Γιατί ο Prodi επιτίθεται στη Γερμανία
(...)
Σε κάθε περίπτωση, τονίζει, από κανένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να ζητείται παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας, παρά μόνο αν αυτή πρόκειται να μεταφερθεί σε ένα όργανο πραγματικά υπερεθνικό, το οποίο θα αποφασίζει με βάση την αρχή της πλειοψηφίας και θα τελεί υπό τον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Σε κάθε περίπτωση, τονίζει, από κανένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να ζητείται παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας, παρά μόνο αν αυτή πρόκειται να μεταφερθεί σε ένα όργανο πραγματικά υπερεθνικό, το οποίο θα αποφασίζει με βάση την αρχή της πλειοψηφίας και θα τελεί υπό τον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Το "νομικό” αυτό ζήτημα είναι κατά τον Prodi πολιτικό και πολιτικά πρέπει να αντιμετωπισθεί. Ο καθηγητής της Bologna τονίζει ότι πρέπει να σημάνει συναγερμός, διότι οι πυλώνες της κοινής πολιτικής υπονομεύονται, οδηγώντας μοιραία στη διάλυση της Ε.Ε. ενώ το κύρος και το ειδικό της βάρος στον κόσμο μειώνεται.
(...)
(...)
Η Γαλλία και η Ιταλία ανησυχούν για την πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Όμως κατά τον Romano Prodi δεν ανησυχούν αρκετά –και δεν αντιδρούν όσο έντονα πρέπει απέναντι στην κατεύθυνση που ακολουθούν τα πράγματα. Το άρθρο που υπέγραψαν από κοινού και δημοσίευσαν στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera στις 31 Ιουλίου οι υπουργοί Ευρωπαϊκών Υποθέσεων των δύο χωρών, Harlem Désir και Sandro Gonzi, για την ενίσχυση της Ε.Ε. μέσω ενός άλματος στην ευρωπαϊκή αλληλεγγύη ήταν μια αρχή. Όμως ο καθηγητής Prodi αισθάνθηκε την ανάγκη να μεταφέρει το μήνυμα περισσότερο ηχηρά, με δική του παρέμβαση στο κυριακάτικο φύλλο της εφημερίδα Il Messagero. Επικαλείται για τον λόγο αυτόν την ιδιότητα του πρώην προέδρου της Κομισιόν –αν και το παρελθόν του στην ιταλική πρωθυπουργία φαίνεται ότι αποτελεί έναν παράγοντα που τον κινητοποιεί εξίσου.
Χωρίς περιστροφές, ο Romano Prodi διαπιστώνει μια μεγάλη στροφή στη γερμανική στρατηγική, η οποία εγείρει ένα μεγάλο, και ακόμη αναπάντητο, ερώτημα: κατά πόσον δηλαδή η Γερμανία σκοπεύει να πορευτεί στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης μόνη της (με τη συνοδεία μερικών δορυφόρων) ή αντίθετα θα επιμείνει στην πολιτική εκείνη, η οποία επέτρεψε και στην ίδια να ανακτήσει την εθνική της ενότητα και να επιτύχει μιαν οικονομική θέση όλο και πιο ισχυρή.
Για τον Prodi, η συμφωνία για την Ελλάδα ήταν ήδη μια κακή αρχή –καθώς αποτελεί έναν κακό συμβιβασμό, που θέτει τα θεμέλια νέων εντάσεων στο μέλλον. Αν τα πράγματα αφήνονταν να εξελιχθούν, χωρίς την παρέμβαση των ΗΠΑ, η κατάληξη που θα έπρεπε να αναμένει κανείς, ήταν αυτή που πρότεινε ο Wolfgang Schaeuble και ήδη επικροτεί το 70% των Γερμανών στις δημοσκοπήσεις –ήτοι η αποβολή της Ελλάδας από την ευρωζώνη.
Όμως, προτού βγεί ο Ιούλιος τα πράγματα έγιναν κατά τον Prodi ακόμη χειρότερα, με την πρόταση Schaeuble να αφαιρεθούν από την Κομισιόν εποπτικές οικονομικές αρμοδιότητες, οι οποίες θα μεταφερθούν σε μιαν ισχυρή ανεξάρτητη τεχνική αρχή, "προφανώς υπό τον έλεγχο του Βερολίνου”. Ο πρώην πρόεδρος της Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι δεν αντιμετωπίζει τον Schaeuble παρά ως αξιόπιστο εκφραστή των απόψεων του συνόλου της γερμανικής κυβέρνησης και προειδοποιεί ότι η πρόταση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών δεν αποτελεί μία ιδέα προοριζόμενη να αξιοποιηθεί σε μια μελλοντική αναθεώρηση των κοινοτικών συνθηκών, αλλά μια προληπτική παρέμβαση του Βερολίνου για όσες αποφάσεις σκοπεύουν ήδη να λάβουν οι Ευρωπαίοι επίτροποι –κατά εμφανή παραβίαση των όρων ανεξαρτησίας τους.
Σε κάθε περίπτωση, τονίζει, από κανένα κράτος-μέλος δεν μπορεί να ζητείται παραχώρηση εθνικής κυριαρχίας, παρά μόνο αν αυτή πρόκειται να μεταφερθεί σε ένα όργανο πραγματικά υπερεθνικό, το οποίο θα αποφασίζει με βάση την αρχή της πλειοψηφίας και θα τελεί υπό τον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Το "νομικό” αυτό ζήτημα είναι κατά τον Prodi πολιτικό και πολιτικά πρέπει να αντιμετωπισθεί. Ο καθηγητής της Bologna τονίζει ότι πρέπει να σημάνει συναγερμός, διότι οι πυλώνες της κοινής πολιτικής υπονομεύονται, οδηγώντας μοιραία στη διάλυση της Ε.Ε. ενώ το κύρος και το ειδικό της βάρος στον κόσμο μειώνεται. "Η παρούσα παράλυση δεν μπορεί να διαρκέσει πολύ: Δεν μπορούμε” προσθέτει χαρακτηριστικά "να περιμένουμε το βρετανικό δημοψήφισμα ή τις εκλογές σε οποιοδήποτε από τα 28 κράτη-μέλη”, αλλά θα πρέπει να αναληφθεί δράση από τώρα, με επείγουσα πρωτοβουλία της Γαλλίας και της Ιταλίας, ειδάλλως ο πιο πρωτότυπος διεθνής θεσμός του τελευταίου αιώνα θα πέσει θύμα του λαϊκισμού, της αποξένωσης και της έλλειψης αλληλεγγύης.
Ο ίδιος προτείνει ένα σχήμα που θα εμπλέξει τα πολιτικά σώματα των '28” και θα καταλήξει σε μια Σύνοδο Κορυφής για τις μελλοντικές προοπτικές της Ε.Ε., με τη συμμετοχή των κυβερνήσεων, των ευρωπαϊκών θεσμών και των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων.
Το ποιες ανησυχίες για την κατάσταση ειδικότερα της δικής του χώρας κινητοποιούν τον Romano Prodi, προκύπτει με σαφήνεια από άρθρο του Francesco Sisci στους Asia Times, γραμμένο επί τη βάσει πολύωρων συζητήσεων με τον πρώην πρωθυπουργό. Εκεί αποτυπώνεται η άποψη ότι η ενίσχυση των δεξιών ή αριστερών λαϊκιστικών κινημάτων στις ευρωπαϊκές χώρες είναι ευθέως ανάλογη του βαθμού στον οποίο οι Βρυξέλλες προσλαμβάνονται από τους λαούς ως απειλή, ενώ η κατάρρευση της συμμετοχής στις εκλογικές διαδικασίες βγάζει από το προσκήνιο τους μετριοπαθείς ψηφοφόρους, γεγονός που προσφέρει περισσότερο χώρο στους πιο "στρατευμένους”.
Στην Ιταλία, η μόνη μετριοπαθής δύναμη που έχει διατηρήσει βάρος είναι το Δημοκρατικό Κόμμα του Matteo Renzi, με τις "διόλου εντυπωσιακές επιδόσεις”, ενώ η Λέγκα του Βορρά του Matteo Slavini εκ δεξιών και το Κίνημα Πέντε Αστέρων του Beppe Grillo εξ αριστερών έχουν βαλθεί να οδηγήσουν τη χώρα εκτός ευρώ, με οποιοδήποτε κόστος.
Κατά τον Prodi, το πολιτικό σύστημα που οικοδομήθηκε στην Ιταλία μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου προϋποθέτει μια μετριοπαθή πλειοψηφία, η οποία ίσως και να μην υπάρχει πια. Όμως η λύση σε αυτό δεν μπορεί να είναι ιταλική, αλλά ευρωπαϊκή –με την καθοριστική βοήθεια των Αμερικανών, όπως συνέβη και στο παρελθόν.
Του Κώστα Ράπτη
11-8-2015
http://www.capital.gr/forum/thread/5270663?messageId=5270663
ΣXETIKA
Germany's Schaeuble wants to rebalance EU Commission's role
Germany's finance minister wants to correct the balance between the European Commission's political role and its regulatory powers, reflecting concern in Berlin over the EU executive's neutrality as its political clout grows.
A spokeswoman for the German Finance Ministry said on Thursday that Wolfgang Schaeuble had raised the idea at a meeting of European Union finance ministers in Brussels two weeks ago.
"The minister ... addressed the role of the institutions. Taken as a whole, what's important here is that the Commission keeps the right balance between its political function and its role as a guardian of the treaties," the spokeswoman said.
Among issues raised were the Commission's ability to enforce EU budget discipline rules neutrally, a persistent concern of Germany, which accuses Brussels of being too soft on countries that run persistent excessive budget deficits.
But the spokeswoman denied that Schaeuble sought to emasculate the executive by stripping it of its core antitrust and free market enforcement powers, as the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) reported on Thursday.
The newspaper said Schaeuble had proposed transferring to politically independent authorities responsibility for regulating competition - which covers merger control, abuses of market dominance, cartels and state aid to industry - and for upholding the EU's single market rules.
Along with the power to conduct trade negotiations on behalf of the 28-nation bloc, enforcing competition and single market rules are the Commission's most potent prerogatives.
The FAZ added that the Dutch Finance Minister Jeroen Dijsselbloem wanted to make this topic a key plank of the Dutch EU presidency's program in the first half of 2016.
Dutch Finance Ministry spokeswoman Simone Boitelle said she was unaware of any concrete plan to table the idea during the Dutch presidency or make it a policy goal.
"I think somebody has been adding things up that aren't necessarily meant to be added up," she said, though she welcomed the discussion about the Commission's role.
European Commission spokeswoman Mina Andreeva played down the report, saying the EU executive would not comment "on echoes of rumors".
She noted that the Commission's role under the EU treaty went far beyond the right to initiate and enforce legislation since it was charged with promoting the general European interest.
The German spokeswoman said Schaeuble's comments were made in an initial debate on a report by Commission President Jean-Claude Juncker and the heads of other EU institutions on further deepening of the euro zone.
Finance ministers would return to the subject for a fuller debate in Luxembourg on Sept 11-12.
The report, published ahead of a June summit, called for both short-term measures and longer-term steps to strengthen euro zone governance and complete a European banking union.
The conservative Schaeuble, 73, is a veteran pro-European who has long favored turning the Commission over time into a European "government". That would not be incompatible with handing some of its regulatory enforcement functions to independent agencies, as Germany does with its Federal Cartel Office, diplomats said.
(Reporting by Hans-Edzard Busemann in Berlin, Alexander Saeedy in Brussels and Toby Sterling in Amsterdam; Writing by Caroline Copley; Editing by Paul Taylor)
30-7-2015
BERLIN | BY HANS-EDZARD BUSEMANN
http://www.reuters.com/article/2015/07/30/us-europe-commission-germany-idUSKCN0Q41DW20150730
ΣXETIKA
Germany's Schaeuble wants to rebalance EU Commission's role
Germany's finance minister wants to correct the balance between the European Commission's political role and its regulatory powers, reflecting concern in Berlin over the EU executive's neutrality as its political clout grows.
A spokeswoman for the German Finance Ministry said on Thursday that Wolfgang Schaeuble had raised the idea at a meeting of European Union finance ministers in Brussels two weeks ago.
"The minister ... addressed the role of the institutions. Taken as a whole, what's important here is that the Commission keeps the right balance between its political function and its role as a guardian of the treaties," the spokeswoman said.
Among issues raised were the Commission's ability to enforce EU budget discipline rules neutrally, a persistent concern of Germany, which accuses Brussels of being too soft on countries that run persistent excessive budget deficits.
But the spokeswoman denied that Schaeuble sought to emasculate the executive by stripping it of its core antitrust and free market enforcement powers, as the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) reported on Thursday.
The newspaper said Schaeuble had proposed transferring to politically independent authorities responsibility for regulating competition - which covers merger control, abuses of market dominance, cartels and state aid to industry - and for upholding the EU's single market rules.
Along with the power to conduct trade negotiations on behalf of the 28-nation bloc, enforcing competition and single market rules are the Commission's most potent prerogatives.
The FAZ added that the Dutch Finance Minister Jeroen Dijsselbloem wanted to make this topic a key plank of the Dutch EU presidency's program in the first half of 2016.
Dutch Finance Ministry spokeswoman Simone Boitelle said she was unaware of any concrete plan to table the idea during the Dutch presidency or make it a policy goal.
"I think somebody has been adding things up that aren't necessarily meant to be added up," she said, though she welcomed the discussion about the Commission's role.
European Commission spokeswoman Mina Andreeva played down the report, saying the EU executive would not comment "on echoes of rumors".
She noted that the Commission's role under the EU treaty went far beyond the right to initiate and enforce legislation since it was charged with promoting the general European interest.
The German spokeswoman said Schaeuble's comments were made in an initial debate on a report by Commission President Jean-Claude Juncker and the heads of other EU institutions on further deepening of the euro zone.
Finance ministers would return to the subject for a fuller debate in Luxembourg on Sept 11-12.
The report, published ahead of a June summit, called for both short-term measures and longer-term steps to strengthen euro zone governance and complete a European banking union.
The conservative Schaeuble, 73, is a veteran pro-European who has long favored turning the Commission over time into a European "government". That would not be incompatible with handing some of its regulatory enforcement functions to independent agencies, as Germany does with its Federal Cartel Office, diplomats said.
(Reporting by Hans-Edzard Busemann in Berlin, Alexander Saeedy in Brussels and Toby Sterling in Amsterdam; Writing by Caroline Copley; Editing by Paul Taylor)
30-7-2015
BERLIN | BY HANS-EDZARD BUSEMANN
http://www.reuters.com/article/2015/07/30/us-europe-commission-germany-idUSKCN0Q41DW20150730