Οι Ρώσοι εγκαταλείπουν την Ελλάδα


Με μια αιφνιδιαστική απόφαση του διοικητικού τους συμβουλίου οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, Rossiyskie Zheleznye Dorogi (RZD), αργά το βράδυ της Τετάρτης, αποφάσισαν να εισηγηθούν στον βασικό τους μέτοχο, δηλαδή το ρωσικό κράτος, την απόσυρση του δεδηλωμένου ενδιαφέροντός τους για επενδύσεις στην Ελλάδα. 

Ειδικότερα αποφάσισαν πως δεν επιθυμούν να συνεχίσουν να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς για το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ούτε για το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης ούτε, τέλος, για το 100% της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco). 

"Η απόφαση που ελήφθη διαβιβάστηκε αρμοδίως στην ρωσική κυβέρνηση προκειμένου να λάβει τις τελικές αποφάσεις αλλά η εισήγηση σε εταιρικό επίπεδο είναι αρνητική", εξηγούν στο capital.gr άριστα ενημερωμένες πηγές από την Μόσχα. 

Το αιτιολογικό της απόφασης της νέας διοίκησης της Rossiyskie Zheleznye Dorogi δεν έγινε γνωστό αλλά διπλωματικοί κύκλοι επισημαίνουν μεταξύ άλλων ως σχετική την αποχώρηση του Βλάντιμιρ Γιακούνιν, ένθερμου υποστηρικτή της επέκτασης στην Ελλάδα, νωρίτερα φέτος από το τιμόνι της ρωσικής κρατικής εταιρείας όπως και τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις. Πολιτικοί παρατηρητές προσθέτουν πως η εμφάνιση της αμερικανικών συμφερόντων Watco Companies στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έπαιξε ρόλο όπως βέβαια και η ευρύτερη γεωοικονομική συγκυρία στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιφέρεια. 

Η απόφαση της  Rossiyskie Zheleznye Dorogi συμπίπτει πάντως και  με την επίσκεψη στην Αθήνα  του ειδικού απεσταλμένου των ΗΠΑ  για ενεργειακά θέματα, Amos Hochstein και την προώθηση της αμερικανικής ενεργειακής ατζέντας που αντιδιαστέλλεται με αυτή της Μόσχας. 

Η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει προγραμματιστεί να γίνει στις αρχές Δεκεμβρίου, όπως και για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco) ενώ για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης τον Φεβρουάριο του 2016. 

Στην τρέχουσα β’ φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ είχαν προκριθεί οι APM Terminals, Deutsche Invest, η Duferco , η ICTS, η Mitsui, η P&O, η Yilport και η κοινοπραξία Rossiyskie Zheleznye Dorogi με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Άγνωστο παραμένει για την ώρα το εάν η ΓΕΚ Τερνα θα συνεχίσει μόνη της ή με άλλο εταίρο την συμμετοχή της στην διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι. Το αυτό ισχύει και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όπου η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει προσδιοριστεί για τον Δεκέμβριο και συμμετείχαν, μέχρι τώρα, η Rossiyskie Zheleznye Dorogi σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ Τερνα και η ρουμανική Grup Feroviar Roma δια της οποίας φέρεται να επιχειρεί να μπει στο διαγωνισμό η αμερικανική Watco Companies. 

Για την ΕΕΣΣΤΥ που επίσης αναμενόταν να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές έως τα τέλη Δεκεμβρίου ενδιαφερόταν επίσης η υπό την Rossiyskie Zheleznye Dorogi κοινοπραξία αλλά και η γαλλική Alstom, σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου και η γερμανική Siemens. 

Του Ηλία Γ. Μπέλλου 
15-10-2015
http://www.capital.gr/forum/thread/5357989?page=4