Lars Tunbjörk

 Lars Tunbjörk was one of Sweden’s most acknowledged photographers. 
His pictures, whether they are verging on the surreal or the humorous, always captures the Swedish soul.


Lars Tunbjörk-Swedish.  
(1956-2015)

Whether creating an acid portrait of Sweden, representing the nightmarish world of business offices, tapping into the desolate uniformity of petrified, petit-bourgeois neighbourhoods, examining the state of marginalised peoples in a nation praised for its system of social protection, or exploring the strangeness of a town on the cusp of the Arctic Circle, Lars Tunbjörk has totally forgotten his black and white beginnings.

All his energy is now devoted to the exploration of colour, which he approaches in the style of 1970’s American photographers. This is his starting point for questioning the world, a series of interrogations more than observations, which he develops without pessimism but with an undeniable affliction softened by a biting humour. Over time, his approach has become radicalised and purified by being less and less anecdotal. Consequentially, his series no longer represents characters but rather the often absurd track of their presence and their actions.

Lars Tunbjörk exhibits his work all over the world (Germany, Russia, Island, England, Sweden, Japan, France…). In 2009 he took part in the PhotoPhnomPenh Festival in Cambodia, during which some of his photographs were exhibited in order to represent Sweden. The latest exhibition took place in Toulouse in 2013, where Lars Tunbjörk presented I Love Boras, Office and Vinter. 
His works belong to the collections of museums like the Museum of Modern Art in New York and in Stockholm, the Centre Pompidou and the Maison Européenne de la Photographie in Paris, the Museet for Fotokunst in Denmark or the Fotomuseet in Norway. 

His photographic series were combined in several books like, amongst others, Office published by the Journal Editions in 2002, Home, published by the Steidl Editions in 2003, Vinter, copublished with the Musée d’Art Moderne de Stockholm by the Steidl Editions in 2007, I Love Boras, published by the Steidl Editions in 2007, or Every Day, published by the Diaphane Editions in 2012, where the photographer explores the city of Beauvais in Picardie.
His most recent work is Going Mobile (2014), where he documents the populations in the United States who chose to live in mobile-homes.

ΠΗΓΗ


ΣΧΕΤΙΚΑ 





* * *


Homo or Sapiens

You've got scars 
From a tightened necktie 
And kneeling 
You've got hemorrhoids 
From a feng-shui office 
You've got meningitis 
From bruto-neto marketing strategies 
You've got an inflammation 
From laundering in a humanitarian action 
You've got skin cancer 
From the spotlights of popularity 
You get an adrenaline rush 
Only at the sports books 
Or Eurovision 
And after all the problems 
You've got the nerve to say 
That you have evolved??!? 
And you would send 
All the queers 
To the executioner?!





Yuppie Dream

I will never 
Study 
Conquer some Trump dynasty 
I will never 
Accept 
That the top layer of civilization 
Is a stupid yuppie creation 
Yuppie clone 
Is not behind 
Any of my dreams.




***

Αποσπάσματα από τα βιβλία του  Edward_Bernays :
"Προπαγάνδα",
"Κατασκευάζοντας τη Συναίνεση",
"Αποκρυσταλλώνοντας την Κοινή Γνώμη"

 «Ο συνειδητός και ευφυής χειρισμός των οργανωμένων συνηθειών και των απόψεων σχετικά με τις μάζες είναι ένα σημαντικό στοιχείο στη δημοκρατική κοινωνία. Εκείνοι που χειρίζονται αυτόν τον απαρατήρητο μηχανισμό της κοινωνίας αποτελούν μια αόρατη κυβέρνηση που αποτελεί την πραγματική δύναμη που κυβερνά ολόκληρη τη χώρα.»

«Κυβερνόμαστε, τα μυαλά μας είναι φορμαρισμένα, οι προτιμήσεις είναι ήδη διαμορφωμένες, οι ιδέες μας είναι προτεινόμενες, κατά ένα μεγάλο μέρος από τα άτομα δεν έχουμε ακούσει ποτέ για αυτά. Αυτό είναι ένα λογικό αποτέλεσμα του τρόπου με τον οποίο η δημοκρατική κοινωνία μας οργανώνεται.
Οι τεράστιοι αριθμοί των ανθρώπινων όντων πρέπει να συνεργαστούν κατά αυτόν τον τρόπο εάν πρόκειται να ζήσουν μαζί ως ομαλά λειτουργούσα κοινωνία.
Οι αόρατοι κυβερνήτες μας είναι, σε πολλές περιπτώσεις, απληροφόρητοι της ταυτότητας των συντροφικών μελών τους στο εσωτερικό γραφείο.»

«Η οργάνωση της δημοκρατίας μας είναι τέτοια , ώστε τα μυαλά των πολιτών να μπαίνουν σε καλούπια»

«Η καλή διακυβέρνηση μπορεί να πουληθεί προς μια κοινωνία, ακριβώς όπως και κάθε άλλο αγαθό»

«Ο μέσος πολίτης είναι ο πιο ευαίσθητος αισθητήρας που υπάρχει επί της γης. Ο ίδιος του ο νους είναι το μεγαλύτερο φράγμα ανάμεσα σ’ αυτόν και την πραγματικότητα. Μέσα στο μυαλό του υπάρχουν στεγανά διαμερίσματα, αδιαπέραστα από τη λογική. Η τάση του για απόλυτες απόψεις είναι το εμπόδιο που τον κάνει να μην λειτουργεί με βάση τη σκέψη και την εμπειρία του, αλλά μόνο με μαζικές αντιδράσεις»


***


Η Φρίκη...

Η Φρίκη! Η Φρίκη! Η Φρίκη!  

Η Φρίκη! Η Φρίκη! Η Φρίκη!