Ο ''ΡΙΤΣΟΣ'' μπήκε στην αγέλη – «Έρωτας» του ΠΝ με το ''ΩΚΕΑΝΟΣ''



 Ο ΡΙΤΣΟΣ μπήκε στην αγέλη
 – «Έρωτας» του ΠΝ με το ΩΚΕΑΝΟΣ.
Ξεκινούν οι εργασίες ναυπήγησης των Τουρκικών Υποβρυχίων κλάσης CERBE.

Πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στην Αμφιάλη η επίσημη τελετή ένταξης του ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ στον Στόλο. Πρόκειται για το 5ο ΤΠΚ τύπου Super Vita που παραλαμβάνει το Π.Ν. Το σκάφος είχε καθελκυστεί στις 9 Οκτωβρίου του 2006 -αν και η συμβατική ημερομηνία παράδοσής του ήταν ορισμένη για την 30η Ιανουαρίου 2010, τελικά λόγω οικονομικών και γραφειοκρατικών προβλημάτων, παρέμενε στα ναυπηγεία Ελευσίνας έως ότου το υπουργείο Εθνικής Άμυνας επέλυσε το ζήτημα, με τροπολογία που ψηφίστηκε στην Βουλή στις 11 Δεκεμβρίου του 2014. Σύμφωνα με την αυτή τροπολογία:
– Τα ναυπηγεία Ελευσίνας αναλαμβάνουν την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των πυραυλακάτων 6 και 7, μέσω του προγράμματος αντισταθμιστικών ωφελημάτων, αξίας 9,1 εκατ. ευρώ, που απορρέει από υποχρέωση της κατασκευάστριας εταιρείας BAE Systems, την οποία υποκαθιστούν τα εν λόγω ναυπηγεία στη σχετική σύμβαση ΑΩ.
– Η BAE Systems μεταβιβάζει στο Πολεμικό Ναυτικό τον εξοπλισμό των πυραυλακάτων, αξίας 85 εκατομμυρίων ευρώ, ο οποίος είναι η αναγκαία προϋπόθεση για την απρόσκοπτη συνέχιση της ναυπήγησης των εν λόγω πυραυλακάτων.
– Αποδεσμεύεται άμεσα η πυραυλάκατος ΜΥΚΟΝΙΟΣ από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας προκειμένου να αποπερατωθούν οι εργασίες επισκευής από άλλο φορέα επιλογής του υπουργείου.
– Το ελληνικό δημόσιο παραλαμβάνει την πυραυλάκατο ΡΙΤΣΟΣ (Νο 5) προκειμένου να ολοκληρώσει τις προμήθειες υλικών, τις εργασίες και τις δοκιμές για την ενεργοποίηση του πλοίου με χρήση του υπολειπόμενου συμβατικού τιμήματος.
– Σε ό,τι αφορά τις υπολειπόμενες πληρωμές για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των πυραυλακάτων 6 και 7, δεν απαιτείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα των ναυπηγείων.



Η ένταξη στο στόλο του ΤΠΚ ΡΙΤΣΟΣ αποτελεί εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη, καθώς τα συγκεκριμένα σκάφη έχουν αποδειχτεί «λίρα εκατό» για το ΠΝ, το οποίο έχει από καιρό προχωρήσει στην επέκταση του επιχειρησιακού τους ρόλου. Στην πράξη αποδείχθηκαν ιδιαίτερα αξιόπλοα, ενώ ο εφοδιασμός τους με εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα που απαντώνται σε σκάφη μεγέθους κορβέτας/φρεγάτας και κυρίως η δυνατότητα εξαπόλυσης των ΜΜ40 blk3 με ικανότητα βολής σε γεωγραφικές συντεταγμένες με καθοδήγηση GPS, για προσβολή ελλιμενισμένων πλοίων και επάκτιων στόχων σε ακτίνα 180 km, τα καθιστά αυτόματα εργαλείο υποστρατηγικής κρούσης. Για το λόγο αυτό και το ΠΝ συνεχίζει να επενδύει επάνω τους: ήδη έχει ξεκινήσει η αναβάθμιση του Συστήματος Εκτόξευσης Κατευθυνόμενων Βλημάτων (GMLS) RAM Mk49 Mod1 σε Mod 3, την πλέον πρόσφατη έκδοση του συστήματος, ώστε να μπορούν να βάλλουν βλήματα RAM Block 2, τα οποία χρησιμοποιούν δέκτη ραντάρ βελτιωμένης απόδοσης, πυραυλοκινητήρα μεγαλύτερης διαμέτρου, τέσσερα (αντί για δύο) πτερύγια αεροδυναμικού ελέγχου στο ρύγχος για μεγαλύτερη ικανότητα ελιγμών προς αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών πολύ χαμηλής υπογραφής και υπερηχητικής ταχύτητας. Η αυτή αναβάθμιση θα ολοκληρωθεί μέσα στο έτος -το έκτο και έβδομο σκάφος της κλάσης θα είναι εφοδιασμένα εξαρχής με συστήματα Mod3. (Τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά των σκαφών κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ περιγράφονται διεξοδικά στο εξαιρετικό Naval Analyses)

Τα ευχάριστα νέα για το ΠΝ δεν σταματούν εδώ:
 οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως οι επιτελείς του δηλώνουν εντυπωσιασμένοι από την επιχειρησιακή συμπεριφορά και τις δυνατότητες του εκσυγχρονισμένου υποβρυχίου S-118 ΩΚΕΑΝΟΣ, τη μοναδική περίπτωση παγκοσμίως τοποθέτησης συστήματος Αναερόβιας Πρόωσης σε υποβρύχιο Type 209 κατά τη διάρκεια ΕΜΖ. Κατά τα φαινόμενα, αυτό το εξαιρετικά αμφιλεγόμενο, πολύπλοκο όσο και μοναδικό εγχείρημα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, επιβεβαιώνοντας περίτρανα το γεγονός πως το ΠΝ διαθέτει στελέχη top class (τα οποία και ανέλαβαν την υλοποίηση του αυτού ναυπηγικού έργου) που κατέχουν την τεχνογνωσία, την εμπειρία και την εκπαίδευση για να ανταποκριθούν ακόμη και στις δυσκολότερες αποστολές μεγάλου τεχνολογικού ρίσκου. Επιπλέον, έχουν ουσιαστικά ολοκληρωθεί οι θαλάσσιες δοκιμές (SAT) του υποβρυχίου ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122), το οποίο καθελκύστηκε το Φεβρουάριο του 2015 και εκτιμάται ότι θα παραδοθεί πριν από το τέλος του έτους. Για την περίπτωση του τέταρτου υποβρυχίου της κλάσης, το S-123 ΚΑΤΣΩΝΗΣ, θα κάνουμε σύντομα ξεχωριστή αναφορά, καθώς φτάνουν στα αυτιά μας αναφορές που προβληματίζουν.

Σε μια παράλληλη εξέλιξη στην απέναντι όχθη του Αιγαίου, ξεκίνησε επιτέλους η ναυπήγηση των υποβρυχίων Type 214 κλάσης CERBE. Ενάμιση χρόνο πριν η e-Amyna είχε δημοσιεύσει το ακριβές αναθεωρημένο πρόγραμμα ναυπήγησης των εν λόγω υποβρυχίων, το οποίο πλέον επιβεβαιώθηκε και τυπικά: το πρώτο από αυτά θα παραδοθεί περί το 2020 και τα υπόλοιπα πέντε θα παραδίδονται ένα κάθε χρόνο μέχρι και το 2024-25. Ακολουθούν φωτογραφίες από την επίσημη τελετή έναρξης του προγράμματος, η οποία έλαβε χώρα στις 8 του τρέχοντος μηνός στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Γκολτσούκ.

19-10-2015