Η Κομισιόν διαμελίζει την εθνική κυριαρχία


Με βασικό στόχο να περιοριστεί, ει δυνατόν στο ελάχιστο, η είσοδος προσφύγων σε ευρωπαϊκό έδαφος και να εξαλειφθούν οι ροές παράνομων μεταναστών προς την ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Τρίτη και θα υποβάλει προς τελική ψήφιση στο Συμβούλιο Κορυφής την Πέμπτη, πρόταση κατάργησης της FRONTEX και αντικατάστασης της από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Συνόρων και Ακτοφυλακής με υπεραυξημένες αρμοδιότητες. Στην περίπτωση της Ελλάδας σημαίνει διαμελισμό παραχώρησης εθνικής κυριαρχίας, αλλά και περιορισμό των θαλάσσιων συνόρων της στα 6 νμ, που ευνοεί μεσοπρόθεσμες ανακατατάξεις και αναδιατάξεις στο Αιγαίο προς όφελος βεβαίως της Τουρκίας και μόνον.

Η πρόταση της Επιτροπής αναφέρεται στην ανάγκη φύλαξης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ με εκτενέστατες αναφορές στην αυξημένη και ενισχυμένη φύλαξη αλλά και έλεγχο των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της ΕΕ, δηλαδή στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με το κείμενο, εξωτερικά θαλάσσια σύνορα της ΕΕ θεωρείται η περιοχή στην οποία δρα η εθνική ακτοφυλακή, δηλαδή μέσα στα υφιστάμενα χωρικά ύδατα των 6νμ γύρω γύρω από τα ελληνικά νησιά του Αν Αιγαίου.
Όπως είναι όμως γνωστό, χαραγμένα θαλάσσια σύνορα Ελλάδας Τουρκίας- δηλαδή η μέση γραμμή- δεν έχουν ακόμα συμφωνηθεί, πλην των εκβολών του Έβρου και της περιοχής των Δωδεκανήσων και επομένως ουδείς μπορεί να καθορίσει αυτή την στιγμή αυτοβούλως –ούτε και η Κομισιόν – ότι τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας. δηλαδή τα εξωτερικά θαλάσσια σύνορα της ΕΕ, περιορίζονται στα 6νμ.

Με αυτήν την πρόχειρη έμμονη της, η Κομισιόν στην ουσία πριμοδοτεί την Τουρκία με αύξηση των χωρικών υδάτων της σε βάρος της Ελλάδας. Και τούτο διότι μεταξύ των ακτών, για την οριοθέτηση των θαλασσίων συνόρων, ακολουθείται η μέση γραμμή της μεταξύ τους απόστασης. Επομένως, αν τα θαλάσσια εξωτερικά σύνορα της Ελλάδας καθορίζονται σε 6νμ, πχ στην απόσταση μεταξύ Λήμνου και τουρκικών ακτών που είναι 24νμ , η Τουρκία ελέω Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα καρπωθεί τα… υπόλοιπα 18νμ.

Αν η Ελλάδα αποδεχτεί την Πέμπτη, στη Σύνοδο Κορυφής, μια τέτοια πραξικοπηματική εξέλιξη, με περιορισμό των θαλασσίων συνόρων της στα 6νμ στο Αιγαίο στο όνομα της διαφύλαξης της Σένγκεν τότε είναι θέμα χρόνου, όταν καταλαγιάσει η προσφυγική κρίση, να εγείρει αξιώσεις η Τουρκία για ανακατατάξεις στο Αιγαίο, είτε με μετατόπιση δυτικά του FIR, είτε και στην ΑΟΖ, (με την τουρκική να φτάνει μέχρι …την Κάρυστο, καθώς η ΑΟΖ μετράται πέραν των χωρικών υδάτων) ...με δικολάβο την Κομισιόν και τα έγγραφα της, συμπεριλαμβανόμενου και του αρμοδίου για τη Μετανάστευση Επιτρόπου κ. Αβραμόπουλου.

Η Κομισιόν ακόμα δίνει το δικαίωμα στην Υπηρεσία να παρεμβαίνει αυτοβούλως σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (που τις καθορίζουν οι Βρυξέλλες), να αναπτύσσει τις δυνάμεις της και να αναλαμβάνει δράσεις, (ακτοφυλακή, έρευνα και διάσωση, καταγραφή και «διαλογή» προσφύγων και μεταναστών, άδεια ή μη διέλευσης τους σε ευρωπαϊκό έδαφος και επιστροφή ανεπιθύμητων μεταναστών κλπ), σε σημεία κρίσης στα εξωτερικά σύνορα, ακόμα και όταν η συγκεκριμένη χώρα μέλος (βλέπε Ελλάδα) δεν έχει υποβάλει σχετικό επίσημο αίτημα ή δεν θεωρεί ότι η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου.

Πρόκειται δηλαδή για ενέργειες της Κομισιόν που αποσκοπούν στην παραχώρηση σύσσωμης της ελληνικής κυριαρχίας σε «εκπαιδευμένους» από την Υπηρεσία ευρωπαίους υπαλλήλους, για την «αποτελεσματική» φύλαξη των εξωτερικών συνόρων από τα προσφυγικά – μεταναστευτικά κύματα από τις ακτές της Τουρκίας.

Αν η ελληνική κυβέρνηση αποδεχτεί στις Βρυξέλλες την παράδοση της εθνικής κυριαρχίας της στους ευρωπαίους υπαλλήλους της Υπηρεσίας, που θα εγκαθίστανται και θα δρουν ποικιλοτρόπως ορμώμενοι από ελληνικό έδαφος, (είτε πρόκειται για τα νησιά του αν. Αιγαίου, είτε για την μεθόριο στον Έβρο αλλά και στην ΠΓΔΜ), αλλά και τη μεταβίβαση μέρους της εθνικής κυριαρχίας στην Τουρκία, τότε εγείρεται αυτομάτως θέμα κύρωσης της σχετικής συμφωνίας από τη Βουλή και ερμηνεία του σχετικού περί εθνικής κυριαρχίας άρθρου του Συντάγματος.

Επιπροσθέτως, το έγγραφο της Κομισιόν δίνει ενισχυμένες αρμοδιότητες στην Υπηρεσία να συνεργάζεται με τρίτες χώρες, (είτε στο έδαφος τους είτε στο έδαφος του συγκεκριμένου κράτους μέλους, αλλά και να συντονίζει επιχειρήσεις μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών. Είναι κάτι πάρα πάνω από προφανές ότι στην περίπτωση Ελλάδας και Τουρκίας, ο συντονισμός κοινών επιχειρήσεων μπορεί να αφορά μόνον στις περιπτώσεις επαναπροώθησης μεταναστών από ευρωπαϊκό έδαφος πίσω στην Τουρκία, με σαφείς ήδη τις δεσμεύσεις της Τουρκίας απέναντι στην ΕΕ.

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα τοποθετήσεις της, η ελληνική κυβέρνηση απορρίπτει τις κοινές περιπολίες και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης με την Τουρκία, όσο η τελευταία απορρίπτει τις ελληνικές διεθνείς αρμοδιότητες για SAR στο αν. Αιγαίο.

Στο έγγραφο της Κομισιόν γίνονται ακόμα μεγαλεπήβολες περιγραφές της ικανότητας της Υπηρεσίας να ολοκληρώνει την επαναπροώθηση μεταναστών από την Ευρώπη – και την Ελλάδα – πίσω στην Τουρκία, θέμα για το οποίο θα υπάρξουν επιπλέον συνομιλίες την Πέμπτη μεταξύ ορισμένων ευρωπαίων εταίρων, της Ελλάδας και της Τουρκίας.

ΚΥΡΑ ΑΔΑΜ
16-12-2015
http://www.liberal.gr/arthro/25050/amyna--diplomatia/2015/i-komision-diamelizei-tin-ethniki-kuriarchia.html

Διαβαστε ακόμα:

Σκίτσο του Δημήτρη Χαντζόπουλου  



'Αποψη: 
Συμφωνία για την Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή 
- η Διπλή Εθνική μας Πρόκληση 

Διαχρονική πολιτική βούληση της εξωτερικής πολιτικής της Ελλάδας υπήρξε η εμπλοκή της Ευρώπης στην επιτήρηση και φύλαξη των ελληνικών συνόρων και δη των ελληνοτουρκικών. Η αντίληψη πίσω από αυτήν την βούληση, η οποία εκφράστηκε πολλές φορές, σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο εδράζεται στην λογική ότι από τη στιγμή που η επιτήρηση και φύλαξη των συνόρων καταστεί ευρωπαϊκό ζήτημα τότε και η τουρκική αντίδραση, όπως εκφράζεται μέσα από το casus belli της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης επί του εύρους των ελληνικών χωρικών υδάτων, αλλά και της μόνης αναγνωρισμένης ελληνοτουρκικής διαφοράς επί των ορίων της υφαλοκρηπίδας και, εν δυνάμει, της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, θα μετατραπεί αυτομάτως σε ευρω-τουρκικό θέμα. Η συγκεκριμένη προσέγγιση δεν στερείται λογικής, αντιθέτως περικλείει πολλά από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει αυτή τη στιγμή η χώρα: τη σταθερή θέση της εντός του σκληρού πυρήνα της Ευρώπης αλλά και με τις συμμαχίες που σε γεωστρατηγικό επίπεδο έχει επιτύχει διαχρονικά με τις χώρες της Ένωσης.

Η απόφαση δημιουργίας μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής-Ακτοφυλακής η οποία θα αναλάβει την, ακόμη και αυτεπάγγελτη υπό συνθήκες, επιτήρηση των εξωτερικών συνόρων της Ένωσης, μπορεί να αποτελέσει σοβαρή ευκαιρία εκπλήρωσης εθνικών επιδιώξεων. Η Ευρώπη, εξαιτίας του απρόβλεπτου αλλά και, ενίοτε, υποτιμημένου προσφυγικού ζητήματος, αναγκάστηκε να διανύσει πολλά χιλιόμετρα ενωσιακής προόδου μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Υιοθέτησε ένα δυναμικό σχέδιο προστασίας των συνόρων της, το οποίο μπορεί να ικανοποιήσει τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα, αρκεί να δώσει απάντηση σε ένα κρίσιμο ερώτημα. Ποιο θα είναι το εύρος των χωρικών υδάτων τα οποία η ευρωπαϊκή συνοριοφυλακή-ακτοφυλακή θα φυλάσσει; Το ζητούμενο για την χώρα μας είναι να διασφαλιστεί με τον καλύτερο και σαφέστερο τρόπο με συμφωνία επί συντεταγμένων πάνω σε χάρτη, ότι τα εθνικά χωρικά ύδατα, εν δυνάμει, εκτείνονται μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια από τις ακτές και ότι αυτά καλείται να επιτηρήσει η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή-Ακτοφυλακή, χωρίς αυτό να της στερεί τη δυνατότητα να επιχειρεί και σε διεθνή ύδατα. Το δικαίωμα επί των 12 ναυτικών μιλίων πρέπει να διασφαλιστεί και να αναφερθεί ρητώς. Είναι εθνική υποχρεωση. Εάν αυτό συμβεί, τότε de facto η Ευρώπη θα έχει αναγνωρίσει το εύρος των ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο στα 12 ν.μ. από την ηπειρωτική χώρα και τα νησιά.

Είναι, επίσης, απαραίτητο να τονιστεί ότι οι υποχρεώσεις της Τουρκίας έναντι των προσφύγων, όπως αυτές απορρέουν από τη Σύμβαση της Γενεύης του 1951 και το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης του 1967, είναι ακριβώς ίδιες με αυτές οποιουδήποτε κράτους μέλους της ΕΕ, και φυσικά της χώρας μας, Σε αυτό το πλαίσιο, είναι θεμιτό η χώρα μας να πιέσει για τη δημιουργία ανάλογων hot spots με αυτά που δημιουργούνται σε Ελληνικά νησιά, και στην ηπειρωτική Τουρκία, γεγονός που μπορεί να συμβάλει στην ομαλοποίηση της ανεξέλεγκτης ροής ανθρώπων από τα παράλια της Μικράς Ασίας προς τις Ελληνικές ακτές. 

Σε περίπτωση διασφάλισης των ελληνικών επιδιώξεων, η επιτυχία της χώρας μας θα είναι διπλή. Και τα σύνορα της θα φυλάσσονται με αποτελεσματικότερο και πιο οργανωμένο τρόπο, συμβάλλοντας στην επίλυση του ζητήματος των μαζικών εισροών και τραγικής απώλειας προσφύγων και μεταναστών στο Αιγαίο, και η Ευρώπη θα έχει προωθήσει αποφασιστικά αυτό το οποίο εμείς δεν μπορέσαμε να πράξουμε μέχρι σήμερα. Να αναγνωριστούν de facto τα ελληνικά χωρικά ύδατα στα 12 ν.μ με ευρωπαϊκή σφραγίδα.

Η ελληνική εξωτερική πολιτική καλείται να επιλέξει την κατάλληλη διαπραγματευτική στρατηγική που θα οδηγήσει στο βέλτιστο αποτέλεσμα. Σε μια τέτοια στρατηγική δεν χωρούν ούτε ιδεοληπτικές προσεγγίσεις ούτε πολιτικές προς εσωτερική κατανάλωση. Απαιτείται ηγεσία που θα πράττει ευρωπαϊκά σκεπτόμενη τα εθνικά συμφέροντα. Η Ελλάδα έχει μια χρυσή ευκαιρία με μια πολιτική να λύσει δυο προβλήματα. Είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΙΑΤΡΙΔΗΣ*,ΟΜΗΡΟΣ ΤΣΑΠΑΛΟΣ**
* Ο κ. Δημήτρης Ιατρίδης είναι Δικηγόρος-Οικονομολόγος

** Ο κ. Όμηρος Τσάπαλος είναι Πολιτικός Επιστήμονας

16-12-2015
http://www.kathimerini.gr/842540/article/epikairothta/politikh/apoyh-symfwnia-gia-thn-eyrwpaikh-synoriofylakh---h-diplh-e8nikh-mas-proklhsh