Αξιολογώντας το ρωσικό στόλο στη Μαύρη Θάλασσα
Με τις πρόσφατες διαδηλώσεις στην Κριμαία της Ουκρανίας να απαιτούν την απόσχιση ή την επανένωση με τη Ρωσία, η προσοχή έχει επικεντρωθεί στην ναυτική βάση της Μόσχας στη χερσόνησο. Αυτό που συμβαίνει με το Στόλο της Μαύρης Θάλασσας στη Σεβαστούπολη μετά την πτώση του φιλο-Ρώσου προέδρου Victor Yanukovych είναι μέρος μιας μεγαλύτερης εικόνας της Κριμαίας. Σίγουρα υπάρχουν πολιτικοί και εθνο-πολιτισμικοί λόγοι για τη Μόσχα να επιθυμεί τη συνεχιζόμενη επιρροή της στην Κριμαία, αλλά η καθαρά στρατιωτική-στρατηγική σημασία της Σεβαστούπολης στην ευρύτερη στρατιωτική στρατηγική της Ρωσίας έχει πράγματι αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια.
Ιδρύθηκε από την αυτοκρατορική Ρωσία πριν από 230 χρόνια, η βάση ήταν πάντα μια κρίσιμη διέξοδος για το ρωσικό ναυτικό. Έχοντας έδρα εδώ και διερχόμενος από τα Στενά του Βοσπόρου, ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει πρόσβαση στη Μεσόγειο με πλεύση μιας ημέρας, σε αντίθεση με τις εβδομάδες που θα διαρκούσε από τις βάσεις της Βορείου Στόλου στη χερσόνησο Κόλα.
Για το λόγο αυτό, η βάση στη Σεβαστούπολη επέτρεψε τη Μόσχα να ασκήσει επιρροή στην Ανατολική Μεσόγειο, τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή. Η σημασία της Μεσογείου για τη Ρωσία φάνηκε το 2013, όταν, εν μέσω του εμφυλίου πολέμου στη Συρία, η Μόσχα ανακοίνωσε την δημιουργία μιας «διαρκούς ομάδας εργασίας» για τη θάλασσα και ενίσχυσε την παρουσία της στα δέκα πλοία. Τον Αύγουστο του 2008, ήταν ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας που παρέσχε τα 13 σκάφη που χρησιμοποιήθηκαν για να νικήσει το μικρά γεωργιανό ναυτικό και τα χερσαία στρατεύματα στην Αμπχαζία και το Πότι κατά τη διάρκεια του σύντομου πολέμου.
Αυτός ο στολίσκος πιθανότατα να ήταν η μέγιστη δύναμη του στόλου που μπορούσε να αναπτυχθεί εκείνη τη στιγμή, πολλά σκάφη του στόλου είναι παλαιά και χρειάζονται συντήρηση. Φωτογραφίες που ελήφθησαν από το ατρόμητο προσωπικό του Ινστιτούτου επιβεβαιώνουν ότι ενώ τα ναρκαλιευτικά και το υποβρύχιο κλάσης Kilo στη βάση της Σεβαστούπολης φαίνονται, εκ πρώτης όψεως, να είναι σε καλή κατάσταση, ενώ μερικά από τα βοηθητικά σκάφη έχουν ορατά σημάδια γήρανσης. Μερικά από τα μεγαλύτερα πλοία του στόλου, όπως το καταδρομικό Kerch και το αντιτορπιλικό Smetlivy, μετρούν πλέον τουλάχιστον τέσσερις δεκαετίες. Ίσως για το λόγο αυτό, ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας πρόκειται να επωφεληθεί από σημαντικές επενδύσεις κατά τα προσεχή έτη. Έξι προηγμένα υποβρύχια κλάσης Kilo πρόκειται να παραδοθούν στην BSF, και το δεύτερο από τα δύο κλάσης Mistral πλοία αμφίβιας επίθεσης θα είναι μέρος αυτού του στόλου.
Ωστόσο, υπάρχουν επίσης λόγοι που αμφισβητούν τη μοναδική σημασία της Σεβαστούπολης ειδικά στην ευρεία στρατιωτική στρατηγική της Ρωσίας.
Πρώτον, είναι το μέγεθος του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, ο οποίος είναι ο δεύτερος μικρότερος στόλος ανάμεσα στους πέντε της Ρωσίας (μόνο ο Στολίσκος της Κασπίας Θάλασσας είναι μικρότερος όσον αφορά στον αριθμό των πλοίων μάχης).
Δεύτερον, και πιο σημαντικό, υπάρχουν επιλογές για τη Ρωσία να ελλιμενίσει τα πλοία στις δικές της ακτές της Μαύρης Θάλασσας. Για το λόγο αυτό, στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις από το 2008 για την κατασκευή μιας τεχνητής χερσονήσου και ενός κυματοθραύστη και της εκβάθυνσης περιοχών του λιμανιού για να καταστεί δυνατός ο ελλιμενισμός περισσότερων και μεγαλύτερων πλοίων εκεί. Στην πραγματικότητα, τα έξι νέα υποβρύχια και τοMistral (που ειρωνικά, πρόκειται να ονομαστεί Σεβαστούπολη), θα ελλιμενιστούν στο Νοβοροσίσκ. Η ναυαρχίδα του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το Moskva , μπορεί επίσης να μεταφερθεί εκεί.
Η επέκταση του Νοβοροσίσκ έχει ξεκινήσει εδώ και πάνω από πέντε χρόνια, καθώς η 20ετής προθεσμία της συμφωνίας Ρωσίας-Ουκρανίας του 1997 σχετικά με τη χρήση της Σεβαστούπολης κοντοζυγώνει. Αν και είχε επιτευχθεί μια νέα συμφωνία το 2010 για να καταστεί δυνατή η ρωσική μίσθωση της Σεβαστούπολης έως το 2042, η ολοκλήρωση της επέκτασης στο Νοβοροσίσκ δείχνει ότι η Μόσχα έχει ήδη αρχίσει να αντισταθμίζει τις επιλογές της σχετικά με τη χρήση της Κριμαίας ως το αρχηγείο του BSF. Η ουκρανική κυβέρνηση είχε ήδη βάλει περιορισμούς και κοστολογήσεις για τα ρωσικά σκάφη που ελλιμενίζονται ή διέρχονται μέσω του λιμένος, όπως το γεγονός ότι η μεταβίβαση των νέων πλοίων ή η αναβάθμιση των υφιστάμενων πλοίων στη Σεβαστούπολη απαιτεί την συναίνεση της Ουκρανίας. Οι περιορισμοί αυτοί, προφανώς, δεν υπάρχουν στο έδαφος της Ρωσίας.
Υπάρχουν περιορισμοί στο Νοβοροσίσκ, η βάση βρίσκεται δίπλα σε ένα εμπορικό λιμάνι, το οποίο μπορεί να παρεμποδίζεται από σημαντική στρατιωτική κίνηση και δεν είναι ακόμη τόσο εκτεταμένη όσο οι εγκαταστάσεις της Σεβαστούπολη. Παρ ΄όλα αυτά, οι επιλογές που παρέχονται από την επέκταση μιας άλλης βάσης στη Μαύρη Θάλασσα σε ρωσικό έδαφος σημαίνει ότι υπάρχει μικρότερη στρατηγική επιτακτική ανάγκη για τη Ρωσία να φοβάται την απώλεια της Σεβαστούπολης. Ενώ η Μόσχα είναι πιθανό να επιθυμεί να προστατεύσει τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό και τους εξοπλισμούς της εκεί μεσοπρόθεσμα, μπορεί της λείπει η στρατιωτική στρατηγική επιταγή να αναπτύξει ακόμη περισσότερα στρατεύματα ή να ενθαρρύνει την οποιαδήποτε αποσχιστική εκστρατεία καθαρά με στόχο την εξασφάλιση της Σεβαστούπολης. Υπάρχουν και άλλοι λόγοι για να διατηρήσει την εκμίσθωση της Σεβαστούπολης, συμπεριλαμβανομένης και της πολιτικής επιρροής που της παρέχει, στον Κριμαϊκό πληθυσμό και ως εκ τούτου, στο Κίεβο, αλλά η ανάπτυξη του Νοβοροσίσκ εγείρει ερωτήματα και αποδυναμώνει την καθαρά στρατιωτική στρατηγική αξία της Σεβαστούπολης για τη Μόσχα.
Μπορείτε να δείτε το κείμενο εδώ:
http://www.iiss.org/en/iiss%20voices/blogsections/iiss-voices-2014-b4d9/february-72f2/black-sea-5599
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
http://www.capital.gr/gmessages/showTopic.asp?id=4241402&nid=1967243