Ποια κάθαρση με ακλόνητο το άρθρο 86;
(...)
Το όργιο της διαφθοράς, που εξαχρείωσε πλήρως το πολιτικό σύστημα, απλώθηκε σαν πανώλη στην κοινωνία και καταβαράθρωσε την οικονομία, έμεινε παντελώς ατιμώρητο από τις εναλλασσόμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. Για άθλια πλεκτάνη αλληλοσυγκάλυψης πρόκειται. Με αποτελεσματικό όπλο το διαβόητο άρθρο 86 του Συντάγματος, που παρέχει προκλητικά και... αντισυνταγματικά ποινική ασυλία στους υπουργούς (και τους πρώην!) οι οποίοι διώκονται μόνον από τη... Βουλή (και τη ζήσαμε να ευτελίζεται τραγελαφικά σε ανακριτικά και εισαγγελικά καθήκοντα...). Ποιος ο αρχιτέκτονας; Μα ο Ευ. Βενιζέλος! Πρωτεργάτης της συνταγματικής αναθεώρησης του 2001, τροποποίησε και το άρθρο 86 επί τα χείρω, ώστε (μαζί με τον δικό του, επίσης, νόμο περί ευθύνης υπουργών του 2003) να συντομευθούν ο χρόνος και η διαδικασία παραγραφής.
(...)
Το όργιο της διαφθοράς, που εξαχρείωσε πλήρως το πολιτικό σύστημα, απλώθηκε σαν πανώλη στην κοινωνία και καταβαράθρωσε την οικονομία, έμεινε παντελώς ατιμώρητο από τις εναλλασσόμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. Για άθλια πλεκτάνη αλληλοσυγκάλυψης πρόκειται. Με αποτελεσματικό όπλο το διαβόητο άρθρο 86 του Συντάγματος, που παρέχει προκλητικά και... αντισυνταγματικά ποινική ασυλία στους υπουργούς (και τους πρώην!) οι οποίοι διώκονται μόνον από τη... Βουλή (και τη ζήσαμε να ευτελίζεται τραγελαφικά σε ανακριτικά και εισαγγελικά καθήκοντα...). Ποιος ο αρχιτέκτονας; Μα ο Ευ. Βενιζέλος! Πρωτεργάτης της συνταγματικής αναθεώρησης του 2001, τροποποίησε και το άρθρο 86 επί τα χείρω, ώστε (μαζί με τον δικό του, επίσης, νόμο περί ευθύνης υπουργών του 2003) να συντομευθούν ο χρόνος και η διαδικασία παραγραφής.
(...)
Πρωταθλήτρια Ευρώπης στη διαφθορά παραμένει σταθερά η Ελλάδα, κατά τη σχετική έκθεση της Κομισιόν που δημοσιεύθηκε την περασμένη Τρίτη. Την ίδια μέρα, για το απολύτως συναφές με την κρίση θέμα, ερωτήθηκε στο Στρασβούργο από σοσιαλιστές ευρωβουλευτές ο Ευ. Βενιζέλος. Και έδωσε την εξής εκπληκτική απάντηση:
«Εχουμε προβλήματα διαφθοράς; Εχουμε, ναι. Αλλά εάν δείτε, πίσω από κάθε σκάνδαλο στην Ελλάδα (...) υπάρχει, συνήθως, μια μεγάλη γερμανική εταιρεία. Η Siemens, η Man, η Ferrostaal, η Daimler Chrysler. Ποιος είναι, λοιπόν, αυτός που έχει το πρόβλημα; Γιατί το έχουμε μόνον εμείς; Το είχαμε και εμείς. Το αντιμετωπίζουμε...».
Ακριβοδίκαιος στον καταλογισμό ευθυνών, ως σύγχρονος Κάτων ο Τιμητής, αλλά και τολμητίας, αφού καταγγέλλει την κραταιά Γερμανία ότι με τους βιομηχανικούς κολοσσούς της εξαγοράζει και εκμαυλίζει τους Ελληνες αξιωματούχους και μη, μετατρέποντάς τους σε λεχρίτες, που λεηλατούν το δημόσιο ταμείο και ρημάζουν τον τόπο, ο Ευ. Βενιζέλος αποκατέστησε την τιμή μας...
Κοτζάμ αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, αρχηγός κόμματος και αυθεντικός σοσιαλιστής, άρα υπεράνω πάσης υποψίας, ήταν ο καταλληλότερος να ισχυριστεί ότι «είχαμε» (σε παρελθόντα χρόνο) το πρόβλημα της διαφθοράς, αλλά «το αντιμετωπίζουμε».
Αντε τώρα να ξέρουν οι ευρωσοσιαλιστές ότι είχαν μπροστά τους τον ιδεώδη για να τους εξηγήσει, από πρώτο χέρι, το μέγα μυστήριο πώς γίνεται στην επί δεκαετίες πρωταθλήτρια στη διαφθορά χώρα, με διαβρωμένο όλο το πλέγμα εξουσίας και εξωθεσμικής παραεξουσίας, να έχει καταλήξει στη φυλακή ένας (!) μόνον υπουργός. Και αυτός από σπόντα (μέσω... Βατοπεδίου και off shore εταιρειών) και κατά τρόπο νομικά παράδοξο: Ο Ακης Τσοχατζόπουλος καταδικάστηκε για παρεπόμενο αδίκημα (ξέπλυμα μαύρου χρήματος), καθ' ότι τα κακουργηματικού χαρακτήρα εγκλήματα είχαν παραγραφεί.
Η παραγραφή επήλθε διότι οι ελβετικές τράπεζες καθυστέρησαν 18 μήνες να ανοίξουν τους λογαριασμούς - ψέλλισε σε πρόσφατη τηλεοπτική εκπομπή (Star) ο Γ. Τραγάκης, ανεκδιήγητος πρόεδρος της άκαρπης Εξεταστικής Επιτροπής του 2006 για τα ρωσικά οπλικά συστήματα, που προμηθεύθηκαν ως υπουργοί Αμυνας ο Ακης και ο Γιάννος...
Τι να 'λεγε; Οτι οι λογαριασμοί άργησαν να ανοίξουν διότι το αίτημα στις ελβετικές τράπεζες είχε υποβληθεί κατά τρόπο σκοπίμως λανθασμένο; Οτι Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ τα είχαν ήδη «κάνει πλακάκια» στη συγκάλυψη; Ή, μήπως, ότι φταίει ο σκανδαλωδώς σύντομος χρόνος παραγραφής, που αφήνει τους υπόλογους υπουργούς εσαεί ατιμώρητους;
Αν δεν ήμασταν λωτοφάγοι, θα θυμόμασταν ότι οι αποκαλυπτικοί τραπεζικοί λογαριασμοί είχαν αποκληθεί στην Επιτροπή «απλοί αριθμοί τηλεφώνων»! Από ποιον; Μα από τον Ευ. Βενιζέλο, που διεκήρυσσε τότε την αθωότητα του Ακη και κατήγγελλε τους διώκτες του...
Το όργιο της διαφθοράς, που εξαχρείωσε πλήρως το πολιτικό σύστημα, απλώθηκε σαν πανώλη στην κοινωνία και καταβαράθρωσε την οικονομία, έμεινε παντελώς ατιμώρητο από τις εναλλασσόμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. Για άθλια πλεκτάνη αλληλοσυγκάλυψης πρόκειται. Με αποτελεσματικό όπλο το διαβόητο άρθρο 86 του Συντάγματος, που παρέχει προκλητικά και... αντισυνταγματικά ποινική ασυλία στους υπουργούς (και τους πρώην!) οι οποίοι διώκονται μόνον από τη... Βουλή (και τη ζήσαμε να ευτελίζεται τραγελαφικά σε ανακριτικά και εισαγγελικά καθήκοντα...). Ποιος ο αρχιτέκτονας; Μα ο Ευ. Βενιζέλος! Πρωτεργάτης της συνταγματικής αναθεώρησης του 2001, τροποποίησε και το άρθρο 86 επί τα χείρω, ώστε (μαζί με τον δικό του, επίσης, νόμο περί ευθύνης υπουργών του 2003) να συντομευθούν ο χρόνος και η διαδικασία παραγραφής.
Πολύ ενδιαφέρουσα θα ήταν μια έρευνα, που θα απεκάλυπτε πόσοι διατελέσαντες υπουργοί ευεργετήθηκαν με το άρθρο 86 την τελευταία εικοσαετία. Και πόσοι, χωρίς την σκανδαλωδώς χαριστική δωσιδικία, θα ήταν βαρυποινίτες - απ' αυτούς, που βγάζουν ακόμη γλώσσα, μας κουνάνε το δάχτυλο και θέλουν να μας (ξανά) σώσουν...
Κοινός τόπος ότι πάταξη της διαφθοράς με αναλλοίωτο το άρθρο 86 δεν νοείται. Αλλά αναθεώρηση του Συντάγματος, παρ' ότι τυπικά η διαδικασία μπορούσε να αρχίσει από τον περασμένο Μάρτιο, δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Ο ΣΥΡΙΖΑ άρχισε κάποια προεργασία, αλλά φρονίμως ποιών τη σταμάτησε. Μπρος βαθύ και πίσω ρέμα: Ποια συνταγματική αναθεώρηση για προοδευτική θεσμική ανανέωση με τη σημερινή σύνθεση της Βουλής και σίγουρο πρωταγωνιστή ξανά έναν Ευ. Βενιζέλο;
Ο Αντ. Σαμαράς τηρεί αιδήμονα σιγήν. Του αρκεί να κομπάζει ότι επί των ημερών του «πρώτη φορά επιστρέφονται τα κλεμμένα, μπήκαν κάποιοι επώνυμοι φυλακή και θα μπουν και άλλοι». Με ξένα κόλλυβα δικό του συχώριο: Η εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό δίκαιο (με νόμους του Χ. Καστανίδη και του Μ. Παπαϊωάννου) για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και η ευσυνειδησία και ο ζήλος των ανακριτών έριξαν λίγο φως στον βόρβορο των εξοπλιστικών και έβαλαν χειροπέδες σε ελάχιστους, ώς τώρα, μιζαδόρους με επιλεκτική (υπέρ των υπόλογων πολιτικών) μνήμη.
Κατά τα άλλα: Ετοιμο νομοσχέδιο του Αντ. Ρουπακιώτη, για να κάνει αμέσως το κράτος χρήση όσων «κλεμμένων» επιστρέφονται, δεν ήρθε ώς τώρα στη Βουλή. Ακόμη χειρότερα: Η δικομματική κυβέρνηση επεξέτεινε ξεδιάντροπα την ποινική ασυλία και σε διοικήσεις τραπεζών και δημόσιων οργανισμών.
Για να γίνει κατανοητός ο εμπαιγμός μας: Αν λ.χ. ο Αγγελος Φιλιππίδης αντί για τον Κοντομηνά έδινε τα θαλασσοδάνεια των 250 εκατομμυρίων ευρώ στα κόμματα του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ., θα απολάμβανε τώρα απερίσπαστος κρουαζιέρα στον Βόσπορο!
Τόσο απλά και λαμπρά στην καθημαγμένη χώρα μας με τα θλιβερά ευρωπαϊκά πρωτεία στη ρεμούλα...
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΟΤΣΗ
8-2-2014
ΣΧΕΤΙΚΑ
ΣΥΝΤΑΓΜΑ
΄Αρθρο 86
Δίωξη κατά μελών της Κυβέρνησης, Ειδικό Δικαστήριο
1.
Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διατελούν ή διετέλεσαν μέλη της Κυβέρνησης ή Υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει. Απαγορεύεται η θέσπιση ιδιώνυμων υπουργικών αδικημάτων.
2.
Δίωξη, ανάκριση, προανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά των προσώπων και για τα αδικήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 δεν επιτρέπεται χωρίς προηγούμενη απόφαση της Βουλής κατά την παράγραφο 3.
Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση.
3.
Πρόταση άσκησης δίωξης υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Η Βουλή, με απόφασή της που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, συγκροτεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, διαφορετικά, η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Το πόρισμα της επιτροπής του προηγούμενου εδαφίου εισάγεται στην Oλομέλεια της Βουλής η οποία αποφασίζει για την άσκηση ή μη δίωξης. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.
Η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παράγραφο 1 αρμοδιότητά της μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος.
Με τη διαδικασία και την πλειοψηφία του πρώτου εδαφίου της παραγράφου αυτής η Βουλή μπορεί οποτεδήποτε να ανακαλεί την απόφασή της ή να αναστέλλει τη δίωξη, την προδικασία ή την κύρια διαδικασία.
4.
Αρμόδιο για την εκδίκαση των σχετικών υποθέσεων σε πρώτο και τελευταίο βαθμό είναι, ως ανώτατο δικαστήριο, Ειδικό Δικαστήριο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από έξι μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και επτά μέλη του Αρείου Πάγου. Τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου κληρώνονται, μετά την άσκηση δίωξης, από τον Πρόεδρο της Βουλής σε δημόσια συνεδρίαση της Βουλής, μεταξύ των μελών των δύο ανώτατων αυτών δικαστηρίων, που έχουν διορισθεί ή προαχθεί στο βαθμό που κατέχουν πριν από την υποβολή πρότασης για άσκηση δίωξης. Του Ειδικού Δικαστηρίου προεδρεύει ο ανώτερος σε βαθμό από τα μέλη του Αρείου Πάγου που κληρώθηκαν και μεταξύ ομοιόβαθμων ο αρχαιότερος.
Στο πλαίσιο του Ειδικού Δικαστηρίου της παραγράφου αυτής λειτουργεί Δικαστικό Συμβούλιο που συγκροτείται για κάθε υπόθεση από δύο μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και τρία μέλη του Αρείου Πάγου. Τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου δεν μπορεί να είναι και μέλη του Ειδικού Δικαστηρίου. Με απόφαση του Δικαστικού Συμβουλίου ορίζεται ένα από τα μέλη του που ανήκει στον Άρειο Πάγο ως ανακριτής. Η προδικασία λήγει με την έκδοση βουλεύματος.
Καθήκοντα εισαγγελέα στο Ειδικό Δικαστήριο και στο Δικαστικό Συμβούλιο της παραγράφου αυτής ασκεί μέλος της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου που κληρώνεται μαζί με τον αναπληρωτή του. Το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και για τα μέλη του Δικαστικού Συμβουλίου ενώ το δεύτερο εδάφιο και για τον εισαγγελέα.
Σε περίπτωση παραπομπής προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, ενώπιον του Ειδικού Δικαστηρίου συμπαραπέμπονται και οι τυχόν συμμέτοχοι, όπως νόμος ορίζει.
5.
Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, η Βουλή μπορεί, ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του, να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας.