Εξαγωγές: Πρωταθλητές στις αγορές τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα
Το ένα ρεκόρ μετά το άλλο καταγράφουν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, που για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημειώνουν αύξηση, με πρωταγωνιστές ελαιόλαδο, νωπά ψάρια, οπωροκηπευτικά, τυροκομικά και βαμβάκι, επιτυχία που έχει ως αποτέλεσμα το 30% των νέων επιχειρηματιών που εξάγουν να στρέφονται στον κλάδο της διατροφής.
Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα για την εξωστρέφεια των αγροτικών προϊόντων δείχνουν ότι η Ελλάδα διατηρεί την 1η θέση παγκοσμίως στις εξαγωγές ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας, την 3η θέση διεθνώς στην παραγωγή ελιάς, ελαιολάδου, ακτινιδίων και κρόκου (σαφράν), το μεγαλύτερο μέρος των οποίων εξάγεται, την 5η θέση στις εξαγωγές σπαραγγιών και τη 15η στις εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων. Επιπλέον και παρά τη σημαντική μείωση των καλλιεργούμενων στρεμμάτων τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη 10άδα διεθνώς των χωρών με τις μεγαλύτερες εξαγωγές βαμβακιού. Πρόσφατα επίσης η χώρα μας ξεπέρασε τον αριθμό των 100 προϊόντων Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης και Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΟΠ και ΠΓΕ) και καταλαμβάνει πλέον την 5η θέση στο μητρώο των προστατευόμενων προϊόντων της ΕΕ.
Μείωση γραφειοκρατίας
Δεδομένου ωστόσο ότι οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, όπως και κάθε άλλου τομέα, αντιμετωπίζουν τη μέγγενη της έλλειψης ρευστότητας, χρειάζονται υποστήριξη από νέα καινοτόμα εργαλεία, που θα μειώσουν τους χρόνους των απαιτούμενων διαδικασιών και επομένως το τελικό κόστος του επιχειρηματία. Τέτοιος είναι ο νέος θεσμός του λεγόμενου «εγκεκριμένου εμπόρου», που μειώνει δραστικά τον χρόνο διεκπεραίωσης της αποστολής ενός φορτίου αγροτικών προϊόντων στο εξωτερικό καθώς απαλλάσσει τον επιχειρηματία από τη συνεχή έκδοση πιστοποιητικών συμμόρφωσης.
Οι εξαγωγείς αυτοί παίρνουν έναν κωδικό χρήστη εγκεκριμένου εμπόρου και μπορούν μέσω του προσωπικού τους υπολογιστή να συνδεθούν στην πλατφόρμα Single Window (υπηρεσία μιας στάσης) και να καταχωρίσουν τα προϊόντα που αποστέλλουν, κάνοντας την αποστολή με μια κίνηση. Οταν τα φορτηγά φτάσουν στα σύνορα, ο τελωνειακός μπαίνει στην εφαρμογή Single Window και βλέπει το νούμερο των παρτίδων χωρίς να χρειάζεται να ελέγξει παραστατικά.
«Από τα μέσα του 2013, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή το μέτρο, υπάρχουν 36 εγκεκριμένοι έμποροι, και πρόκειται σύντομα να φθάσουν τους 50-60. Ο θεσμός έχει φέρει σημαντικά αποτελέσματα για τα οπωροκηπευτικά, πρόκειται να επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως οι κονσέρβες ροδάκινου, ενώ εκτός από ιδιώτες εμπόρους ενδιαφέρον δείχνουν και ομάδες παραγωγών, όπως επίσης και πολλοί από τους υγιείς συνεταιρισμούς που πιστοποιήθηκαν πρόσφατα για τις εξαγωγές τέτοιων προϊόντων» είπε χθες ο κ. Τσαυτάρης.
Πρωτογενής τομέας
Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνει και η Alpha Bank, η αγροτική οικονομία έχει αρχίσει να «παίρνει μπροστά». Παράλληλα αρκετές εισηγμένες εταιρείες έχουν τα τελευταία χρόνια δρομολογήσει τη δραστηριοποίησή τους στον πρωτογενή τομέα: τα Πλαστικά Θράκης (θερμοκήπια), η Ελαστρον (παραγωγή ντομάτας), η Ικτίνος Μάρμαρα (λάδι, κρασί, σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς της Ζακύνθου) και η Λανακάμ (μανιτάρια) είναι μόνο μερικές από αυτές. Αλλά και βασικοί μέτοχοι πολλών εισηγμένων μελετούν την είσοδό τους στον αγροτικό τομέα, όμως σε προσωπική βάση, χωρίς δηλαδή την εμπλοκή των εταιρειών.
Τα αποτελέσματα στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων είναι ήδη μετρήσιμα, με επτά αγροδιατροφικά είδη να κατατάσσονται στην πρώτη 20άδα των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων.
ΤΑ «ΠΕΡΙΕΡΓΑ»
Εκτός από τα επίσημα νούμερα υπάρχει και μία σειρά από «εξαγωγικά περίεργα» που δείχνουν κι αυτά τη δυναμική εξέλιξη του κλάδου. Λίγοι, για παράδειγμα, γνωρίζουν ότι ελληνικά ψάρια εμπλουτίζουν το μενού μερικών από τα πιο γνωστά γκουρμέ εστιατόρια στο εξωτερικό, ότι στην Ιαπωνία αποτελεί μόδα το ελληνικό μέλι να συνιστά γαμήλιο δώρο, και ότι στην Ασία ελληνικά πεπόνια δωρίζονται σε συσκευασίες κοσμημάτων. Τα παραπάνω στοιχεία συγκέντρωσε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Εξαγωγέων, η πρόεδρος του οποίου Χριστίνα Σακελλαρίδη μίλησε για τα περιθώρια ανάπτυξης αλλά και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο αγροτικός τομέας. Τέτοια είναι η δημιουργία Clusters παραγωγών για προϊόντα υψηλής ποιότητας, κέντρων διανομής ελληνικών προϊόντων σε κρίσιμες αγορές, και φυσικά η εκπαίδευση των ελλήνων αγροτών σε θέματα εξαγωγών και μάρκετινγκ.
3.000 νέες επιχειρήσεις
Αθροιστικά, και χάρη στη δυναμική της αγροτικής οικονομίας, έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια 3.000 καινούργιες ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, μεγάλο μέρος των οποίων δραστηριοποιούνται στον τομέα της διατροφής
Γιώργος Φιντικάκης
http://www.tanea.gr/news/economy/article/5112442/prwtathlhtes-stis-agores-ta-ellhnika-agrotika-proionta/