Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα ...
Bentley - Volkswagen
Καθώς το εορταστικό τριήμερο στην Κίνα έφτανε στο τέλος του την προηγούμενη Τετάρτη, οι οδηγοί που κινούνταν στο Πεκίνο χρειάζονταν περισσότερη υπομονή από ό,τι συνήθως. Ακόμη και τις εργάσιμες ημέρες, η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι αναπόφευκτη στην κινεζική πρωτεύουσα, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι εγκαταλείπουν τα ποδήλατα και αγοράζουν αυτοκίνητο. Αλλα και στη λήξη της τριήμερης αργίας του Qing Ming, του παραδοσιακού φεστιβάλ στο πλαίσιο του οποίου οι Κινέζοι επισκέπτονται τους τάφους των προγόνων τους, οι δρόμοι ήταν γεμάτοι. Έτσι κυλά η ζωή στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του κόσμου: οι Κινέζοι αγόρασαν σχεδόν 16,5 εκατομμύρια οχήματα πέρυσι, από 7,56 εκατομμύρια οχήματα το 2009. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα έχουν υπερπενταπλασιαστεί κατά την τελευταία δεκαετία.
Δεν προκαλεί λοιπόν έκπληξη ότι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η General Motors (GM), η Ford (F), η Toyota (TM) και η Volkswagen (VOW) στηρίζουν πολλές από τις ελπίδες τους για το μέλλον στην κινεζική αγορά. Η GM ανακοίνωσε στις 5 Απριλίου ότι η μονάδα της στην Κίνα πούλησε 258.000 οχήματα τον Μάρτιο. Το μέγεθος είναι αυξημένο κατά 11% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Για το πρώτο τρίμηνο, οι πωλήσεις της στο ασιατικό κράτος αυξήθηκαν 8,7% εκατό, στα 745.000 οχήματα. Απήχηση στην κινεζική αγορά έχει και το brand Volkswagen της Audi, με την εταιρεία να σημειώνει 40% αύξηση των πωλήσεων στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Οι πωλήσεις του Μαρτίου κατέγραψαν άνοδο 37%, στο επίπεδο-ρεκόρ των 31.500 οχημάτων, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της VW.
Η Ford, η οποία προσπαθεί εδώ και χρόνια να καλύψει το προβάδισμα στην Κίνα των ανταγωνιστών της από την Ευρώπη και το Ντητρόιτ ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδια επέκτασης στη χώρα. Ειδικότερα, αποκάλυψε ότι θα πραγματοποιήσει, από κοινού με την κοινοπραξία της στην Κίνα Changan Ford Mazda Automobile, επένδυση 600 εκατ. δολαρίων με στόχο την ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας τους στην πόλη Chongqing,νοτιοδυτικά της Κίνας. Η Ford διαθέτει ήδη δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στην περιοχή, καθώς και ένα εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων και δύο υπό κατασκευή εργοστάσια παραγωγής κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων. Ακόμη και πριν την επέκταση, το Chongqing ήταν η μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής της Ford εκτός Μίσιγκαν, σύμφωνα με την αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ η νέα επένδυση θα αυξήσει την παραγωγική δυναμικότητα κατά 350.000 οχήματα, οδηγώντας τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στα 950,000 οχήματα.
Η Ford θα παρουσιάσει επίσης τέσσερα νέα οχήματα σε έκθεση αυτοκινήτου στο Πεκίνο στα τέλη Απριλίου: τρία SUVs και ένα μεσαίου μεγέθους Ford Focus. Το Μάρτιο, η Ford πούλησε ομόλογα τύπου «dim sum» αξίας 1 δισ. γουάν. Πρόκειται για ομόλογα που αποτιμώνται σε κινεζικά γουάν και εκδίδονται στο Χονγκ Κονγκ. Σκοπός της εταιρείας είναι να χρησιμοποιήσει τα χρήματα από την πώληση για να χρηματοδοτήσει τη δραστηριότητά της στην κινεζική αγορά.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ωστόσο που βασίζονται στις κινεζικές πωλήσεις για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξή τους, έχουν βάσιμους λόγους να ανησυχούν πως η αγορά της χώρας δεν κινείται πλέον στη «λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας». Στις 20 Μαρτίου, στέλεχος της κρατικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας προειδοποίησε για επιβράδυνση. Συγκεκριμένα, ο Gu Xianghua, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της Κινεζικής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων δήλωσε πως όχι μόνο η επίτευξη του στόχου ανάπτυξης των πωλήσεων αυτοκινήτων κατά 8% είναι απίθανη, αλλά ακόμα και μια αύξηση της τάξης του 5% θα επιτευχθεί μετά βίας. Τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια έρχονται από την Toyota. Οι πωλήσεις της στην Κίνα αυξήθηκαν μόλις 2,2% τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με την Wall Street Journal. Η εταιρεία δεν μπορεί να αποδώσει την απογοητευτική επίδοση στην επίδραση βάσης, αφού οι πωλήσεις της στην Κίνα στο σύνολο του 2011 αυξήθηκαν μόλις 4,4%.
Αν ο Gu έχει δίκιο και η κινεζική αγορά αυτοκινήτου αναμένει επιβράδυνση, ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, διατρέχουν σημαντικό κίνδυνο. Για παράδειγμα, η Κίνα είναι τώρα η μεγαλύτερη αγορά για την Bentley, το brand πολυτελών οχημάτων της Volkswagen. Οι πωλήσεις του στην Κίνα αυξήθηκαν 85% πέρυσι, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της η VW.
H Κίνα απορρόφησε επίσης το 17% των πωλήσεων της BMW πέρυσι, σύμφωνα με οικονομική ανάλυση του Bloomberg. Τα κινέζικα έσοδα της γερμανικής εταιρείας αυξήθηκαν 37% το προηγούμενο έτος, στα 11,6 δισ. ευρώ από 8,4 δισ. ευρώ το 2010. Η Κίνα ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά της BMW και για πρώτη φορά ξεπέρασε τις πωλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ. Το μόνο μέρος όπου η BMW συγκεντρώνει υψηλότερες πωλήσεις είναι στο «σπίτι» της, στη Γερμανία.
Ωστόσο παρά την αναμενόμενη επιβράδυνση της κινεζικής αγοράς, οι υψηλού κύρους αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λόγο να είναι αισιόδοξες. Παρά τη συρρίκνωση των συνολικών πωλήσεων, η αγορά πολυτελών οχημάτων δείχνει ανθεκτικότητα. Σύμφωνα με δημοσίευμα της ChinaDaily, η εν λόγω αγορά υπεραπέδωσε το προηγούμενο έτος. "Οι πωλήσεις πολυτελών οχημάτων διατήρησαν ισχυρό momentum, όταν η ευρύτερη κινεζική αγορά αυτοκινήτων επιβραδύνθηκε σημαντικά το 2011, με συνολικές πωλήσεις ύψους έως 950,000 οχημάτων" ανέφερε η εφημερίδα. «Η ανάπτυξη 38% του κλάδου το 2011 είναι σχεδόν οκταπλάσια του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων επιβατικών οχημάτων που διαμορφώθηκε στο 5,19%».
Οι εταιρείες θα πρέπει ωστόσο να εργαστούν σκληρότερα για να κερδίσουν μερίδιο στην πίτα των πωλήσεων. Οι αντιπροσωπείες των Mercedes, BMW και Audi στην Κίνα προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις που φτάνουν ακόμη και το 25% για να πείσουν τους πελάτες να αγοράσουν, ανέφερε το Bloomberg News, ενώ οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελών brandπου συνήθως απολαμβάνουν περιθώρια κερδοφορίας 16% έως 18%, θα πρέπει να συνηθίσουν σε περιθώρια που συμβαδίζουν περισσότερο με τα διεθνή πρότυπα του 10% έως 12%.
10-4-2012
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ