Η μεγάλη επιστροφή της ποντοπόρου





Με άνοδο της τάξης του 184% από την αρχή του έτους και κοντά στα υψηλά του Ιουλίου ο δείκτης βαρόμετρο των ναυλαγορών σηματοδοτεί την ανάκαμψη των ημερήσιων εσόδων της ποντοπόρου φορτηγού ναυτιλίας και τροφοδοτεί προσδοκίες ότι το 2014 ενδέχεται να φέρει ένα νέο κύκλο ανάκαμψης της διεθνούς βιομηχανίας των θαλάσσιων μεταφορών.

Την προσδοκία αυτή φαίνεται ότι μοιράζονται και οι Έλληνες εφοπλιστές που έχουν ήδη επενδύσει περισσότερα από 14 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες ναυπηγήσεις και μεταχειρισμένα πλοία στο πρώτο 10μηνο του έτους. Ποσό που με τους ρυθμούς αυτούς αναμένεται να ξεπεράσει τα 15 δις στο σύνολο του έτους. Επενδύσεις που βασίζονται τόσο στην αισιοδοξία ότι η ναυλαγορά ανακάμπτει όσο και στην εκτίμηση ότι οι αξίες των πλοίων έχουν αγγίξει τα χαμηλά του κύκλου και θα κινηθούν πλέον υψηλότερα.

Πεποίθηση πού φαίνεται ότι μοιράζονται και πολλά μεγάλα αμερικανικά private equities μεταξύ των οποίων τα Blackstone, York Capital, Oaktree και Carlyle τα οποία έχουν αθροιστικά τοποθετήσει σε κοινοπραξίες με Έλληνες εφοπλιστές για την αγορά και εκμετάλλευση πλοίων περισσότερα από 2 δισ. δολάρια.

Το επενδυτικό κοινό παρακολουθεί επίσης τις εξελίξεις αυτές και αντιδρά τοποθετούμενο σε μετοχές του κλάδου με δεκάδες εξ’ αυτών να καταγραφούν σημαντικότατες υπεραξίες από την αρχή του έτους πλην όμως και από τα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα στα οποία είχαν περιέλθει. 

Σύμφωνα με σφυγμομέτρηση του Bloomberg μεταξύ 34 αναλυτών του κλάδου το 2014 θα είναι η πρώτη χρονιά μετά από καιρό που όλα τα ποντοπόρα φορτηγά θα δουν τα ημερήσια έσοδα τους να ξεπερνούν τα επίπεδα που καλύπτουν τα έξοδα τους. Και αυτό μετά από πολλά έτη κατά τα οποία οι πλοιοκτήτες έπρεπε να επιδοτούν τους στόλους τους καθώς ο κύκλος εργασιών τους δεν κάλυπτε ούτε τα λειτουργικά, πόσο μάλλον τα χρηματοοικονομικά τους, κόστη οδηγώντας πολλούς εξ’ αυτών στην χρεοκοπία.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο ACM Shipping Group Plc το εμπόριο με τα μεγάλα φορτηγά θα αναπτυχθεί κατά 10% το 2014 υπερκαλύπτοντας την αύξηση του παγκόσμιου στόλου από τις παραδόσεις νέων ναυπηγήσεων για πρώτη φορά μετά από πολλά έτη.

«Οι περισσότεροι αναλυτές προβλέπουν βελτίωση της ναυλαγοράς από το 2014 γεγονός που αντικατοπτρίζεται από το αυξημένο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για νέες παραγγελίες και αγορά μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και από την αύξηση ενδιαφέροντος από επενδυτικά σχήματα που έχουν αρχίσει να τοποθετούνται στη ναυτιλία λόγω των χαμηλών τιμών των πλοίων αλλά και την θεώρηση για βελτίωση της αγοράς» εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA.

Αισιόδοξος για ανάπτυξη των διεθνών θαλασσίων μεταφορών ξηρού φορτίου εμφανίζεται και ο ναυλομεσιτικός κολοσσός Clarksons.

Σε αυτό το περιβάλλον τα κεφάλαια που έχουν επενδύσει Έλληνες εφοπλιστές από την αρχή του έτους έως και τον Σεπτέμβριο σε νέες ναυπηγήσεις ανέρχονται στα 8,613 δισ. δολ και αφορούν σύμφωνα με την ελληνική ναυλομεσιτική Golden Destiny σε 227 ποντοπόρα. Τα αντίστοιχα μεγέθη για το εννεάμηνο του 2012 ήταν 97 πλοία και 3,814 δις. Σε ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε 134% αύξηση για τον αριθμό των πλοίων και για την μεταφορική δυναμικότητα σε αύξηση 192%.

Την ίδια ώρα στην δευτερογενή αγορά οι Έλληνες επιχειρηματίες χρηματοδοτούμενοι είτε από ίδια κεφάλαια είτε και από μεγάλα επενδυτικά σχήματα και λιγότερο από τράπεζες έχουν επενδύσει στο πρώτο 10μηνο του 2013 σύμφωνα με την Intermodal 5,052 δις. δολ. για την αγορά 314 πλοίων έναντι 3,75 δις. για 210 πλοία το 2012 συνολικά.

Όμως οι Έλληνες δεν είναι οι μονοί που αγοράζουν αν και σίγουρα αγοράζουν περισσότερο από κάθε άλλη εθνότητα. Τα περισσότερα από τα παραγγελθέντα πλοία αναμένεται να πέσουν στο νερό από το 2ο εξάμηνο του 2015 και μετά και αν η τάση για παραγγελίες συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό, το 2016 θα επιβαρυνθεί και αυτό με καινούρια πλοία οπότε ενδεχομένως από τα μέσα του 2015 η αγορά να ξαναδεχθεί πιέσεις που θα οφείλονται σε υπερπροσφορά χωρητικότητας εκτιμούν οι αναλυτές θυμίζοντας την παραδοσιακή έντονη κυκλικότητα της ποντοπόρου για την οποία άλλωστε έχει γίνει διαβόητη μεταξύ των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. 

Η συμπεριφορά των μετοχών των ελληνικών εισηγμένων ναυτιλιακών την προηγούμενη εβδομάδα 




Του Ηλία Γ. Μπέλλου

ΠΗΓΗ
http://www.capital.gr/News.asp?id=1920778