσιών. Ο Μπογιάν Σαρίεβ μένει στο Κάρτζαλι και προεδρεύει της χριστιανικής κίνησης «Σβέτι Γιοάν Πρενττέτσα», που δρα μεταξύ των Ποκάμων και των Τούρκων. Ο Σαρίεβ εργάζεται στα χωριά Ιvaylovgrad, Krumovgrad, Egrek, Avren, Kirkovo του Κάρτζαλι και στα χωριά Nedelino, Zlatograd, Startsevo του Σμολιάν για να εκχριστιανίσει τους μουσουλμάνους.
Ο Σαρίεβ πλαισιώνει τη δουλειά του με έργα κοινωνικής αρωγής και πότε πότε προσπαθεί, έναντι αδράς χρηματικής αμοιβής, να φέρει γύρω του ανθρώπους που λησμόνησαν το Ισλάμ. Παράλληλα προσπαθεί να βαφτίζει τα μουσουλμανάκια που βρίσκονται στα ορφανοτροφεία. Ιδίως ασχολείται με τα ορφανοτροφεία στις περιοχές του Κάρτζαλι και του Χάσκοβο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Σαρίεβ πληρώνει για τις σπουδές 15 παιδιών Πομάκων με μουσουλμανικές ρίζες σε χριστιανικές θεολογικές σχολές. Πάλι με τις προσπάθειες του Σαρίγεβ κτίζονται στα χωριά που δε ζει κανείς Χριστιανός εκκλησίες, και με τη στήριξη των δημοτικών αρχών και του κράτους προσπαθεί να παρεμποδίσει την οικοδόμηση τζαμιών στα ως άνω χωριά.
Στη Βουλγαρία είναι ιδιαίτερα έντονη η δράση των Προτεσταντών ιεραποστόλων και των Ιεχωβάδων. Οι Προτεστάντες δραστηριοποιούνται κυρίως ανάμεσα στο ένα περίπου εκατομμύριο Μουσουλμάνων Ρομά (αθιγγάνων). Ενώ πριν δέκα χρόνια η συντριπτική πλειοψηφία των αθιγγάνων ήταν Μουσουλμάνοι, σήμερα πάρα πολλοί έχουν γίνει Χριστιανοί. Τις ιεραποστολές μεταξύ των Ρομά επιτελούν κυρίως οργανώσεις από τη Γερμανία, Ελβετία, Αμερική. Επειδή οι οργανώσεις αυτές έχουν τεράστια οικονομική στήριξη, παρέχουν στους Ρομά εδώ και χρόνια σημαντική στήριξη σε φαγητό και ρουχισμό, και τους στρέφουν έτσι στις εκκλησίες. Επίσης ιδρύουν εκκλησίες στα χωριά με μεγάλο αριθμό τσιγγάνων. Εκπαιδεύουν τους ικανούς Ρομά σε ινστιτούτα στη Βουλγαρία ή στο εξωτερικό, και μετά επιστρέφουν να εργασθούν ως μοναχοί. Ταυτόχρονα, κτίζουν ορφανοτροφεία, νοσοκομεία και κλινικές, ως μέρος της προσπάθειας να εκχριστιανίσουν τους Μουσουλμάνους. Ως αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών ιδίως οι Ρομά που ζουν στη Σόφια, τη Μοντάνα, το Βιντίν, τη Βράτσα, το Κιουστεντίλ στη Δυτική Βουλγαρία έχουν δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό απαρνηθεί το Ισλάμ.
Η δράση των ιεραποστόλων στη Βουλγαρία εντοπίζεται κυρίως στο Σμόλυαν, Ντεβίν, Κίρκοβο και σε άλλες ζώνες Πομάκων Μουσουλμάνων. Τα τελευταία χρόνια, παρότι οι ιεραπόστολοι άρχισαν να μοιράζουν στα τουρκικά χωριά κασέτες και βιλβία, να προβάλλουν ταινίες και να προβαίνουν σε αντίστοιχες ενέργειες, δεν έχουν ως τα σήμερα κατορθώσει να επιτύχουν κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα.
Καθώς οι ιεραπόστολοι έχουν παρεισφρύσει στα Βαλκάνια, όπως σε πολλά άλλα τμήματα της μουσουλμανικής γεωγραφίας, και αυτό διαπιστώνεται πια ξεκάθαρα, πρέπει να εντείνουμε τις δραστηριότητές μας προς την κατεύθυνση της εδραίωσης της θρησκευτικής, πολιτιστικής, πολιτικής και οικονομικής μας συνεργασίας με τους Μουσουλμάνους των Βαλκανίων ως πρώτη προτεραιότητα. Σημαντικό βήμα για να ακυρωθούν τα αρνητικά αποτελέσματα που προκάλεσε ο αποχωρισμός των κοινοτήτων αυτών τον τελευταίο αιώνα και να καταστούν καινές οι προσπάθειες η καθιέρωση της συμπόρευσης των Μουσουλμάνων των Βαλκανίων, η δημιουργία συντονιστικών οργάνων, η αύξηση της συνεργασίας μεταξύ μη κυβερνητικών οργανώσεων, η προσέγγιση μεταξύ των κατά τόπους μουσουλμανικών θρησκευτικών οργανώσεων.
*Πηγές:
Bağımsız Kosova Hristiyanlaşıyor mu, Düşünce Gündem, Zeynep Özbek
Misyonerlerin hedefi Hıristiyan Kosova, Düşünce Gündem, Murat Yılmaz
Balkan Sempozyumu, IHH, Ekim 2008
Οι δύο πηγές που αναφέρει το κείμενο αποτελούν ομιλίες που πραγματοποίησε η οργάνωση με θέμα τα Βαλκάνια. Είναι να αναρωτιέται κανείς εάν οι δραστηριότητες που περιγράφει δεν αποτελούν ακριβή απεικόνιση των δικών της δραστηριοτήτων στις χώρες όπου αναπτύσσει δράση. Το newstime.gr έχει ήδη στη διάθεσή του σοβαρές καταγγελίες για τη δράση του ΙΗΗ στην Αιθιοπία, που ακολουθούν σε χωριστό κείμενο

Αλέξανδρος Μασσαβέτας 
 Δημοσιογράφος και συγγραφέας που ζει στην Κωνσταντινούπολη 
ΠΗΓΗ:
''ΝEWSTIME.GR''