Καθέλκυση του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ (S121) Τύπου 214 – Εξελίξεις στο τουρκικό πρόγραμμα






Καθέλκυση του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ (S121) Τύπου 214 

Μέρα ορόσημο για το Πολεμικό Ναυτικό η σημερινή, καθώς στη μία το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε με την αρμόζουσα επισημότητα η τελετή καθέλκυσης και ονοματοδοσίας του Υ/Β «Πιπίνος», του πρώτου από τα τρία υποβρύχια τύπου Type 214 που κατασκευάζει το Πολεμικό Ναυτικό στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, το οποίο είναι πλέον έτοιμο να ξεκινήσει τις εντατικές θαλάσσιες δοκιμές του. Το «παρών» στην τελετή έδωσαν ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος (ανάδοχος του σκάφους), ο Πρόεδρος της Βουλής Ευάγγελος Μεiμαράκης, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, η Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώφη Γεννηματά, ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Ιωάννης Λαμπρόπουλος, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, ο Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Ευάγγελος Τουρνάς και ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Χρίστος Μανωλάς. Παρόντες ήταν επίσης, ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Βασίλης Κικίλιας, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, βουλευτές, εκπρόσωποι κομμάτων, εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παράγοντες της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, Ακόλουθοι Άμυνας ξένων χωρών και οι εργαζόμενοι στα ΕΝΑΕ.
Αν και το αυτό γεγονός αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την αποστολή ηχηρού μηνύματος Εθνικής Ενότητας στους εξ ανατολών άσπονδους γείτονές μας, εν τέλει (και) αυτή απωλέσθη, καθώς τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Καρ. Παπούλιας, όσο και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Αλ. Τσίπρας δεν παρέστησαν αμφότεροι, αν και είχαν επισήμως προσκληθεί στην τελετή. Κι αν η απουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας προκαλεί εντύπωση και ερωτηματικά, καμία εντύπωση δεν προκαλεί η απουσία του κ. Τσίπρα -έχει καταστεί πλέον σαφές πως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ασχολείται “αναγκαστικά” και απολύτως επιδερμικά με τον χώρο της Εθνικής Άμυνας. Πώς αλλιώς, άλλωστε, μπορεί να εξηγηθεί η απροθυμία της συντριπτικής πλειοψηφίας των στελεχών του (με εξαίρεση τον Θοδωρή Δρίτσα, Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος και παρέστη στην εν λόγω τελετή) να τοποθετηθούν δημόσια για θέματα που αφορούν στις Ένοπλες Δυνάμεις ή η ευκολία με την οποία ο αρχηγός του δεν διστάζει να σνομπάρει μέρες ιστορικές, όπως η σημερινή, για το Πολεμικό Ναυτικό και την Εθνική Άμυνα γενικότερα;
Και πρόκειται για μέρα ιστορική, καθώς, πέραν του ότι αποτελεί ισχυρή ένδειξη πως το πολύπαθο πρόγραμμα των Υποβρυχίων Αναερόβιας Πρόωσης οδεύει προς την ολοκλήρωσή του, το Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ (S121) έρχεται να συνδράμει το Υ/Β ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S120) στη διεύρυνση της υπεροχής που χτίζει το ΠΝ στα υποβρύχια AIP: κατά πως δείχνουν οι εξελίξεις στα προγράμματα υποβρυχίων AIP Ελλάδας-Τουρκίας, για σχεδόν μία πενταετία στους βυθούς του Αιγαίου και της ΝΑ Μεσογείου θα επιχειρούν ΜΟΝΟ ελληνικά υποβρύχια αναερόβιας πρόωσης (5 έναντι κανενός τουρκικού). Μάλιστα, έχοντας ήδη από το 2011 επιχειρησιακό τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ, το Πολεμικό Ναυτικό είναι πλέον σε θέση να μεταλαμπαδεύσει την συσσωρευμένη εμπειρία του άμεσα και στα πληρώματα τόσο του ΠΙΠΙΝΟΣ, όσο και των υπολοίπων υποβρυχίων Αναερόβιας Πρόωσης, δίνοντας πλέον βαρύτητα στην ανάπτυξη πολύπλοκων επιχειρησιακών τακτικών σεναρίων, τη στιγμή που το Τουρκικό Ναυτικό θα ξεκινά την επιχειρησιακή εκμετάλλευση του τύπου εκ του μηδενός από το 2020 και μετά.
“Σήμερα η Ελλάδα στέλνει προς κάθε κατεύθυνση ένα μήνυμα ισχύος” δήλωσε ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς στο πλαίσιο της τελετής καθέλκυσης του υποβρυχίου ΠΙΠΙΝΟΣ στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αναφερόμενος στην καθέλκυση του υποβρυχίου υπογράμμισε ότι “μετά από 12 χρόνια, τα λεφτά του ελληνικού λαού πιάνουν τόπο. Για να φτάσουμε, όμως, εμείς σήμερα εδώ στην καθέλκυση του ΠΙΠΙΝΟΣ δούλεψαν και πολλοί άνθρωποι και πολλές κυβερνήσεις”.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλος αφού ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό που δέχθηκε την πρότασή του για την απεμπλοκή της κατασκευής των υποβρυχίων, εξέφρασε την ευαρέσκειά του προς τον Α/ΓΕΝ ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη για την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα στην εκτέλεση του σχεδιασμού εντός χρονοδιαγραμμάτων, επισημαίνοντας ότι “ο όλος χειρισμός στην υπόθεση των υποβρυχίων δείχνει πόσο σημαντική είναι η πολιτική συνεννόηση για τα εθνικά μας θέματα. Τα σημερινό αποτέλεσμα δείχνει ότι η διατήρηση της ικανότητάς μας σε υποδομές και έμψυχο υλικό πρέπει να αποτελεί κεντρικό άξονα της αμυντικής και αναπτυξιακής μας πολιτικής στο μέλλον”.
  
Οι εξελίξεις στο τουρκικό πρόγραμμα

Πέντε ολόκληρα χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης, φαίνεται πως ξεκινά εν τέλει η κατασκευή του πρώτου από τα έξι Υ/Β Type 214TN. Αν και η χρηματοδότηση του προγράμματος κατέστη δυνατή τον Ιανουάριο του 2011, όταν η Υπηρεσία Εξωτερικού Εμπορίου συνήψε δάνειο ύψους $ 2,7 δισεκατομμυρίων[1] με τις γερμανικές τράπεζες Bayerische Landesbank και WestLB, μολαταύτα έπρεπε να περάσουν ακόμη 3,5 χρόνια ώστε αυτό να ξεκινήσει. Πλέον, με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το Τουρκικό Ναυτικό, το πρώτο Type214TN προβλέπεται να παραδοθεί στα τέλη του 2019 (στην καλύτερη περίπτωση), ενώ το τελευταίο το 2024! Το αν η καθυστέρηση αποτελεί ένδειξη πως το πρόγραμμα Type 214TN, σε ότι αφορά τη συμμετοχή της τουρκικής βιομηχανίας, αντιμετώπισε ή αντιμετωπίζει προβλήματα (σχετικά με την επιτυχή και εντός χρονοδιαγράμματος ανάπτυξη, εγκατάσταση και ολοκλήρωση των εγχώριων συστημάτων μάχης) είναι κάτι το οποίο θα το πει το άμεσο μέλλον.
Οι τουρκικές εταιρείες που εμπλέκονται στο πρόγραμμα είναι οι:
Havelsan: Λογισμικό του συστήματος διαχείρισης μάχης, αλγόριθμοι επεξεργασίας και βιβλιοθήκη απειλών, συστήματα εξομοίωσης και εκπαίδευσης.
Aselsan: Ηλεκτρονικά συστήματα και συσκευές, ραντάρ (τροποποιημένη έκδοση του ARES-2N), ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνιών συμπεριλαμβανομένου και δορυφορικού υποσυστήματος στη ζώνη συχνοτήτων X.
STM: Σχεδίαση και ολοκλήρωση αισθητήρων και ηλεκτρονικών συστημάτων (περί τα 18.000 διαφορετικά συστήματα και υποσυστήματα), παραγωγή συνθετικών υλικών, σχεδίαση και ανάπτυξη συσσωρευτών και δημιουργία υποδομής λογιστικής υποστήριξης.
Ayseas: Οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFCD) των σταθμών εργασίας του πληρώματος.
Tubitak: Υποθαλάσσια τηλεφώνα, κεντρικό σύστημα κλιματισμού και συστημάτων ελέγχου-παρακολούθησης των συστοιχιών συσσωρευτών και των συστημάτων μέτρησης ιδιοθορύβου και ελέγχου υπογραφής .
Koc Bilgi: συστήματα παρεμβολής και αντιμετώπισης-αντιμέτρων τορπιλών (Sea Crypsis), συστήματα ανίχνευσης, ταξινόμησης και γεωγραφικού προσδιορισμού απειλών, σύστημα εντοπισμού δυτών (DDS), εργοστασιακές δοκιμές αποδοχής (FAT) και δοκιμές εν όρμω (HAT) και εν πλω (SAT).
Milsoft: έξι συστήματα πολλαπλών ζεύξεων δεδομένων, λογισμικό για τη μετάδοση δεδομένων μέσω ζεύξεων Link 11 και Link 22.
Η εξόχως διευρυμένη συμμετοχή της τουρκικής βιομηχανίας στο αυτό πρόγραμμα αποτελεί αδιαμφισβήτητα ένα στοίχημα που ενέχει υψηλότατο ρίσκο. Εφόσον το πρόγραμμα εξελιχθεί ομαλά, τότε η Τουρκία θα έχει κάνει σημαντικό βήμα στην απόκτηση τεχνολογίας ναυπήγησης υποβρυχίων. Τυχόν αδυναμία της, όμως να επιτύχει την απρόσκοπτη ολοκλήρωση όλων των τουρκικής σχεδίασης και παραγωγής συστημάτων, υποσυστημάτων και συγκροτημάτων θα αυξήσει δραματικά το κόστος και τον χρονικό ορίζοντα περάτωσης του προγράμματος, ενώ θα επηρεάσει αρνητικά τις επιχειρησιακές επιδόσεις του υποβρυχίου.
Ακολουθούν οι πρώτες εικόνες από την έναρξη ναυπήγησης του πρώτου τουρκικού Υ/Β Τ-214ΤΝ: 

Σημειώσεις:

[1] Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Today’s Zaman της 26ης Μαρτίου 2011, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας της Τουρκίας είχε εκφράσεις τις αντιρρήσεις του στη συμφωνία λόγω του πολύ υψηλού επιτοκίου με το οποίο το τουρκικό κράτος θα δανειζόταν για να πληρώσει την αγορά των υποβρυχίων. Τελικά μετά από διαβουλεύσεις το υπουργείο επείσθη να συμφωνήσει και το πρόγραμμα προχώρησε. Στρατιωτικός αναλυτής που μίλησε στην τούρκικη εφημερίδα επεσήμανε το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο πρόγραμμα υπάρχουν και άλλα έξοδα τα οποία δεν έχουν συμπεριληφθεί. Σε αυτά συμπεριλαμβάνεται η επιβάρυνση του πληθωρισμού, και το κόστος ναυπήγησης των υποβρυχίων στα Ναυπηγεία Γκιολτσούκ της Τουρκίας. Σύμφωνα με τον αναλυτή το επιπλέον κόστος φτάνει τα 1 δις ευρώ ανεβάζοντας το συνολικό κόστος του προγράμματος στα 3,5 δις ευρώ. Με βάση αυτή την εκτίμηση το κόστος του κάθε υποβρυχίου μπορεί να φτάσει τα 600 εκατ. ευρώ, δίχως να υπολογίζεται το κόστος ανάπτυξης και παραγωγής όλων των τουρκικής προέλευσης συστημάτων και αισθητήρων που θα ενσωματωθούν σε αυτά.


6-10-2014




ΣΧΕΤΙΚΑ

1.
Ο εμπαιγμός με τα υποβρύχια

Δεκαπέντε χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για τα υποβρύχια μεταξύ ελληνικού δημοσίου και HDW (γερμανική εταιρεία με έδρα το Κίελο αργότερα Ferrostaal) και ΕΝΑΕ (Ναυπηγείων) επιτέλους το ελληνικό Δημόσιο παραλαμβάνει το δεύτερο παρακαλώ υποβρύχιο από τα επίμαχα με το υπέροχο όνομα Πιπίνος.
Η παρουσία του πρωθυπουργού, αλλά και του υπουργού Άμυνας στην τελετή παράδοσης εύλογη. Δεν είναι εύλογα όμως όσα προηγήθηκαν εδώ και 15 χρόνια.
Ας τα ανακεφαλαιώσουμε.
Παρότι έχει πληρωθεί στους Γερμανούς το υπέρογκο τίμημα των 2,5 δισ - (το 80%) του τιμήματος - μόλις σήμερα το σωτήριον έτος 2014 παραλαμβάνεται το άλλο 1/4 του «εμπορεύματος».
Στο μεταξύ υπάρχει η απόφαση του γερμανικού Δικαστηρίου (δικάστηκαν και εκεί άνθρωποι για δωροδοκία), που αποφαίνεται ότι πληρώθηκαν μίζες 80 εκατομμυρίων ευρώ σε έλληνες αξιωματούχους για να προωθήσουν τη σύμβαση των άριστων τεχνολογικά, λένε οι ειδικοί, υποβρυχίων.
Το ερώτημα «γιατί τότε τα δίνανε» είναι όχι μόνο απαραίτητο, αλλά αδυσώπητο για το ποιοί «τα παίρνανε» και από την προμηθεύτρια εταιρεία.
Επιπλέον στην ελληνική Βουλή έχει ερευνήσει το θέμα μία προκαταρκτική Επιτροπή. Ενας πρώην υπουργός Άμυνας ο κ. Ακης Τσοχατζόπουλος, καθώς και ένας γραμματέας εξοπλισμών (Γ. Σμπώκος) βρίσκονται στον Κορυδαλλό.
Ο μεταμεληθείς και χρήσιμος για την ανάκριση Αντώνης Κάντας επίσης κατηγορείται για είσπραξη μιζών από τα ηλεκτρονικά των υποβρυχίων. Ο άλλος επικεφαλής, που υπέγραψε τη σύμβαση, ο κ. Σωτήρης Εμμανουήλ, εμφανίζεται να έχει εισπράξει μίζα 24 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά έχει αφεθεί ελεύθερος, διότι, λέει «συνετίσθηκε» και «ροχάλιζε στη φυλακή».
Επιπλέον άλλα στελέχη είναι επίσης προφυλακισμένα στον Κορυδαλλό, ενώ η υπόθεση εκκρεμεί για να γίνει η εισαγγελική πρόταση από τον εισαγγελέα κ. Ευστάθιο Βεργώνη.
Η δίκη με τον κύκλο προσώπων με τις υπεράκτιες και κύριο κατηγορούμενο τον πρώην υπουργό δεν φώτισε και πολύ την κοινή γνώμη.
Επιπλέον οι ανακριτές διαφθοράς με έκπληξη ξεφυλλίζουν εδώ και χρόνια δικογραφίες με συναντήσεις στελεχών, ελλήνων και γερμανών, σε πολυτελή ξενοδοχεία να κανονίζουν σε Αυστρία, Γερμανία και Αθήνα πώς θα μοιράσουν τις μίζες και πώς θα ξεκοκκαλίσουν τον ιδρώτα του ελληνικού λαού.
Δεκαπέντε χρόνια μετά εκατοντάδες εργαζόμενοι είναι άνεργοι εκεί στον Σκαραμαγκά, όπου πληρώθηκε και βαρύ πολιτικό τίμημα από την ελληνική δημοκρατία με την εκλογική άνοδο ενός νεοναζί πολιτικού μορφώματος. Μένουν να παραδοθούν άλλα δυο υποβρύχια από τα Ναυπηγεία (έχει ήδη παραδοθεί και ο Παπανικολής), που έχουν τώρα άλλο ιδιοκτησιακό καθεστώς, επίσης αμφισβητούμενο.
Όλα αυτά ζαλίζουν και προκαλούν το ερώτημα που είναι αναπόφευκτο: πότε θα τελειώσουν όλα αυτά;
Και αλήθεια τα υποβρύχια, που παραλάβαμε είναι της τεχνολογικής αρτιότητας, που μας υπόσχονταν τότε ή μήπως η 15ετία τα ξεπέρασε; Μαζί με την κατάθεση ομαδικής αηδίας για όσα έχουν συμβεί σας επισημαίνουμε ότι η ελληνική Δημοκρατία έχει αλλάξει από τότε πέντε κυβερνήσεις.

7-10-2014
Παπαδάκου Γιάννα

ΠΗΓΗ:

Η αμετροέπεια και ο «Πιπίνος»

Μιλώντας χθες στην καθέλκυση του «Πιπίνου» -ήταν η 7η φορά που πραγματικά έπεφτε στο νερό- ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είπε ότι με αυτήν «η Ελλάδα στέλνει μήνυμα ισχύος». Για την ιστορία, η κυβέρνηση (μετά απο εισήγηση του ακόμα υπουργού Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου), αποφάσισε να ολοκληρώσει μόνη της χωρίς τη βοήθεια της τεχνογνωσίας του υποκατασκευστή HDW/Thyssen τα τρία αναπομείναντα υποβρύχια τύπου 214 και τον «Ωκεανό» τύπου 209. Θέλει να δώσει 75 εκατομμύρια και ούτε ευρώ παραπάνω, καθώς η κατασκευή των υποβρυχίων θα κοστίσει συνολικά στην Ελλάδα 3 δισ. ευρώ.

Στην πραγματικότητα, η χώρα μας ουδέποτε είχε χρήματα για την παραγγελία των υποβρυχίων που από την αρχή συμφωνήθηκε να πληρωθούν με αύξηση του δημόσιου χρέους. Χρειαζόμασταν, ωστόσο, υποβρύχια διότι η κρίση στα Ίμια έδειξε ότι υστερούμε έναντι των Τούρκων. Παραγγείλαμε τα 214 ως πιο καινούργια. Το πρώτο της σειράς, ο «Παπανικολής», κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στο Κίελο και το δεύτερο, ο «Πιπίνος», αν και που φτιάχτηκε στον Σκαραμαγκά και δεν είχε τις επαναλαμβανόμενες εργασίες του πρωτοτύπου, ήταν 20% ακριβότερο! Μήνυμα ισχύος;

Τα δύο υποβρύχια έκαναν 14 χρόνια να κατασκευασθούν από την υπογραφή της σύμβασης. Μήνυμα ισχύος; Η επιχείρηση που έχει την ευθύνη της κατασκευής του «Πιπίνου» χρωστάει στο ΙΚΑ, τη ΔΕΗ, την εφορία, αντιμετώπισε στην αρχή του χρόνου κατασχέσεις, και αν ολοκληρώσει τις δοκιμές του «Πιπίνου» δεν έχει εξασφαλίσει την εγγύηση «καλής λειτουργίας» από τους Γερμανούς που έχουν την τεχνολογία. Πώς ακριβώς θα ασφαλίσει σε ασφαλιστική εταιρεία πλήρωμα και «Πιπίνο». Και ποιο πλήρωμα θα μπει σε ανασφάλιστο υποβρύχιο; Μήνυμα ισχύος;

Τέλος, ο τωρινός ιδιοκτήτης του Ναυπηγείου, Ισκαντάρ Σάφα, έχει κάνει προσφυγή κατά του ελληνικού δημοσίου με σοβαρές πιθανότητες να κερδίσει, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, τουλάχιστον 300 εκατομμύρια ευρώ, την ώρα που στο γειτονικό ναυπηγείο Ελευσίνας οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι για τουλάχιστον 7 μήνες (για πολλοστή φορά).

Ήταν μια γιορτή χθες προς τιμήν του απερχόμενου υπουργού Άμυνας. Το υποβρύχιο πρέπει τώρα στις δοκιμές να πείσει για το αξιόπλοό του. Και η επιχείρηση που το κατασκεύασε για τη δυνατότητά της να επιβιώσει. Εκεί θα κριθεί η κυβερνητική ρητορική.

7 Οκτωβρίου 2014

Τάσος Τέλλογλου  

ΠΗΓΗ:
http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=36839