Ο Παπανούτσος τώρα δικαιώνεται ...


Σκίτσο του Ανδρέα Πετρουλάκη
Στην ''KΑΘΗΜΕΡΙΝΗ''
(1)
Οι κατευθύνσεις και τα μαθήματα στο νέο Λύκειο
Οριστικοποιήθηκε και παρουσιάζεται σήμερα το σχέδιο του υπουργείου
Τρεις παραμένουν οι επιστημονικές κατευθύνσεις στη Γ΄ Λυκείου, μία εκ των οποίων μπορούν να επιλέξουν οι μαθητές προκειμένου να εισαχθούν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Οι σημερινές θετική και τεχνολογική κατεύθυνση συγχωνεύονται, η θεωρητική κατεύθυνση διατηρείται με αλλαγές, ενώ δημιουργείται η νέα κατεύθυνση των Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών. Στη Β΄ Λυκείου οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν μεταξύ δύο κατευθύνσεων (των θεωρητικών και των θετικών επιστημών), ενώ στην Α΄ Λυκείου δεν υπάρχουν κατευθύνσεις και δίνεται βάρος στα μαθήματα γενικής παιδείας. Αυτό είναι το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη νέα δομή του Λυκείου, το οποίο προβλέπει λιγότερα μαθήματα και ενίσχυση της εξειδίκευσης των μαθητών όσο προχωρούν οι τάξεις. Ειδικότερα, στο σχέδιο προβλέπονται ανά τάξη τα ακόλουθα:

Α΄ Λυκείου
- Παραμένουν υποχρεωτικά τα Μαθηματικά, τα Θρησκευτικά, η Ιστορία, η Ξένη Γλώσσα και η Φυσική Αγωγή.
- Παρ’ ότι οι συνολικές ώρες των μαθημάτων δεν αλλάζουν, υπό την ομπρέλα της «Ελληνικής Γλώσσας» θα διδάσκονται τα σημερινά Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία. Κάτι αντίστοιχο γίνεται με τη Φυσική και τη Χημεία, που παρουσιάζονται ως ένα μάθημα.
- Εκτός της λίστας φέρονται να είναι οι Αρχές Οικονομίας, η Τεχνολογία και ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός.
- Νέο μάθημα είναι το Σχέδιο Ερευνας, στο οποίο θα δίνονται τρεις ώρες την εβδομάδα. Οι μαθητές θα επιλέγουν ένα θέμα ανά τετράμηνο και θα το μελετούν με ερευνητική δουλειά, ενώ θα παρουσιάζουν τα αποτελέσματά τους σε μια εργασία. Πρόκειται για μία καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα, παρ’ ότι η ερευνητική εργασία περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό σύστημα πολλών ευρωπαϊκών χωρών.

Β΄ Λυκείου
- Οι μαθητές θα χωρίζονται σε δύο επιστημονικές κατευθύνσεις, που θα έχουν βασικά μαθήματα και μαθήματα επιλογής.
- Τα κοινά βασικά μαθήματα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, οι Αρχές Οικονομίας, η Φυσική Αγωγή, η Ιστορία, τα Μαθηματικά και το Σχέδιο Ερευνας. Ομως, σε ορισμένα από τα βασικά αυτά μαθήματα οι ώρες διδασκαλίας θα διαφοροποιούνται ανά επιστημονική κατεύθυνση, ενώ θα υπάρχουν και υποχρεωτικά μαθήματα ειδικά για κάθε κατεύθυνση (Φυσική, Χημεία, Φιλοσοφία, Αρχαία, Δίκαιο - Πολιτικοί Θεσμοί).
- Ανά κατεύθυνση οι μαθητές θα μπορούν να επιλέξουν δύο μαθήματα από ένα «καλάθι» μαθημάτων. Και για τις δύο κατευθύνσεις, κοινά μαθήματα επιλογής θα είναι τα Θρησκευτικά και η Αισθητική, ενώ τα υπόλοιπα μαθήματα επιλογής είναι ειδικεύσεις σε βασικά μαθήματα (π. χ. εξειδίκευση στα Μαθηματικά, τα Αρχαία κ. λπ.) και οι μαθητές αναμένεται να τα επιλέγουν ανάλογα με την επιστημονική κατεύθυνση που θα ακολουθήσουν στη Γ΄ Λυκείου.

Γ΄ Λυκείου
- Οι μαθητές χωρίζονται σε τρεις επιστημονικές κατευθύνσεις.
- Θα έχουν επτά υποχρεωτικά μαθήματα. Εξ αυτών τα τρία είναι κοινά (Νέα, Ιστορία, Σχέδιο Ερευνας) και τα άλλα τέσσερα ανάλογα με την κατεύθυνση (π. χ. Αρχαία ή Μαθηματικά, Πληροφορική, Οικονομικά κ. ά.).
- Επίσης, οι τελειόφοιτοι θα επιλέγουν δύο από ένα «καλάθι» μαθημάτων, το οποίο θα περιέχει κυρίως μαθήματα-εξειδικεύσεις άλλων βασικών μαθημάτων για το αντίστοιχο επιστημονικό πεδίο που στοχεύουν στα ΑΕΙ.
Το σχέδιο για το νέο Λύκειο έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί σήμερα από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Τις προηγούμενες ημέρες είχε δοθεί σε συνδικαλιστές του ΠΑΣΟΚ. Μάλιστα, εξαιτίας των αντιδράσεων των συνδικαλιστών δεν είχαν οριστικοποιηθεί σημεία, όπως π. χ. οι ώρες κάθε μαθήματος, με αποτέλεσμα η δημοσιοποίηση χθες σε ιστοσελίδα (www. esos. gr) μιας εκδοχής του σχεδίου να προκαλέσει αμηχανία στο υπουργείο, που έκανε λόγο για λάθη στο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Του Αποστολου Λακασα

***
(2)
Ο Παπανούτσος τώρα δικαιώνεται
Επρεπε να περάσουν 30 χρόνια (!) πειραματισμών στην εκπαίδευση για να επιστρέψουμε σ’ ένα σύστημα που -ω του θαύματος- θυμίζει αυτό που το ΠΑΣΟΚ κατήργησε ως «ταξικό», «αναχρονιστικό» και «άδικο» τo 1981.
Δεν ξέρω αν ακούσατε τις αλλαγές που προωθεί η κ. Αννα Διαμαντοπούλου. Από τη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε δύο μόνο βασικές κατευθύνσεις: τη θετική (Μαθηματικά, Φυσική κ. λπ.) και τη θεωρητική (Γλώσσα, Ιστορία κ. λπ.), ενώ στη Γ΄ Λυκείου θα προστίθεται και μία τρίτη οικονομική. Πρόκειται, δηλαδή, για μια επικαιροποιημένη εκδοχή του συστήματος που οι παλαιότεροι θυμούνται ως «πρακτικό-κλασικό» και το οποίο εφαρμοζόταν ήδη από την εποχή Παπανούτσου, μέχρι η χούντα να το καταστρέψει, η Ν. Δ. να το επαναφέρει και το «προοδευτικό» ΠΑΣΟΚ να το αντικαταστήσει με τις περιβόητες Δέσμες, οι οποίες κατέστρεψαν το Λύκειο. Διότι με τη βλακώδη κατανομή των μαθημάτων και των ΑΕΙ σε 4 άκρως εξειδικευμένες κατευθύνσεις, οι μαθητές, μεταβαλλόμενοι σταδιακώς σε παπαγάλους, υποχρεώθηκαν από τα 15 τους χρόνια να επιλέξουν επακριβώς το επάγγελμά τους, ασχέτως αν υποχρεώνονταν εντέλει να εισαχθούν σε σχολές παντελώς άσχετες με τη βούλησή τους.
Eίναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι έκτοτε όλοι σχεδόν οι υπουργοί Παιδείας (κυρίως οι «πράσινοι») αυτοχρίσθηκαν «Καποδίστριες» της εκπαίδευσης. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Οτι ο Αντ. Τρίτσης εν μια νυκτί το ’88 μετέβαλε άρδην τον τρόπο εισαγωγής που είχε αποφασίσει 3 χρόνια νωρίτερα ο Απ. Κακλαμάνης; Οτι το 1996 ο κ. Γ. Παπανδρέου, ως υπουργός Παιδείας, είχε -με τη συνδρομή του Αλ. Δημαρά- πανέτοιμο το περιβόητο Εθνικό Απολυτήριο, αλλά αίφνης έγινε ανασχηματισμός και ο Γερ. Αρσένης εφήρμοσε ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα; Ή ότι ο Πέτρος Ευθυμίου που τον διαδέχθηκε, ανέτρεψε τη μεταρρύθμιση Αρσένη, ο οποίος παρεμπιπτόντως συνέχισε να υπηρετεί την ίδια κυβέρνηση;
Πού θέλω να καταλήξω; Οι προτάσεις Διαμαντοπούλου, καίτοι μένουν πάρα πολλά να αποσαφηνισθούν (π. χ. τι σημαίνει «εμβάθυνση» στα Μαθηματικά και ποιος θα κατευθύνει και θα ελέγχει τις νεοεισαχθείσες ερευνητικές μαθητικές εργασίες;) φαίνεται γενικώς να κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Οχι μόνον διότι ομαδοποιούν τα μαθήματα σε 2-3 κατευθύνσεις, αλλά κυρίως γιατί επιτέλους οι μαθητές θα αποφασίζουν την επαγγελματική τους διαδρομή, αφού εισαχθούν στο πανεπιστήμιο. Καθώς, ωστόσο, η υπουργός Παιδείας κατ’ ιδίαν παραδέχεται το διαχρονικό έγκλημα του ΠΑΣΟΚ στην εκπαίδευση, θα την παρακαλούσαμε το εξής: Ανεξαρτήτως τι θα πράξει η Ν. Δ. που χθες υπονόησε ότι ετοιμάζει άλλη μια δική της μεταρρύθμιση (έλεος!), ας εντάξει τουλάχιστον στον νόμο της ένα ακροτελεύτιο άρθρο, το οποίο -όπως στο Σύνταγμα- θα αναφέρει τουλάχιστον πως «η υποχρεωτική τήρησή του επαφίεται στον πατριωτισμό των... “πρασίνων”».
Tου Kωνσταντινου Zουλα