International Crisis Group (ICG): Για ένα Αιγαίο με φέσι ...
(...)
Στην έκθεση προτείνονται τέσσερα συγκεκριμένα βήματα, που ωστόσο αν ακολουθηθούν επί της ουσίας κατοχυρώνουν τη θέση της Τουρκίας, ότι είναι αυτή που θα πρέπει να ελέγχει τη διέλευση πλοίων από τα διεθνή ύδατα του Αιγαίου
(...)
Για ένα Αιγαίο με φέσι
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΜΚΟ ICG
Της ΑΛΙΚΗΣ ΜΑΤΣΗ
Την εξεύρεση άμεσης λύσης στο ζήτημα του Αιγαίου, προς πολιτικό και οικονομικό όφελος και των δύο χωρών, συνιστά με δισέλιδη έκθεσή της η ICG (Διεθνής Ομάδα Κρίσεων).
Στην πρόταση προβλέπεται αναγνώριση του ελληνικού δικαιώματος για 12 μίλια και... απεμπόλησή του Στην έκθεση προτείνονται τέσσερα συγκεκριμένα βήματα, που ωστόσο αν ακολουθηθούν επί της ουσίας κατοχυρώνουν τη θέση της Τουρκίας, ότι είναι αυτή που θα πρέπει να ελέγχει τη διέλευση πλοίων από τα διεθνή ύδατα του Αιγαίου. Πρόκειται δηλαδή για υιοθέτηση της κατ' επανάληψη εκφρασθείσης θέσης από τον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών Αχμέτ Νταβούτογλου, ότι η Τουρκία, ως ναυτική χώρα, θα πρέπει να επιτηρεί τη ναυσιπλοΐα στα διεθνή ύδατα του Αιγαίου.
Τα τέσσερα βήματα που συνιστώνται είναι:
1
Η Τουρκία σταματά επισήμως τις υπερπτήσεις πάνω από κατοικημένα ελληνικά νησιά. Η Ελλάδα αναλαμβάνει δέσμευση για αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του Αιγαίου, από τη στιγμή που μια συναινετική συμφωνία με την Τουρκία έχει επιτευχθεί και επικυρωθεί. Η Τουρκία δεσμεύεται να διαλύσει ή να απομακρύνει την τέταρτη στρατιά από το Αιγαίο.
2
Οι δύο χώρες ανακοινώνουν ετοιμότητα να διαπραγματευτούν ειδικές ρυθμίσεις για το Αιγαίο στη βάση των γενικών αρχών του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας. Η Ελλάδα αναγνωρίζει ότι η Τουρκία, ως ναυτική χώρα, έχει δικαιώματα τα οποία θα πρέπει να προσμετρηθούν στην οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών στο Αιγαίο. Στην έκθεση σημειώνεται ότι ανάλογες αποφάσεις έχουν επιδικαστεί και αποφασιστεί από άλλες χώρες με παράλια σε κοινή θάλασσα.
Η Τουρκία αναλαμβάνει δέσμευση να αναγνωρίσει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και αναγνωρίζει το δικαίωμα της Ελλάδας βάσει αυτού να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια. Και οι δύο πλευρές δηλώνουν από κοινού ότι οι διαπραγματεύσεις θα περιλαμβάνουν διατήρηση των διεθνών υδάτων προς τα μεγάλα λιμάνια της Τουρκίας και ότι τα στενά της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διεθνείς πλοηγήσεις.
3
Ελλάδα και Τουρκία διαπραγματεύονται για περιορισμό των χωρικών τους υδάτων, βασιζόμενες στο όριο των 12 ναυτικών μιλίων. Συμφωνούν σε διάμεσες γραμμές, όπου αυτά τα όρια επικαλύπτονται, και σε περιορισμό των ελληνικών χωρικών υδάτων στα σημεία που θεωρούνται αναγκαία ώστε να διασφαλιστούν κοινώς αποδεκτοί διάδρομοι για διεθνείς διελεύσεις πλοίων μέσω του Αιγαίου.
Συμφωνούν δε εκ προοιμίου να εξουσιοδοτήσουν το Διεθνές Δικαστήριο να αποφανθεί για κάθε διαφωνία επί των εδαφικών διαφορών.
4
Τέλος, Τουρκία και Ελλάδα προσφεύγουν για οποιαδήποτε άλλη διαφορά και ειδικώς για το θέμα της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης.
Στην έκθεση γίνεται αναφορά και στις διερευνητικές επαφές μεταξύ των δύο χωρών -σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι έχουν υπάρξει πάνω από 50 συναντήσεις από το 2002 έως σήμερα- ενώ οι συνομιλίες αφορούν την υφαλοκρηπίδα, «αλλά πιθανώς και άλλα ανεπίλυτα θέματα».
«Στο παρασκήνιο πάντως», τονίζεται στην έκθεση, «και οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει επαρκώς» και ότι «οι ανησυχίες αφορούν κυρίως τις εθνικές πολιτικές και την ψυχολογία παρά πραγματικά θέματα ασφαλείας».
Αξίζει τέλος να σημειωθεί και η αναφορά ότι «αν επιλυθούν οι διαφορές στο Αιγαίο θα μπορούσε το βήμα αυτό να βοηθήσει να πειστούν οι Ελληνοκύπριοι για την καλή πρόθεση της Τουρκίας και να αναβαπτιστούν τα διαπιστευτήρια της Τουρκίας προς την Ε.Ε.». *
21-7-2011
(Οι''υπογραμμίσεις'' -χρώμα,μέγεθος γραμματοσειράς και οι εικονογραφήσεις - με εικόνες από το World Wide Web-στις αναρτήσεις γίνονται με ευθύνη του blogger '')