Ο "Φυλακισμένος Στόλος" - Γιατί το ΠΝ "καίγεται" να "απελευθερώσει" υποβρύχια και πυραυλακάτους

(...)
Έχουμε γη και Πατρίδα όταν έχουμε πλοία στη θάλασσα, έλεγε πριν από χιλιάδες χρόνια ο Θεμιστοκλής. Το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι ισχυρό και αποτελεσματικό. Όμως υπάρχουν συνολικά επτά πλοία, Υποβρύχια και Πυραυλάκατοι, τα καλύτερα στον κόσμο για την κλάση τους, τα οποία δεν είναι στη θάλασσα αλλά στα ναυπηγεία. Από μόνα τους αποτελούν ένα στόλο που άλλες χώρες θα ήταν ικανοποιημένες να διαθέτουν μόνο αυτόν. Αυτός ο στόλος λοιπόν, πρέπει όσο το δυνατόν πιο σύντομα να βρεθεί στη θάλασσα και να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά από το Πολεμικό Ναυτικό και τις Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα”.

Image

 Στόλο “φυλακισμένο” μέσα σε δύο Ναυπηγεία διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό! Τέσσερα υποβρύχια στον Σκαραμαγκά και τρεις πυραυλάκατοι στην Ελευσίνα! Όλα πληρωμένα στο μεγαλύτερο μέρος τους από τους Έλληνες φορολογούμενους. Η επιχείρηση “απόδρασης” έχει ξεκινήσει και η επιτυχία της αποτελεί μονόδρομο για το ΥΠΕΘΑ και το Πολεμικό Ναυτικό με όσα συμβαίνουν στο Αιγαίο ,όπου η τουρκική επίδειξη δύναμης είναι πλέον καθημερινή ρουτίνα.

Τα εγκλήματα του “εξοπλιστικού πάρτυ” που είχε στηθεί στη χώρα την δεκαετία του 90, με τις κάκιστες για το ελληνικό κράτος συμβάσεις που υπογράφτηκαν μέχρι να φθάσουμε στην επίσης κακή συμφωνία με τον Σάφα πληρώνονται τώρα. 

“Κρυμμένες” πίσω από τις ηγεμονικές για τα συμφέροντά τους συμφωνίες όλες οι εταιρείες που εμπλέκονται στις υποθέσεις των υπό ναυπήγηση πολεμικών πλοίων , επιχειρούν μόνο ένα πράγμα: να κερδίσουν κι άλλα χρήματα ή στην χειρότερη περίπτωση να μην επιβαρυνθούν με μεγάλα οικονομικά ποσά που αναλογούν σε ζημιές που έχουν υποστεί τα “αιχμάλωτα υποβρύχια” στον Σκαραμαγκά, ή με ρήτρες καθυστέρησης παράδοσης , όπως συμβαίνει με τις πυραυλακάτους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. 

Το ΥΠΕΘΑ ανέλαβε πρόσφατα την πρωτοβουλία και το ρίσκο να προτείνει ένα σχέδιο λύσης για τον Σκαραμαγκά. Με απλά λόγια το Ναυπηγείο πέρασε στα χέρια του ΠΝ , το οποίο έχει αναλάβει την ολοκλήρωση ναυπήγησης των υποβρυχίων και την μισθοδοσία των εργαζομένων , με αποδοχές σαφώς μειωμένες. Οι εργαζόμενοι έχουν πιάσει ήδη δουλειά που σε πρώτη φάση προβλέπει την λεπτομερή καταγραφή των ζημιών. Τα χρήματα που υπάρχουν για την ολοκλήρωση των τρίων υπερσύγχρονων υποβρυχίων τύπουΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και του εκσυγχρονισμένου 209 είναι 75 εκατομμύρια ευρώ. Ότι προκύψει παραπάνω θα καταλογιστεί στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Και αυτό έχει προκαλέσει ήδη τριβές.


Από την διοίκηση του Σκαραμαγκά έχει γίνει σαφές ότι δεν πρόκειται να δεχτούν “επιπλέον χρεώσεις”. Αυτό αναφέρεται σε επιστολή που έστειλαν στον ΥΠΕΘΑ ,η οποία εμμέσως “απειλούσε” και με την διακοπή της παραχώρησης του Ναυπηγείου για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων. 

Βόμβα και η Ελευσίνα

Πριν από περίπου ένα χρόνο η κυβέρνηση με τροπολογία Μπαλτάκου είχε δώσει περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με την προϋπόθεση ότι θα παρέδιδαν στις αρχές του 2014 την πρώτη από τις τρεις πυραυλακάτους Super Vita, που έχουν απομείνει. Αυτό δεν έγινε . Αντιθέτως πριν λίγες ημέρες με νέα τροπολογία η κυβέρνηση ρύθμιζε χρέη περίπου 10 εκατομμυρίων της Ελευσίνας. Χρέη που είχαν να κάνουν με τις ασφαλιστικές εισφορες. Η τροπολογία προκάλεσε την έντονη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ ,αλλά τελικά πέρασε. Η δικαιολογία κυβέρνησης και ΠΝ για την διευκόλυνση έχει να κάνει με τον “φυλακισμένο στόλο” που αναφέραμε στην αρχή. Το ΠΝ θέλει πάση θυσία να παραλάβει τις τρεις πυραυλακάτους ,ελπίζοντας ότι την πρώτη θα την έχει μέσα στο επόμενο δίμηνο. Πρόκειται για πλοία νέας σχεδίασης τα οποία έχουν εντυπωσιάσει ακόμη και το Ισραήλ που σε ανύποπτο χρόνο είχε ενδιαφερθεί για την αγορά του προγράμματος. 


Σύμφωνα μ΄ όλες τις πληροφορίες η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ προσανατολίζεται να επεκτείνει την λύση Σκαραμαγκά και στην Ελευσίνα με κάποιες αναγκαίες παραλλαγές. Το σίγουρο είναι ότι την μισθοδοσία του προσωπικού θα την αναλάβει πάλι το ΠΝ.



Γιατί “καίγεται” το ΠΝ

Το ΠΝ κυριολεκτικά “καίγεται” για την “απελευθέρωση” των -επαναλαμβάνουμε- πληρωμένων πλοίων του. Η Τουρκία είχε επενδύσει και συνεχίζει να δαπανά τεράστια ποσά για το “χτίσιμο” ενός αξιόπιστου στόλου , φιλοδοξώντας για πρώτη φορά να κάνει επιδειξη ισχύος και κυριαρχίας στα νερά του Αιγαίου ,αλλά και όλης της Μεσογείου. Τουρκικές αρμάδες πολεμικών πλοίων ταξιδεύουν…ασκόπως σ΄ όλη την Μεσόγειο , πιάνοντας σε διάφορα λιμάνια, μόνο και μόνο για να κάνουν “επίδειξη σημαίας”. Πρόσφατα άλλη τουρκική ναυτική δύναμη έφθασε για πρώτη φορά μέχρι τη Νότια Αφρική.

Η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να μπει σ΄ αυτόν τον φαύλο κύκλο του αριθμητικού ανταγωνισμού δυνάμεων και να οδηγηθεί ξανά σε αγορές που δεν μπορεί έτσι κι αλλιώς να πραγματοποιήσει. Μην ξεχνάμε ότι μέχρι να ξεσπάσει η κρίση το 2009 κάποιοι προσπαθούσαν να πείσουν τους κυβερνώντες ότι έπρεπε επειγόντως να προχωρήσουμε στην προμήθεια γαλλικών φρεγάτων τύπου Fremm. Κόστος σύμφωνα με όσα ο ίδιος ο Ευάγγεος Βενιζέλος είχε δηλώσει ως ΥΠΕΘΑ, 7 δις ευρώ!


Όπως εξηγεί στο onalert.gr κορυφαίος επιτελής του ΠΝ , η παραλαβή των πλοίων που έχουμε πληρώσει είναι αρκετή για να ακυρώσει τα όποια πλεονεκτήματα πιστεύουν οι Τούρκοι ότι μπορούν να αποκτήσουν στο Αιγαίο.

Η ανάλυσή του έχει ενδιαφέρον:

“Τα Υποβρύχια 214 έχουν δικαίως χαρακτηριστεί τα καλύτερα συμβατικά του κόσμου.


Με συνολικά τέσσερα τέτοια Υποβρύχια, αλλά και το ΩΚΕΑΝΟΣ, η πλάστιγγα στο Αιγαίο θα γείρει πασιφανώς προς τη μεριά μας. Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνάμε και τα Υποβρύχια τ. 209 που διαθέτουμε επί μακρόν και τα οποία επιχειρούν άριστα εκπαιδευμένα πληρώματα. 

Αντίστοιχα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσθήκη στο Στόλο των λοιπών τριών Πυραυλακάτων SUPER VITA, της ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ και ΤΠΚ Νο 6 και 7 (ΤΠΚ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΙ ΒΛΑΧΑΚΟΣ αντίστοιχα), τα οποία και κατασκευάζονται στην Ελευσίνα. Να θυμίσουμε ότι το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει ήδη τέσσερα πλοία αυτού του τύπου, τα οποία και επιχειρούν με μεγάλη επιτυχία. 




  
Πρόκειται για πλοία με τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά των Ταχέων Σκαφών, που διαθέτει το ΠΝ για πάνω από 40 χρόνια, δηλαδή υψηλή ταχύτητα, ευελιξία, δυνατότητα απόκρυψης και δύναμη πυρός, αλλά με τα «state of the art» συστήματα που διαθέτουν, μάλλον μπορούμε άνετα να ισχυριστούμε ότι πρόκειται για «μικρές Φρεγάτες». Με εξελιγμένο τακτικό και αντιπυραυλικό σύστημα, με ικανότατους αισθητήρες και πολύ αξιόπιστο βληματικό δυναμικό, συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα των Ταχέων Σκαφών και των Φρεγατών”. 

Επιχειρησιακά, τα Υποβρύχια είναι τα πρώτα πλοία που θα αποπλεύσουν και θα λάβουν τις αρχικές τους θέσεις στο Αιγαίο και ανατολικότερα, σε περίοδο έντασης και κρίσης. Τα τ. 214 μπορούν να κινηθούν γρήγορα, εκμεταλλευόμενα την ταχύτητα τους στην κατάδυση. Παραμένοντας ανεντόπιστα, με τη επιχειρησιακή λειτουργία των προηγμένων αισθητήρων και συστημάτων τους, θα αποκτήσουν θαλάσσια εικόνα της περιοχής περιπολίας και θα είναι έτοιμα να αναλάβουν επιχειρήσεις θαλάσσιας απαγόρευσης και θαλασσίου ελέγχου και να υποστηρίξουν ειδικά σχέδια, έχοντας σε ετοιμότητα τις τορπίλες αλλά και τα κατευθυνόμενα βλήματα HARPOON. Αποτελούν έτσι θανάσιμο κίνδυνο για, κυρίως, Φρεγάτες, Αρματαγωγά, αλλά και αντίπαλα Υποβρύχια. 

Γενικά, θα διατηρούν το τακτικό πλεονέκτημα, αφού εντοπίζουν τις αντίπαλες μονάδες σε σαφώς μεγαλύτερες αποστάσεις από ότι μπορούν αυτά να εντοπιστούν.
Ας μην ξεχνάμε ότι, πέρα από την επιχειρησιακή αξιοποίηση τους σε εθνικό πλαίσιο στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, το ΠΝ θα μπορεί να διαθέτει περισσότερα σύγχρονα Υποβρύχια σε συμμαχικές και διεθνείς επιχειρήσεις, όπως στην Νατοϊκή Επιχείρηση ACTIVE ENDEAVOUR. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η αμυντική μας διπλωματία εξυπηρετείται με την συνεισφορά του ΠΝ με Υποβρύχιο στην εν λόγω επιχείρηση στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως επίσης έχει γίνει δεκτή με θετικά σχόλια η συνεισφορά μας με Υποβρύχιο στην επικείμενη επιχείρηση προστασίας του πλοίου CAPE REY, για την καταστροφή των χημικών της Συρίας.

Αντίστοιχα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσθήκη στο Στόλο των λοιπών τριών Πυραυλακάτων SUPER VITA, της ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ και ΤΠΚ Νο 6 και 7 (ΤΠΚ ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΙ ΒΛΑΧΑΚΟΣ αντίστοιχα), τα οποία και κατασκευάζονται στην Ελευσίνα. Να θυμίσουμε ότι το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει ήδη τέσσερα πλοία αυτού του τύπου, τα οποία και επιχειρούν με μεγάλη επιτυχία. 

Πρόκειται για πλοία με τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά των Ταχέων Σκαφών, που διαθέτει το ΠΝ για πάνω από 40 χρόνια, δηλαδή υψηλή ταχύτητα, ευελιξία, δυνατότητα απόκρυψης και δύναμη πυρός, αλλά με τα «state of the art» συστήματα που διαθέτουν, μάλλον μπορούμε άνετα να ισχυριστούμε ότι πρόκειται για «μικρές Φρεγάτες». Με εξελιγμένο τακτικό και αντιπυραυλικό σύστημα, με ικανότατους αισθητήρες και πολύ αξιόπιστο βληματικό δυναμικό, συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα των Ταχέων Σκαφών και των Φρεγατών. 

Άλλα τρία τέτοια πλοία φυσικά θα ενδυναμώσουν την ισχύ του Πολεμικού Ναυτικού. Ο θαλάσσιος χώρος του Αιγαίου, με τα πολυάριθμα νησιά και βραχονησίδες και τα περιορισμένα ύδατα, ευνοεί τη δράση των Πυραυλακάτων. Οι SUPER VITA θα αποκτήσουν και θα μεταδώσουν γρήγορα εικόνα περιοχής από θέσεις απόκρυψης, ενώ, ανεντόπιστα ή απρόσβλητα, θα βρίσκονται σε ετοιμότητα να αξιοποιήσουν την ισχύ πυρός που διαθέτουν και τα εξελιγμένα κατευθυνόμενα βλήματα EXOCET MM 40.

Γενικά, σε επιχειρησιακό επίπεδο, θα αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των μικτών ομάδων κρούσεως επιφανείας και σε ειδικά σχέδια. Πρέπει όμως να συμπληρώσουμε ότι το ΠΝ θα έχει και περισσότερες εναλλακτικές λύσεις για τις επιχειρήσεις από την περίοδο της ειρήνης, καθώς οι ΤΠΚ συμμετέχουν στην επιχείρηση επιτήρησης Ανατολικού Αιγαίου και σε άλλες αποστολές.

Βέβαια, όπως και στην περίπτωση των Υποβρυχίων τ. 214, και αυτά τα πλοία προωθούν την αμυντική μας διπλωματία συμμετέχοντας σε αποστολές εξωτερικού, όπως η Επιχείρηση UNIFIL του ΟΗΕ στον Λίβανο.

Καθώς αναφερόμαστε για ΤΠΚ, θα πρέπει να τονίσουμε ότι το ΠΝ καταβάλει προσπάθεια να ενεργοποιήσει την Πυραυλάκατο ΜΥΚΟΝΙΟΣ, μία από τις τέσσερις εκσυγχρονισμένες ΤΠΚ τ. ΛΑΣΚΟΣ. Η εκ νέου επιχειρησιακή αξιοποίηση και αυτού του υπερσύχρονου πλέον πλοίου, θα ενισχύσει σημαντικά το δυναμικό των Ταχέων Σκαφών.

Έχουμε γη και Πατρίδα όταν έχουμε πλοία στη θάλασσα, έλεγε πριν από χιλιάδες χρόνια ο Θεμιστοκλής. Το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι ισχυρό και αποτελεσματικό. Όμως υπάρχουν συνολικά επτά πλοία, Υποβρύχια και Πυραυλάκατοι, τα καλύτερα στον κόσμο για την κλάση τους, τα οποία δεν είναι στη θάλασσα αλλά στα ναυπηγεία. Από μόνα τους αποτελούν ένα στόλο που άλλες χώρες θα ήταν ικανοποιημένες να διαθέτουν μόνο αυτόν. Αυτός ο στόλος λοιπόν, πρέπει όσο το δυνατόν πιο σύντομα να βρεθεί στη θάλασσα και να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά από το Πολεμικό Ναυτικό και τις Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα”.

15-6-2014


ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
http://www.onalert.gr/stories/o-fylakismenos-stolo-giati-to-pn-kaigetai-na-apeleytherosei-ypovryxia-kai-pyrayalakatous

Διαβάστε ακόμη:

Στο ΓΕΝ κερνάνε "υποβρύχια" αισιοδοξώντας για παραλαβή των υποβρυχίων των 3,2 δις!!!


Οκτώ χρόνια μετά "θυμηθήκαμε" να κάνουμε το αυτονόητο για τα υποβρύχια; Ερωτήματα...


Στον ελληνικό στόλο τα υποβρύχια 214 μέσα στην επόμενη διετία


 Στον ελληνικό στόλο τα υποβρύχια 214 μέσα στην επόμενη διετία


Το Πολεμικό Ναυτικό έχει αναλάβει πλήρως το πρόγραμμα ολοκλήρωσής τους

Αισιόδοξος ότι τον προσεχή Σεπτέμβριο «θα πέσει στο νερό» το δεύτερο από τα «χρυσοπληρωμένα» υποβρύχια τύπου 214 που έχει αγοράσει το ελληνικό Δημόσιο ώστε να ξεκινήσει τις θαλάσσιες δοκιμές (SAT) είναι ο Α/ΓΕΝ αντιναύαρχος Ευ. Αποστολάκης. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει πλέον αναλάβει να υλοποιήσει όλη τη διαδικασία έπειτα από χρόνια απραξίας διαφόρων πολιτικών ηγεσιών που πέρασαν από το Πεντάγωνο, σε αγαστή σύμπνοια και συνεννόηση βέβαια με τον τωρινό υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δ. Αβραμόπουλο.

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι ο δρόμος θα είναι στρωμένος με ροδοπέταλα σε ό,τι αφορά το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς εκκρεμούν δύο αγωγές: η μία από την πλευρά του σημερινού ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ, του Ισκαντάρ Σάφα και η δεύτερη από το ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο, η υπόθεση της παραλαβής των τριών εναπομείναντων υποβρυχίων τύπου 214 («Πιπίνος», «Ματρόζος», «Κατσώνης») έχει πλέον τροχιοδρομηθεί.

Εκφράζεται μάλιστα η ελπίδα ότι μέσα στην επόμενη διετία το αργότερο θα έχουν ενταχθεί στον ελληνικό στόλο, ενισχύοντας σημαντικά την προβολή ισχύος τόσο στο Αιγαίο όσο - κυρίως - στην Ανατολική Μεσόγειο. Άλλωστε, οι επιδόσεις που έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα από τη δραστηριότητα του «Παπανικολή» έχουν αφήσει απόλυτα ικανοποιημένους τους επιτελείς του ΓΕΝ. Θα τελειώσει με αυτόν τον τρόπο μία περιπέτεια που έχει ξεκινήσει εδώ και 15 χρόνια, έχοντας κοστίσει στο ελληνικό κράτος και στους φορολογούμενους το ιλιγγιώδες ποσό των 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ!

Οι πρώτες κινήσεις

Αυτή τη στιγμή, έχει εγκατασταθεί στα ΕΝΑΕ κλιμάκιο του Πολεμικού Ναυτικού, με επικεφαλής αρχιπλοίαρχο, που παρακολουθεί σε καθημερινή βάση τις εργασίες, ενώ στα δύο από τα τρία υποβρύχια έχουν στελεχωθεί πλήρως τα πληρώματα. Όλη η διαδικασία βρίσκεται υπό την επίβλεψη της Διεύθυνσης Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ).

Οι αρχικές κινήσεις που έγιναν ήταν να έλθει το Πολεμικό Ναυτικό σε επαφή με τις εταιρείες που έχουν αναλάβει το υποκατασκευαστικό έργο, με την παράλληλη ενεργοποίηση του μηχανογραφικού συστήματος ώστε να είναι γνωστό ανά πάσα στιγμή τι ανταλλακτικά χρειάζονται, ποια είναι η πορεία των εργασιών κ.ά. Το πρώτο βήμα στο οποίο προχώρησε το κλιμάκιο του Ναυτικού ήταν ο έλεγχος των μπαταριών. Ξεκίνησε η φόρτισή τους που έχει φθάσει σε πσοοστό 50% και ελπίζεται ότι θα ανεβεί σταδιακά σε ποσοστό 75%-80%, ικανό για να ξεκινήσουν οι δοκιμές εν πλω όταν έρθει η ώρα.

Αν όλα πάνε με βάση το πρόγραμμα, «Πιπίνος», που έχει ολοκληρώσει τα 155 από τα συνολικά 157 χερσαία τεστ, θα πέσει στο νερό το Σεπτέμβριο, με τον «Ματρόζο» να ακολουθεί περίπου δύο μήνες αργότερα. Όσο για τον «Κατσώνη», το εν λόγω υποβρύχιο βρίσκεται λίγο πιο πίσω από άποψη κατασκευής σε σχέση με τα άλλα δύο. Σε καλή κατάσταση είναι και το εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο «Ωκεανός», τύπου 209.  

Ο Α/ΓΕΝ σημείωσε ότι τα 75 εκατομμύρια ευρώ που έχουν απομείνει για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων θα φθάσουν και δεν θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα. Άλλωστε, αποδείχθηκε ότι τα ποσά που ανέφερε η πλευρά Σάφα ως αναγκαία για την ενεργοποίηση των ΕΝΑΕ ή για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων ήταν μάλλον υπέρογκα. Η πλευρά του λιβανέζου ιδιοκτήτη μιλούσε για ποσά άνω των 100 εκατ. ευρώ, ενώ φαίνεται ότι τελικά δεν χρειάστηκαν πάνω από 500.000 ευρώ ώστε να ενεργοποιηθούν τα απαραίτητα συστήματα.

Οι σχέσεις του Πολεμικού Ναυτικού με τη γερμανική HDW, η παρουσία της οποίας κρίνεται κρίσιμη για να βουν όλα καλώς, βρίσκονται σε άριστο επίπεδο. Ακόμη πάντως δεν κρίνεται αναγκαία η παρουσία του προσωπικού της γερμανικής εταιρείας, αν και κάποια στιγμή αυτό θα γίνει ώστε να διασφαλιστούν πιστοποιήσεις υλικών. Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι η παρουσία προσωπικού της HDW για την εκτέλεση των SAT κοστίζει περί τα 10 εκατομμύρια ευρώ ανά υποβρύχιο, ενώ άλλα 10 εκατομμύρια απαιτούνται για το συνοδευτικό πλοίο.   

Το θέμα του προσωπικού

Σημαντική παράμετρος ήταν το ζήτημα του προσωπικού των ΕΝΑΕ. Ο αντιναύαρχος Αποστολάκης ήταν σαφής, ενημερώνοντας τους αρμόδιους στρατιωτικούς συντάκτες, ότι το Πολεμικό Ναυτικό έθεσε από την αρχή τους όρους του. Με βάση τις μισθολογικές καταστάσεις του 2012, οι εναπομείναντες εργαζόμενοι (περίπου 900 από τους άλλοτε 1.300) εκλήθησαν να υπογράψουν μία υπεύθυνη δήλωση στην οποία αποδέχονταν μία μείωση αποδοχών ύψους 35% ώστε να επαναλειτουργήσουν οι εγκαταστάσεις κα να ολοκληρωθούν τα υποβρύχια. Την υπέγραψαν οι 835, ενώ παρά τα προβλήματα και τις ενστάσεις που διατύπωσαν ορισμένα διευθυντικά στελέχη, τα προβλήματα ξεπεράστηκαν. Ως κατώτατο όριο αποδοχών ορίστηκαν τα 850 ευρώ, ενώ το συνολικό μισθολογικό κόστος ανέρχεται μηνιαίως σε 1,5 εκατομμύριο ευρώ. Εξακολουθεί να υπάρχει μία εκκρεμότητα με το προσωπικό της εταιρείας Τροχαίου Υλικού (περίπου 100-120 άτομα), αλλά εκτιμάται ότι σύντομα θα βρεθεί λύση.  

Ο «γόρδιος δεσμός» της Ελευσίνας και οι πυραυλάκατοι

Στο Πεντάγωνο πάντως έχουν βάλει μπροστά να κλείσουν άλλο έναν… αμαρτωλό φάκελο, αυτό των πυραυλακάτων Super Vita. Η καθυστέρηση στην παραλαβή της πέμπτης πυραυλακάτου («Ρίτσος») έχει προκαλέσει ενόχληση, σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, καθώς μάλιστα η ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει λάβει και κρίσιμες ρυθμίσεις τον τελευταίο χρόνο μέσω κυβερνητικών παρεμβάσεων. Πλέον, εμφανίζεται πιο εποικοδομητική.

Πάντως, η στάση της ιδιοκτησίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει ενοχλήσει και τη βρετανική ΒΑΕ, που πλέον θέλει να αποχωρήσει από το πρόγραμμα. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ότι θα βρεθεί λύσει με τις ανεκτέλεστες υποχρεώσεις της από αντισταθμιστικά ωφελήματα (που σε μετρητά ανέρχονται σε ένα ποσό περίπου 8,5 - 9 εκατομμύρια ευρώ), αλλά και σε υλικά για το πρόγραμμα των επτά πυραυλακάτων, συνολικά αξίας 92 εκατ. ευρώ. Το Πολεμικό Ναυτικό εξετάζει το ενδεχόμενο να παραλάβει εκείνο απευθείας τα υλικά.

Παράλληλα, η ηγεσία του Ναυτικού θέλει να διευρύνει την παρουσία της και στην Ελευσίνα, ακολουθώντας το μοντέλο του Σκαραμαγκά. Θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό θα παραλάβει ταχύτερα τα εναπομείναντα σκάφη και επιπλέον θα αποφύγει τετελεσμένα. Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι θα πληρώνει απευθείας τόσο τις εταιρείες όσο και το προσωπικό. Εκτιμάται ότι πρέπει ακόμη να καταβληθούν περίπου 2,2 εκατομμύρια ευρώ για την ολοκλήρωση του «Ρίτσου», εκ των οποίων 1,6 εκατ. ευρώ πρέπει να δοθούν στις εταιρείες. Άλλα 17 - 18 εκατομμύρια ευρώ υπολείπονται για την παραλαβή των τελευταίων δύο πυραυλακάτων (των 6 και 7).

Το Ναυτικό, σύμφωνα με τα όσα είπε ο αντιναύαρχος Αποστολάκης, θεωρεί ότι οι πυραυλάκατοι Super Vita είναι απολύτως απαραίτητες για τον ελληνικό στόλο. Πρόκειται για υπερσύγχρονα πλοία, που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις και είναι από τα καλύτερα στην αγορά. Παράλληλα, θα ανανεώσουν τον υπάρχοντα στόλο πυραυλακάτων, ενώ αποτελούν ένα υβρίδιο πυραυλακάτου και κορβέτας, πολύ χρήσιμου για τον θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου.    

 Αθανασλόπουλος Αλ ΄Αγγελος

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ:
http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=605770