Οι εφοριακοί εκπαιδεύονται - Σεμινάρια διαχείρισης της οργής «απελπισμένων φορολογουμένων»...

Τax collector beaten off by an angry carolina colonist


 ...ή πώς να διατηρείτε την ψυχραιμία σας απέναντι στους αγανακτισμένους από την κρίση πολίτες - Εισηγητές «εκμάθησης καλής συμπεριφοράς» οι οικονομικοί επιθεωρητές

 Από τον Τζακ Νίκολσον και τον Aνταμ Σάντλερ στη διασκεδαστική -πλην διδακτική- ταινία «Aσκήσεις ηρεμίας» (Anger management στο πρωτότυπο) ή από τον μαφιόζο Ρόμπερτ Ντε Νίρο στο «Ανάλυσέ το» πρέπει να εμπνεύστηκε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων και προϊστάμενος των εφοριών όλης της χώρας κ. Χάρης Θεοχάρης την πρωτότυπη ιδέα να οργανώσει σεμινάρια ώστε οι υπάλληλοι των ΔΟΥ να μάθουν πώς θα διαχειρίζονται την αγανάκτηση και τις εκρήξεις θυμού των φορολογουμένων.

Τα σεμινάρια ξεκίνησαν στις 25 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσουν έως τις 14 Μαρτίου, όπου δίνουν ορισμένες καλές οδηγίες στους εφοριακούς, οι οποίοι δεν είναι και οι πιο αγαπητοί άνθρωποι στον κόσμο -ασχέτως αν δεν φταίνε οι ίδιοι αλλά η πολιτική της κυβέρνησης και της τρόικας- για το πώς θα γλιτώσουν από τις φωνές, ακόμη και τη χειροδικία που μπορεί να παραμονεύει σε κάθε επαφή τους με φορολογούμενους πολίτες αυτές τις δύσκολες εποχές.
Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για κάποια ιδιαίτερη ανακάλυψη του κ. Θεοχάρη: στις εφορίες η Ελλάδα αναστενάζει εδώ και πολύ καιρό λόγω του μνημονίου και της φοροεπιδρομής που αυτό έφερε, και επειδή οι Ελληνες είναι αψύς λαός που αρπάζεται με το παραμικρό, με τα βίαια περιστατικά, λεκτικά και όχι μόνο, να είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο στις ΔΟΥ, το υπουργείο έπρεπε κάτι να κάνει. 

Οι υπάλληλοι των εφοριών, θύματα κι αυτοί των περικοπών και των άγριων φορολογικών μέτρων, δεν έχουν ανεξάντλητα όρια υπομονής. Ούτε πάντοτε φημίζονται για τους... πρόσχαρους τρόπους και την καλή διάθεση με την οποία υποδέχονται τους φορολογουμένους και χειρίζονται τις υποθέσεις τους. Λίγο η μία πλευρά να τραβήξει το σχοινί, λίγο η άλλη να απαντήσει, τα γκισέ μετατρέπονται σε πεδία μαχών. Ενίοτε μάλιστα η κατάσταση ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, καθώς δεν είναι λίγα τα περιστατικά με ακραία άσκηση βίας, ιδίως από φορολογουμένους που είχαν εθιστεί στην παρανομία και τη φοροασυλία. Στη ΔΟΥ Γλυφάδας προ καιρού κάποιοι πέταξαν χειροβομβίδα, που ευτυχώς δεν εξερράγη, ενώ σε μία άλλη εφορία δύο μπράβοι εισέβαλαν στο γραφείο υψηλόβαθμου στελέχους, απείλησαν κατά τον γνωστό τρόπο και βρέθηκαν, ύστερα από επέμβαση της Αστυνομίας, ενώπιον των δικαστηρίων. Ειδικά για τέτοιου είδους προβλήματα, που πάντως είναι ακραία και λιγότερο συνηθισμένα, πλην όμως μπορεί να αποβούν μοιραία, το υπουργείο σκέφτεται να επεκτείνει την τοποθέτηση καμερών σε όλες τις εφορίες της χώρας και σε όλο και περισσότερα σημεία των κτιρίων όπου στεγάζονται οι ΔΟΥ. Σήμερα υπάρχουν κάμερες κυρίως στις μεγάλες εφορίες και σε κεντρικά σημεία, όπως στις εισόδους, αλλά μάλλον αυτό δεν φτάνει.

Τα σεμινάρια «διαχείρισης κρίσεων» έρχονται να λύσουν πιο απλά προβλήματα και πριν αυτά ξεφύγουν από κάθε έλεγχο. Σύμφωνα με την εγκύκλιο που απέστειλε αρμοδίως ο κ. Θεοχάρης, θα διενεργούνται κατά τις απογευματινές ώρες σε όλες τις εφορίες και τη διαδικασία «εκμάθησης καλής συμπεριφοράς» αναλαμβάνουν οι οικονομικοί επιθεωρητές που εποπτεύουν τις αντίστοιχες ΔΟΥ.





Μαθήματα ευγένειας και υπομονής

Δεν διανέμονται ακόμη εγχειρίδια και φυλλάδια προς μελέτη, όμως το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι Ελληνες «δόκτωρ Ράιντελ» (είναι ο χαρακτήρας ενός εκκεντρικού ψυχολόγου που υποδύεται ο Νίκολσον στην προαναφερθείσα ταινία) είναι κοινό. Συμβουλεύουν τους υπαλλήλους να είναι ευγενικοί, μειλίχιοι, υπομονετικοί και αρκούντως επεξηγηματικοί όταν συνομιλούν με τους φορολογουμένους. Να ενημερώνουν με κάθε λεπτομέρεια για την υπόθεση που χειρίζονται και να δείχνουν κατανόηση. Να αντιλαμβάνονται ότι έχουν να κάνουν με απελπισμένους ανθρώπους που συχνά βρίσκονται στα όριά τους και να φροντίζουν να εξαντλούν τα περιθώρια επιείκειας που έχει κάθε υπάλληλος της ΔΟΥ ανάλογα με τη θέση και τις αρμοδιότητές του. Πριν από αυτά, οφείλουν με ψυχραιμία να εκτιμούν επακριβώς με τι είδους φορολογούμενο έχουν να κάνουν, αν δηλαδή πρόκειται για ανθρώπους που έχουν πραγματικά ανάγκη ή για επαγγελματίες μπαταχτσήδες που προσπαθούν μέσω της πίεσης και των φωνών να εκβιάσουν προνομιακή αντιμετώπιση.
Στα σεμινάρια οι υπάλληλοι των ΔΟΥ θα μάθουν να απευθύνονται στους φορολογουμένους καλλιεργώντας ένα αίσθημα αλληλεγγύης, ζητώντας όμως και από εκείνους το ίδιο. «Και εμείς εργαζόμενοι είμαστε» είναι μια φράση που θα λέγεται συχνά πλέον στις εφορίες όταν τα πράγματα θα αγριεύουν. Οι εφοριακοί καλούνται να μην απαντούν στις προκλήσεις, ούτε να σχολιάζουν λεγόμενα των φορολογουμένων, ιδίως όταν δεν έχει νόημα μια τέτοια συζήτηση. Και φυσικά, να μην παίρνουν επί προσωπικού τα όσα μπορεί να ακουστούν σε μια τέτοια κατάσταση. Ακόμη, να εκτιμούν γρήγορα πού μπορεί να οδηγήσει μια ανεξέλεγκτη κατάσταση και να λαμβάνουν τα μέτρα τους απευθυνόμενοι είτε σε συναδέλφους και προϊσταμένους, είτε ακόμη και στην Αστυνομία!
Οπως παραδέχονται στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, στην πραγματικότητα τα σεμινάρια διαχείρισης θυμού δεν έχουν στόχο να κατευνάσουν μόνο τους φορολογουμένους, αλλά και τους ίδιους τους εφοριακούς, οι οποίοι έχουν απαυδήσει και ως πολίτες, όπως όλοι οι Ελληνες, αλλά και ως υπάλληλοι με τις συνεχείς αλλαγές και ανατροπές στο φορολογικό σύστημα, τις ατελείωτες εγκυκλίους και τις, συχνά αλληλοσυγκρουόμενες, ρυθμίσεις για τον χειρισμό των φορολογικών υποθέσεων.

ΠΗΓΗ
http://www.protothema.gr/economy/article/357980/
seminaria-diaheirisis-tis-orgis-apelpismenon-forologoumenon-/


''The Xaratsi Collectors''