Η έκθεση της Τρόικας(Ευρωπαϊκής Επιτροπής)


 Εκταμίευση δόσεων με κηδεμονία, 

αυτόματη αναπλήρωση αποκλίσεων,

νέα έκτακτα μέτρα ...



Σκίτσο του Γ.ΙΩΑΝΝΟΥ
Στο ''ΕΘΝΟΣ''

«Αδιευκρίνιστα μέτρα» 6,4 δισ. ευρώ στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 
Νέα μέτρα θα επιβάλλονται όταν χάνεται ο στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις
Την επιμήκυνση του προγράμματος για την Ελλάδα κατά 2 χρόνια, απόφαση που αναμένεται να οριστικοποιηθεί το βράδυ της Δευτέρας, αλλά και την επισήμανση ότι στο νέο πρόγραμμα υπάρχει χρηματοδοτικό κενό και η ανάγκη να προσδιορισθούν πρόσθετα μέτρα ύψους 6,4 δισ. ευρώ περιλαμβάνει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (έχει επικρατήσει να ονομάζεται η έκθεση της τρόικας).
Τα αδιευκρίνιστα μέτρα 6,4 δισ. που υπάρχουν στο σχέδιο της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορούν συγκεκριμένα 2,6 δισ. ευρώ για το 2015 και 3,8 δισ. ευρώ για το 2016 (σελ. 113).
«Οι ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδος ανέρχονται σε 15 δισ. ευρώ έως το 2014 και στα 17,6 δισ. ευρώ το 2015 και 2016, όμως δεν αποκλείεται να αυξηθούν» τονίζεται στο—μη οριστικό—κείμενο της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το οποίο ήλθε στο φως το απόγευμα της Δευτέρας, την ώρα που βρισκόταν σε εξέλιξη το κρίσιμο Eurogroup στις Βρυξέλλες».
Οι πιστωτές της Ελλάδας καλούνται να εξεύρουν τον κατάλληλο τρόπο ώστε να καλυφθεί μία «τρύπα» 32,6 δισ. ευρώ, σε περίπτωση που αποφασίσουν να χορηγηθεί μία παράταση δύο ετών στην Αθήνα, ως το 2016, προκειμένου να εφαρμόσει τις απαραίτητες δημοσιονομικές προσαρμογές που της ζητούνται.
Εάν δεν παρασχεθεί η δυνατότητα παράτασης για μία διετία στην Αθήνα, η «τρύπα» στη χρηματοδότηση θα έφθανε τα 22,6 δισ. ευρώ έως το 2016.


To Σχέδιο της έκθεσης της τρόικας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αναφορές στον Ειδικό Λογαριασμό για την εξυπηρέτηση του χρέους, στην αυτόματη επιβολή νέων μέτρων αν χαθεί ο στόχος για τις αποκρατικοποιήσεις και στη διαχείριση τυχόν επιπλέον εσόδων με στόχο την εξυπηρέτηση του χρέους και την ανακούφιση των ασθενέστερων τάξεων.

Ειδικότερα:

-Ο Ειδικός Λογαριασμός που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος θα ενεργοποιηθεί πλήρως με την καταβολή της επόμενης δόσης και σύμφωνα με το Σχέδιο θα τροφοδοτείται με τα δάνεια του EFSF και φορολογικά έσοδα (παρότι δεν αναφέρεται, προφανώς μόλις επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα). Ο λογαριασμός θα χρησιμοποιείται μόνο για την εξυπηρέτηση ταυ χρέους και θα τροφοδοτείται τμηματικά από το EFSF πριν ακριβώς από την ωρίμανση μιας υποχρέωσης της Ελλάδας.
-Το Σχέδιο της Εκθεσης ορίζει ρητά την αυτόματη επιβολή νέων μέτρων περικοπής δαπανών αν δεν επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα «αυξάνεται αυτόματα αν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις είναι μειωμένα λόγω καθυστέρησης για την πώληση συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων σε σύγκριση με τους στόχους του προγράμματος επί δύο συνεχόμενα τρίμηνα». Για την «αναπλήρωση» της απώλειας εσόδων η κυβέρνηση υποχρεούται να προβεί σε περικοπές δαπανών στη γενική κυβέρνηση σε ποσοστό 50% του ποσού που δεν εισπράχθηκε από ιδιωτικοποιήσεις με βάση το συμφωνημένο πρόγραμμα πώλησης περιουσιακών στοιχείων (για το 2013 προβλέπονται έσοδα 2,6 δισ. ευρώ). Για παράδειγμα αν αντί για 2,6 δισ. ευρώ εισπραχθούν το 2013 1,6 δισ. ευρώ, θα απαιτηθούν περικοπές για το 50% του 1 δισ. ευρώ που δεν εισπράχθηκε εγκαίρως, δηλαδή 500 εκατ. ευρώ. Στο Σχέδιο ορίζεται ότι τα νέα μέτρα θα αποφασίζονται κάθε φορά σε διαβούλευση με την τρόικα.
-Αν υπάρξουν επιπλέον έσοδα, από φόρους ή ιδιωτικοποιήσεις, πέραν των υπολογιζομένων, το Σχέδιο προβλέπει ότι 30% θα πηγαίνει για την εξυπηρέτηση του χρέους και το υπόλοιπο 70% θα χρησιμοποιείται «αυτομάτως» την επόμενη χρονιά για την «υποστήριξη έκτακτων μέτρων που θα έχουν ως στόχο τη στήριξη της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής, υπό την προϋπόθεση της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων».

ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ

''BHMA''
12-11-2012