Να περιμένουμε γαλλικές επενδύσεις;


«Όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι» ή «στην  αναβροχιά καλό και το χαλάζι»; Ποια από τις δυο παροιμίες περιγράφει το οικονομικό σκέλος της επίσκεψης του Γάλλου Προέδρου Φρανσουά Ολάντ; Η ψύχραιμη απάντηση είναι και οι δύο! Κι ας πάρουμε τα πράγματα απ την αρχή.

Στην επίσκεψη του κ.Ολάντ, πέραν των πολιτικών παραμέτρων της, προσδόθηκαν επενδύθηκαν προσδοκίες για επενδυτές και συμφωνίες δισεκατομμυρίων. Ως συνήθως, υπερβολικές. Παρά ταύτα η Διακήρυξη Εταιρικής Στρατηγικής Συνεργασίας που υπογράφεται δεν στερείται σημασίας. Ως ιδέα είχε διατυπωθεί από τις αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες και πριν την προηγούμενη επίσκεψη του Φρανσουά Ολάντ, τον Φεβρουάριο του 2013, αλλά η κυβέρνηση Σαμαρά δεν την είχε προωθήσει , επιλέγοντας να «κάνει μόνη της παιχνίδι» χωρίς  αποτέλεσμα. Ας ελπίσουμε ότι τώρα θα αξιοποιηθεί για να ισορροπήσει  έναντι της γερμανικής επενδυτικής δραστηριότητας (περιφερειακά αεροδρόμια).

Κατά την γαλλική πλευρά, η Ελλάδα διαθέτει πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό με μόρφωση και δεξιότητες υψηλού επιπέδου, ικανό για να υποστηρίξει επενδυτικά σχέδια. Ταυτόχρονα οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα, μετά από πέντε χρόνια μνημόνιο (χαμηλότεροι μισθοί,διαθέσιμο εργατικό δυναμικό, εξυγίανση του Δημοσίου, κονδύλια ΕΣΠΑ), καθώς και η  προσμονή να ολοκληρωθούν και οι προβλεπόμενες μεταρρυθμίσεις, διαμορφώνουν ευνοϊκό τοπίο για επενδύσεις. Ως επίρρωση αυτού του κλίματος υπήρξαν δημοσιεύματα και πληροφορίες ότι ο Γάλλος Πρόεδρος θα ερχόταν στην Ελλάδα με κουστωδία 70 μεγαλόσχημων επιχειρηματιών επειδή, ορισμένοι εξ αυτών, ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς ιδιωτικοποιήσεων, όπως του ομίλου ΟΣΕ  ή να συνάψουν συμφωνίες με ελληνικές εταιρίες.

Ωστόσο πολλές από τις προσδοκίες που καλλιεργούνται δεν επαληθεύονται καθώς δεν είναι ακόμη ώριμες. Αφενός γιατί δεν έχουν επιλυθεί καίρια ζήτηματα για να προχωρήσουν επενδυτικά σχέδια (ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών για τη χρηματοδότηση τους, σταθερό και ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις) και αφετέρου γιατί η ελληνική πλευρά δεν είναι προετοιμασμένη να προτείνει συγκεκριμένα σχέδια επενδύσεων. Ως επακόλουθο αυτού δεν προβλέφθηκε στο επίσημο πρόγραμμα η διοργάνωση Οικονομικού Φόρουμ, όπως συνηθίζεται σε επίσημη επίσκεψη αρχηγού ξένου κράτους, όπου γίνονται διμερείς επιχειρηματικές συναντήσεις και απευθύνουν χαιρετισμούς υποστήριξης τους οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων.

Ορισμένες, πάντως, από τις επιχειρήσεις που εκπροσωπούνται, είναι διεθνούς εμβέλειας, σε πρωτοποριακούς τομείς όπως: Η CAP Digital για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ανταγωνιστικότητα, η MINALOGIC (Ορυκτολογία, micro-nanoélectronique, optique-photonique) που εδρεύει στη Γκρενόμπλ, η CNES (Εθνικό Κέντρο Διαστημικών Μελετών) για συνεργασία με την Ελληνική Γενική Γραμματεία Έρευνας, και το συγκρότημα «Aerospace cluster» στην Τουλούζη για συνεργασία στην αεροναυπηγική.

Να σημειωθεί ότι στο πρόγραμμα του Γάλλου προέδρου είναι και η επίσκεψη στην ελληνική καινοτόμο πρωτοβουλία «Corallia». Πρόκειται για ένα φορέα «ανάπτυξης συνεργατικών σχηματισμών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο,  (innovation clusters) μέσα στα οποία δραστηριοποιούνται συντονισμένα φορείς, σε συγκεκριμένους τομείς και περιφέρειες της χώρας, όπου προϋπάρχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εξαγωγικός προσανατολισμός», όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της.

ΜΙΧΑΛΗ ΜΙΧΑΗΛ
23-10-2015
http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.oikonomia&id=43545




  Μία ενοχλητική λεπτομέρεια  

Αν ήταν στο χέρι της κυβέρνησης, η επίσκεψη Ολάντ θα διαρκούσε περί τις τρεις εβδομάδες. Επικοινωνιακά, κάπου τόσο θα κρατήσει. Ξεκίνησε μία εβδομάδα πριν έρθει ο Γάλλος πρόεδρος, θα τραβήξει τουλάχιστον δέκα μέρες μετά, κοινώς η μεθεπόμενη Κυριακή θα είναι σπαρμένη με δημοσιεύματα που θα αποτιμούν τα κέρδη από την επίσκεψη. Έτσι συμβαίνει στα μικρά μέρη, στις επαρχίες. Η παραμονή του προέδρου στην Αθήνα θα καλυφθεί λεπτό προς λεπτό, η πόλη θα σταματήσει στο διάβα του, υπουργοί και δημοσιογράφοι θα προσφέρουν αναλύσεις με πομπώδες ύφος. Χαλιά, τσολιάδες, μπάντες και φωτογραφίες στα σκαλιά του Μαξίμου. Ακόμα και το πείραγμα περί «Ολαντρέου» έχει ξεθυμάνει πια. Ανάταση; Μάλλον για επίκυψη δείχνει.

Η επίσκεψη Ολάντ στην Αθήνα είναι ακόμα ένα τράβηγμα από το αυτί και στην πραγματικότητα. Και να που η Αριστερά, χωρίς αναστολές, χωρίς περιστροφές, αποδέχεται τη μετατροπή της χώρας σε αποικία χρέους και συμβιβάζεται με την απώλεια της εθνικής ανεξαρτησίας. Υπό άλλες συνθήκες και με διαφορετικούς πρωταγωνιστές, το περιεχόμενο της επίσκεψης θα τους είχε βγάλει όλους στο δρόμο. Φαντάζεστε, ας πούμε, τον Σαμαρά να συζητά με τη Μέρκελ τις εργασιακές σχέσεις ή να διαπραγματεύεται την πώληση περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου; Θα είχαν σηκώσει πανό και οι τσολιάδες στο Σύνταγμα. 

Με την Αριστερά είναι πάντα αλλιώς. Άλλωστε δεν είναι η Μέρκελ πάνω στο κόκκινο χαλί, αλλά ο Ολάντ, ο άνθρωπος που μας έδωσε μπράτσο να στηριχτούμε και ώμο για να κλάψουμε. Είναι το παραδοσιακό «Ελλάς-Γαλλία συμμαχία». Η Γαλλία μας αγαπά και εμείς, ως συνήθως, ανταποδίδουμε με αμυντικές προμήθειες. Τώρα σκοπεύουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Αν οι Γερμανοί πήραν τα αεροδρόμια, οι Γάλλοι θα πάρουν τα τρένα -μεταξύ μας και δωρεάν να τα πάρουν, καλό θα είναι- ενδιαφέρονται για την ενέργεια, τα δίκτυα υποδομών, το νερό, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τους υδρογονάνθρακες. Έτσι γίνονται αυτές οι δουλειές. Απλώς πια θα είναι «ανάπτυξη» και όχι «ξεπούλημα». 

Θα είναι «επένδυση με σεβασμό στο περιβάλλον και στις εργασιακές σχέσεις» και όχι «συμβάσεις αποικιοκρατικού τύπου που η λαϊκή βούληση θα καταργήσει στην πράξη». Και αυτό δεν είναι διόλου άσχημο. Όταν μία αριστερή κυβέρνηση κάνει μπίζνες το μήνυμα είναι σαφές και όλος ο πλανήτης καλοβλέπει το κλείσιμο του ματιού.

Υπάρχει μόνο μία ενοχλητική λεπτομέρεια: η χώρα διαπραγματεύεται τα ασημικά της πεσμένη στα γόνατα. Πριν από λίγους μήνες της έδειχναν την πόρτα της εξόδου και τώρα της ζητούν να «σκοτώσει» την προίκα της. Και, φυσικά, θα το κάνει. Πώς έφτασε εδώ; Εύκολο. Φταίνε τα σαράντα χρόνια της μεταπολίτευσης.

ΚΩΣΤΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ
23-10-2015
http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.politiki&id=43499




(...)

Η Ελληνογαλλική διακήρυξη συνεργασίας

Η ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού για την Ελληνο-γαλλική Διακήρυξη - Στρατηγική Εταιρική Σχέση για το μέλλον αναλυτικά:
«Κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ελλάδα στις 22 και 23 Οκτωβρίου 2015.

Με την ευκαιρία των εις βάθος συνομιλιών τους, ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας επιβεβαίωσαν με ικανοποίηση το εξαιρετικό επίπεδο της διμερούς σχέσης, η οποία τροφοδοτείται από τις κοινές αξίες, τις συγκλίνουσες θέσεις και συμφέροντα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης, καθώς και τους κοινούς στόχους στο ευρύτερο γεωπολιτικό πλαίσιο. Για τους λόγους αυτούς αποφάσισαν να αναβαθμίσουν τη σχέση αυτή στο επίπεδο της Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης.
Αναφερόμενοι στο νέο πρόγραμμα για την Ελλάδα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και στην ανάγκη πραγματοποίησης των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας τόνισαν τη σημασία διαφύλαξης της κοινωνικής συνοχής καθώς και την ανάγκη επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας και της δημιουργίας συνθηκών ανάπτυξης.
Ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας διαβεβαίωσε τον Πρωθυπουργό της Ελληνικής Δημοκρατίας για την προθυμία της Γαλλίας να συνδράμει την Ελλάδα στην εφαρμογή αυτού του προγράμματος, σε συνέχεια των προσπαθειών που έχουν ήδη καταβληθεί. Από κοινού, ζήτησαν από τους δύο Πρέσβεις τους να προτείνουν έναν Οδικό Χάρτη που θα επιτρέπει την αποκρυστάλλωση αυτής της ελληνο-γαλλικής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης για το μέλλον σε διάφορους τομείς συνεργασίας, στο πλαίσιο της οποίας θα συσταθεί μια Μεικτή Επιτροπή, που θα παρέχει την απαραίτητη ώθηση στη συνεργασία αυτή. Ήδη, έλαβαν τις παρακάτω αποφάσεις σε τρεις τομείς προτεραιότητας:  

1.    Συνεργασία για τις μεταρρυθμίσεις

Συνεχίζοντας την παράδοση των ανταλλαγών μεταξύ των δύο χωρών και σύμφωνα με την επιθυμία που έχει εκφράσει η Ελλάδα, η Γαλλία θα διατηρήσει τη δέσμευσή της να εργασθεί ως «εταίρος μεταρρυθμίσεων» για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης στο πλαίσιο της τεχνικής υποστήριξης, υπό τον συντονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο γαλλικός οργανισμός «Expertise France», θα συνδράμει προς τον σκοπό αυτό τις ελληνικές αρχές. Οι δύο πλευρές υπογράμμισαν την κομβική σημασία επίτευξης ταχείας προόδου για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της Διοίκησης και τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται στους χρήστες, μέσω, μεταξύ άλλων, της βελτίωσης της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού στον δημόσιο τομέα (αξιολόγηση, επιλογή προϊστάμενων οργανικών μονάδων, βαθμολογική εξέλιξη). Η Ελλάδα και η Γαλλία εξέφρασαν τη βούλησή τους να συνεχίσουν να προάγουν την ανταλλαγή επισκέψεων εμπειρογνωμόνων, τη διοργάνωση σεμιναρίων και τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων διαρκούς επιμόρφωσης και ανταλλαγής δημόσιων λειτουργών.
Η Ελλάδα και η Γαλλία υπογράμμισαν τη σημασία μεταρρύθμισης του φορολογικού μηχανισμού και αποφάσισαν να εντείνουν τις προσπάθειές τους στον τομέα αυτόν, στοχεύοντας ιδιαίτερα τους φορολογούμενους υψηλού διακυβεύματος, τον φορολογικό έλεγχο και την πιθανότητα θέσπισης ενός προγράμματος αποκάλυψης περιουσιακών στοιχείων στο εξωτερικό. Προς τούτο, θα συμβάλουν, επίσης, στην επιμόρφωση των υπαλλήλων του ελληνικού Υπουργείου Οικονομικών.
Η Ελλάδα ζήτησε από τη Γαλλία να συμβάλει στη δημιουργία ενός ταμείου διαχείρισης κρατικής περιουσίας, στο πλαίσιο των συμπερασμάτων της ομάδας εργασίας για το νέο ταμείο, επί τη βάσει της τεχνογνωσίας της Γαλλικής Υπηρεσίας Κρατικών Συμμετοχών.
Ο Υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας και ο Υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας υπέγραψαν ένα μνημόνιο συνεργασίας για τις μεταρρυθμίσεις, που εξειδικεύει τους τρεις αυτούς τομείς παρεμβάσεων, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι δύο πλευρές είναι ανοικτές και σε ενδεχόμενη διεύρυνση των τομέων διμερούς συνεργασίας, σε συνεργασία με τη νέα Υπηρεσία Υποστήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (SRSS), σε συντονισμό και με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Συζητήσεις μεταξύ των αρμόδιων υπηρεσιών των δύο κυβερνήσεων θα βοηθήσουν στον εντοπισμό των δυνητικών πεδίων, με γνώμονα τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης. Ο τουρισμός, η μεταρρύθμιση των νοσοκομείων και ορισμένες πτυχές στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης της αποκεντρωμένης διοίκησης,  διαφαίνονται ήδη ως κατάλληλα πεδία προς διερεύνηση.

2.    Ανάπτυξη των οικονομικών και επενδυτικών ανταλλαγών

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι το διμερές εξωτερικό εμπόριο και οι αμοιβαίες επενδύσεις αποτελούν μοχλούς τόνωσης της οικονομικής ανάπτυξης και δήλωσαν κοινή βούληση για την ενίσχυσή τους.
Ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας ζήτησαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες των δύο χωρών να κινητοποιηθούν προκειμένου να προαγάγουν την ενίσχυση των αμοιβαίων ανταλλαγών, αξιοποιώντας πλήρως όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και υποστηρίζοντας τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια των σχεδίων τους. Τόνισαν, επίσης, τη σημασία μιας εντονότερης παρουσίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και εξέφρασαν την επιθυμία να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε κινητήριους τομείς, όπως οι νέες τεχνολογίες, η ψηφιακή οικονομία, η ενέργεια, οι υποδομές, ο τουρισμός, η γεωργία και η μεταποίηση αγροτικών προϊόντων.
Με σκοπό την άμεση κινητοποίηση των επενδυτών, η Ελλάδα και η Γαλλία αποφάσισαν να ορίσουν δύο συντονιστές, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για την αναζήτηση κοινών τομέων ενδιαφέροντος και ευκαιριών οικονομικών εταιρικών σχέσεων, ενόψει της διοργάνωσης, το πρώτο εξάμηνο του 2016, μιας στρατηγικής συνάντησης για τις επενδύσεις στην Ελλάδα. Συντονιστής για τη Γαλλία ορίζεται ο κ. Louis Schweitzer, Γενικός Επιθεωρητής Επενδύσεων. 

Συντονιστής για την Ελλάδα ορίζεται ο κ. Δημήτριος Μάρδας, Υφυπουργός Εξωτερικών.
Στις αρχές του 2016, θα προηγηθεί συνάντηση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας, κου Γ. Σταθάκη, με τον Υπουργό Οικονομίας, Βιομηχανίας και Ψηφιακής Πολιτικής, της Γαλλικής Δημοκρατίας, κ. Εμ. Μακρόν, ώστε να εξειδικευθεί περαιτέρω η οικονομική συνεργασία των δύο χωρών.
Στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων της επόμενης περιόδου οι δύο πλευρές προσβλέπουν σε γαλλικές επενδυτικές προτάσεις προς όφελος των δύο οικονομιών.

Οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν ότι η χρηματοδότηση κοινών επενδυτικών σχεδίων ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων είναι κεφαλαιώδους σημασίας και συμφωνούν να ενεργοποιηθεί ο δεύτερος πυλώνας του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου,  Institute for Growth (IfG), που αφορά τη συμμετοχική χρηματοδότηση (equity financing) μικρομεσαίων επιχειρήσεων με την κινητοποίηση ιδιωτικών και δημόσιων πόρων από την Ελλάδα, τη Γαλλία και άλλες χώρες.
Οι δύο πλευρές χαιρετίζουν τη δημιουργία του Προγράμματος Juncker-Ένα Επενδυτικό Πλάνο για την Ευρώπη και δρομολογούν μια κοινή πρωτοβουλία, για τη διεύρυνση της συνεργασίας των δύο χωρών για περισσότερη ανάπτυξη και απασχόληση, καταργώντας τα εμπόδια για τις επενδύσεις, όπου είναι απαραίτητο και συμβάλλοντας στην επιτυχία του Προγράμματος Juncker. Στόχος είναι η δημιουργία συνεργιών, η μεταφορά τεχνογνωσίας, η ενίσχυση δυναμικών ελληνικών και γαλλικών ΜμΕ και η δημιουργία απασχόλησης σε τομείς όπως ενέργεια, έρευνα και καινοτομία, δίκτυα, μεταφορές, τουρισμός και αγροτική παραγωγή.
Οι δύο πλευρές αναγνωρίζοντας τη μεγάλη δυναμική σε νέους επιστήμονες που κατέχουν και οι δύο χώρες συμφωνούν στη διεύρυνση της συνεργασίας Ελλάδας-Γαλλίας στην προώθηση νεοφυών επιχειρήσεων (start-ups) με στόχο την ενίσχυση μιας τάσης με σημαντική αυξητική πορεία τα τελευταία χρόνια, σε Ελλάδα και Γαλλία, και απαράμιλλη ικανότητα μόχλευσης διεθνών κεφαλαίων. Η συνεργασία θα περιλαμβάνει την από κοινού προώθηση δράσεων προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων σε νεοφυείς επιχειρήσεις, την ανάπτυξη δικτύων επιχειρήσεων και τη συνεργατική έρευνα.
Υπογραμμίζοντας τον στρατηγικό χαρακτήρα των τομέων της Έρευνας και της Καινοτομίας για την μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη των δύο χωρών, ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας χαιρέτισαν την υπογραφή συμφώνου συνεργασίας στον τομέα του διαστήματος μεταξύ του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Μελετών  της Γαλλίας (CNES) και της ελληνικής Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ). Οι δύο πλευρές διαπίστωσαν ότι οι εταιρικές σχέσεις ανάμεσα σε ελληνικές και γαλλικές επιχειρήσεις και συστάδες επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διαστημικής τεχνολογίας εξελίσσονται θετικά, με προοπτικές περαιτέρω αναβάθμισης.
Οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν τις προοπτικές που ανοίγονται στο διεθνές εμπόριο εντός και εκτός της ΕΕ, τα προτερήματα των ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων, τη στρατηγική θέση της Ελλάδας για την πρόσβαση σε πολλές ανερχόμενες αγορές και συμφωνούν να προωθηθεί περαιτέρω η συνεργασία ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων με στόχο την αμοιβαία ενίσχυση της παρουσίας τους στις αγορές των δύο χωρών και σε τρίτες χώρες. 

3.    Συνεργασία στους τομείς της εκπαίδευσης, των γλωσσών και των πανεπιστημίων

Η Ελλάδα και η Γαλλία επανέλαβαν τη δέσμευσή τους στο έργο του Διεθνούς Οργανισμού Γαλλοφωνίας, του οποίου αποτελούν μέλη. Υπογράμμισαν πως η γαλλική γλώσσα αποτελεί ήδη μια από τις βασικές γλώσσες της παγκόσμιας οικονομίας, η βαρύτητα της οποίας αναμένεται να ενισχυθεί στις επόμενες δεκαετίες, ιδίως λόγω του δυναμισμού της οικονομικής ανάπτυξης της αφρικανικής ηπείρου. Η γνώση της γαλλικής γλώσσας αποτελεί πρόσθετο προτέρημα για την ελληνική νεολαία προς ανεύρεση εργασίας.
Για τον σκοπό αυτό, οι δύο πλευρές κατέστησαν σαφή τη βούλησή τους να συνεχίσουν να προάγουν τη διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Συναφώς, εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ανοδική τάση του αριθμού των  μαθητών, ο οποίος φέτος αναμένεται να ξεπεράσει τους 250.000 μαθητές.
Η ελληνική γλώσσα και ο ελληνικός πολιτισμός έχουν εμπλουτίσει τον γαλλικό πολιτισμό. Η προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού στην Γαλλία αποτελεί, εξ ίσου, πρωταρχικό στοιχείο περαιτέρω ενίσχυσης των διμερών σχέσεων, ιδιαίτερα στον πολιτιστικό τομέα. Οι δύο πλευρές εξέφρασαν την κοινή τους επιθυμία για στήριξη της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Ο Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας εξέφρασαν την επιθυμία τους ώστε η πανεπιστημιακή συνεργασία, η οποία είναι ήδη ιδιαίτερα δυναμική, με περίπου 600 συμφωνίες συνεργασίας, να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Τέταρτος προορισμός για τους Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό, η Γαλλία σκοπεύει να διασφαλίσει και να βελτιώσει περαιτέρω τη θέση αυτή, συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτόν και στην εκπαίδευση των νέων Ελλήνων ερευνητών.
Για την επίτευξη του στόχου αυτού, ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας ανακοίνωσε τη δημιουργία Ταμείου κινητικότητας της ελληνικής νεολαίας. Το Ταμείο αυτό, ύψους 250.000 ευρώ ετησίως, θα επικεντρώνεται στις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας στον τομέα των δεξιοτήτων και στους τομείς επιστημονικής αριστείας της Γαλλίας. Θα συμμετέχουν είκοσι περίπου φοιτητές μεταπτυχιακών σπουδών επιπέδου master 2 (ερευνητική κατεύθυνση), διδακτορικών και μεταδιδακτορικών σπουδών.
Για την περαιτέρω συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα των τεχνών θα ενισχυθούν οι ανταλλαγές εκθέσεων και εκθεμάτων πολιτιστικής κληρονομιάς μεταξύ μουσείων των δύο χωρών. Παράλληλα θα προωθηθούν σύγχρονες παραγωγές και δράσεις τόσο στις εικαστικές όσο και στις ερμηνευτικές τέχνες. Επίσης, θα ενταθεί η συνεργασία ανάμεσα στα αρμόδια Υπουργεία των δύο χωρών  για την πραγματοποίηση ανταλλαγών και κοινών πρωτοβουλιών και παραγωγών στους τομείς του θεάτρου, χορού, μουσικής και κινηματογράφου.
Οι δύο πλευρές αναφέρθηκαν, τέλος, στις ανάγκες επιμόρφωσης στην Ελλάδα για την ανάπτυξη του τουρισμού, στρατηγικού τομέα της ελληνικής οικονομίας. Η γαλλική πλευρά θα παράσχει τεχνογνωσία για τη δημιουργία εξειδικευμένων τουριστικών κλάδων και για την προαγωγή της διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσας από τους μελλοντικούς επαγγελματίες του τουρισμού.


4.    Προσφυγική κρίση - μετανάστευση

Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με μια άνευ προηγουμένου προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, η οποία, περισσότερο από ποτέ, απαιτεί κοινές δράσεις. Η απάντηση σε αυτή την κρίση δεν μπορεί παρά να είναι συλλογική και να δεσμεύει την Ευρωπαϊκή Ένωση και το σύνολο των Ευρωπαϊκών κρατών μελών σε πνεύμα αλληλεγγύης και ευθύνης.
Συναφώς, η Ελλάδα και η Γαλλία χαιρετίζουν τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Υπουργών που αφορούν στην κατανομή 160.000 προσφύγων μεταξύ των κρατών μελών της Ένωσης κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών, εκ των οποίων τουλάχιστον 66.400 από την Ελλάδα. Για την έναρξη της διαδικασίας, η Γαλλία εξουσιοδότησε έναν αστυνομικό σύνδεσμο που θα συνεργάζεται με τις ελληνικές αρχές για την υλοποίηση του συγκεκριμένου  μηχανισμού.
Η Ελλάδα και η Γαλλία ενθαρρύνουν, επίσης, την ενίσχυση των ευρωπαϊκών μηχανισμών υποδοχής των προσφύγων και των μεταναστών και διαχείρισης των συνόρων, με τη δημιουργία, κέντρων υποδοχής και καταγραφής των μεταναστών στις χώρες πρώτης υποδοχής και την εξακολούθηση της εφαρμογής της διαδικασίας μετεγκατάστασης.
Η Γαλλία χαιρετίζει τις προσπάθειες της Ελλάδας στον τομέα αυτόν.
Για να την βοηθήσει, οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες (FRONTEX και Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο) και τα Κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα της παρέχουν την απαραίτητη στήριξη. Προς τον σκοπό αυτόν, η Γαλλία θα θέσει 60 υπαλλήλους στη διάθεση της FRONTEX και 18 υπαλλήλους στη διάθεση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο (EASO), εκ των οποίων 9 θα διοριστούν στην EASO και ένας σημαντικός αριθμός στην Frontex στην Ελλάδα, λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της κατάστασης στην χώρα. Οι πρώτοι εξ αυτών των εμπειρογνωμόνων θα αφιχθούν στην Ελλάδα στα τέλη Οκτωβρίου.
O Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας και ο Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας εξέφρασαν την επιθυμία τους για ενίσχυση της πολιτικής επιστροφών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα άτομα που δεν δικαιούνται το καθεστώς του πρόσφυγα στην ΕΕ, σύμφωνα με τον νόμο και με αξιοπρεπή τρόπο.
Τέλος, η Ελληνική Δημοκρατία και η Γαλλική Δημοκρατία τόνισαν την ανάγκη ενίσχυσης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, σε συνέχεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 15ης Οκτωβρίου 2015, μέσω της ενίσχυσης των ευρωπαϊκών υπηρεσιών και, πέραν αυτού, μέσω της προοδευτικής ανάπτυξης ενός ευρωπαϊκού συστήματος φύλαξης των συνόρων, με σεβασμό στην εθνική αρμοδιότητα.
Οι δύο πλευρές επανέλαβαν την αποφασιστικότητά τους να καταπολεμήσουν τα κυκλώματα των διακινητών, ώστε να πάψει η εγκληματική τους δράση. Υπογράμμισαν την αναγκαιότητα παροχής βοηθείας στις όμορες της Συρίας και του Ιράκ χώρες, ώστε να αναλάβουν τους πρόσφυγες, με την στοχευμένη οικονομική αρωγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Ελλάδα και η Γαλλία επισημαίνουν, τέλος, την κατεπείγουσα ανάγκη εξεύρεσης  πολιτικής λύσης στη συριακή σύρραξη. Επανέλαβαν επίσης την ανάγκη ενίσχυσης του αγώνα κατά του DAECH/ΙSIS. Υπό το σημερινό καθεστώς, και εφόσον οι θεμιτές προσδοκίες και διεκδικήσεις όλων των συνιστωσών της συριακής κοινωνίας δεν ληφθούν υπόψη, δεν μπορεί να επιτευχθεί διαρκής και μόνιμη ειρήνη στη Συρία. 

Αθήνα, 23 Οκτωβρίου 2015

Aλέξιος Τσίπρας                         François Hollande      
          
Πρωθυπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας                   Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας»


 
ΠΗΓΗ:http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=747833