Έλληνας εικαστικός ζωγραφίζει την κρίση πάνω σε ευρώ
(...)
τα έργα του αποτελούνται από μικρές λεπτοκαμωμένες ζωγραφιές από μελάνι, όπου βλέπουμε άνθρωπους-σκιές που “ζουν” μέσα στα τοπία που απεικονίζουν τα χαρτονομίσματα. Οι εικόνες πολύ ζοφερές: αυτοκτονίες, κλοπές, μάζες που προσπαθούν να βγουν πανικόβλητες από κτίρια.
(...)
«Αν κανείς παρατηρήσει τα χαρτονομίσματα του ευρώ, θα δει οτι τα τοπία τους δεν έχουν καμία ουσιαστική πραγματικότητα. Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα είναι όμως πραγματικότητα και η καταρρακωμένη οικονομία έχει προκαλέσει αύξηση της βίας και κοινωνική σήψη – οπότε αποφάσισα να εμπλέξω αυτά τα δύο. Και παραμορφώνοντας τα χαρτονομίσματα χρησιμοποιώ ένα ευρωπαϊκό επίσημο έγγραφο, που κυκλοφορεί μεταξύ χωρών και συνόρων και στην Ελλάδα, και έτσι “βομβαρδίζω” την δημόσια περιουσία από την άνεση του καναπέ μου».
(...)
Έλληνας εικαστικός ζωγραφίζει την κρίση πάνω σε ευρώ και γίνεται θέμα στη Wall Street Journal.
Την οικονομική κρίση αποτυπώνει ο Έλληνας εικαστικός Στέφανος, ακριβώς επάνω στην… «αιτία» της:
το χαρτονόμισμα του ευρώ
Εκατοντάδες εικόνες που συμβολίζουν την ελληνική κρίση, με καμβά του τα χαρτονομίσματα του ευρώ, χρησιμοποιεί ο εικαστικός Στέφανος.
«Παραποιώντας» τα χαρτονομίσματα του ευρώ, ο καλλιτέχνης εκφράζει με τον πιο έξυπνο αλλά και τρομακτικό τρόπο την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η Ελλάδα. Φαίνεται δε ότι ο κόσμος έχει εντυπωσιαστεί, καθώς μεγάλες εφημερίδες όπως η Wall Street Journal, ή το περιοδικό Dazed and Confused αφιερώνουν άρθρα στην τέχνη του.
Συνήθως τα έργα του αποτελούνται από μικρές λεπτοκαμωμένες ζωγραφιές από μελάνι, όπου βλέπουμε άνθρωπους-σκιές που “ζουν” μέσα στα τοπία που απεικονίζουν τα χαρτονομίσματα. Οι εικόνες πολύ ζοφερές: αυτοκτονίες, κλοπές, μάζες που προσπαθούν να βγουν πανικόβλητες από κτίρια.
Ο ίδιος δηλώνει: «Αν κανείς παρατηρήσει τα χαρτονομίσματα του ευρώ, θα δει οτι τα τοπία τους δεν έχουν καμία ουσιαστική πραγματικότητα. Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα είναι όμως πραγματικότητα και η καταρρακωμένη οικονομία έχει προκαλέσει αύξηση της βίας και κοινωνική σήψη – οπότε αποφάσισα να εμπλέξω αυτά τα δύο. Και παραμορφώνοντας τα χαρτονομίσματα χρησιμοποιώ ένα ευρωπαϊκό επίσημο έγγραφο, που κυκλοφορεί μεταξύ χωρών και συνόρων και στην Ελλάδα, και έτσι “βομβαρδίζω” την δημόσια περιουσία από την άνεση του καναπέ μου».
Αφού ο εικαστικός ζωγραφίσει τα χαρτονομίσματα, τα σκανάρει ή τα φωτογραφίζει για να κρατάει αρχείο και μετά τα χρησιμοποιεί και αυτός, στο σούπερ μάρκετ και τα… αφήνει να κάνουν την διαδρομή τους.
Στην συνέντευξη του στην εφημερίδα Wall Street Journal, ο έλληνας εικαστικός εξηγεί πως ξεκίνησε αυτό το πρότζεκτ:
«Καθώς ήμουν διακοπές στην Αίγινα, άκουσα για έναν συνάνθρωπο μας που αυτοκτόνησε λόγω οικονομικών προβλημάτων, μια από τις εκατοντάδες περιπτώσεις. Τα συναισθήματα μου ήταν υπερβολικά έντονα και δεν μπορούσα να τα αγνοήσω. Έτσι πήρα ένα στυλό και ξεκίνησα να ζωγραφίζω πάνω σε ένα χαρτονόμισμα των 100 ευρώ» λέει ο 29χρονος.
Η πρώτη του εικόνα, έδειχνε έναν άνδρα, κρεμασμένο από την αψίδα στο τοπίο που δείχνει το χαρτονόμισμα. Και από τότε έχει παραποιήσει εκατοντάδες χαρτονομίσματα που τα βλέπει ως μια αντανάκλαση της ελληνικής κρίσης και της κατάστασης που αντιμετωπίζουμε. «Η έμπνευση μου είναι οι ειδήσεις. Συνήθως μετά τις ειδήσεις, εμπνέομαι και σχεδιάζω τα χαρτονομίσματα» λέει ο δημιουργός.
Ο εικαστικός χρησιμοποιεί μόνο το μικρό του όνομα γιατί καθώς δηλώνει, ο δικηγόρος του τον ενημέρωσε ότι επειδή η παραποίηση των χαρτονομισμάτων θεωρείται βανδαλισμός δημόσιας περιουσίας -παρ’ όλο που δεν έχει κατηγορηθεί για κάτι ακόμα.
Και ενώ δεν ξέρει αν όντως αυτό που κάνει είναι παράνομο, η φήμη του εξαπλώνεται και το Βρετανικό Μουσείο του ζήτησε δύο χαρτονομίσματα για την μόνιμη συλλογή του με χαρτονομίσματα, ενώ συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν μόνο το μικρό του όνομα Στέφανος.
Ο ίδιος δηλώνει πάντως ότι η αγαπημένη του εικόνα είναι ο Χάρος, που βλέπουμε σε πολλές ζωγραφιές του, ο οποίος για τον καλλιτέχνη αντιπροσωπεύει την κρίση.
21-4-2015
21-4-2015