ΕΛΛΑΔΑ-ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Τα 3 κλειδιά για τη Βόρεια Ελλάδα

 

Τα 3 κλειδιά για τη Βόρεια Ελλάδα

 Τι συμβουλεύουν οι ειδικοί στο φόρουμ της “Μ” για τον τουρισμό
  Η κατάργηση της βίζας, ο εξειδικευμένος τουρισμός και η αξιοποίηση της ιστορίας, του πολιτισμού και του φυσικού κάλλους.
Τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες στο μέτωπο των εξειδικευμένων μορφών τουρισμού αλλά και πολύτιμα όπλα για την προσέλκυση τουριστών από αχανείς αγορές, όπως η Κίνα, η Ρωσία και οι αραβικές χώρες, διαθέτει η Βόρεια Ελλάδα. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν σχεδόν ομόφωνα ξένοι και έλληνες ομιλητές κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα του φόρουμ του δημοσιογραφικού συγκροτήματος "Μακεδονία" με τίτλο "Πολιτισμός & Τουρισμός Βόρειας Ελλάδας", που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού στο πλαίσιο του προγράμματος "Θεσσαλονίκη σταυροδρόμι πολιτισμών".
Συχνά πάντως, όπως τονίσθηκε στο φόρουμ, οι αρετές της πλούσιας ιστορίας, του λαμπερού πολιτισμού και του φυσικού κάλλους, που διαθέτει σε πληθώρα η Βόρεια Ελλάδα, υποσκελίζονται από εμπόδια γραφειοκρατικά, οργανωτικά, υποδομών, αλλά και πολιτικών επιλογών χωρίς συνέχεια. Παρών στις χθεσινές εργασίες του φόρουμ ήταν ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος.

Η Κίνα έτοιμη για τη Βόρεια Ελλάδα
Έτοιμη να ανοιχθεί στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και γενικότερα σε ολόκληρη τη χώρα είναι η τουριστική αγορά της Κίνας, που το 2009 έστειλε 47.000.000 τουρίστες στο εξωτερικό. Από αυτούς 2.000.000 Κινέζοι ταξίδεψαν στην Ευρώπη, αλλά μόλις 30.000 επέλεξαν την Ελλάδα. Όπως εξήγησε ο πρόεδρος της Taroco Enterprises, David Chang, η Ελλάδα παρουσιάζει μεγάλα πλεονεκτήματα για την επιλέξει ένας Κινέζος. Το brand name της ως κοιτίδα του πολιτισμού -έξι εκατομμύρια παιδιά που αποφοιτούν ετησίως από τα κινεζικά σχολεία διδάσκονται το μάθημα της ελληνικής ιστορίας-, ο σύγχρονος και διαφορετικός τρόπος ζωής, αλλά και ελκυστικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο, είναι μερικά από τα ατού της για την κινεζική τουριστική αγορά. Την ίδια στιγμή, όμως, οι διαδικασίες έκδοσης βίζας είναι χρονοβόρες, λείπουν οι άμεσες αεροπορικές συνδέσεις και ο ελληνικός τουρισμός έχει ανεπαρκή παρουσία στην τεράστια τουριστική αγορά της Κίνας. Σύμφωνα με τον κ. Chang, η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει τις διαδικασίες έκδοσης βίζας, να διαφοροποιήσει το τουριστικό προϊόν της σχεδιάζοντας τουριστικά πακέτα και για Ασιάτες, να προσαρμοστεί και να κατανοήσει την κινεζική κουλτούρα με σεβασμό στις συνήθειες των κινέζων τουριστών και να αυξήσει τις προωθητικές ενέργειες στην Κίνα. "Η Κίνα είναι ανοιχτή σε σας. Είμαστε έτοιμοι να έρθουμε. Αρκεί βέβαια να μας θέλετε. Άλλωστε ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος για μια αγορά που εκτιμάται ότι θα δώσει 100.000.000 τουρίστες στο εξωτερικό μέχρι το 2015", υποστήριξε.

Ελληνική απουσία από τις αραβικές χώρες
Σχεδόν ανύπαρκτη είναι η Ελλάδα, κατά συνέπεια και το βόρειο κομμάτι της, στις αραβικές χώρες, σύμφωνα με την επίσημη εκπρόσωπο του υπουργείου Τουρισμού της Συρίας Suja Katarina Mousbeh. "Η Ελλάδα δεν ενεργεί πουθενά στις αραβικές χώρες. Καμία διαφήμιση. Είναι απούσα. Υπάρχει μόνο στη συνείδηση και στη μνήμη των Αράβων", τόνισε η κ. Mousbeh, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν έχει υποτιμήσει τόσο πολύ την τουριστική και αγοραστική δύναμη των Αράβων. Ενδεικτικό είναι πως μόνο για ταξίδια οι Άραβες ξόδεψαν το 2009 12 δισ. δολ. "Οι Άραβες αγαπούν τους Έλληνες και οι Έλληνες αγαπούν τους Άραβες", ανέφερε και διερωτήθηκε γιατί αυτή η σχέση δεν αξιοποιείται. Τόνισε μάλιστα πως στις συχνές κρούσεις στους άραβες τουριστικούς πράκτορες για την Ελλάδα, εκείνοι απαντούν: "Αν μας πούλαγες Τουρκία ή Κύπρο μάλιστα, αλλά Ελλάδα..."
"Γιατί το Ντουμπάι, χωρίς να έχει τις ομορφιές της Ελλάδας, κατάφερε να γίνει σε λίγα χρόνια περιζήτητο; Η απάντηση είναι το branding", εξήγησε η κ. Mousbeh, σημειώνοντας πως η Τουρκία με τη σειρά της αξιοποίησε ακόμη και τα τουρκικά σίριαλ, τα οποία μεταγλωττίζει και στα αραβικά, για να προσελκύσει με ελάχιστο κόστος άραβες τουρίστες, αφού η αραβική αγορά αριθμεί 350.000.000 άτομα. Μεταξύ των προβλημάτων είναι και αυτό της έκδοσης βίζας, που απαιτεί 15 ημέρες, σύμφωνα με την κ. Mousbeh, οπότε προϋποθέτει οργάνωση των ταξιδιών από νωρίς, κάτι που ο άραβας τουρίστας δεν συνηθίζει.

Η Ρωσία ψηφίζει Ελλάδα παρά την κρίση
Το πρόβλημα της έκδοσης βίζας, που σήμερα απαιτεί τρεις ημέρες στη Μόσχα, υπογράμμισε και ο εκπρόσωπος της Ένωσης Τουριστικής Βιομηχανίας Ρωσίας Αλέξανδρος Τσαντεκίδης, ο οποίος κάλεσε τις ελληνικές αρχές να απλοποιήσουν τις διαδικασίες. "Η ρωσική αγορά είναι η μόνη που ψηφίζει και επιμένει Ελλάδα παρά την οικονομική κρίση και την αρνητική δημοσιότητα, και γι’ αυτό πρέπει να προσεχθεί", τόνισε.
Η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη δεύτερη θέση των προτιμήσεων των ρώσων τουριστών στη χώρα μας, μετά την Κρήτη. Η Χαλκιδική είναι ταυτισμένη στη συνείδηση των Ρώσων ως προορισμός οικογενειακού τουρισμού, αυτού ακριβώς που προτιμούν. Ο κ. Τσαντεκίδης μίλησε για έλλειμμα υποδομών που να υποστηρίζουν τη ρωσική οικογένεια, η οποία είναι συνήθως αυτή που έρχεται για διακοπές στη χώρα μας. Έκανε επίσης γνωστό πως από την ερχόμενη άνοιξη μια σημαντική ρωσική αεροπορική εταιρεία ξεκινά απευθείας σύνδεση με τη χώρα μας με δύο πτήσεις καθημερινά.

Υπάρχει προοπτική για συνέδρια και κρουαζιέρα
Συχνές πολιτικές αλλαγές, έλλειψη συντονισμού μεταξύ των φορέων και απουσία δράσεων προώθησης της Βόρειας Ελλάδας ως συνεδριακού τουρισμού είναι μερικές από τις αδυναμίες της περιοχής μας στο μέτωπο της ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού. Όπως σημείωσε η πρόεδρος του μεσογειακού σκέλους του International Congress and Convention Association Μιράντα Ιωάννου, στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει συνεδριακή υποδομή, η οποία βέβαια χρειάζεται περαιτέρω ανάπτυξη, δεν υπάρχει όμως ισχυρή προώθηση του προορισμού. Η Θεσσαλονίκη είναι 140η στην παγκόσμια κατάταξη συνεδριακών πόλεων και δεύτερη μετά την Αθήνα στο εσωτερικό της χώρας. Η Ελλάδα ως χώρα κατατάσσεται 19η διεθνώς. "Ο συνεδριακός τουρισμός είναι μια βιομηχανία 4 δισ. δολ. παγκοσμίως, την οποία η Ελλάδα δεν πρέπει να αγνοήσει", ανέφερε η κ. Ιωάννου. Σύμφωνα με την ίδια, η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τη στρατηγική θέση της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού, αλλά και τη γειτνίασή της σε πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη, ακόμη και για να πάρει συνέδρια που περισσεύουν από άλλες μεγάλες πόλεις. "Χρειάζονται υποδομές, συσπειρωμένοι φορείς. Στη Θεσσαλονίκη το Convention Bureau δεν λειτουργεί πια, και είναι απαραίτητο", παρατήρησε, καταλήγοντας πως καμία πόλη δεν μετατρέπεται σε συνεδριακό προορισμό από τη μία μέρα στην άλλη.
Η Θεσσαλονίκη δεν έχει λάβει τη δέουσα προσοχή από τους ξένους tour operators στο κομμάτι της κρουαζιέρας, η οποία αποτελεί διεθνώς την ταχύτερα αναπτυσσόμενη τουριστική βιομηχανία, σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της Louis Hellenic Cruises Πυθαγόρα Νάγο. Ο ίδιος κάλεσε τους φορείς της πόλης να δουλέψουν όλοι μαζί για να γίνει η Θεσσαλονίκη προορισμός κρουαζιέρας, σημειώνοντας πως οι υποδομές του λιμανιού είναι εξαιρετικές. "Η Βόρεια Ελλάδα είναι εξαιρετικός τόπος, με ιστορία και φυσικό κάλλος. Με τη σωστή προσπάθεια από τους εμπλεκόμενους φορείς μπορεί να αναπτυχθεί περισσότερο στο κομμάτι της κρουαζιέρας", τόνισε ο κ. Νάγος.
Ένας στους τέσσερις επιβάτες κρουαζιέρας στην Ευρώπη πέρασε από την Ελλάδα, πρωτίστως από τα ελληνικά νησιά, την τελευταία δεκαετία (4.900.000), σύμφωνα με τον κ. Νάγο, εκ των οποίων 500.000 διήλθαν μέσω του Πειραιά. Περίπου 15.000 ήταν Έλληνες και μόλις 3.000 ήταν Βορειοελλαδίτες.
Μια εναλλακτική μορφή τουρισμού, αργή, πράσινη, όπως τη χαρακτήρισε, παρουσίασε χθες από το βήμα του φόρουμ ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Πολιτιστικών Διαδρομών Michel Thomas-Penette. Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό, δρομολογείται στην περιοχή μας πολιτιστική διαδρομή για τον Μεγαλέξανδρο, αλλά και η διαδρομή των Φοινίκων. Ο κ. Penette περιέγραψε τη δουλειά που γίνεται στο πλαίσιο του προγράμματος "Πολιτιστικές Διαδρομές" του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, εξηγώντας πως μέσα από αυτές αναδεικνύεται η συνεργασία της Ευρώπης, οι ιστορικοί δεσμοί και ό,τι έχει να πει ο κάθε τόπος. "Οι δρόμοι του κρασιού", για τους οποίους σχολίασε την ανάμειξη του νέου δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη, αλλά και οι "Δρόμοι της ελιάς" στην Καλαμάτα είναι ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων διαδρομών στη χώρα μας. "Ένας από τους στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα επόμενα χρόνια είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού της Ευρώπης, η ενίσχυση της προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς των ευρωπαϊκών λαών", τόνισε.
•Το φόρουμ συνεχίζεται σήμερα με αιχμή του δόρατος τον πολιτισμό και προσκεκλημένους ομιλητές τον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλο Γερουλάνο και εγνωσμένης αξίας ανθρώπους του πνεύματος, όπως η κ. Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ και ο κ. Κώστας Γαβράς. Υπεύθυνη για τον συντονισμό του διήμερου φόρουμ είναι η κ. Νόρα Κατσέλη.

Βυζαντινοί ύμνοι από το Ηδύμελον
Μετά τις παρουσιάσεις των παραγόντων, ελλήνων και ξένων, οι οποίοι συμμετείχαν στην πρώτη ημέρα εργασιών του Φόρουμ και τις πολλές και πικρές αλήθειες που ακούστηκαν, ήρθε ως βάλσαμο ψυχής η ερμηνεία βυζαντινών ύμνων από τον βυζαντινό χορό “Ηδύμελον”.
Γνωστός από την επταετή παρουσία του, ο χορός, τον οποίο συγκροτούν ιεροψάλτες από όλη τη Βόρεια Ελλάδα, άρχισε τη σύντομη συναυλία του με το κοντάκιον “Τη Υπερμάχω”, έναν ύμνο που γράφτηκε σε μια δύσκολη για τον ελληνισμό στιγμή το 676 μ.Χ. Ακολούθησε το απολυτίκιον για τον προστάτη της Θεσσαλονίκης Άγιο Δημήτριο και στη συνέχεια μερικοί ύμνοι αποκαλυπτικοί του υψηλού επιπέδου των μελών του χορού “Ηδύμελον” αλλά και του ήθους με το οποίο ερμηνεύουν τους ύμνους. Άλλωστε, στόχος του χορού από την ίδρυσή του ήταν η μελέτη, η διάσωση και η γνωστοποίηση της βυζαντινής μουσικής, με κύριο μέλημα τη διατήρηση της αυθεντικότητάς της.
Η παρουσία τους στο φουαγιέ του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού ολοκληρώθηκε με την ερμηνεία του “Άξιον Εστί”, όπως τον απέδωσε ένας σημαντικός βορειοελλαδίτης μελετητής της βυζαντινής μουσικής, ο Αθανάσιος Καραμάνης.
Το θερμό χειροκρότημα των παρισταμένων στο τέλος της συναυλίας ήταν το ελάχιστο αντίδωρο που πρόσφεραν στα μέλη του χορού για την απόλαυση που τους είχαν προσφέρει.
Ρεπορτάζ  της Μαρία Μαθιοπούλου
 20/11/2010
ΠΗΓΗ: