Θέμα ημερών η ολοκλήρωση της Εγνατίας.Ποια είναι η επόμενη μέρα;



Σε λίγες ημέρες το τελευταίο κομμάτι της Εγνατίας Οδού παραδίδεται στην κυκλοφορία. Ναι, σωστά διαβάσατε: ένα μικρό τμήμα, μόλις 900 μ. δίπλα στον Μετσοβίτικο ποταμό, που ταλαιπώρησε για χρόνια τους μηχανικούς, τελικά ολοκληρώνεται με 4 χρόνια καθυστέρηση. Κι έτσι, έστω και συμβολικά, ο οδικός άξονας των 670 χλμ., που άλλαξε τις συνθήκες μετακίνησης στη Β. Ελλάδα, είναι πλέον ολοκληρωμένος.
Τι συνέβη σε αυτό το μικρό κομμάτι, που καθυστέρησε τόσο την παράδοσή του; Οι εργασίες στην περιοχή ξεκίνησαν το 2006 και ολοκληρώθηκαν στα τέλη του 2008 εκτός από τη γέφυρα Περιστερίου (μήκους 410 μ.) που ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2010. «Τα προβλήματα γεωλογικής αστάθειας στην περιοχή είχαν ήδη εμφανιστεί πριν από την έναρξη της κατασκευής του έργου. Για τον λόγο αυτό το 2004-2009 εκπονήθηκε ένας μεγάλος αριθμός μελετών και υλοποιήθηκαν πολλά μέτρα σταθεροποίησης», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Θεμιστοκλής Σιόντης, διευθυντής της Περιφερειακής Υπηρεσίας Ιωαννίνων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. «Η κίνηση των οχημάτων στο μεσοδιάστημα γινόταν μέσω παράλληλης στην αρτηρία παράκαμψης».

Τα προβλήματα πολλαπλασιάστηκαν. «Τον Μάρτιο 2010 καταγράφηκαν, ανατολικά της γέφυρας και σε απόσταση περίπου 300 μ., νέα έντονα γεωλογικά φαινόμενα που οφείλονταν σε ενεργοποίηση μιας βαθιάς κατολίσθησης κάτω από τη επιφάνεια του παρακείμενου Μετσοβίτικου ποταμού», λέει ο κ. Σιόντης. «Ετσι το διάστημα Δεκεμβρίου 2010 - Φεβρουαρίου 2011 αντιμετωπίσαμε προσωρινά το πρόβλημα με την κατασκευή ενός μικρού αντίβαρου στον πόδα του πρανούς». Το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να αναθέσει χωριστή σύμβαση για το συγκεκριμένο τμήμα, απαλλάσσοντας τον εργολάβο (ΑΚΤΩΡ). Η νέα σύμβαση, ύψους 10,8 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε στα τέλη του 2012 (εταιρεία Ενιπέας Α.Ε.) και ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες.

Ο δρόμος ξεκίνησε να μελετάται τη δεκαετία του ’90 και να παραδίδεται σταδιακά από το 2001, καθώς η κατασκευή του «έσπασε» σε δεκάδες επιμέρους εργολαβίες. Η κριτική που διατυπώθηκε εκείνη την περίοδο αφορούσε το υψηλό κόστος κατασκευής του έργου. «Είναι μια άδικη κριτική», υποστηρίζει ο σημερινός πρόεδρος της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., Παρασκευάς Σαββαΐδης. «Μέσα σε μία δεκαετία κατασκευάστηκε ένας τεράστιος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ένα δύσκολο τεχνικά έργο, που ανάλογό του δεν έχει να επιδείξει το Δημόσιο τα τελευταία 30-40 χρόνια. Η Εγνατία άλλαξε τη ζωή στη Β. Ελλάδα».

Σήμερα η εταιρεία έχει να επιδείξει ένα πλούσιο έργο. Ανακατασκευάζει τους πέντε κάθετους άξονες με τα σύνορα, πραγματοποιεί οδικά έργα στη Β. Ελλάδα, ενώ από το 2010 έχει αναλάβει πάνω από 35 έργα υποδομής στα νησιά του Αιγαίου. Επίσης μελετάται από την εταιρεία η αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκης - Σερρών - Προμαχώνα, Σερρών - Δράμας - Καβάλας και Ξάνθης - Εχίνου - συνόρων. Επιπροσθέτως, παρέχει υπηρεσίες συμβούλου σε Σερβία, Αλβανία και Ρουμανία. Τέλος, το καλοκαίρι ολοκληρώνει μελέτη για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε 15.000 χλμ. του επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας. «Η εταιρεία διαχειρίζεται οικονομικό αντικείμενο ύψους 730-750 εκατ. ευρώ και θα συνεχίσει να είναι τόσο ενεργή και μετά την παραχώρηση του οδικού άξονα».

Συζητήσεις για το δάνειο

Ποια είναι η επόμενη μέρα; Η Εγνατία, ως οδικός άξονας, παραχωρήθηκε το 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ, από κοινού με τους κάθετους άξονες

Στόχος είναι ο διαγωνισμός για την 30ετή παραχώρησή της να προκηρυχθεί μέχρι φθινοπώρου, ώστε να καταλήξει στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών ένα έτος αργότερα. Τους τελευταίους μήνες, το ΤΑΙΠΕΔ από κοινού με το υπουργείο Υποδομών επεξεργάζεται τις βασικές κατευθύνσεις της παραχώρησης: την πολιτική διοδίων, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής των υποδομών κ.λπ. Παράλληλα βρίσκεται σε συζητήσεις με την Τράπεζα Πειραιώς για να βρεθεί συμβιβαστική λύση για το δάνειο της Εγνατίας (189 ή 214 εκατ. ευρώ κατά την τράπεζα, που το κατήγγειλε τον Απρίλιο του 2010 και έκτοτε μετράει τόκους υπερημερίας).

Οπως επισημαίνουν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, η Τράπεζα Πειραιώς εισπράττει σήμερα το σύνολο των εσόδων του άξονα από τα διόδια (40 εκατ. ευρώ ετησίως). Τέλος, θα πρέπει να διευκρινιστεί ποιος θα ελέγχει τον παραχωρησιούχο. «Ελπίζουμε ότι η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε., που θα διατηρηθεί μετά την παραχώρηση του δρόμου, να αναλάβει αυτό τον ρόλο», λέει ο κ. Σαββαΐδης.

 ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ  

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
http://www.kathimerini.gr/766441/article/epikairothta/ellada/8ema-hmerwn-h-oloklhrwsh-ths-egnatias


Ποια είναι η επόμενη μέρα;  

Η Εγνατία και οι κάθετοι άξονες  της 
παραχωρήθηκαν το 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ  
για  πώληση σε ιδιώτη «επενδυτή»...






Δώρο στους εργολάβους η Εγνατία
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΘΑ ΕΙΣΠΡΑΤΤΟΥΝ ΑΝΩ ΤΟΥ 1,5 ΔΙΣ. ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Δώρο στους ιδιώτες εργολάβους οι εισπράξεις διοδίων άνω των 1,5 δισ. ευρώ, με μηδενική επένδυση, συνεπάγεται η επικείμενη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων της, καθώς ο βόρειος αυτοκινητόδρομος της χώρας είναι ήδη κατασκευασμένος με δημόσιο χρήμα σε συνολικό μήκος άνω των 700 χιλιομέτρων, από την Ηγουμενίτσα έως τους Κήπους του Εβρου.

Αυτό καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο σύλλογος εργαζομένων της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» (ΣΕΤΕΟ), επισημαίνοντας παράλληλα ότι η επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου θα σημάνει αυτομάτως διπλασιασμό των σημερινών τιμών των διοδίων, ώστε να διαμορφωθούν τουλάχιστον στα επίπεδα χρεώσεων που ισχύουν για τα ημιτελή οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης, ενώ θα δημιουργηθεί νέο πυκνό εισπρακτικό δίκτυο σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος του οδικού άξονα.

Ο ΣΕΤΕΟ, που έχει ήδη καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και αναφορά-καταγγελία στις αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εντείνει τις αντιδράσεις του, με αφορμή τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι εντός του δεύτερου τριμήνου του 2014, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην προκήρυξη της 1ης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πολυετή (τουλάχιστον 30 χρόνια) παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των 3 σημαντικότερων κάθετων αξόνων της σε ιδιώτες.

Εξι «μαύρες τρύπες»

«Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή η παραχώρηση δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να αποδειχθεί επωφελής ούτε για το Ελληνικό Δημόσιο, ακόμα και με στενά οικονομικούς όρους, ούτε για τους χρήστες της οδού και την ελληνική κοινωνία γενικότερα», τονίζει ο σύλλογος και παραθέτει έξι σημαντικές επιπτώσεις οι οποίες είναι:


Οι σταθμοί διοδίων στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού πρόκειται να πολλαπλασιαστούν ραγδαία και να φτάσουν τους 15, από 7 που είναι σήμερα.


Το αντίτιμο πρόκειται να φτάσει στο ύψος που προβλέπεται για τους υπόλοιπους παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, δηλαδή να υπερδιπλασιαστεί!


Εγκατάσταση 6 νέων σταθμών διοδίων και στους προς παραχώρηση 3 κυριότερους κάθετους άξονες που συνδέουν την χώρα μας με τα Βαλκάνια (Δερβένι-Σέρρες-Προμαχώνας, Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα-Εύζωνοι). Γεγονός που πέρα από την επιβάρυνση των χρηστών της οδού, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσει στην αξίωση επιστροφής σημαντικού μέρους των κοινοτικών κονδυλίων που διατέθηκαν για την κατασκευή των έργων, καθώς αυτά χρηματοδοτήθηκαν από τα κοινοτικά ταμεία, με την παραδοχή ότι δεν θα τοποθετούνταν διόδια!


Μετακύλιση του ομολογιακού δανείου της Τράπεζας Πειραιώς στον παραχωρησιούχο, με πολύ πιθανή όμως την πριμοδότηση της τράπεζας με μεγαλύτερα επιτόκια και εγγυήσεις, προκειμένου να αποσύρει την προσφυγή της στο ΣτΕ κατά της παραχώρησης. Η προσφυγή έχει σαφή νομικά ερείσματα, καθώς οι εισπράξεις των υπό παραχώρηση διοδίων είναι υποθηκευμένες για το συγκεκριμένο ομολογιακό δάνειο και αυτό δημιουργεί νομικά εμπόδια. Σχετικά σημειώνεται ότι οι δανειακές υποχρεώσεις της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχουν απομειωθεί κατά πολύ (κάτω από 190 εκατ. ευρώ), περιοριζόμενες πλέον αποκλειστικά στο ομολογιακό δάνειο με την Τράπεζα Πειραιώς, το οποίο έχει συναφθεί με καλούς όρους για το ελληνικό Δημόσιο και αποπληρώνεται από τα υφιστάμενα διόδια. Αυτό το γεγονός επιτρέπει στην εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να το εξοφλήσει με άνεση εντός της επόμενης δεκαετίας, πολύ πιθανόν και νωρίτερα, καλύπτοντας συγχρόνως το υψηλών απαιτήσεων κόστος συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου.

5
 Μηδενική επένδυση από τον ιδιώτη, καθώς μιλάμε για ένα ολοκληρωμένο κατασκευαστικά έργο (σε ό,τι αφορά την Εγνατία, ενώ και οι κάθετοι άξονες κατασκευάζονται και πρόκειται να ολοκληρωθούν ως δημόσια έργα), στο οποίο εκ της φύσεώς του ελάχιστες επενδύσεις μπορούν να γίνουν, κατά συνέπεια ούτε νέες θέσεις θα δημιουργηθούν, ενώ σε ό,τι αφορά τη λειτουργία της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.», αυτή γίνεται ήδη αξιόπιστα και με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

6
 Εγκατάλειψη και απαξίωση του πάγιου, καθώς ο ιδιώτης «επενδυτής» θα λειτουργήσει με κύριο γνώμονα το κέρδος, δεν θα ενδιαφερθεί για τη διατήρηση του αυτοκινητοδρόμου σε καλή κατάσταση σε βάθος χρόνου, ενώ σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά οδικά δίκτυα, είναι προφανές ότι θα τα θεωρήσει ανταγωνιστικά, με αποτέλεσμα να εγκαταλειφθούν στην τύχη τους, χωρίς ούτε τη στοιχειώδη συντήρησή τους.

Χωρίς όφελος


Με αυτά τα δεδομένα οι εργαζόμενοι διερωτώνται πραγματικά ποια θα είναι τα οφέλη της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, ενός αυτοκινητοδρόμου με τεράστια γεωπολιτική και εθνική σημασία, ιδιαίτερα μάλιστα στη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία. Οι ίδιοι υπογραμμίζουν ότι αντιτάσσονται στην παραχώρηση ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού λαού, με κάθε νόμιμο συνδικαλιστικό και νομικό μέσο. 

Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ

ΠΗΓΗ:
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=425809
 14 Απριλίου 2014