Τον Απρίλιο ξεκινούν οι μπουλντόζες του TAP


Το ρολόι μετρά αντίστροφα για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του πολύκροτου όσο και πολυσήμαντου αγωγού φυσικού αερίου TAP, του έργου που αποτελεί τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση στη χώρα τα τελευταία χρόνια (ξεπερνώντας ακόμη και την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων), συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Ο αγωγός θα κατασκευαστεί και θα χρηματοδοτηθεί με ιδιωτικά κεφάλαια από την κοινοπραξία έξι ενεργειακών κολοσσών και θα μετατρέψει την Ελλάδα σε πύλη εισόδου προς την Ευρώπη για το φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα και το Αζερμπαϊτζάν. Οι εργασίες, αναμένεται να ξεκινήσουν, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές της κοινοπραξίας, τον ερχόμενο Απρίλιο.

Στον TAP συμμετέχουν και θα εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση του έργου οι ενεργειακές εταιρείες BP (μερίδιο 20%), Socar (Αζερμπαϊτζάν, 20%), Statoil (Νορβηγία, 20%), Fluxys (Βέλγιο, 19%), Enagás (Ισπανία, 16%) και Axpo (Ελβετία, 5%).

Σημειώνεται ότι ενόψει της έναρξης της κατασκευής του αγωγού βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διαγωνισμοί για τις αναθέσεις του κατασκευαστικού κομματιού αλλά και για την προμήθεια των σωλήνων και ήδη έχει ανακοινωθεί πχ η ανάθεση ενός "slot" (τμήματος) για τον αγωγό στη γερμανική Mannesmann. Όπως σημειώνουν πηγές του TAP, η διαγωνιστική διαδικασία διενεργείται εξ ολοκλήρου στο εξωτερικό και μόλις ολοκληρώνεται μία ανάθεση αμέσως γίνονται και οι επίσημες ανακοινώσεις.

Βεβαίως σε ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους αλλά και σε βιομηχανικούς ομίλους που διεκδικούν εργολαβίες του αγωγού υπάρχει αισιοδοξία, ότι οι προσφορές που έχουν κατατεθεί είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικές. Για παράδειγμα στο κομμάτι των σωλήνων, οι ελληνικές βιομηχανίες (ΣΩΛΚ) έχουν σημαντικό πλεονέκτημα τη γεωγραφική εγγύτητα η οποία μειώνει σημαντικά το μεταφορικό κόστος. Καθώς έχει επιλυθεί το θέμα που είχε ανακύψει με το συνυπολογισμό στις προσφορές της καθυστέρησης στην επιστροφή του ΦΠΑ, εκτιμάται ότι οι ελληνικές προσφορές είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικές και θα αυξήσουν την εγχώρια υπεραξία από την υλοποίηση της επένδυσης του 1,5 δισ. ευρώ.

Βεβαίως απομένουν κάποιες τελευταίες εκκρεμότητες που αφορούν σε αδειοδοτήσεις, ώστε να δοθεί το πράσινο φως, ωστόσο όλες οι πλευρές – ακόμη και το ΥΠΕΝ – συμφωνούν ότι οι συζητήσεις θα έχουν αίσια κατάληξη και οι μπουλντόζες θα "βάλουν μπροστά" εγκαίρως.

Την ίδια στιγμή βεβαίως που διευθετούνται οι τελευταίες λεπτομέρειες για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού TAP, αγνοείται η τύχη του έτερου ανταγωνιστικού αγωγού ρωσικών συμφερόντων Turkish Stream, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα και την απροθυμία της τουρκικής πλευράς. Πλέον οι συζητήσεις για το τουρκικό κομμάτι του αγωγού, που ήδη έχει υποβαθμιστεί ως προς το μέγεθος και τις ποσότητες που θα μεταφέρει, μετατίθενται για τις αρχές του 2016, καθώς οι διαπραγματεύσεις Τουρκίας και Ρωσίας έχουν παγώσει. Πρόσφατα μάλιστα η Ενεργειακή Υπηρεσία Πληροφόρησης των ΗΠΑ ΕΙΑ, χαρακτήρισε το μέλλον του αγωγού αβέβαιο, παρότι θεωρητικά υπάρχει η πολιτική συμφωνία και η Μόσχα συνεχίζει να βρίσκεται σε στάση αναμονής προκειμένου να ξεκαθαρίσουν οι προθέσεις της Άγκυρας. 

Του Χάρη Φλουδόπουλου
11-11-2015
http://www.capital.gr/oikonomia/3079625/ton-aprilio-xekinoun-oi-mpoulntozes-tou-tap





 Η είσπραξη των Τούρκων από το αέριο και ο πήχης της Αθήνας

Η είσπραξη των Τούρκων από το αέριο και ο πήχης της Αθήνας
Σε 95,5 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο ανέρχονται τα τέλη που θα εισπράττει η Τουρκία για τη διέλευση από τα εδάφη της του αγωγού ΤΑΝΑΡ, συνέχεια του οποίου αποτελεί ο αγωγός ΤΑΡ με διέλευση από ελληνικό έδαφος.

Το ακριβές ποσό (που οι δύο πλευρές κρατούσαν μυστικό) αποκάλυψε πριν λίγες μέρες, για τους δικούς του λόγους, με άρθρο του σε τουρκική εφημερίδα ο γενικός διευθυντής της Socar Τουρκίας Kenan Yavuz. Το ποσό, σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος είπε, αντιστοιχεί στην πλήρη λειτουργία του αγωγού για 16 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο περί το 2022.

Μεταφέρουμε την είδηση, επειδή πολύ συχνά και με κάθε κατάλληλη ευκαιρία, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης αναφέρεται στη συμφωνία της εταιρείας του αγωγού με το Ελληνικό Δημόσιο, η οποία υπεγράφη πριν από περίπου τρία χρόνια, χωρίς καμία αναφορά στην καταβολή τελών διέλευσης.

Η μη καταβολή τελών διέλευσης αιτιολογήθηκε τότε από τις σχετικές προβλέψεις της κοινοτικής νομοθεσίας, προκειμένου να ενισχύονται οι διασυνοριακές συναλλαγές. Με δεδομένο λοιπόν ότι και η σημερινή αλλά και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου υπό τον Παναγιώτη Λαφαζάνη διαπραγματεύονται με την εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ για την εξασφάλιση ωφελημάτων, καλό είναι να έχουμε συγκριτικά στοιχεία, ώστε να αξιολογήσουμε τις όποιες «βελτιώσεις» της συμφωνίας επιτευχθούν.

Αρκεί να έχουμε υπόψη μας ότι ο αγωγός ΤΑΝΑΡ έχει μήκος περίπου 1.900 χιλιόμετρα και θα μεταφέρει 16 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ ο αγωγός ΤΑΡ σε ελληνικό έδαφος, 550 χιλιόμετρα και θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα.Έτσι η ελληνική αντιστοιχία στα τέλη διέλευσης από Τουρκία είναι της τάξης των 17,5 εκατομμυρίων τον χρόνο.

  10 Νοεμβρίου 2015  
http://www.euro2day.gr/chameleon/139/list.html#blogpost-1374352