Ανοίγει ο φάκελος «γκρίζα οικονομία» στον τουρισμό
Τα εκατοντάδες εκατ. ευρώ διαφυγόντα έσοδα του δημοσίου και των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων δρομολογούν παρεμβάσεις στην «γκρίζα» οικονομία του διαμοιρασμού. Στο στόχαστρο περισσότερα από 31.000 ακίνητα που αξιοποιούνται ως τουριστικά καταλύματα, παρότι δεν είναι αδειοδοτημένα.
Το μέγεθος της «γκρίζας» οικονομίας στον χώρο του ελληνικού τουρισμού έφερε για πρώτη φορά με τόσο έντονο τρόπο μελέτη της εταιρείας Grant Thornton που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ).
Στο μικροσκόπιο τέθηκε η λεγόμενη οικονομία του διαμοιρασμού (sharing economy), η οποία κατά κύριο λόγο αφορά στην ενοικίαση χιλιάδων ακινήτων σε όλη τη χώρα από τους ιδιοκτήτες ή διαχειριστές τους απευθείας σε ενδιαφερόμενους ταξιδιώτες μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών κρατήσεων.
Κυβέρνηση και Έλληνες ξενοδόχοι δεν τρέφουν αυταπάτες, καθώς έχουν συνειδητοποιήσει πως «η οικονομία του διαμοιρασμού ήρθε για να μείνει», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ) Γιώργος Τσακίρης.
Επίσημη Πολιτεία και επιχειρηματίες του τουρισμού έχουν συνειδητοποιήσει πως τα διοικητικά μέτρα δεν αρκούν και συγκλίνουν, πλέον, στην άποψη πως θα πρέπει άμεσα να οριοθετηθεί με επάρκεια η συγκεκριμένη δραστηριότητα, προκειμένου να πάψει να λειτουργεί αθέμιτα έναντι των νόμιμων επιχειρήσεων, γεμίζοντας τα άδεια δημόσια ταμεία με δεκάδες εκατ. ευρώ που αυτή τη στιγμή δεν καταβάλλονται και αντιστοιχούν σε φόρους από νοίκια, ΦΠΑ, δημοτικά τέλη, ασφαλιστικές εισφορές κ.λπ.
Το στοίχημα είναι εξίσου σημαντικό για την κυβέρνηση, η οποία αναζητά εναγωνίως «ισοδύναμα» για να επιχειρήσει να αμβλύνει τις επιπτώσεις των μέτρων του τρίτου μνημονίου, αλλά και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οι οποίες αναζητούν πρόσθετα έσοδα εν αναμονή των εξελίξεων στο τραπεζικό σύστημα και στη ρύθμιση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων.
Έτσι κι αλλιώς, το μέγεθος της οικονομίας του διαμοιρασμού δεν επιτρέπει αναβολές στη λήψη των αποφάσεων. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, πως τα ακίνητα που προσφέρονται για ενοικίαση μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες στο διαδίκτυο υπολογίζεται πως ανέρχονται σε 87.000. Μεταξύ αυτών, ωστόσο, συμπεριλαμβάνονται και πολλά νόμιμα καταλύματα.
Οι ερευνητές της Grant Thornton κατέληξαν στην εκτίμηση πως ο αριθμός των ακινήτων που δεν είναι αδειοδοτημένα ως τουριστικά καταλύματα αλλά νοικιάζονται ως τέτοια, φθάνουν τις 31.000, ενώ οι ετήσιες διανυκτερεύσεις που πραγματοποιούνται σε αυτά εκτιμώνται σε 19-20 εκατ.
Οι ερευνητές της Grant Thornton κατέληξαν στην εκτίμηση πως ο αριθμός των ακινήτων που δεν είναι αδειοδοτημένα ως τουριστικά καταλύματα αλλά νοικιάζονται ως τέτοια, φθάνουν τις 31.000, ενώ οι ετήσιες διανυκτερεύσεις που πραγματοποιούνται σε αυτά εκτιμώνται σε 19-20 εκατ.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι επισκέπτες που επέλεξαν μη πιστοποιημένο κατάλυμα μέσω κάποιας από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες του είδους δαπάνησαν συνολικά περισσότερα από 840 εκατ. ευρώ (43 ευρώ ανά διανυκτέρευση). Επιπλέον, οι συγκεκριμένοι ταξιδιώτες υπολογίζεται ότι δαπάνησαν τουλάχιστον 537 εκατ. ευρώ για λοιπές υπηρεσίες (28 ευρώ ανά ημέρα).
Έτσι, η συνολική ταξιδιωτική δαπάνη που κατευθύνεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη λεγόμενη οικονομία του διαμοιρασμού υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 1,37 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, τα ακίνητα που προσφέρονται για ενοικίαση σε τουρίστες μέσω της οικονομίας του διαμοιρασμού δεν λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς τις νόμιμες επιχειρήσεις καταλυμάτων (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια) αλλά τις υποκαθιστούν σε μεγάλο βαθμό. Υπολόγισαν μάλιστα πως από τους ταξιδιώτες που διέμειναν σε μη πιστοποιημένα καταλύματα, εάν δεν υπήρχαν τέτοια, οι τρεις στους δέκα δεν θα πραγματοποιούσαν το ταξίδι τους.
Τα διαφυγόντα έσοδα για τα δημόσια ταμεία αλλά και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις προεξοφλούν πως η κυβερνητική παρέμβαση για τη θέσπιση κανόνων στην οικονομία του διαμοιρασμού είναι απλώς θέμα χρόνου.
Τα ξενοδοχειακά καταλύματα έχουν κάθε λόγο να πιέζουν για λήψη μέτρων καθώς, σύμφωνα με την Grant Thornton, τα διαφυγόντα έσοδά τους ξεπερνούν τα 523-555 εκατ. ευρώ ενώ οι χαμένες θέσεις εργασίας υπολογίζονται σε 15.000-16.000.
Το «σαφάρι» εσόδων για την κυβέρνηση στον χώρο της οικονομίας του διαμοιρασμού φαντάζει μονόδρομος καθώς τα προσδοκόμενα έσοδα για τα άδεια ταμεία δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα.
Σύμφωνα με την έρευνα της Grant Thornton, η σημερινή συμβολή αυτής της δραστηριότητας στην ελληνική οικονομία (κυρίως έσοδα από ΦΠΑ όχι λόγω των υπηρεσιών διαμονής αλλά άλλων συμπληρωματικών υπηρεσιών όπως η εστίαση κ.λπ.) υπολογίζεται σε μόλις 27 εκατ. ευρώ.
Αντίθετα, τα συνολικά έσοδα από τη φορολόγηση των υπηρεσιών διαμονής στην οικονομία του διαμοιρασμού υπολογίζεται ότι μπορεί να ανέρχονται σε 322-353 εκατ. ευρώ ετησίως.
Παναγιώτης Δ.Υφαντής
09 Οκτωβρίου 2015
http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1367268/anoigei-o-fakelos-gkriza-oikonomia-ston-toyrismo.html
20 εκατ. διανυκτερεύσεις τουριστών ετησίως... χωρίς τον ξενοδόχο
20 εκατ. διανυκτερεύσεις τουριστών ετησίως... χωρίς τον ξενοδόχο
Φέτος αναμένονται στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιχειρηματιών του τουρισμού, περίπου 26 εκατ. ξένοι επισκέπτες. Θα μείνουν όλοι αυτοί οι τουρίστες σε κάποιο ξενοδοχείο, όπως θεωρητικά θα αναμενόταν; Η απάντηση είναι όχι.
Σύμφωνα με έρευνα της Grant Thornton για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, πάνω από 20 εκατ. διανυκτερεύσεις τουριστών γίνονται σε καταλύματα που ενοικιάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα από ιδιώτες, όταν όπως δείχνει η μελέτη, το σύνολο των διανυκτερεύσεων που γίνονται από επισκέπτες που έρχονται οργανωμένα με πακέτα αγγίζει τα 46,8 εκατ. Έκρηξη καταγράφει την τελευταία χρονιά και ο αριθμός των καταλυμάτων που προσφέρονται μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών σε τουρίστες: τα στοιχεία δείχνουν ότι το σύνολο των καταχωρήσεων σε πλατφόρμες διάθεσης ακινήτων φτάνει πλέον τα 87 χιλ. Τα ακίνητα που ενοικιάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα υπολογίζονται σε 52 χιλ., εκ των οποίων εντούτοις μόλις τα 20 χιλ. διαθέτουν ειδικό σήμα, ενώ τα υπόλοιπα είναι μη πιστοποιημένα.
Ποιες είναι όμως οι πλατφόρμες που ειδικά τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει τόσο δημοφιλείς στην Ελλάδα, και από όσους ενδιαφέρονται να ενοικιάσουν το σπίτι τους, αλλά και σε όσους ψάχνουν να ταξιδέψουν; Η πλέον πιο δημοφιλής διαδικτυακή βάση είναι η Airbnb που ιδρύθηκε το 2008 και έχει έδρα στο Σαν Φρανσίσκο. Υπολογίζεται πως μέσω της Airbnb διατίθενται 1,5 εκατ. καταχωρήσεις για ακίνητα, έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες παγκοσμίως, ενώ διαθέτει καταχωρήσεις σε περισσότερες από 34.000 πόλεις και 190 χώρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αξία της τον Ιούλιο εκτιμήθηκε στα 25,5 δισ. δολάρια. Όπως μάλιστα έδειξε η τελευταία έρευνα της Airbnb για την ελληνική αγορά, περισσότερες από 2,5 χιλ. κατοικίες στην Αθήνα και συνολικά 11,5 χιλ. στην Ελλάδα νοικιάζονται σήμερα σε τουρίστες μέσω της πλατφόρμας.
Εξίσου μεγάλη διαδικτυακή βάση είναι η Homeaway. Αν και προηγήθηκε χρονικά της Airbnb (ιδρύθηκε το 2005 στο Όστιν Τέξας), εντούτοις έχει σχετικά μικρότερο αριθμό καταχωρήσεων (1 εκατ.), ενώ διαθέτει παρουσία σε 190 χώρες. Αρκετά διαδεδομένες είναι και οι πλατφόρμες Flipkey και HouseTrip. Η Flipkey ιδρύθηκε το 2008, έχει έδρα στη Βοστόνη και ανήκει στην εταιρεία Trip Advisor. Διαθέτει πάνω από 300 χιλ. καταχωρήσεις σε 179 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η HouseTrip τέλος ιδρύθηκε το 2009 με έδρα τη Λοζάνη και διαθέτει περισσότερες από 300 χιλ.καταχωρήσεις για ακίνητα, εξυπηρετώντας πάνω από 4 εκατ. διανυκτερεύσεις.
Οι γκρίζες ζώνες
Η πλατφόρμα της Airbnb λαμβάνει 3% προμήθεια από τον ενοικιαστή του καταλύματος και επιπλέον 10-15% από τον τουρίστα από το σύνολο του κόστους της διαμονής. Τα υπόλοιπα χρήματα αποτελούν καθαρό κέρδος για τον οικοδεσπότη. Στην Ελλάδα παρόλα αυτά ακόμη δεν υπάρχει, παρά την αύξηση των ενοικιάσεων, το θεσμικό πλαίσιο εκείνο, που ναι μεν θα επιτρέπει την ενοικίαση καταλυμάτων, αφού πρόκειται για μια παγκόσμια τουριστική τάση ιδιαίτερα διαδεδομένη, αλλά που θα ελέγχει τα έσοδα και καθιστά δυνατή τη φορολόγησή τους. Ούτε καταγραφή υπάρχει για το ποιος ενοικιάζει τι και που.
Η κατάσταση είναι διαφορετική σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Στο Άμστερνταμ ειδικότερα υπήρξε συμφωνία και η εταιρεία αποδίδει απευθείας το ποσό του φόρου στο ολλανδικό κράτος. Στην Αγγλία επιτρέπεται σε κάποιον να νοικιάσει το σπίτι του μέσω της Airbnb για 90 μέρες τον χρόνο και μπορεί να έχει 5.000 ευρώ εισόδημα ετησίως από αυτή τη δραστηριότητα χωρίς να πληρώνει φόρο.
Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν
Η ραγδαία αύξηση των ενοικιάσεων καταλυμάτων από ιδιώτες, ως ένας τρόπος ενίσχυσης εσόδων και μάλιστα χωρίς αυτά να δηλώνονται για την πλειονότητα των καταχωρήσεων, έχει προκαλέσει την αντίδραση καταρχήν του ξενοδοχειακού κλάδου. Η έρευνα της Grant Thornton έδειξε πιο συγκεκριμένα πως τα ξενοδοχεία καταγράφουν απώλειες στα έσοδα διαμονής τους 523 εκατ. έως 554 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αν υπήρχαν αυτά τα έσοδα στα ξενοδοχεία, θα δημιουργούνταν πρόσθετες 15 χιλ. θέσεις εργασίας ετησίως. Η απουσία δυνατότητας φορολόγησης των εισοδημάτων των ιδιοκτητών που διαθέτουν τα ακίνητά τους σε πλατφόρμες οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy) προκαλεί μια απώλεια στο ελληνικό δημόσιο της τάξεως των 260 εκατ. έως 276 εκατ. ευρώ ετησίως. Πρόκειται ουσιαστικά για το ύψος των εσόδων που θα είχε το κράτος αν φορολογούσε τα έσοδα των ιδιοκτητών των ακινήτων της οικονομίας διαμοιρασμού, όπως αντίστοιχα πράττει γενικά στα εισοδήματα από ενοίκια. Από την άλλη πλευρά η συνεισφορά της οικονομίας διαμοιρασμού στο ΦΠΑ των τουριστικών υπηρεσιών υπολογίζεται στα 27 εκατ. έως 28 εκατ. ευρώ, λόγω του αποτελέσματος συμπληρωματικότητας που εκτιμάται πως υπάρχει. Αν τώρα εφαρμοστεί μια αντίστοιχη φορολόγηση στα ακίνητα της οικονομίας διαμοιρασμού με εκείνη που υπάρχει στα τυπικά ξενοδοχειακά καταλύματα, τα δημόσια έσοδα είναι δυνατό να ενισχυθούν περαιτέρω κατά 322 εκατ. έως 353 εκατ. σε ετήσια βάση.
Οι σχετικές υποθέσεις κατέληξαν ότι το μέγεθος της οικονομίας διαμοιρασμού στον τουριστικό κλάδο στη χώρα εκτιμάται από 1,38 δισ. έως 1,46 δισ. ευρώ. Από αυτό το μέγεθος, τα 840 εκατ. με 890 εκατ. ευρώ αφορούν δαπάνη για διαμονή και το υπόλοιπο μέρος δαπάνη για λοιπές τουριστικές υπηρεσίες. Ένα μέρος των ποσών αυτών λειτουργεί συμπληρωματικά στον τυπικό ξενοδοχειακό κλάδο, ενώ ένα άλλο είναι υποκατάστατο, απομειώνοντας ουσιαστικά τα έσοδα των ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
Ωστόσο η αύξηση των μισθώσεων το επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι σαρωτική. Μέχρι σήμερα, για να θεωρηθεί οποιοδήποτε ακίνητο ως τουριστικό κατάλυμα, θα πρέπει να εκμισθώνεται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των τριάντα ημερών. Επομένως, καταλύματα που μισθώνονται, έστω και σε προσωρινή βάση, για διαστήματα μεγαλύτερα των τριάντα ημερών δεν υπάγονται στην τουριστική νομοθεσία και ισχύουν για αυτά οι γενικές περί μισθώσεων διατάξεις του αστικού κώδικα.
Όμως σύμφωνα με το Ν. 4336/2015 καταργείται από 1 Νοέμβρη η πρόβλεψη ότι ακίνητα που εκμισθώνονται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των 30 ημερών θεωρούνται τουριστικά καταλύματα. Η απλούστερη αυτή διαδικασία της τουριστικής χρήσης κατοικιών συγκριτικά με αυτή του ξενοδοχείου δημιουργεί αυξημένα κίνητρα στους ιδιοκτήτες ακινήτων να προωθήσουν τα καταλύματά τους μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού.
9-10-2015
Βασιλική Κουρλιμπίνη
http://www.capital.gr/forum/thread/5351900?messageId=5351900
Σύμφωνα με έρευνα της Grant Thornton για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, πάνω από 20 εκατ. διανυκτερεύσεις τουριστών γίνονται σε καταλύματα που ενοικιάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα από ιδιώτες, όταν όπως δείχνει η μελέτη, το σύνολο των διανυκτερεύσεων που γίνονται από επισκέπτες που έρχονται οργανωμένα με πακέτα αγγίζει τα 46,8 εκατ. Έκρηξη καταγράφει την τελευταία χρονιά και ο αριθμός των καταλυμάτων που προσφέρονται μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών σε τουρίστες: τα στοιχεία δείχνουν ότι το σύνολο των καταχωρήσεων σε πλατφόρμες διάθεσης ακινήτων φτάνει πλέον τα 87 χιλ. Τα ακίνητα που ενοικιάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα υπολογίζονται σε 52 χιλ., εκ των οποίων εντούτοις μόλις τα 20 χιλ. διαθέτουν ειδικό σήμα, ενώ τα υπόλοιπα είναι μη πιστοποιημένα.
Ποιες είναι όμως οι πλατφόρμες που ειδικά τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει τόσο δημοφιλείς στην Ελλάδα, και από όσους ενδιαφέρονται να ενοικιάσουν το σπίτι τους, αλλά και σε όσους ψάχνουν να ταξιδέψουν; Η πλέον πιο δημοφιλής διαδικτυακή βάση είναι η Airbnb που ιδρύθηκε το 2008 και έχει έδρα στο Σαν Φρανσίσκο. Υπολογίζεται πως μέσω της Airbnb διατίθενται 1,5 εκατ. καταχωρήσεις για ακίνητα, έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες παγκοσμίως, ενώ διαθέτει καταχωρήσεις σε περισσότερες από 34.000 πόλεις και 190 χώρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αξία της τον Ιούλιο εκτιμήθηκε στα 25,5 δισ. δολάρια. Όπως μάλιστα έδειξε η τελευταία έρευνα της Airbnb για την ελληνική αγορά, περισσότερες από 2,5 χιλ. κατοικίες στην Αθήνα και συνολικά 11,5 χιλ. στην Ελλάδα νοικιάζονται σήμερα σε τουρίστες μέσω της πλατφόρμας.
Εξίσου μεγάλη διαδικτυακή βάση είναι η Homeaway. Αν και προηγήθηκε χρονικά της Airbnb (ιδρύθηκε το 2005 στο Όστιν Τέξας), εντούτοις έχει σχετικά μικρότερο αριθμό καταχωρήσεων (1 εκατ.), ενώ διαθέτει παρουσία σε 190 χώρες. Αρκετά διαδεδομένες είναι και οι πλατφόρμες Flipkey και HouseTrip. Η Flipkey ιδρύθηκε το 2008, έχει έδρα στη Βοστόνη και ανήκει στην εταιρεία Trip Advisor. Διαθέτει πάνω από 300 χιλ. καταχωρήσεις σε 179 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η HouseTrip τέλος ιδρύθηκε το 2009 με έδρα τη Λοζάνη και διαθέτει περισσότερες από 300 χιλ.καταχωρήσεις για ακίνητα, εξυπηρετώντας πάνω από 4 εκατ. διανυκτερεύσεις.
Οι γκρίζες ζώνες
Η πλατφόρμα της Airbnb λαμβάνει 3% προμήθεια από τον ενοικιαστή του καταλύματος και επιπλέον 10-15% από τον τουρίστα από το σύνολο του κόστους της διαμονής. Τα υπόλοιπα χρήματα αποτελούν καθαρό κέρδος για τον οικοδεσπότη. Στην Ελλάδα παρόλα αυτά ακόμη δεν υπάρχει, παρά την αύξηση των ενοικιάσεων, το θεσμικό πλαίσιο εκείνο, που ναι μεν θα επιτρέπει την ενοικίαση καταλυμάτων, αφού πρόκειται για μια παγκόσμια τουριστική τάση ιδιαίτερα διαδεδομένη, αλλά που θα ελέγχει τα έσοδα και καθιστά δυνατή τη φορολόγησή τους. Ούτε καταγραφή υπάρχει για το ποιος ενοικιάζει τι και που.
Η κατάσταση είναι διαφορετική σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Στο Άμστερνταμ ειδικότερα υπήρξε συμφωνία και η εταιρεία αποδίδει απευθείας το ποσό του φόρου στο ολλανδικό κράτος. Στην Αγγλία επιτρέπεται σε κάποιον να νοικιάσει το σπίτι του μέσω της Airbnb για 90 μέρες τον χρόνο και μπορεί να έχει 5.000 ευρώ εισόδημα ετησίως από αυτή τη δραστηριότητα χωρίς να πληρώνει φόρο.
Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν
Η ραγδαία αύξηση των ενοικιάσεων καταλυμάτων από ιδιώτες, ως ένας τρόπος ενίσχυσης εσόδων και μάλιστα χωρίς αυτά να δηλώνονται για την πλειονότητα των καταχωρήσεων, έχει προκαλέσει την αντίδραση καταρχήν του ξενοδοχειακού κλάδου. Η έρευνα της Grant Thornton έδειξε πιο συγκεκριμένα πως τα ξενοδοχεία καταγράφουν απώλειες στα έσοδα διαμονής τους 523 εκατ. έως 554 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αν υπήρχαν αυτά τα έσοδα στα ξενοδοχεία, θα δημιουργούνταν πρόσθετες 15 χιλ. θέσεις εργασίας ετησίως. Η απουσία δυνατότητας φορολόγησης των εισοδημάτων των ιδιοκτητών που διαθέτουν τα ακίνητά τους σε πλατφόρμες οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy) προκαλεί μια απώλεια στο ελληνικό δημόσιο της τάξεως των 260 εκατ. έως 276 εκατ. ευρώ ετησίως. Πρόκειται ουσιαστικά για το ύψος των εσόδων που θα είχε το κράτος αν φορολογούσε τα έσοδα των ιδιοκτητών των ακινήτων της οικονομίας διαμοιρασμού, όπως αντίστοιχα πράττει γενικά στα εισοδήματα από ενοίκια. Από την άλλη πλευρά η συνεισφορά της οικονομίας διαμοιρασμού στο ΦΠΑ των τουριστικών υπηρεσιών υπολογίζεται στα 27 εκατ. έως 28 εκατ. ευρώ, λόγω του αποτελέσματος συμπληρωματικότητας που εκτιμάται πως υπάρχει. Αν τώρα εφαρμοστεί μια αντίστοιχη φορολόγηση στα ακίνητα της οικονομίας διαμοιρασμού με εκείνη που υπάρχει στα τυπικά ξενοδοχειακά καταλύματα, τα δημόσια έσοδα είναι δυνατό να ενισχυθούν περαιτέρω κατά 322 εκατ. έως 353 εκατ. σε ετήσια βάση.
Οι σχετικές υποθέσεις κατέληξαν ότι το μέγεθος της οικονομίας διαμοιρασμού στον τουριστικό κλάδο στη χώρα εκτιμάται από 1,38 δισ. έως 1,46 δισ. ευρώ. Από αυτό το μέγεθος, τα 840 εκατ. με 890 εκατ. ευρώ αφορούν δαπάνη για διαμονή και το υπόλοιπο μέρος δαπάνη για λοιπές τουριστικές υπηρεσίες. Ένα μέρος των ποσών αυτών λειτουργεί συμπληρωματικά στον τυπικό ξενοδοχειακό κλάδο, ενώ ένα άλλο είναι υποκατάστατο, απομειώνοντας ουσιαστικά τα έσοδα των ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
Ωστόσο η αύξηση των μισθώσεων το επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι σαρωτική. Μέχρι σήμερα, για να θεωρηθεί οποιοδήποτε ακίνητο ως τουριστικό κατάλυμα, θα πρέπει να εκμισθώνεται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των τριάντα ημερών. Επομένως, καταλύματα που μισθώνονται, έστω και σε προσωρινή βάση, για διαστήματα μεγαλύτερα των τριάντα ημερών δεν υπάγονται στην τουριστική νομοθεσία και ισχύουν για αυτά οι γενικές περί μισθώσεων διατάξεις του αστικού κώδικα.
Όμως σύμφωνα με το Ν. 4336/2015 καταργείται από 1 Νοέμβρη η πρόβλεψη ότι ακίνητα που εκμισθώνονται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των 30 ημερών θεωρούνται τουριστικά καταλύματα. Η απλούστερη αυτή διαδικασία της τουριστικής χρήσης κατοικιών συγκριτικά με αυτή του ξενοδοχείου δημιουργεί αυξημένα κίνητρα στους ιδιοκτήτες ακινήτων να προωθήσουν τα καταλύματά τους μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού.
9-10-2015
Βασιλική Κουρλιμπίνη
http://www.capital.gr/forum/thread/5351900?messageId=5351900