Yasujirō Ozu:''Καθυστερημένη Ανοιξη'' [''Banshun'' ή ''Late Spring'' (1949)]

Η ταινία του Yasujirō Ozu:''Banshun'' (1949) 
- Μεταφρασμένος Τίτλος:Καθυστερημένη Ανοιξη
- Γνωστό και ως:''Late Spring''
- Αγγλικοί υπότιτλοι


 

Σκ
ηνοθεσία / Director: Yasujiro Ozu
Σενάριο / Screenwriter: Kogo Noda
Φωτογραφία / Cinematography: Yuharu Atsuta
Μοντάζ / Editing: Yoshiyasu Hamamura
Μουσική / Music: Senji Ito
Ηθοποιοί / Principal Cast: Setsuko Hara, Chishu Ryu, Yumeji Tsukioka, Haruko Sugimura, Jun Usami, Masao Mishima, Yoshiko Tsubouchi, Yoko Katsuragi Yasujiro Ozu
Ιαπωνία/ Japan
Ασπρόμαυρο / Black and White, 108'


--------------------- 


Η πιο αγαπημένη ταινία του Οζου, ξετυλίγει για πρώτη φορά ένα σταθερό δραματικό του μοτίβο, αυτό μιας νέας γυναίκας που ετοιμάζεται να παντρευτεί και να εγκαταλείψει την οικογένειά της. Ο καθηγητής Shu Somiya (Chishu Ryu) έχει αφιερώσει ολόκληρη τη ζωή του στις σπουδές αφήνοντας στην κόρη του Noriko (Setsuko Hara) τη φροντίδα του σπιτιού και του ίδιου, μέχρι τη στιγμή που συνειδητοποιεί την πραγματικότητα και τα καθήκοντά του ως πατέρας και προσπαθεί να πείσει την αφοσιωμένη Noriko να εγκαταλείψει την πατρική εστία και να δημιουργήσει τη δική της οικογένεια. Η Νορίκο ζει ευτυχισμένη πλάι στον χήρο πατέρα της, αρνούμενη να παντρευτεί για να μην τον εγκαταλείψει. Εκείνος μπροστά στο φόβο ότι θα μείνει ανύπαντρη την εξαπατά πείθοντάς την ότι θα ξαναπαντρευτεί. Οταν η κόρη τελικά παντρεύεται ο πατέρας αποσύρεται μόνος στο σπίτι σε μια από τις πιο συγκλονιστικές σεκάνς που είδαμε ποτέ στο σινεμά.

Ο Yasujiro Ozu φωτογραφίζει το πορτραίτο της οικογενειακής ζωής των μεσαίων και κατώτερων στρωμάτων στην ιαπωνική κοινωνία. Αποκαλύπτει ένα συγκινητικό σύνολο συναισθημάτων ανάμεσα στη σχέση πατέρα-κόρης, απλών ανθρώπων που με στοργή, συμπόνια και πραγματικό ενδιαφέρον αντιμετωπίζουν τις ανάγκες και την καθημερινότητά τους. Ο Ozu εικονοποιεί την ιαπωνική νοοτροπία με εξαιρετική ακρίβεια. Η δημιουργία του δίνει την εντύπωση ντοκιμαντέρ που προβάλει όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής δραστηριότητας. Οι οικογενειακές σχέσεις δεν είναι το μόνο που τον απασχολεί, τις αντιπαραβάλει όμως με την γενική αίσθηση και ατμόσφαιρα της ιαπωνικής κοινωνίας, ενώ παράλληλα παρακολουθεί την πορεία της Noriko που μετατρέπεται από την ευτυχισμένη νεαρή γυναίκα που ήταν σε θλιμμένη ύπαρξη, καθώς συνειδητοποιεί πως πρέπει να συνεχίσει τη ζωή της και να απομακρυνθεί από τη ζεστασιά του σπιτιού και τον αγαπημένο της πατέρα.

Το Late Spring καταδεικνύει με αφοπλιστική απλότητα, αποφεύγοντας υπερβολές ή δραματικές εκδηλώσεις, τις ανθρώπινες σχέσεις και πορείες και με ποιο τρόπο περιορίζονται από τα κοινωνικά «πρέπει», το καθήκον και το σεβασμό σε αξίες που συχνά οδηγούν στη δυστυχία. Ο Ozu επικεντρώνεται στα συναισθήματα περιορίζοντας τη δράση και οδηγεί τους ήρωές του στην αποκάλυψη της ψυχικής τους διάθεσης, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις. Η Setsuko Hara περνά από το φωτεινό χαμόγελο σε μια βαθύτατη λύπη με τον πιο ρεαλιστικό τρόπο, ενώ ο Chishu Ryu εκδηλώνει αβίαστα το ενδιαφέρον και τη ζεστασιά του στοργικού πατέρα με εντυπωσιακή ευκολία. 



΄Ελενα Ανδρεάδου


ΠΗΓΗ:
http://www.cine.gr/film.asp?id=705172&page=4





 














ΣΧΕΤΙΚΑ

Yasujirō Ozu: ''Late Spring''

Γιασουχίρο Όζου :''Ταξίδι στο Τόκιο'' (1953).
Movie: “Tokyo Story”,''Tokyo Monogatari'' - Yasujiro Ozu 
 -Το αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του Οζου που φιγουράρει ανελλιπώς σε λίστες κριτικών με τις δέκα ταινίες όλων των εποχών.Η απλή ιστορία ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που ξεκινά από την επαρχία για να επισκεφτεί τα παιδιά του στο Τόκιο για να αντιμετωπίσει τελικά τη δυσφορία τους, μετατρέπεται σε μια συγκλονιστική, υπόκωφα σπαρακτική ελεγεία πάνω στο πέρασμα του χρόνου και την αναπόφευκτη σύγκρουση ανάμεσα στο παλιό και το καινούριο.