ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Στάσεις... πάνω στα κύματα

Πρώτο βραβείο: «Ομπρέλα» χάι-τεκ για καλοκαίρι και χειμώνα


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στάσεις... πάνω στα κύματα

Ανετοι χώροι, εντυπωσιακοί φωτισμοί και βιοκλιματικά υλικά φιγουράρουν στις τρεις προτάσεις που βραβεύτηκαν στον πανελλήνιο διαγωνισμό για τους χώρους αποβίβασης-επιβίβασης που θα αποκτήσει το καραβάκι του Θερμαϊκού
Σχέδια φουτουριστικά, γυάλινες προθήκες, μοντέρνα παγκάκια, εντυπωσιακοί φωτισμοί σαν να είναι βγαλμένα όλα από ένα μουσείο μοντέρνας τέχνης, είναι τα περισσότερα από τα αρχιτεκτονικά σχέδια που κατατέθηκαν για στάσεις της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας που φιλοδοξεί να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη στον Θερμαϊκό.
Ούτε ένας ούτε δύο, 52 μελετητικές ομάδες νέων αρχιτεκτόνων έως 40 χρόνων, συμμετείχαν σε πανελλήνιο διαγωνισμό που διοργάνωσε το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, με αντικείμενο τον σχεδιασμό των κτιριακών εγκαταστάσεων της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας στις προβλήτες των στάσεων και οι προτάσεις τους εκτίθενται από την Παρασκευή στο Συνεδριακό Κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς στην οδό Κατούνη.
Οι επιβάτες που θα αναμένουν το καραβάκι του Θερμαϊκού, θα ρεμβάζουν τη θάλασσα, τις κορυφές του Ολύμπου, τα εμπορικά πλοία στο αρόδο, ενώ στην πλάτη τους η κίνηση στην παραλιακή Λεωφόρο Νίκης θα είναι συνεχής, χωρίς ωστόσο να μπορεί να τους χαλάσει την ηρεμία.
Αλλες από τις προτάσεις ήταν κλασικές, άλλες είχαν στοιχεία από το... μέλλον, άλλες είχαν χρώμα, άλλες περιορίστηκαν στο γαλάζιο της θάλασσας και του ουρανού ή στο λευκό.
Κατά την εκδήλωση απονομής των βραβείων, ο βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ Σπ.Βούγιας, δήλωσε ότι εφόσον προχωρήσουν οι διαδικασίες, σε έναν χρόνο από τώρα θα μπορούν να ξεκινήσουν τα πρώτα δρομολόγια.
Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες για τη δημιουργία των στάσεων, αναμένεται η σύσταση διαδημοτικού φορέα ο οποίος θα προκηρύξει την εκδήλωση ενδιαφέροντος προς τους ιδιώτες.
Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια μέσω της αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ.
Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε σε μία κατασκευή των Κ. Χρυσού και Μ. Τατάρη, που προβλέπει τη δημιουργία κυλινδρικών δακτυλίων κατασκευασμένων με τέτοιον τρόπο ώστε να επιτρέπουν στο φως να τους διαπερνά αλλά και να δημιουργούν συνθήκες σκίασης για τον ήλιο. Οι δακτύλιοι, που θα δημιουργούν ένα είδος οικίσκου, έχουν διαφορετικό πάχος και μήκος και χάρη στα προτεινόμενα φωτιστικά σώματα οι περσίδες μετατρέπονται σε αγωγούς φωτός, αναδεικνύοντας με κομψό τρόπο και το νυκτερινό τοπίο της στάσης.

Δεύτερο βραβείο
Μαγευτικές βόλτες πάνω στην... οροφή

Η πρόταση, που απέσπασε το δεύτερο βραβείο, ανήκει στους Αλ. Τσολάκη και Μπ. Βιμπρανέκ και έχει δύο χώρους αναμονής, έναν σκεπασμένο και έναν ανοιχτό. Ολη η κατασκευή είναι από γυαλί και το καλοκαίρι τα δύο καταστρώματα ενώνονται, δημιουργώντας ένα ενιαίο σύνολο για στάση επιβίβασης-αποβίβασης. Το επίσης εντυπωσιακό στοιχείο αυτής της κατασκευής είναι πως χάρη σε έναν ευρηματικό μηχανισμό, η οροφή γίνεται χώρος... περιπάτου, προσθέτοντας μια μαγευτική βόλτα σε όσους έχουν χρόνο και περιμένουν το καραβάκι.

Τρίτο βραβείο
Η υδρόγειος που ανοιγοκλείνει

Μια... σφαίρα που κλείνει και ανοίγει είναι η πρόταση των Χρ. Κύρου και Γ. Παρθενίου, που κέρδισε το τρίτο βραβείο στον διαγωνισμό. Η στάση του μέλλοντος είναι ένας ελλειψοειδής θόλος με δύο περιοχές, μία στεγασμένη και μία άλλη ημιυπαίθρια. Η στάση θα ποντιστεί μέσα στη θάλασσα, και οι περσίδες περιστρέφονται, έτσι ώστε να παρέχουν προστασία από τον άνεμο, τη βροχή ή τον δυνατό ήλιο. Η στιλπνή επιφάνεια του θόλου είναι στραμμένη προς νότο και καλύπτεται από αυτοκαθαριζόμενους υαλοπίνακες, σε συνδυασμό με φωτοβολταϊκά πάνελ.

ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ
30-11-2011