Κάποιες σκέψεις για την πώληση των δυο “ρωσικών” Mistral στην Αίγυπτο…


Στην κρίσιμη γεωστρατηγικά περιοχή της Μεσογείου βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια ανάδυσης μιας νέας «αρχιτεκτονικής ασφαλείας» όπου η Αίγυπτος δείχνει να τοποθετείται κατά τρόπον που θα αναβαθμίσει δραματικά τη γεωπολιτική της σημασία.

Tα Mistral μπορούν να μεταφέρουν 16 ελικόπτερα, τέσσερα αποβατικά σκάφη,
 70 τεθωρακισμένα και 450 στρατιώτες.

Η Γαλλία πουλά οριστικά στην Αίγυπτο και τα δύο ελικοπτεροφόρα Mistral που δεν παρέδωσε στη Ρωσία, κλείνοντας τυπικά το θέμα, αφήνοντας όμως αμφιβολίες για το τελικό κόστος, καθώς επίσης και για τη σκοπιμότητα μιας τόσο μαζικής προμήθειας από μια χώρα που αφενός είναι σε δυσμενή οικονομική κατάσταση, αφετέρου δε, διατηρεί φιλοδοξίες ανάκτησης της δυνατότητας να διαδραματίσει κομβικό γεωπολιτικό ρόλο στη λεκάνη της Μεσογείου, αλλά και σε όλη την περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Ο Γάλλος πρόεδρος Ολάντ και ο Αιγύπτιος ομόλογός του αλ Σίσι, συμφώνησαν τους όρους πώλησης των πλοίων, μετά από συνάντησή τους στο Παρίσι. Η τιμή πώλησης ανέρχεται στα 950 εκατ. ευρώ, στο ποσό δηλαδή που η Γαλλία υποχρεώθηκε να επιστρέψει στη Ρωσία, μετά τη διάλυση του μεταξύ τους συμβολαίου, όπως ανέφεραν πηγές της γαλλικής προεδρίας. Τουλάχιστον αυτό ανακοινώθηκε…

Γαλλία και Αίγυπτος ξεκίνησαν τις συνομιλίες για τα Mistral αμέσως μετά την υπογραφή της συμφωνίας με τη Ρωσία για την ακύρωση του συμβολαίου των πλοίων, κατά τη διάρκεια της τελετής για την επέκταση της διώρυγα του Σουέζ. Άλλες χώρες, όπως ο Καναδάς, είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για την απόκτηση των πλοίων. Ωστόσο, όσο και να φαίνεται αρκετά παράξενο, η Γαλλία διαπραγματεύτηκε τελικά, αποκλειστικά και μόνο με την Αίγυπτο.

Η Γαλλία υπέγραψε συμβόλαιο, ύψους 1,2 δισ. ευρώ με τη Ρωσία την εποχή που οι σχέσεις των δύο χωρών ήταν θερμές. Ωστόσο, λόγω της ουκρανικής κρίσης τα πλοία δεν παραδόθηκαν ποτέ. Πέραν των χρημάτων που κατέβαλε ως αποζημίωση στη Ρωσία, το Παρίσι υποχρεώθηκε να καταβάλει ένα σημαντικό ποσό για τη συντήρηση των πλοίων.

«Η κυβέρνηση διαχειρίστηκε μια δύσκολη κατάσταση εξυπηρετώντας, με τον καλύτερο τρόπο τα διπλωματικά και οικονομικά της συμφέροντα», δήλωσε, σχετικά, ο Γάλλος υπουργός Εξωτερικών Λοράν Φαμπιούς, ο οποίος επέμεινε ότι η Γαλλία δεν κατέβαλε κανένα πρόστιμο στη Ρωσία.

Ποιο είναι όμως το ενδιαφέρον σημείο της συμφωνίας που χρήζει… εμβάθυνσης και απόπειρας αποκωδικοποίησης των ενδεχόμενων επιλογών του νέου ιδιοκτήτη: Η Αίγυπτος δεν θα ζητήσει οικονομική ενίσχυση από τη Γαλλία για την αγορά των πλοίων και η είναι υποχρεωμένη να μη μεταπωλήσει τα πλοία χωρίς την άδεια της Γαλλίας.

Ο Αιγύπτιος πρόεδρος, στρατάρχης εν αποστρατεία Άμπντελ Φάταχ Αλ Σίσι, έχει προχωρήσει σε αρκετές αμυντικές συμφωνίες με τη Γαλλία. Τον Φεβρουάριο η Αίγυπτος ήταν η πρώτη χώρα που αγόρασε το γαλλικό μαχητικό Rafale, με γαλλική χρηματοδότηση. Το γαλλικό μαχητικό δεν είχε κερδίσει, κανέναν συμβόλαιο, για σχεδόν τρεις δεκαετίες. Επίσης, τo Αιγυπτιακό Ναυτικό παρέλαβε ήδη την πρώτη του γαλλική φρεγάτα FREMM, ενώ έχει παραγγείλει και τέσσερις γαλλικές κορβέτες Gowind.

Η συμφωνία για να Mistral αποτελεί μια ακόμα απόδειξη της γαλλικής διπλωματικής διείσδυσης στη Μέση Ανατολή. Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει να ενταχθεί και η γαλλική συμμετοχή στην συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και οι προσπάθειές της να αναβιώσει την ειρηνευτική διαδικασία με το Ισραήλ, ώστε να εξυπηρετήσει τα εμπορικά της συμφέροντα. Ωστόσο, η ερμηνεία ίσως είναι πολύ πιο πολύπλοκη.

Παρά την απαγόρευση μεταπώλησης των πλοίων, η συμφωνία για τα Mistral, δημιουργεί υποψίες, μήπως τελικά τα πλοία καταλήξουν στη διάθεση της Ρωσίας, σε μεταγενέστερο χρόνο, όταν οι σχέσεις της Μόσχας με τη Δύση έχουν αποκατασταθεί και το Παρίσι θα μπορούσε να δώσει το «πράσινο φως» για τη μεταπώληση των πλοίων.

Αυτή είναι όμως μία από τις δυνητικές ερμηνείες. Οι σχέσεις Ρωσίας – Αιγύπτου έχουν αναθερμανθεί τα τελευταία δυο χρόνια, μετά την άνοδο στην εξουσία του αλ Σίσι, με τη Μόσχα να επιδιώκει να επεκτείνει την επιρροή της στην περιοχή. Οι δύο χώρες έχουν ενισχύσει την αμυντική του συνεργασία και η Αίγυπτος συζητά μαζικές αγορές ρωσικών οπλικών συστημάτων.

Ρωσικά μέσα ανέφεραν ότι η Ρωσία σκοπεύει να πουλήσει επιθετικά ελικόπτερα Ka-52 Aligator στην Αίγυπτο. Τα ελικόπτερα αυτά αναπτύχθηκαν ειδικά για να επιχειρούν από τα ελικοπτεροφόρα Mistral. Η ρωσική κυβέρνηση είναι έτοιμη να προσφέρει ιδιαιτέρως ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής στην Αίγυπτο, για τα εν λόγω ελικόπτερα.

Δεδομένου του ότι είναι πλέον εξόφθαλμο, το ότι στην κρίσιμη γεωστρατηγικά περιοχή της Μεσογείου βρίσκεται σε εξέλιξη μια προσπάθεια ανάδυσης μιας νέας «αρχιτεκτονικής ασφαλείας», η Αίγυπτος δείχνει να τοποθετείται κατά τρόπον που θα αναβαθμίσει δραματικά τη γεωπολιτική της σημασία.

Αυτό δείχνει και μια πραγματικότητα των διεθνών σχέσεων που δείχνουν να αγνοούν σχεδόν οι πάντες στην Ελλάδα, σε αντίθεση με όσα συμβαίνουν, επί παραδείγματι στην Κύπρο: Η οικονομική κρίση είναι μια δευτερεύουσα παράμετρος, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράξενο. Είναι μια κατάσταση που μπορεί να ξεπεραστεί ευκολότερα, εάν οι εμπλεκόμενοι έχουν φροντίσει να βρουν ή/και να διεκδικήσουν τον ρόλο τους στον σύγχρονο κόσμο.

Πως εξηγείται, το ότι η χώρα του Νείλου προχωρά στην προμήθεια αυτή, όταν από στρατιωτικής απόψεως, εάν η χρησιμότητά τους περιοριστεί αμιγώς για τις ανάγκες της αιγυπτιακής εθνικής ασφάλειας, τα Mistral δείχνουν από μια πανάκριβη πολυτέλεια, έως αποσταθεροποιητικός παράγοντας; Αυτό δείχνει ότι τα κίνητρα είναι πολύ ευρύτερα και η Αίγυπτος εξελίσσεται σε ένα μεγάλο «παίκτη» στο διεθνές στερέωμα.

Συμφωνούμε ή διαφωνούμε στο ότι οι χώρες αμέσου ενδιαφέροντος, με διαφορετική ασφαλώς οπτική καθεμιά, εκτείνονται από τα προφανή, δηλαδή την Αίγυπτο και τη Ρωσία, μέχρι το Ισραήλ και τις μοναρχίες του Κόλπου, εκτός της Κύπρου και της Τουρκίας;

Η διεξοδική ανάλυση των επιπτώσεων θα χρειαζόταν διαπραγμάτευση στο πλαίσιο ξεχωριστής ανάρτησης, όμως είναι προφανές ότι το σύστημα ασφαλείας της Μεσογείου που θα εξελιχθεί τα χρόνια που ακολουθούν σε ενεργειακό κόμβο, καθώς επίσης και η διαχείριση της σύγκρουσης σιιτών και σουνιτών στη Μέση Ανατολή, είναι παράγοντες που έχουν παίξει ρόλο.

Εν κατακλείδι, τα Mistral μπορούν να μεταφέρουν 16 ελικόπτερα, τέσσερα αποβατικά σκάφη, 70 τεθωρακισμένα και 450 στρατιώτες. Σε κάθε περίπτωση, όπως εκτιμούν αναλυτές, θεωρείται απίθανο το ενδεχόμενο πώλησης των Mistral από την Αίγυπτο στη Ρωσία.

Των Μιχαήλ Βασιλείου και Παντελή Καρύκα

ΠΗΓΗ: http://www.defence-point.gr/
25-9-2015