Γιατί κινδυνεύουν με κατάρρευση τα φορολογικά έσοδα


 Οι εκλογές τελείωσαν και στο υπουργείο Οικονομικών επιστρέφει η ρουτίνα της στενής παρακολούθησης της πορείας εκτέλεσης του προϋπολογισμού. Η εισπρακτική πολιτική του ΥΠΟΙΚ είχε προσαρμοστεί στους προεκλογικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος των προβλεπόμενων φορολογικών εσόδων για φέτος να έχει μεταφερθεί στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Στο πρώτο τετράμηνο τα πράγματα στα φορολογικά έσοδα έχουν κινηθεί σημαντικά κάτω των προβλέψεων του προϋπολογισμού και μάλιστα για λόγους που δεν συνδέονται τόσο με τη μετάθεση στο δεύτερο εξάμηνο φορολογικών υποχρεώσεων.

Ας δούμε αναλυτικά τα σχετικά

  στοιχεία.  Το σύνολο των φορολογικών εσόδων το πρώτο τετράμηνο του έτους διαμορφώθηκε στα 12,588 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ ο  στόχος του προϋπολογισμού στο 4μηνο ήταν να εισπραχθούν 12,988 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή το πρώτο τετράμηνο του έτους έχει ήδη καταγραφεί μια υστέρηση της τάξης των 400 εκατομμυρίων ευρώ. Η ηγεσία του υπουργείου υποστηρίζει με κάθε ευκαιρία ότι η τρύπα θα κλείσει έως το τέλος του έτους και ότι τελικά θα υπερκαλυφθεί ο ετήσιος στόχος του προϋπολογισμού για είσπραξη του συνολικού ποσού φόρων 45,66 δισ. ευρώ έναντι 44,61 που εισπράχθηκαν το 2013, δηλαδή θα αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα κατά περίπου 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, τα επιμέρους στοιχεία δεν στηρίζουν απόλυτα αυτήν την αισιοδοξία. Το πρώτο 4μηνο του έτους βασικές πηγές εσόδων που συνδέονται με την κατανάλωση και όχι με την μετεκλογική  μεταφορά εσόδων παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση. 

Τα έσοδα που συνδέονται με την κατανάλωση καυσίμων εμφανίζουν μια μεγάλη υστέρηση, της τάξης των 544 εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα, αν συνεχιστεί αυτή η τάση δεν αποκλείεται η συνολική υστέρηση στο έτος να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Η υστέρηση αυτή συνδέεται με την αποτυχία του μέτρου της αξίωσης του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης καθώς και με την σταδιακή αλλαγή του καταναλωτικού προτύπου στα καύσιμα καθώς αυξάνεται η κατανάλωση του πετρελαίου κίνησης (αγοράζονται πλέον περισσότερα οχήματα diesel) σε βάρος της βενζίνης η οποία έχει υψηλότερους φόρους ανά λίτρο.

Μεγάλο ερωτηματικό είναι το τι θα γίνει και με τους δυο πολύ μεγάλους φορολογικούς λογαριασμούς που καλούνται να πληρώσουν το δεύτερο εξάμηνο οι φορολογούμενοι. Το φόρο εισοδήματος και τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).

Περίπου δυο εκατομμύρια φορολογούμενοι θα λάβουν χρεωστικό εκκαθαριστικό και θα κληθούν έως το τέλος του έτους να πληρώσουν το συνολικό ποσό των περίπου 1,8 έως 2 δισ. ευρώ. Τα εκκαθαριστικά θα πρέπει να εξοφληθούν σε τρεις διμηνιαίες δόσεις, στο τέλος Ιουλίου, στο τέλος Σεπτεμβρίου και στο τέλος Νοεμβρίου. Ο δεύτερος μεγάλος λογαριασμός είναι αυτός του ΕΝΦΙΑ καθώς οι φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν το συνολικό ποσό των 2,65 δισ. ευρώ. Ο φόρος θα πληρωθεί σε έξι μηνιαίες δόσεις από τον Ιούλιο έως το Δεκέμβριο. Από αυτά τα περίπου 4,5 δισ. εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και η επιτυχής εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού. Στην περίπτωση που συνεχιστεί η τάση συσσώρευση ενός δισ. ευρώ απλήρωτων φόρων κάθε μήνα τότε η επίτευξη των στόχων του προϋπολογισμού θα ισοδυναμεί με θαύμα.

ΣΠΥΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ
http://www.capital.gr/tax/gmessages/showTopic.asp?id=4397208&pg=2&OrderDir=




Σκίτσο του ΣΤΑΘΗ