ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:«Σκηνικό Ιμίων» στήνουν οι Τούρκοι στην κυπριακή ΑΟΖ
- Προκλητική βόλτα του Barbaros κοντά στα οικόπεδο 2
(δείτε βίντεο)
Εκρηκτική είναι η κατάσταση στην Κύπρο μετά την προκλητική ενέργεια της Τουρκίας να στείλει το σεισμογραφικό σκάφος Barbaros για τον εντοπισμό υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, ανοικτά του κόλπου της Λάρνακας. Το τουρκικό πλοίο έκανε βόλτες εντός της ΑΟΖ την ίδια στιγμή που στην περιοχή παρατηρείται έντονη κινητικότητα αφού βρίσκεται σε εξέλιξη και ρωσική άσκηση.
Σήμερα, το πλοίο της Άγκυρας μπήκε στο οικόπεδο 2 της Κυπριακής ΑΟΖ και πλέει ανάμεσα στην Λάρναρα και τη Λεμεσό. Τόσο το οικόπεδο δυο, όσο και το τρία (απ' όπου πέρασε χθες το Barbaros) αλλά και στο 9, η Κύπρος τα έχει παραχωρήσει για γεωτρήσεις στην ιταλοκορεατική κοινοπραξία ENI-KOGAS, η οποία από τις αρχές του μήνα κάνει γεώτρηση στο τεμάχιο «Ονασαγόρας» του οικοπέδου 9
«Η πρόκληση είναι χειρότερη από τα Ίμια. Φανταστείτε τι θα είχε γίνει αν η Κύπρος ήταν άλλο κράτος και είχε στείλει στο σημείο το Πολεμικό Ναυτικό του. Θα είχαμε σύρραξη», δήλωσε στον ΣΚΑΪ ο εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού Πρόδρομος Προδρόμου, στενός συνεργάτης του προέδρου Νίκου Αναστασιάδη.
Νέα μέτρα για την αντιμετώπιση των τουρκικών κινήσεων αναμένεται να ανακοινώνει η Λευκωσία εντός της Τρίτης, μετά και τη νέα συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου υπό τον κ. Αναστασιάδη.
Σύμφωνα με κυπριακά μέσα ενημέρωσης, πρώτο διπλωματικό βήμα της Λευκωσίας θα είναι να επιδιώξει το «πάγωμα» των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας στην Ε.Ε., πρόταση που ενδέχεται να τεθεί από τον κ. Αναστασιάδη κατά τη διήμερη Σύνοδο Κορυφής που αρχίζει την Πέμπτη.
Παράλληλα, δεν αποκλείεται προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Έντονη ήταν χθες Δευτέρα και η αντίδραση της Αθήνας. Αν η Τουρκία επιμείνει στις κινήσεις της στην κυπριακή ΑΟΖ, τότε δεν μπορεί να υπάρξει πλαίσιο για την επίλυση του Κυπριακού, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Ευάγγελος Βενιζέλος.
Παράλληλα, ο έλληνας ΥΠΕΞ τόνισε πως η Άγκυρα δημιουργεί μια «εστία κρίσης» στην Κύπρο τη στιγμή που μαίνονται οι αγώνες κατά του τζιχαντισμού και της διεθνούς τρομοκρατίας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και κατηγορεί την Τουρκία πως φέρει «τεράστια ευθύνη» για τη «διάσπαση» του ευρωπαϊκού μετώπου.
Οι λόγοι της έντασης
Η απόφαση της Τουρκίας να προκαλέσει ένταση στην περιοχή δεν είναι ξαφνική. Πρόκειται για μια προσπάθεια της Αγκυρας να δείξει τη δυναμική της στην περιοχή, ειδικά τώρα που παρατηρούνται κινήσεις που ξεφεύγουν από τη δική της σφαίρα επιρροής. Κατ' αρχάς υπάρχει η συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου για συνεργασία σε θέματα αξιοποίησης του υποθαλάσσιου πλούτου των τριών χωρών.
Ο Αντώνης Σαμαράς θα μεταβεί στις αρχές Νοεμβρίου στην Κύπρο και στη συνέχεια θα πάει στην Αίγυπτο ακριβώς για να προωθήσει τη στενή συνεργασία των τριών χωρών.
«Πρόκληση» για την Τούρκία θεωρείται και η οριοθέτηση ΑΟΖ της Κύπρου με το Ισραήλ και τον Λίβανο ενώ η Αγκυρα πιέζεται από τις εξελίξεις γύρω από τη δημιουργία κουρδικού κράτους. Και σε όλα αυτά δεν μπορεί να ξεχάσει κανείς τις σχέσεις έντασης που υπάρχουν αυτή την περίοδο με τις ΗΠΑ.
Η εξαγωγή των προβλημάτων στο Αιγαίο ήταν πάντα στις σκέψεις της ηγεσίας της Αγκυρας γι' αυτό και έστειλαν το σεισμογραφικό πλοίο στην περιοχή.
Το όνομα του πλοίου
Ο Χαϊρεντίν Πασάς (Μπαρμπαρός) γεννήθηκε στον Παλαιόκηπο Γέρας στη Λέσβο. Ο πατέρας του ήταν σπαχής (μέλος του προνομιούχου Οθωμανικού ιππικού) και λεγόταν Γιακούπ. Η μητέρα του ήταν Ελληνίδα χριστιανή από τη Λέσβο και λεγόταν Κατερίνα. Αρκετοί ιστορικοί θεωρούν πιθανό ότι και ο πατέρας του ήταν Έλληνας Γενίτσαρος και καταγόταν από τα Γιαννιτσά.
Ο Μπαρμπαρόσα θεωρείται ο κατεξοχήν οργανωτής του οθωμανικού στόλου, στον οποίο κατείχε τον βαθμό του ναυάρχου. Αργότερα έγινε σουλτάνος του Αλγερίου και τελικά Μπεϊλέρ Μπέης (Αρχιμπέης) του Αιγαίου, ένα από τα μεγαλύτερα οθωμανικά αξιώματα. Κατά τη διάρκεια των κατακτητικών και πειρατικών επιδρομών του ο Μπαρμπαρόσα έστειλε τους Τούρκους και αλγερινούς πειρατές του ενάντια πολλών νησιών του Αιγαίου, ειδικά στις Κυκλάδες καθώς και στα Κύθηρα, στην περιοχή του Τσιρίγου. Αυτό που επακολούθησε ήταν η ερήμωση του νησιού. Λέγεται ότι σκοτώθηκαν 7.000 άμαχοι και οι υπόλοιποι πουλήθηκαν ως σκλάβοι, ενώ εκείνοι που κατόρθωσαν να διαφύγουν, κρύφτηκαν στα βουνά ή πέρασαν στην Πελοπόννησο. Ακόμα και σήμερα στην πρωτεύουσα του νησιού τον Άγιο Δημήτριο, γνωστή έως Παλαιοχώρα είναι διακριτά τα ίχνη της ερήμωσης από εκείνη την πειρατική λαίλαπα.
Εν τω μεταξύ, βίντεο που καταγράφει καρέ-καρέ την πορεία του «Μπαρμπαρός», το οποίο μπαινοβγαίνει στην κυπριακή ΑΟΖ, δόθηκε στη δημοσιότητα.
Στο βίντεο της «Καθημερινής» το «Μπαρμπαρός» φαίνεται να κινείται από τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας σε κυκλική πεορεία, οβάλ σχήματος, ενώ φαίνεται να εισήλθε στην Κυπριακή ΑΟΖ στο ύψος του Γκάβο Γκρέκο γύρω στις 06:30 της Δευτέρας. Στη, συνέχεια ακολουθώντας παράλληλη πορεία με την ακτογραμμή, διείσδυσε μέχρι το ύψος της Λάρνακας. Στο σημείο εκείνο έκανε αναστροφή και ακολούθησε την ίδια παράλληλη πορεία, αυτή τη φορά προς τα ανοιχτά της κατεχόμενης Αμμοχώστου. Εξήλθε της ΑΟΖ και στη συνέχεια επανέλαβε την ίδια κάθετη πορεία εντός του Οικοπέδου 3, επεκτείνοντας τις πρώτες πρωινές ώρες τις έρευνές του εντός του Οικοπέδου 2 της κυπριακής ΑΟΖ.
Το «Μπαρμπαρός» καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας είχε ως συνοδεία δύο πλοία υποστήριξης, ενώ σύμφωνα με την «Καθημερινή» τις κινήσεις του πλοίου παρακολουθούσε από απόσταση φρεγάτα του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού.
Η τελευταία θέση του πλοίου είναι στις πέντε τα ξημερώματα, ενώ οι κινήσεις του, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, παραπέμπουν στη διενέργεια σεισμογραφικών ερευνών.
21-10-2014
http://www.imerisia.gr/
article.asp?catid=26511&subid=2&pubid=113371970
Κύπρος-Εθνικό Συμβούλιο :
Αντίποινα της Κύπρου προς την Τουρκία για τις έρευνες του «Barbaros».
Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα συναινέσει στο άνοιγμα νέων κεφαλαίων στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την ΕΕ
- Διαβάστε ποια είναι τα υπόλοιπα 7 μέτρα
- Προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο το τουρκικό ερευνητικό πλοίο «Barbaros»
Το Εθνικό Συμβούλιο της Κύπρου που συνεδρίασε για δεύτερη μέρα σήμερα αποφάσισε σειρά μέτρων αντίδρασης στις τουρκικές προκλήσεις στην ΑΟΖ με την παρουσία του ερευνητικού σκάφους «Μπαρμπαρός».
Τα μέτρα που αποφασίστηκαν είναι:
1.Καταγγελία της Τουρκίας από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που συνέρχεται στις 23 και 24 Οκτωβρίου, με σκοπό την καταδίκη των παράνομων ενεργειών της Τουρκίας και της παραβίασης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αποκλειστική Οικονομική της Ζώνη.
2. Η Κυπριακή Δημοκρατία θα αξιοποιήσει, σε διάφορα διεθνή φόρα, την ιδιότητα της ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με λήψη μέτρων, που θα προκαλέσουν κόστος στην Τουρκία για τις παράνομες ενέργειες της.(δεν διευκρινίζεται ποια είναι αυτά τα μέτρα)
3. Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα συναινέσει στο άνοιγμα οποιουδήποτε νέου κεφαλαίου στην ενταξιακή πορεία της Τουρκίας.
4. Μελέτη του ενδεχομένου προσφυγής στο Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.
5. Μελέτη από τον Γενικό Εισαγγελέα και Διεθνείς Οίκους, για λήψη συγκεκριμένων νομικών μέτρων εναντίον όσων εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο στις παράνομες τουρκικές ενέργειες.
6. Συνέχιση διπλωματικών διαβημάτων και αξιοποίηση σχέσεων με συγκεκριμένα κράτη.
7. Καταγγελία της Τουρκίας για τις παράνομες ενέργειες της στη Διεύθυνση Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας της Γραμματείας των Ηνωμένων Εθνών.
8. Καταγγελία της Τουρκίας για την παράνομη δέσμευση και παράνομη διεξαγωγή ερευνών εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, προς το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα αξιοποιήσει τα εις την διάθεση της συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι της Τουρκίας, έτσι ώστε να προκαλέσει πολιτικό και διπλωματικό κόστος στην Άγκυρα. Ο κ. Χριστοδούλίδης ανέφερε επίσης ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες δεν θα ανακοινώνονται.
Προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο πλέει το «Barbaros»
Το τουρκικό ερευνητικό πλοίο «Μπαρμπαρός» έχει αλλάξει πορεία και κατευθύνεται πάλι ανατολικά προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο.
Νωρίτερα έφτασε στα 35 χιλιόμετρα από το Ακρωτήρι έξω από τη Λεμεσό που ήταν και το ακραίο δυτικό όριο του θαλάσσιου χώρου που δέσμευσε με NAVTEX η Τουρκία.
Αναμένεται πως οι έρευνες θα συνεχιστούν και αύριο στα «οικόπεδα» 1,2 και 3 ενώ οι εργασίες του γεωτρύπανου της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ στο «οικόπεδο» 9 συνεχίζονται κανονικά.
Είναι άγνωστο αν η Τουρκία αποφασίσει να οξύνει το ήδη τεταμένο κλίμα στέλνοντας το «Μπαρμπαρός» στο «οικόπεδο» 9, αν και το απόγευμα υπήρξαν φήμες που κυκλοφόρησαν στα Κατεχόμενα.
Δημήτρης Κυπριανού
21/10/2014
http://www.protothema.gr/politics/article/420158/diavaste-ta-adipoina-tis-kuprou-pros-tin-tourkia-gia-tis-ereunes-tou-barbaros/
Γιατί η Τουρκία διεκδικεί το θαλάσσιο χώρο της Κύπρου;
Παρατηρούμε ότι η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει την ένταση σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις της στους θαλασσίους χώρους του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτή η συμπεριφορά υπαγορεύεται από τη στρατηγική προτεραιότητα της Τουρκίας να αυξήσει τη θαλασσία της ισχύ, κάτι που θα της επιτρέψει να διευρύνει ακόμη περισσότερο την θεμελιακή έννοια για την εξωτερική της πολιτική, αυτή δηλαδή του στρατηγικού βάθους.
Το ερώτημα στρατηγικής που εγείρεται από τις διεκδικήσεις της Άγκυρας στο δεδομένο θέμα είναι: γιατί η Τουρκία επιδεικνύει τόση ευαισθησία για το θαλάσσιο χώρο της Ελλάδος και της Κύπρου, την οποία συνοδεύει μάλιστα και με ανοικτές απειλές;
Η πολυσύνθετη έννοια της θαλασσίας ισχύος αναλύθηκε για πρώτη φορά από τον κορυφαίο θεωρητικό της γεωπολιτικής του θαλασσίου χώρου, τον αμερικανό Άλφρεντ Μάχαν (1840-1914), από τον οποίο επηρεάστηκε και ο Νταβούτογλου και ο οποίος προσδιορίζει τη θαλασσία ισχύ ως τη δυνατότητα ελέγχου των θαλασσίων οδών καθώς επίσης και της νομής και κατοχής των θαλασσίων πόρων, οι οποίοι προσδίδουν πολιτική δύναμη και οικονομική ευρωστία στα κράτη. Ο Μάχαν, αφού αφιέρωσε χρόνια μελέτης στην ιστορία της ανόδου της Μεγάλης Βρετανίας ως μεγάλης ευρωπαϊκής δυνάμεως, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η θαλασσία ισχύς μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην μετατροπή ενός κράτους σε ισχυρό, αν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
Αν διαθέτει κατάλληλη γεωγραφική θέση, όπως για παράδειγμα να γειτνιάζει με σημαντικές θαλάσσιες διόδους. Αν η φυσική διαμόρφωση των ακτογραμμών του τού παρέχει πρόσθετα πλεονεκτήματα όπως νησιά και φυσικά λιμάνια. Αν διαθέτει μεγάλη έκταση ακτογραμμής σε σχέση με τον πληθυσμό του. Αν έχει ψηλό ποσοστό πληθυσμού το οποίο στρέφεται προς τη θάλασσα (αλιεία, εμπορικό ναυτικό, ισχυρό πολεμικό ναυτικό). Αν η πολιτική της κυβέρνησης παρέχει συστηματική και ευφυή καθοδήγηση με στόχο την ανάπτυξη της θαλασσίας ισχύος.
Αυτό που σήμερα περιορίζει την ανάπτυξη της τουρκικής θαλασσίας ισχύος, σε σχέση με τις πέντε προαναφερθείσες προϋποθέσεις, είναι το μειονέκτημα που προσδιορίζεται από την ανισορροπία που προκαλείται από την ύπαρξη σε μεγάλη έκταση ακτογραμμής της χώρας χωρίς όμως να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε ανοικτή θάλασσα, τόσο στο Αιγαίο, λόγω του ελλαδικού πλεονεκτήματος, όσο στην Α. Μεσόγειο, λόγω της ύπαρξης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή η πραγματικότητα επιβάλει στην Τουρκία το «σύνδρομο της Συνθήκης των Σεβρών», τη μειονεκτική γεωπολιτική θέση δηλαδή ότι είναι εγκλωβισμένη στα δικά της χωρικά ύδατα λόγω του ότι τρία βασικά της λιμάνια (Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης και Μερσίνας) είναι από θαλάσσης αποκλεισμένα καθώς επίσης παραμένει χωρίς πρόσβαση στις ναυτικές οδούς που εξασφαλίζουν διασύνδεση της Τουρκίας με το δυτικό κόσμο και τη Μέση Ανατολή. Ως εκ τούτου η Τουρκία παραμένει κράτος ξηράς, όπως επέβαλαν οι δυτικές δυνάμεις με τη Συνθήκη των Σεβρών το 1920.
Με το νέο στρατηγικό σχεδιασμό των ισλαμιστών όπου η Τουρκία θα πρέπει να αναδυθεί, μέχρι τα μέσα του τρέχοντος αιώνος, με πλανητικούς όρους, σε δύναμη διεθνούς εμβέλειας, το «σύνδρομο της Συνθήκης των Σεβρών» περιορίζει την Τουρκία από το ζωτικό χώρο της εγγύς θαλασσίας λεκάνης (Μαύρη Θάλασσα, Αν. Μεσόγειο, Ερυθρά Θάλασσα και Περσικός Κόλπος) ο οποίος είναι κομβικής σημασίας, κατά το Νταβούτογλου, για τα μακροχρόνια σχέδια της χώρας του.
Επιπλέον παράγοντες οι οποίοι αναγκάζουν την Τουρκία να κινηθεί προς την κατεύθυνση απόκτησης θαλασσίας ισχύος είναι: α) Η επιτάχυνση της παγκοσμιοποίησης, η οποία αυξάνει τις προϋποθέσεις του διεθνούς εμπορίου, και μάλιστα διά θαλάσσης, β) Η ραγδαία αύξηση των παγκοσμίων ενεργειακών αναγκών γεγονός που καθιστά τόσο τις υποθαλάσσιες ενεργειακές πηγές όσο και τις θαλάσσιες ενεργειακές οδούς του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου σε μείζονος σημασίας γεωστρατηγικά εργαλεία, ιδιαίτερα αν δει κάποιος αυτό τον παράγοντα σε σχέση με τις ευρωπαϊκές προσπάθειες απεξάρτησης της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Ο Νταβούτογλου, με το δόγμα του στρατηγικού βάθους, εισάγει στη σύγχρονη τουρκική εξωτερική πολιτική κεντρικές γεωπολιτικές έννοιες όπως, της εγγύτητας, της ενδοχώρας και του κεντρικού βάρους. Κατά το Νταβούτογλου, η Τουρκία δεν θα μπορέσει ποτέ να αυξήσει την επιρροή της στην ενδοχώρα, δηλαδή στην Κεντρική Ασία και Μέση Ανατολή, εκεί που βρίσκονται οι πλούσιες ενεργειακές πηγές, αν πρώτα στην εγγύς θαλασσία λεκάνη (γεωπολιτική εγγύτητα) δεν υλοποιήσει μία στρατηγική υπεροχής θαλασσίας ισχύος. Γι’ αυτό, εισηγείται η Τουρκία να γίνει η κύρια ναυτική δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο, Μαύρη Θάλασσα, Αδριατική, Ερυθρά Θάλασσα μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα. Μέσα σε αυτό πλαίσιο κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της Τουρκικής θαλασσίας ισχύος αποτελούν οι θαλάσσιοι χώροι του Αιγαίου και αυτοί γύρω από την Κύπρο.
Θεμελιακής σημασίας για την κατανόηση της γεωπολιτικής σκέψης του Νταβούτογλου και κατ’ επέκταση της σημερινής Τουρκικής διπλωματίας είναι η έμφαση την οποία αποδίδει στη θεωρία της ναυτικής ισχύος, σύμφωνα με την οποία η θαλάσσια δύναμη εξασφαλίζει το μέγιστο βαθμό ελέγχου με τον ελάχιστο βαθμό επιβολής. Η ουσία αυτής της γεωστρατηγικής προσέγγισης βρίσκεται στην αντίληψη ότι ο έλεγχος επί των ηπειρωτικών περιοχών απαιτεί πλήρη επιβολή στους τοπικούς πληθυσμούς. Ενώ, αντιθέτως, η κυριαρχία στους θαλασσίους χώρους απαιτεί όχι πλήρη έλεγχο και συνεχή στρατιωτική παρουσία, όπως στις ηπειρωτικές περιοχές, αλλά αποτελεσματικό έλεγχο επί των θαλασσίων χώρων και οδών.
Επομένως, θα ήταν παιδαριώδες σφάλμα στρατηγικής προσπέλασης και ανάλυσης να μη θεωρείται ως πηγή των τουρκικών διεκδικήσεων και ηγεμονικών αξιώσεων επί του Αιγαίου και των θαλασσίων χώρων της Κύπρου ο γεωστρατηγικός αναθεωρητισμός της Τουρκίας.
21-10-2014
Χρήστος Ιακώβου
Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών
http://infognomonpolitics.blogspot.gr/
2014/10/blog-post_974.html#more
21-10-2014
http://www.imerisia.gr/
article.asp?catid=26511&subid=2&pubid=113371970
Κύπρος-Εθνικό Συμβούλιο :
Αντίποινα της Κύπρου προς την Τουρκία για τις έρευνες του «Barbaros».
Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα συναινέσει στο άνοιγμα νέων κεφαλαίων στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την ΕΕ
- Διαβάστε ποια είναι τα υπόλοιπα 7 μέτρα
- Προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο το τουρκικό ερευνητικό πλοίο «Barbaros»
Το Εθνικό Συμβούλιο της Κύπρου που συνεδρίασε για δεύτερη μέρα σήμερα αποφάσισε σειρά μέτρων αντίδρασης στις τουρκικές προκλήσεις στην ΑΟΖ με την παρουσία του ερευνητικού σκάφους «Μπαρμπαρός».
Τα μέτρα που αποφασίστηκαν είναι:
1.Καταγγελία της Τουρκίας από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο που συνέρχεται στις 23 και 24 Οκτωβρίου, με σκοπό την καταδίκη των παράνομων ενεργειών της Τουρκίας και της παραβίασης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αποκλειστική Οικονομική της Ζώνη.
2. Η Κυπριακή Δημοκρατία θα αξιοποιήσει, σε διάφορα διεθνή φόρα, την ιδιότητα της ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με λήψη μέτρων, που θα προκαλέσουν κόστος στην Τουρκία για τις παράνομες ενέργειες της.(δεν διευκρινίζεται ποια είναι αυτά τα μέτρα)
3. Η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα συναινέσει στο άνοιγμα οποιουδήποτε νέου κεφαλαίου στην ενταξιακή πορεία της Τουρκίας.
4. Μελέτη του ενδεχομένου προσφυγής στο Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.
5. Μελέτη από τον Γενικό Εισαγγελέα και Διεθνείς Οίκους, για λήψη συγκεκριμένων νομικών μέτρων εναντίον όσων εμπλέκονται με οποιονδήποτε τρόπο στις παράνομες τουρκικές ενέργειες.
6. Συνέχιση διπλωματικών διαβημάτων και αξιοποίηση σχέσεων με συγκεκριμένα κράτη.
7. Καταγγελία της Τουρκίας για τις παράνομες ενέργειες της στη Διεύθυνση Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας της Γραμματείας των Ηνωμένων Εθνών.
8. Καταγγελία της Τουρκίας για την παράνομη δέσμευση και παράνομη διεξαγωγή ερευνών εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, προς το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα αξιοποιήσει τα εις την διάθεση της συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι της Τουρκίας, έτσι ώστε να προκαλέσει πολιτικό και διπλωματικό κόστος στην Άγκυρα. Ο κ. Χριστοδούλίδης ανέφερε επίσης ότι οι συγκεκριμένες ενέργειες δεν θα ανακοινώνονται.
Προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο πλέει το «Barbaros»
Το τουρκικό ερευνητικό πλοίο «Μπαρμπαρός» έχει αλλάξει πορεία και κατευθύνεται πάλι ανατολικά προς τη Λάρνακα και την Αμμόχωστο.
Νωρίτερα έφτασε στα 35 χιλιόμετρα από το Ακρωτήρι έξω από τη Λεμεσό που ήταν και το ακραίο δυτικό όριο του θαλάσσιου χώρου που δέσμευσε με NAVTEX η Τουρκία.
Αναμένεται πως οι έρευνες θα συνεχιστούν και αύριο στα «οικόπεδα» 1,2 και 3 ενώ οι εργασίες του γεωτρύπανου της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ στο «οικόπεδο» 9 συνεχίζονται κανονικά.
Είναι άγνωστο αν η Τουρκία αποφασίσει να οξύνει το ήδη τεταμένο κλίμα στέλνοντας το «Μπαρμπαρός» στο «οικόπεδο» 9, αν και το απόγευμα υπήρξαν φήμες που κυκλοφόρησαν στα Κατεχόμενα.
Δημήτρης Κυπριανού
21/10/2014
http://www.protothema.gr/politics/article/420158/diavaste-ta-adipoina-tis-kuprou-pros-tin-tourkia-gia-tis-ereunes-tou-barbaros/
Γιατί η Τουρκία διεκδικεί το θαλάσσιο χώρο της Κύπρου;
Παρατηρούμε ότι η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει την ένταση σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις της στους θαλασσίους χώρους του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτή η συμπεριφορά υπαγορεύεται από τη στρατηγική προτεραιότητα της Τουρκίας να αυξήσει τη θαλασσία της ισχύ, κάτι που θα της επιτρέψει να διευρύνει ακόμη περισσότερο την θεμελιακή έννοια για την εξωτερική της πολιτική, αυτή δηλαδή του στρατηγικού βάθους.
Το ερώτημα στρατηγικής που εγείρεται από τις διεκδικήσεις της Άγκυρας στο δεδομένο θέμα είναι: γιατί η Τουρκία επιδεικνύει τόση ευαισθησία για το θαλάσσιο χώρο της Ελλάδος και της Κύπρου, την οποία συνοδεύει μάλιστα και με ανοικτές απειλές;
Η πολυσύνθετη έννοια της θαλασσίας ισχύος αναλύθηκε για πρώτη φορά από τον κορυφαίο θεωρητικό της γεωπολιτικής του θαλασσίου χώρου, τον αμερικανό Άλφρεντ Μάχαν (1840-1914), από τον οποίο επηρεάστηκε και ο Νταβούτογλου και ο οποίος προσδιορίζει τη θαλασσία ισχύ ως τη δυνατότητα ελέγχου των θαλασσίων οδών καθώς επίσης και της νομής και κατοχής των θαλασσίων πόρων, οι οποίοι προσδίδουν πολιτική δύναμη και οικονομική ευρωστία στα κράτη. Ο Μάχαν, αφού αφιέρωσε χρόνια μελέτης στην ιστορία της ανόδου της Μεγάλης Βρετανίας ως μεγάλης ευρωπαϊκής δυνάμεως, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η θαλασσία ισχύς μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην μετατροπή ενός κράτους σε ισχυρό, αν συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:
Αν διαθέτει κατάλληλη γεωγραφική θέση, όπως για παράδειγμα να γειτνιάζει με σημαντικές θαλάσσιες διόδους. Αν η φυσική διαμόρφωση των ακτογραμμών του τού παρέχει πρόσθετα πλεονεκτήματα όπως νησιά και φυσικά λιμάνια. Αν διαθέτει μεγάλη έκταση ακτογραμμής σε σχέση με τον πληθυσμό του. Αν έχει ψηλό ποσοστό πληθυσμού το οποίο στρέφεται προς τη θάλασσα (αλιεία, εμπορικό ναυτικό, ισχυρό πολεμικό ναυτικό). Αν η πολιτική της κυβέρνησης παρέχει συστηματική και ευφυή καθοδήγηση με στόχο την ανάπτυξη της θαλασσίας ισχύος.
Αυτό που σήμερα περιορίζει την ανάπτυξη της τουρκικής θαλασσίας ισχύος, σε σχέση με τις πέντε προαναφερθείσες προϋποθέσεις, είναι το μειονέκτημα που προσδιορίζεται από την ανισορροπία που προκαλείται από την ύπαρξη σε μεγάλη έκταση ακτογραμμής της χώρας χωρίς όμως να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε ανοικτή θάλασσα, τόσο στο Αιγαίο, λόγω του ελλαδικού πλεονεκτήματος, όσο στην Α. Μεσόγειο, λόγω της ύπαρξης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτή η πραγματικότητα επιβάλει στην Τουρκία το «σύνδρομο της Συνθήκης των Σεβρών», τη μειονεκτική γεωπολιτική θέση δηλαδή ότι είναι εγκλωβισμένη στα δικά της χωρικά ύδατα λόγω του ότι τρία βασικά της λιμάνια (Κωνσταντινούπολης, Σμύρνης και Μερσίνας) είναι από θαλάσσης αποκλεισμένα καθώς επίσης παραμένει χωρίς πρόσβαση στις ναυτικές οδούς που εξασφαλίζουν διασύνδεση της Τουρκίας με το δυτικό κόσμο και τη Μέση Ανατολή. Ως εκ τούτου η Τουρκία παραμένει κράτος ξηράς, όπως επέβαλαν οι δυτικές δυνάμεις με τη Συνθήκη των Σεβρών το 1920.
Με το νέο στρατηγικό σχεδιασμό των ισλαμιστών όπου η Τουρκία θα πρέπει να αναδυθεί, μέχρι τα μέσα του τρέχοντος αιώνος, με πλανητικούς όρους, σε δύναμη διεθνούς εμβέλειας, το «σύνδρομο της Συνθήκης των Σεβρών» περιορίζει την Τουρκία από το ζωτικό χώρο της εγγύς θαλασσίας λεκάνης (Μαύρη Θάλασσα, Αν. Μεσόγειο, Ερυθρά Θάλασσα και Περσικός Κόλπος) ο οποίος είναι κομβικής σημασίας, κατά το Νταβούτογλου, για τα μακροχρόνια σχέδια της χώρας του.
Επιπλέον παράγοντες οι οποίοι αναγκάζουν την Τουρκία να κινηθεί προς την κατεύθυνση απόκτησης θαλασσίας ισχύος είναι: α) Η επιτάχυνση της παγκοσμιοποίησης, η οποία αυξάνει τις προϋποθέσεις του διεθνούς εμπορίου, και μάλιστα διά θαλάσσης, β) Η ραγδαία αύξηση των παγκοσμίων ενεργειακών αναγκών γεγονός που καθιστά τόσο τις υποθαλάσσιες ενεργειακές πηγές όσο και τις θαλάσσιες ενεργειακές οδούς του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου σε μείζονος σημασίας γεωστρατηγικά εργαλεία, ιδιαίτερα αν δει κάποιος αυτό τον παράγοντα σε σχέση με τις ευρωπαϊκές προσπάθειες απεξάρτησης της Ευρώπης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Ο Νταβούτογλου, με το δόγμα του στρατηγικού βάθους, εισάγει στη σύγχρονη τουρκική εξωτερική πολιτική κεντρικές γεωπολιτικές έννοιες όπως, της εγγύτητας, της ενδοχώρας και του κεντρικού βάρους. Κατά το Νταβούτογλου, η Τουρκία δεν θα μπορέσει ποτέ να αυξήσει την επιρροή της στην ενδοχώρα, δηλαδή στην Κεντρική Ασία και Μέση Ανατολή, εκεί που βρίσκονται οι πλούσιες ενεργειακές πηγές, αν πρώτα στην εγγύς θαλασσία λεκάνη (γεωπολιτική εγγύτητα) δεν υλοποιήσει μία στρατηγική υπεροχής θαλασσίας ισχύος. Γι’ αυτό, εισηγείται η Τουρκία να γίνει η κύρια ναυτική δύναμη στην Ανατολική Μεσόγειο, Μαύρη Θάλασσα, Αδριατική, Ερυθρά Θάλασσα μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα. Μέσα σε αυτό πλαίσιο κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της Τουρκικής θαλασσίας ισχύος αποτελούν οι θαλάσσιοι χώροι του Αιγαίου και αυτοί γύρω από την Κύπρο.
Θεμελιακής σημασίας για την κατανόηση της γεωπολιτικής σκέψης του Νταβούτογλου και κατ’ επέκταση της σημερινής Τουρκικής διπλωματίας είναι η έμφαση την οποία αποδίδει στη θεωρία της ναυτικής ισχύος, σύμφωνα με την οποία η θαλάσσια δύναμη εξασφαλίζει το μέγιστο βαθμό ελέγχου με τον ελάχιστο βαθμό επιβολής. Η ουσία αυτής της γεωστρατηγικής προσέγγισης βρίσκεται στην αντίληψη ότι ο έλεγχος επί των ηπειρωτικών περιοχών απαιτεί πλήρη επιβολή στους τοπικούς πληθυσμούς. Ενώ, αντιθέτως, η κυριαρχία στους θαλασσίους χώρους απαιτεί όχι πλήρη έλεγχο και συνεχή στρατιωτική παρουσία, όπως στις ηπειρωτικές περιοχές, αλλά αποτελεσματικό έλεγχο επί των θαλασσίων χώρων και οδών.
Επομένως, θα ήταν παιδαριώδες σφάλμα στρατηγικής προσπέλασης και ανάλυσης να μη θεωρείται ως πηγή των τουρκικών διεκδικήσεων και ηγεμονικών αξιώσεων επί του Αιγαίου και των θαλασσίων χώρων της Κύπρου ο γεωστρατηγικός αναθεωρητισμός της Τουρκίας.
21-10-2014
Χρήστος Ιακώβου
Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών
http://infognomonpolitics.blogspot.gr/
2014/10/blog-post_974.html#more