Θα γίνει,τελικά, η αγουρίδα μέλι;


Θεσσαλονίκη:
Mεγαλεπήβολα σχέδια από δήμο και ΑΠΘ
Το σχέδιο περιλαμβάνει σειρά προτάσεων που μπορούν να μεταβάλουν την εικόνα της πόλης στα κεντρικότερα σημεία της.
 Οι πέντε περιοχές όπου προτείνεται να γίνουν οι επεμβάσεις είναι:
1. Μουσεία - ΔΕΘ (ανατολικό ρήγμα)
 2. Ιστορικό κέντρο
 3. Ανω Πόλη
4. Θαλάσσιο μέτωπο - Ανατολικός τομέας
 5. Αλάνα της Τούμπας


Το σχέδιο συνυπογράφουν το Τμήμα Πολεοδομικών Μελετών και Εφαρμογών της Διεύθυνσης Μελετών Αρχιτεκτονικών Εργων του δήμου και το ΑΠΘ, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Αναστάσιο Κωτσιόπουλο. Οι αρχιτεκτονικές, πολεοδομικές και κυκλοφοριακές παρεμβάσεις που προτείνονται έχουν ως στόχο την αστική αναγέννηση τόσο του κεντρικού δήμου, όσο και της ευρύτερης περιοχής. Το πρόγραμμα ξεκίνησε να εκπονείται από το 2008.




Μουσεία - ΔΕΘ
Το σύνολο του χώρου ορίζεται από το Βασιλικό Θέατρο, το θαλάσσιο μέτωπο, την περιοχή της Ηλεκτρικής Εταιρείας, το νέο Δημαρχείο, το πάρκο νοτίως του Δημαρχείου, το Γ' Σώμα Στρατού (με τις ενδεχόμενες δεσμεύσεις διατήρησης διοικητικών χρήσεων που θα αποφασιστούν), το Στρατιωτικό Νοσοκομείο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το βορειανατολικό όριο της ΔΕΘ, την οδό Αγγελάκη και την οδό Νικ. Γερμανού. Η ευρεία αυτή περιοχή, συνολικής έκτασης περίπου 1.000 στρεμμάτων, περιέχει τουλάχιστον 20 ενδιαφέροντα δημόσιου χαρακτήρα κτίρια -εκ των οποίων τουλάχιστον πέντε θεωρούνται μεγάλης αρχιτεκτονικής ή και ιστορικής αξίας- περιβάλλεται και διασχίζεται από οδικές αρτηρίες μεγάλης χωρητικότητας και γειτνιάζει με μια περιοχή (ΑΠΘ) με ανάλογα χαρακτηριστικά και μέγεθος.
Για την περιοχή του «ανατολικού ρήγματος» υπάρχουν δυο προτάσεις. Η πρώτη αφορά τη διατήρηση της σημερινής δομής στη ΔΕΘ, με κατεδάφιση όμως ορισμένων κτιρίων. Προτείνεται η διατήρηση των υπαρχόντων βασικών αξόνων κίνησης πεζών και των κτιρίων που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, ενώ προβλέπεται υπογειοποίηση των βασικών οδικών αξόνων που διασπούν σήμερα την ενότητα της περιοχής.

Η δεύτερη πρόταση περιλαμβάνει επεμβάσεις στο ανάγλυφο του εδάφους, με δημιουργία χώρου πρασίνου και πρανών. Και στην περίπτωση αυτήν προτείνεται η διατήρηση των αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος κτιρίων και οι υπογειοποιήσεις.



Ιστορικό κέντρο
Για το ιστορικό κέντρο προτείνεται αρχικώς ειδικό ρυθμιστικό σχέδιο, συντακτική αποτίμηση και επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη, με οριστική μελέτη πεζόδρομων, ποδηλατόδρομων, γραμμών τραμ και κίνησης και στάθμευσης οχημάτων, σε συνδυασμό με τοπικές αναπλάσεις. Συμπληρωματικές μελέτες επιμέρους περιοχών (πλατεία Αριστοτέλους, Αρχαία Αγορά, πλατεία Αθωνος, περιοχή Ροτόντας) και για άλλες περιοχές, όπως πλατεία Ελευθερίας, περιοχή των Αγορών εκτός πλατείας Αθωνος, περιοχή των 12 Αποστόλων, περιοχή του τείχους στην Κάτω Πόλη κ.ά. Οι μελέτες θα πρέπει να γίνουν ξεχωριστά για κάθε περιοχή σε συνδυασμό με αναθεώρηση υπαρχουσών μελετών.

Στα έργα περιλαμβάνονται ειδικοί νυχτερινοί φωτισμοί, φυτεύσεις και πεζόδρομοι σε πλατεία Αθωνος και Ροτόντα, αλλά και στην πλατεία Αριστοτέλους (Παραλία - Τσιμισκή και πλατεία Αρχαίας Αγοράς). Επίσης, προβλέπεται εκτεταμένο δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, υπογειοποιήσεις οδών, τραμ και πάρκινγκ.

Στην πρώτη εναλλακτική πρόταση το μεγαλύτερο μέρος του άξονα Αλεξάνδρου Σβώλου - Ερμού μετατρέπεται σε πεζόδρομο, με πρόβλεψη για διέλευση φορτοεκφορτωτών, οχημάτων εκτάκτου ανάγκης και εισόδους πάρκινγκ. Συγκεκριμένα, πεζοδρομούνται στο σύνολό τους η Α. Σβώλου, Κεραμοπούλου και Ερμού, εκτός από τα τμήματα Μακένζι Κινγκ και Ερμού και Κ. Ντηλ και Αγίας Σοφίας (κατεύθυνση ανατολικά). Στον άξονα Α. Σβώλου - Ερμού δημιουργείται ποδηλατόδρομος. Προτείνεται πεζοδρόμηση κάθετων οδών όπως Ιπποδρομίου, Απελλού, Σκρα, Πρασακάκη και Σ. Τάττη. Ρηξικέλευθη είναι και η πρόταση για πεζοδρόμηση της Κασσάνδρου και αμφιδρόμηση της Αγίου Δημητρίου.

Στη δεύτερη εναλλακτική πρόταση μετατρέπονται σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης η Α. Σβώλου, Κεραμοπούλου, Μ. Κινγκ και Ερμού. Προβλέπεται διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, ποδηλατόδρομος, περιορισμένες θέσεις στάθμευσης κατοίκων. Προβλέπεται και αμφιδρόμηση της Αγ. Δημητρίου.

Η τρίτη εναλλακτική προβλέπει πεζοδρόμηση της Κασσάνδρου και δημιουργία ζεύγους μονόδρομων στις οδούς Ολυμπιάδος (προς δυτικά) και Αγ. Δημητρίου (προς ανατολικά). Στους δυο μονόδρομους προβλέπεται γραμμή τραμ με ανάλογη κατεύθυνση. Πεζοδρομείται το μεγαλύτερο μέρος Α. Σβώλου - Ερμού. Η τέταρτη πρόταση είναι συνδυασμός των προηγουμένων.

Ανω Πόλη

Για την Ανω Πόλη προτείνεται ειδικό ρυθμιστικό σχέδιο με μελέτη δικτύων κοινής ωφέλειας και γενική κυκλοφοριακή μελέτη, με οριστική μελέτη πεζοδρόμων και κίνησης και στάθμευσης οχημάτων, σε συνδυασμό με απόδοση χρήσεων σε διατηρητέα κτίρια και τοπικές περιορισμένου χαρακτήρα αλλαγές χρήσεων. Προβλέπονται πλήρεις μελέτες επιφανειακών και υπογείων χώρων στάθμευσης. Επίσης, προτείνεται ειδική μελέτη του άξονα ανόδου από το ύψος του Κεντρικού Νοσοκομείου μέχρι τον Πύργο του Τριγωνίου, με χρήση και μηχανικών μέσων και σε συνδυασμό με τη μελέτη ανάπλασης της ευρύτερης περιοχής Ευαγγελίστριας, Δημοτικού Νοσοκομείου, Κήπων του Πασά, που προέκυψε ως αποτέλεσμα του σχετικού διαγωνισμού. Πλήρεις μελέτες χώρων στάσης σε επιλεγμένες θέσεις θα ακολουθήσουν.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται υπόγεια μηχανικά πάρκινγκ, πεζοδρόμηση της Επταπυργίου, νέοι δρόμοι, συρόμενο «λιφτ» - τελεφερίκ (μέσο σταθερής τροχιάς) στην Ευαγγελίστρια, διαμορφώσεις ελεύθερων χώρων, διαμόρφωση υπόγειου αρχαιολογικού περιπάτου, ιστορικός περίπατος και περίπατος δίπλα στα τείχη, πλατφόρμες με θέα την πόλη, αναψυκτήρια με πανοραμική άποψη της Θεσσαλονίκης. Πολύ μεγάλη βαρύτητα έχει δοθεί στα πάρκινγκ, καθώς υπολογίστηκε ότι η Ανω Πόλη χρειάζεται 4.100 θέσεις στάθμευσης και βάσει των προτάσεων μπορούν να διασφαλιστούν μέχρι 5.184. Χαρακτηριστικά υπόγεια μηχανικά ή μη πάρκινγκ προτείνονται στην Ακροπόλεως, στην πλατεία Τερψιθέας, στην Ε. Ζωγράφου και την Επταπυργίου. Προτείνεται επέκταση της γραμμής μίνι μπας και διανοίξεις στους πεζοδρόμους της Ησιόδου και της Χαβρίου.





Θαλάσσιο μέτωπο

Οι επιστήμονες προβλέπουν νέα μελέτη υποθαλάσσιας λεωφόρου με ελεύθερη όδευση έως την οδό Πόντου, με ενδεχόμενες ενδιάμεσες υποθαλάσσιες συνδέσεις (με «βυθιζόμενες» προεκτάσεις των οδών Αγίας Σοφίας, 3ης Σεπτεμβρίου και Μ. Μπότσαρη) και με ενδεχόμενο υποθαλάσσιο πάρκινγκ στο ύψος του ενδεχόμενου υποθαλάσσιου κόμβου της οδού Αγ. Σοφίας. Το έργο αυτό είναι προφανώς δυσαναλόγου μεγέθους σε σχέση με τα υπόλοιπα προτεινόμενα έργα, θεωρείται όμως ότι η σχεδιαστική αυτή εκκρεμότητα για την πόλη πρέπει να κλείσει, εκτιμώντας τις πραγματικές ανάγκες κι όχι το εκάστοτε καθεστώς διαφωνιών που περιβάλλουν έργα μείζονος σημασίας όπως η υποθαλάσσια.

Επίσης, προβλέπεται ειδική μελέτη ανάπλασης της Λεωφόρου Νίκης με κατασκευή πλωτών επεκτάσεων και νησίδων, κυκλοφοριακή και λοιπές τεχνικές μελέτες «βύθισης» του μεγαλύτερου μέρους του πλάτους της λεωφόρου Μ. Αλεξάνδρου, από το ύψος του «Μακεδονία Πάλας» έως το ύψος της οδού Αναλήψεως, με τουλάχιστον δύο ενδιάμεσες οδικές συνδέσεις (Καλλιδοπούλου και Μπότσαρη), τρεις κύριες και έξι ενδιάμεσες γεφυρώσεις πεζοδρόμων. Συνδυάζονται όλα αυτά με ειδική μελέτη πεζοδρόμησης και αναβάθμισης του συστήματος οδών (κυρίως της οδού Δελφών) που διέρχεται από τους τέσσερις σταθμούς μετρό σε συνδυασμό με μελέτες αστικής ανάπλασης για τον κάθε σταθμό.

Σε αυτά προστίθεται κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη διαμόρφωσης του πεζοδρομούμενου άξονα της οδού Αρχαιολογικού Μουσείου από το σταθμό του μετρό μέχρι τη γεφύρωση της Μ. Αλεξάνδρου, τη σύνδεση με τα προβλεπόμενα από τη σταδιακώς υλοποιούμενη μελέτη ανάπλασης του παραλιακού μετώπου και την πιθανή επέκταση στη θάλασσα. Κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη διαμόρφωσης προβλέπεται για τον πεζοδρομούμενο άξονα της οδού 28ης Οκτωβρίου από το σταθμό του μετρό μέχρι τη γεφύρωση της Μ. Αλεξάνδρου, αλλά και του πεζοδρομούμενου άξονα της οδού Αναλήψεως από το σταθμό του μετρό μέχρι τη γεφύρωση της Μ. Αλεξάνδρου. Ανάλογη επέμβαση προβλέπεται για τον πεζοδρομούμενο άξονα των οδών Βαφοπούλου, Γ. Παπανδρέου, Λασκαράτου, έως το Μέγαρο Μουσικής από το σταθμό του μετρό μέχρι τη σύνδεση με τα έργα ανάπλασης του παραλιακού μετώπου. Τέλος προβλέπεται μελέτη διαμόρφωσης και τεχνική μελέτη έξι ενδιαμέσων πεζογεφυρών της λεωφόρου Μ. Αλεξάνδρου.

Εκτός της νέας υποθαλάσσιας, των υπογειοποιήσεων, των πεζοδρόμων (Β. Ολγας – Κ. Καραμανλή) και ποδηλατοδρόμων (σε όλη τη Νέα Παραλία), προβλέπονται μαρίνες και πλωτές κατασκευές στο παραλιακό μέτωπο (π.χ. πλατεία Ελευθερίας).

ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΤΑΣΙΟΥΛΑ
23 Ιουνίου 2010
''ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ''


(Ο τίτλος και η εικονογράφηση της ανάρτησης-με εικόνες από το διαδίκτυο- έγιναν με ευθύνη του blogger)