«Ατζέντα ως θεϊκή εντολή»-Το μουσουλμανικό στοιχείο επιβάλλει το μέχρι σήμερα απονομιμοποιημένο του πρότυπο


Σκίτσο του Ηλία Μακρή

«Η Ελλάδα πρέπει να εκμεταλλευθεί το δυσμενές κλίμα που υπάρχει στη Δύση και τους φόβους των δυτικών κέντρων εξουσίας αναφορικώς με τις τουρκικές εξελίξεις.

Τώρα είναι το ιστορικό momentum και χαίρομαι διότι αντιλαμβάνομαι ότι ο Ελλην πρωθυπουργός και η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ το έχουν κατανοήσει. Μένει να το κατανοήσει και το ΥΠΕΞ». Αυτά τονίζει ο Ιωάννης Θ. Μάζης, καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής Θεωρίας, Τμήμα Σύγχρονων Τουρκικών και Σύγχρονων Ασιατικών Σπουδών, Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, σχετικά με την εκλογή του Ταγίπ Ερντογάν στην τουρκική προεδρία.

Ο ίδιος εκτιμά ότι οι εξελίξεις στο Κυπριακό «θα είναι πολλές και αρνητικές για τον Ελληνισμό, εάν ενδώσουν η Αθήνα και η Λευκωσία στις πιέσεις των αργυρωνήτων τουρκικών lobbies», ότι ο νέος Τούρκος πρόεδρος αναμένεται να ενισχύσει τις προεδρικές εξουσίες «διότι μόνον έτσι θα επιτύχει τις ολοκληρωτικές νεοοθωμανικές στοχεύσεις του» και ότι δεν επιδιώκει να παραμείνει αρχηγός κόμματος

* Ηταν αναμενόμενη η εκλογή Ερντογάν;

- Θεωρώ ότι ήταν απολύτως αναμενόμενη και -κατ' εμέ- «ευκταία». Πολύ απλώς, διότι το νεοοθωμανικό, νεοεθνικιστικό, ισλαμιστικού αντισημιτικού προσανατολισμού, όραμα των μαζών της Μικράς Ασίας εξηύρε την έκφρασή του στο πρόσωπο του Ερντογάν εφέντη. Η εκλογή του απέδειξε και κάτι ακόμη: ότι όταν το πολιτισμικό βάθος ενός λαού αναδεικνύεται και αξιοποιείται (ή εργαλειοποιείται, εάν επιθυμείτε), καμία ξένη ανάμιξη, επέμβαση ή επιβολή (π.χ. Φετχουλάχ Γκιουλέν) δεν μπορεί να αλλάξει το ιστορικό αυτό τελλουριακό ρεύμα.

* Γιατί εξελέγη, παρά το διογκούμενο κύμα αμφισβήτησης; Γιατί ούτε τα σκάνδαλα διαφθοράς τσαλάκωσαν την εικόνα του;

- Η απάντησις δόθηκε εν μέρει ανωτέρω, αλλά έχει και ακόμη δύο σκέλη: το πρώτο σκέλος είναι αυστηρά κοινωνιολογικής φύσεως και χαρακτηρίζεται από τα εξής σημεία:
 1) Το μουσουλμανικό στοιχείο της γείτονος -από την ίδρυση του Κεμαλικού κράτους, αλλά και καθ' όλην τη διάρκεια του κοσμικού μετακεμαλισμού- αποτελούσε αντικείμενο καταπιέσεως, διακρίσεων, περιθωριοποιήσεως και λοιδορίας από τα ιθύνοντα κοσμικοκεμαλικά κέντρα και κοινωνικά στρώματα. Τώρα το στοιχείο αυτό «εκδικείται» από κοινωνικής απόψεως.
 2) Το μουσουλμανικό στοιχείο αυτήν την περίοδο διοικεί την Τουρκία και επιβάλλει, δικαιώνοντας και νομιμοποιώντας, το μέχρι σήμερα απονομιμοποιημένο του πρότυπο. Λαμβάνει μια εκδίκηση διοικητικού και πολιτισμικού περιεχομένου. Και 
3) ο ισλαμικός αντισημιτισμός αφ' ενός μεν -επί τέλους για τους αντισημίτες- απελευθερώνεται και δικαιώνεται πολιτικώς, κοινωνικώς και πολιτισμικώς. Το δεύτερο σκέλος είναι γεωστρατηγικής φύσεως και πρόκειται για την αποτυχούσα αγγλοσαξονική στρατηγική, η οποία ήθελε την ερντογανική Τουρκία ως υπόδειγμα ηπίου ισλαμικού ηγεμονικού κράτους στην ευρύτερη Μέση Ανατολή. Κράτος, το οποίο θα ηδύνατο να ηγεμονεύσει του αραβομουσουλμανικού κόσμου και να τον οδηγήσει σε υβριδικές κοσμικολαϊκές μορφές διακυβερνήσεως, κατάλληλες να συνεργασθούν αγαστώς με τη Δύση και να καλύψουν το κενό της αμερικανοδυτικής αποχώρησης από τη Μέση Ανατολή προς τα εμπορικά κέντρα και τις αγορές του Ειρηνικού με την υψηλή παραγωγή διεθνούς υπεραξίας, προς όφελος των ΗΠΑ και των συμμάχων τους. Εξ ου και ο μοιραίος ρόλος της Αγκύρας στην ισραηλοπαλαιστινιακή διένεξη, αλλά και εις την ούτω καλουμένην «Αραβική Ανοιξη», η οποία, όπως πρώτος έγραψα, κατέληξε σε φρικτό ισλαμιστικό χειμώνα.

* Τι θα περιλαμβάνει η ισλαμοσυντηρητική του ατζέντα;

- Δεν δέχομαι τον όρο «ισλαμοσυντηρητισμός»! Δεν σημαίνει απολύτως τίποτα! Το Ισλάμ είναι δικαϊκή μορφή πρώτιστα, και κατόπιν μεταφυσική αναγωγή των πηγών του εγκοσμίου δικαϊκού της συστήματος, εις τον Ενα και Μοναδικό Θεό. Το Ισλάμ είναι πρώτιστα Δίκαιο, εγκόσμιο Δίκαιο και κατόπιν ισχυρότατη μεταφυσική. Είναι δηλαδή ένα εγκοσμίου εφαρμογής Δίκαιο, αλλά με αυστηρά θεία προέλευση, η οποία δεν επιδέχεται ουδεμιάς αμφισβητήσεως από τις κοινωνίες των ανθρώπων. Επίσης το Ισλάμ δεν αποδέχεται την έννοια του «εθνικού κράτους». Το θεωρεί «βλασφημία». Το Ισλάμ αποδέχεται μόνον την Ομμα των Πιστών και τη χαλιφατική, ενιαία, κοινή και μοναδική διακυβέρνησή της, όπως προβλέπει η Σαρία και η Σόννα. Οταν θα το κατανοήσομε αυτό εις την Δύση θα είναι ίσως πολύ αργά. Η ατζέντα του Ερντογάν θα υπαγορεύεται από τις ανωτέρω αρχές. Δεν θα είναι η «ατζέντα του Ερντογάν». Θα είναι η θεϊκή επιταγή και γνωστή εις τους γνωρίζοντας.

* Θα προχωρήσει σε αναθεώρηση του Συντάγματος;

- Ασφαλώς και θα προχωρήσει. Αλλωστε εις την φάση αυτή θα χρειασθεί και την ισχυρή κουρδική κοινοβουλευτική στήριξη, την οποίαν θα έχει όταν προβεί σε ισχυρές παραχωρήσεις προς την κουρδική πλευρά. Παραχωρήσεις αυτοδιοικητικού, θεσμικοπολιτικού, πολιτισμικού και οικονομικού τύπου. Οι παραχωρήσεις αυτές όμως θα κρίνουν και το ποσοστό αυτονομίας των κουρδικών περιοχών της Ανατολίας και της Νοτιοανατολικής Ανατολίας. Εκεί θα ολοκληρωθούν τα δύο τρίτα του νέου, ελευθέρου Κουρδιστάν, το οποίο και θα αποτελέσει το χερσαίο «στρατηγικό βάθος ασφαλείας» του κράτους του Ισραήλ, το οποίο είναι απαραίτητο μετά την απομείωση της αμέσου στρατιωτικής και στρατηγικής επιρροής των ΗΠΑ στην περιοχή, λόγω της μετακινήσεως του ενδιαφέροντός των προς τον Ειρηνικό. Επίσης θα είναι αυτό το κράτος το οποίο θα ελέγχει τη μεταφορά των πετρελαίων της Μοσούλης και του light Kirkuk πετρελαίου προς τη Μεσόγειο και την Ευρώπη. Επιπλέον θα ελέγχει τα δύο τρίτα και τις πηγές των υδάτων του Τίγρη και του Ευφράτη, δηλαδή τα στρατηγικά αποθέματα ύδατος της Μέσης Ανατολής.

* Γιατί οι επόμενες βουλευτικές θα κρίνουν τη νίκη;

- Εκεί θα σχηματισθούν οι πλειοψηφίες οι οποίες θα κρίνουν τους βαθμούς ελευθερίας του Ερντογάν στην αλλαγή του Συντάγματος.

* Νέος πρωθυπουργός ο Νταβούτογλου;

- Είναι πολύ πιθανόν, αλλά θα είναι ακόμη ένα λάθος του Ερντογάν. Ο Γκιουλ μού φαίνεται ικανότερος να γεφυρώνει χάσματα με τις ΗΠΑ, τη Δύση και τα συλλογικά συστήματα ασφαλείας των.

* Ο Ερντογάν στοχεύει σε αμερικανικού τύπου προεδρία;

- «Αμερικανικού τύπου προεδρία» απαιτεί Αμερικανούς πολίτες, αμερικανική κουλτούρα και αμερικανικούς πολιτικούς θεσμούς. Ο Ερντογάν αποβλέπει σε χαλιφατικού, ολοκληρωτικού νεοοθωμανικού ισλαμιστικού τύπου διακυβέρνηση.

 ΙΩΑΝΝΗΣ Θ. ΜΑΖΗΣ 
Kαθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής Θεωρίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΓΙΩΡΓΟ ΚΙΟΥΣΗ

http://www.enet.gr/?i=arthra-sthles.el.interviews&id=443331