KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΝΟΣ: «Ζουμ» στην Ελλάδα του ’60 ...

«Εμφάνισα όλα τα φιλμ μόνος μου στην κουζίνα ενός μικρού διαμερίσματος στην Αθήνα, με γείτονα τον Τσαρούχη».

«To σχολείο», Ολυμπος, Κάρπαθος, Από τη σειρά «A Greek Portfolio». Κωνσταντίνος Μάνος /Magnum/Aurion
«To σχολείο», Ολυμπος, Κάρπαθος,
 Από τη σειρά «A Greek Portfolio».
 Κωνσταντίνος Μάνος /Magnum/Aurion

Ο Κωνσταντίνος Μάνος, 79 ετών σήμερα, σπουδαίος διεθνής φωτογράφος, επιστρέφει από την Αμερική στην πατρίδα των γονιών του για να εκθέσει μια δουλειά του, «πεμπτουσία της Ελλάδας του '60», όπως τη χαρακτηρίζει ο φίλος και ομότεχνός του Γιάννης Δήμου.
Πρόκειται για τις φωτογραφίες του μνημειώδους λευκώματος «A Greek Portfolio», που παρουσιάζονται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1), από σήμερα έως τις 25 Αυγούστου.
To αφιέρωμα, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από τότε που δημιουργήθηκε η φωτογραφική αυτή σειρά και που έχει παρουσιαστεί άλλες πέντε φορές σε Ελλάδα και εξωτερικό, τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια και εγκαινιάστηκε χθες το βράδυ. «Ηθελα να φωτογραφήσω χωριά χωρίς ρεύμα», είπε χθες ο ίδιος στον χώρο της έκθεσης, με πάνω από 200 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που αποτυπώνουν ανθρώπους φτωχούς και αγέρωχους, μέσα σε σκηνικά αγροτικής απλότητας και γαλήνης.

«Μουσικοί», δεκαετία 1960. Από τη σειρά που δώρισε ο Κωνσταντίνος Μάνος στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.
«Μουσικοί», δεκαετία 1960. 
Από τη σειρά που δώρισε ο Κωνσταντίνος Μάνος 
στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.

Στιγμιότυπα που σκιαγραφούν τον καθημερινό αγώνα των ανθρώπων για επιβίωση στα νησιά και την ελληνική επαρχία. Πάντα προσηλωμένοι σε έναν τρόπο ζωής που ακόμη δεν έχει λαβώσει ο τουρισμός. Καθημερινές στιγμές της δεκαετίας του ΄60 σε μια Ελλάδα φτωχή, δίχως ρεύμα και καταναλωτικά προϊόντα. Καρέ με λιτό και αυστηρό ύφος, χωρίς φλυαρία και ήλιο. «Ημουν ένας πολύ σοβαρός νεαρός τότε και ήθελα οι φωτογραφίες να είναι πολύ σοβαρές και να αποτυπώνουν το βάθος και τη σοβαρότητα αυτών των ανθρώπων», έχει πει. «Αγάπησα γνήσιους ανθρώπους», πρόσθεσε χθες.

«Κοιτάζοντας τον χορό», Ολυμπος, Κάρπαθος, δεκαετία 1960. Από τη σειρά «A Greek Portfolio». Κωνσταντίνος Μάνος/Magnum/Aurion
«Κοιτάζοντας τον χορό»,
 Ολυμπος, Κάρπαθος, δεκαετία 1960. 
Από τη σειρά «A Greek Portfolio».
 Κωνσταντίνος Μάνος/Magnum/Aurion

Γεννημένος το 1934 στην Κολούμπια, στη Νότια Καρολίνα, από γονείς μετανάστες, από το νησί Αφισιά του Μαρμαρά, ο Κωνσταντίνος Μάνος ταξίδεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1961, με σκοπό να φωτογραφήσει την μακρινή πατρίδα για την έκδοση ενός βιβλίου. Το αποτέλεσμα της τρίχρονης παραμονής του ήταν η φωτογραφική σειρά «Α Greek Portfolio» και η ομότιτλη έκδοση το 1972, η οποία βραβεύτηκε στην Αρλ και στο Φεστιβάλ Βιβλίου της Λειψίας. Παρουσίασε στη Νέα Υόρκη 112 απ΄ αυτές τις φωτογραφίες. Οπου πήγαινε, σε Λονδίνο, Παρίσι, Ελβετία, ζητούσαν αυτό το λεύκωμα, η ελληνική έκδοση του οποίου έχει εξαντληθεί.
«Είναι ένας μεγάλος φωτογράφος και θαυμάσιος άνθρωπος», ανέφερε ο Γιάννης Δήμου, ο οποίος ανέλαβε και την επιμέλεια της έκθεσης, που αναπτύσσεται σε δύο μέρη: Στο πρώτο παρουσιάζονται πρωτότυπες εκτυπώσεις από τις φωτογραφίες που επέλεξε ο ίδιος για το λεύκωμά του, ενώ τα θέματα του δεύτερου μέρους σταχυολογήθηκαν από τα 219 πρωτότυπα τυπώματα της δωρεάς του προς το Μουσείο Μπενάκη.




Εδώ ανήκει το αρχείο μου
«Το αρχείο μου για την Ελλάδα θέλω να μείνει στην Ελλάδα, μαζί με τα αρνητικά. Γιατί εδώ ανήκουν, εδώ θα εκτιμηθούν, θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το κοινό», έλεγε χθες ο Κωνσταντίνος Μάνος. Ο οποίος δώρισε στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη 219 φωτογραφίες, με τα αρνητικά τους, πρωτότυπες τυπώσεις με θέματα από την Κάρπαθο. Επιπλέον δώρισε κάποιες φωτογραφίες που δεν είχαν συμπεριληφθεί στην έκδοση Greek Portfolio.
Σημαντική είναι ακόμη και μια άλλη δωρεά του μεγάλου φωτογράφου, ένα αρχείο 450 ψηφιοποιημένων σελίδων-φωτογραφιών, με τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα του 20ού αιώνα, από τη δουλειά του στο φημισμένο πρακτορείο Magnum, μέλος του οποίου έγινε το 1963. Φωτογραφίες του Κ. Μάνου υπάρχουν στις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης κι άλλων μεγάλων μουσείων.
  • ΣΗΜΕΡΑ
  • Το συνολικό του έργο θα παρουσιάσει σε slide-show ο ίδιος ο Κ. Μάνος, μαζί με το εν εξελίξει έργο του «American color» (από το 1982 πέρασε στην έγχρωμη φωτογραφία), σήμερα στις 5.30 μ.μ., στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς).
ΔΗΜΗΤΡΑ ΡΟΥΜΠΟΥΛΑ
 www.ethnos.gr  
22-5-2013





ΣΧΕΤΙΚΑ