ΤΟ ΝΑΤΟ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ:Οι ελιγμοί της συμμαχίας και τα γκρίζα σχέδια της 'Αγκυρας.Οι μπαρουτοκαπνισμένες φρεγάτες του ΝΑΤΟ που θα περιπολούν στο Αιγαίο


ΣΚΙΤΣO του Πέτρου Ζερβού


 Οι μπαρουτοκαπνισμένες φρεγάτες του ΝΑΤΟ που θα περιπολούν στο Αιγαίο

Η NATΟϊκή αρμάδα που καταφτάνει στο Αιγαίο σε ρόλο «επόπτη» στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης για την ανακοπή της ροής προσφύγων από την Τουρκία προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας δεν συγκροτείται τώρα αλλά έχει διαγράψει μία πορεία 24 ετών. Φέρει την επωνυμία Standing NATO Maritime Group (SNMG2) και παρέχει στο ΝΑΤΟ συνεχή ναυτική υποστήριξη σε επιχειρήσεις άμεσης αντίδρασης NRF (NATO Response Force) σε ειρηνικές περιόδους κρίσης και έντασης.

Στο ΝΑΤΟ υπάρχουν δύο ναυτικές δυνάμεις μεγάλων πλοίων επιφανείας, οι SNMG1 και SNMG2, που αναλαμβάνουν καθήκοντα NRF εναλλάξ ανά εξάμηνο. Η μόνιμη NATOϊκή δύναμη SNMG2 ενεργοποιήθηκε στις 30 Απριλίου 1992, στη Νάπολη της Ιταλίας ως Μόνιμη Ναυτική Δύναμη της Μεσογείου (STANAVFO-RMED?Standing Naval Force Mediterranean Sea).

H STANAVFORMED, με τη σειρά της, αποτελούσε διάδοχο της ΝΑΤΟϊκής Ναυτικής Δύναμης της Μεσογείου άμεσης επέμβασης (NAVOCFORMED), η οποία ήταν ενεργοποιημένη περιοδικά για περισσότερο από 20 έτη.

Η SNMG2 είναι μια ναυτική δύναμη αποτελούμενη από πολεμικά πλοία διάφορων συμμαχικών κρατών, τα οποία εκπαιδεύονται και επιχειρούν μαζί σαν ένα ομοιογενές σύνολο υπό τη διοίκηση ναυτικού διοικητή που εδρεύει στη Νάπολη (CC Mar Naples). Τα έθνη τα οποία συνήθως συμβάλλουν με μονάδες στη δύναμη είναι η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Ισπανία, η Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Η διοίκηση της δύναμης εναλλάσσεται μεταξύ των συμμετεχόντων κρατών.

Η SNMG2 ακολουθεί ένα συνεχές πρόγραμμα επιχειρησιακής εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένων και επισκέψεων σε πολλά λιμάνια εντός και εκτός Μεσογείου, καθώς και σε κράτη τα οποία ανήκουν στη Συνεργασία για την Ειρήνη (Partners for Peace-PFP) και στο Πρόγραμμα Μεσογειακού Διαλόγου (Mediterranean Dialogue-MD).

• Στις 11 Ιουλίου 1992 η δύναμη διατάχθηκε να αναπτυχθεί στο Ιόνιο με σκοπό να προετοιμαστεί για ανάληψη τυχόν μελλοντικών επιχειρήσεων.

• Από τις 22 Νοεμβρίου 1992 μέχρι τις 15 Ιουνίου 1993 η δύναμη πήρε μέρος στην Επιχείρηση MARITIME GUARD, με στόχο την επιβολή του αποκλεισμού των Ηνωμένων Εθνών στην πρώην Γιουγκοσλαβία.

• Στις 15 Ιουνίου 1993 αναλαμβάνει επιχειρήσεις επιβολής αποκλεισμού της πρώην Γιουγκοσλαβίας μέχρι τη 18η Ιουνίου 1996 που τερματίζεται ο αποκλεισμός όπλων που είχε επιβληθεί από τα Ηνωμένα Εθνη εναντίον της πρώην Γιουγκοσλαβίας.

• Στις 14 Οκτωβρίου 1998 η STANAVFORMED αναπτύχθηκε στην Αδριατική σαν τμήμα της προετοιμασίας του ΝΑΤΟ για πιθανές επιχειρήσεις εναντίον της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γιουγκοσλαβίας.

• Την 1η Ιανουαρίου 2005 η STANAVFORMED μετονομάστηκε σε STANDING NΑΤΟ MARITIME GROUP-2. Σύμφωνα με το πρόγραμμα της SNMG2, οι μονάδες της δυνάμεως έχουν αναπτυχθεί και εκτός της περιοχής της Μεσογείου. Στην Ερυθρά Θάλασσα από 18 Οκτωβρίου έως 18 Νοεμβρίου 2007 και στην περιοχή Αραβικής Θάλασσας και Περσικού Κόλπου από 15 Οκτωβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2008.

• Στις 12 Ιουνίου 2009 το ΝΑΤΟ αποφάσισε την ανάπτυξη της SNMG2 για ανάληψη επιχείρησης στο Κέρας της Αφρικής κατά της πειρατείας «Ocean Shield». Η δύναμη πέρασε το Σουέζ την 25η Ιουνίου 2009 και αντικατέστησε την SNMG1 από 29 Ιουνίου, μέχρι 9 Νοεμβρίου 2009, με αποστολή την προστασία των φορτίων των πλοίων μεταφοράς της επισιτιστικής βοήθειας του ΟΗΕ προς τη Σομαλία και την αποτροπή της πειρατείας στην ευρύτερη περιοχή του κόλπου του Αντεν και των προσβάσεων της Σομαλίας.

Η Ελλάδα από το 1990 μέχρι το 2011 έπαιρνε μέρος ανελλιπώς με πολεμικά πλοία, ενώ από το 2012 λόγω κρίσης συμμετέχει κατά περίπτωση.

Το σχέδιο δράσης

Τα πέντε βασικά σημεία της Συμμαχίας για την ανάπτυξη ΝΑΤΟϊκής δύναμης στο Αιγαίο:

Ο σκοπός είναι η συμμετοχή στη διεθνή προσπάθεια αποκοπής της παράνομης διακίνησης προσφύγων και μεταναστών στο Αιγαίο.

Ο πυρήνας της ναυτικής δύναμης θα αποτελείται από πλοία της SNMG2.

Θα υπάρχει πλήρης σεβασμός της εθνικής κυριαρχίας και των συναφών αρμοδιοτήτων και δικαιοδοσιών.

Η συγκεκριμένη ΝΑΤΟϊκή ναυτική δύναμη θα διεξάγει επιχειρήσεις εντοπισμού, αναγνώρισης και παρακολούθησης των «γραμμών παράνομης διακίνησης προσώπων».

Στην περίπτωση εντοπισμού προσώπων εισερχομένων από την Τουρκία θα ενημερώνεται η FRONTEX η οποία και θα αναλαμβάνει την ευθύνη για να επιστρέφουν στην Τουρκία.

ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
  21/2/2016
http://www.ethnos.gr/politiki/arthro/oi_mparoutokapnismenes_fregates_tou_nato_pou_tha_peripoloun_sto_aigaio-64334273/




ΤΟ ΝΑΤΟ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
Οι ελιγμοί της συμμαχίας και τα γκρίζα σχέδια της Αγκυρας

Η πολιτική απόφαση του ΝΑΤΟ για παρουσία ναυτικής δύναμης στο Αιγαίο στο πλαίσιο αποτροπής της μεταναστευτικής ροής αποτελεί ίσως την πιο σημαντική απόφαση τα τελευταία 35 χρόνια για την Ελλάδα, δηλαδή από το 1981, οπότε και επανήλθε στο ΝΑΤΟ με τη συμφωνία Ρότζερς.

Η απόφαση αυτή φέρνει την Τουρκία ευθέως αντιμέτωπη με δύο μεγάλους οργανισμούς, την ΕΕ στην οποία δεν είναι μέλος και το ΝΑΤΟ που είναι μέλος, καθώς επίσης και με το Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο, που δεν έχει υπογράψει, αλλά και το ΙCAO σε θέματα έρευνας και διάσωσης που έχουν ανατεθεί για το Αιγαίο στην Ελλάδα και με διάφορα ανατολίτικα τερτίπια αμφισβητεί.

Το κείμενο της απόφασης είναι πολύ προσεκτικά γραμμένο, κάτι που πρέπει να αναγνωριστεί ως επιτυχία της ελληνικής πλευράς, θέτοντας τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση, αναγνωρίζοντας -δηλαδή- πλήρως την οριοθετημένη γραμμή των θαλάσσιων συνόρων και υποχρεώνοντας την Τουρκία να επιστρέφει τις βάρκες των μεταναστών στην ακτή της!

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο και μόνο με την ανακοίνωση της απόφασης μειώθηκε δραστικά ο αριθμός των μεταναστών προς τα ελληνικά νησιά. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει τη σημαντικότητα της απόφασης.

Η υλοποίηση της πολιτικής απόφασης από τη ναυτική δύναμη που θα καθοριστεί από τις επιχειρησιακές διαταγές του Αμερικανού Ανωτάτου Στρατιωτικού Διοικητή του ΝΑΤΟ, SACEUR, αποτελεί το πλέον σημαντικό στοιχείο, δεδομένου ότι οι λεπτομέρειες του τρόπου υλοποίησης κρύβουν παγίδες, όπως «γκρίζα ζώνη» στην οριογραμμή της περιοχής των Ιμίων, για τα ελληνικά συμφέροντα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Τουρκία δεν έφερε σοβαρές αντιδράσεις στην πολιτική απόφαση του ΝΑΤΟ, τώρα όμως σύμφωνα με ακριβείς πληροφορίες έχει επιδοθεί σε μια λυσσαλέα προσπάθεια εντός της Συμμαχίας να θέτει θέματα «γκρίζων ζωνών» με σκοπό να αμφισβητήσει την υφιστάμενη θαλάσσια συνοριογραμμή, θέματα έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο και πολλά άλλα συναφή τεχνικά ζητήματα. Η κατάσταση όμως σε όλους τους μεγάλους Οργανισμούς έχει διαφοροποιηθεί από το παρελθόν σε σχέση με την Τουρκία η οποία σε μεγάλο βαθμό έχει χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, καθώς:

• Η ΕΕ με την ανάπτυξη της FRONTEX, από το 2009 στη θαλάσσια οριογραμμή με την Τουρκία, έχει αναγνωρίσει με τον πλέον επίσημο τρόπο τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία ως σύνορα της ΕΕ, κάτι το οποίο ουδέποτε αμφισβητήθηκε ή τέθηκε ως θέμα επίσημα η ανεπίσημα από την Τουρκία.

• Το ΝΑΤΟ σε όλες τις ελληνοτουρκικές διαμάχες κρατάει τις ισορροπίες και ουδέποτε υιοθέτησε άλλα ούτε και απέρριψε επισήμως τις απαιτήσεις της Τουρκίας για «γκρίζες ζώνες» στο Αιγαίο και κυρίως στην περιοχή των Ιμίων. Το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ καλείται πλέον να εκδώσει τις επιχειρησιακές διαταγές για το σχέδιο δράσης στο Αιγαίο και ειδικότερα στην οριογραμμή των θαλάσσιων συνόρων βασισμένο πάνω στην πολιτική απόφαση που πήρε, στην αποδοχή της ΕΕ ότι τα υφιστάμενα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της ΕΕ, την απόφαση του ΙCΑΟ ότι η έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο είναι ευθύνη της Ελλάδας και μόνο, και το υφιστάμενο Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο (η Τουρκία δεν το έχει υπογράψει).

Αρα ο Γερμανός διοικητής της Ναυτικής Δύναμης είναι υποχρεωμένος να ενεργεί βάσει των υφιστάμενων διεθνών κανονισμών που είναι αποδεκτοί από το σύνολο των χωρών παγκοσμίως και όχι από τις αυθαίρετες επιθυμίες της Τουρκιάς.

• Οι σχέσεις ΗΠΑ-Τουρκίας δεν βρίσκονται στο καλύτερο σημείο. Τα τελευταία χρόνια η συμπεριφορά της Αγκυρας έχει ενοχλήσει την Ουάσιγκτον και τους πλέον ένθερμους υποστηρικτές της. Αξίζει να θυμηθούμε την περίφημη δήλωση του αντιπροέδρου των ΗΠΑ Μπάιντεν για τους δεσμούς της Τουρκίας με το Ισλαμικό Κράτος. Η κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους «πάγωσε» ακόμη περισσότερο τις σχέσεις τους και πιθανότατα εάν η Τουρκία δεν ήταν μέλος του ΝΑΤΟ, οι ΗΠΑ να είχαν αντιδράσει διαφορετικά και όχι σιωπηρά όπως έπραξαν μέχρι τώρα.

• Η Γερμανία και αυτή παίζει ένα παιχνίδι ισορροπιών για πολλούς και διαφόρους λόγους. Εχει αναγνωρίσει τα σύνορα της ΕΕ ως τα υφιστάμενα σύνορα Ελλάδας - Τουρκίας. Αλλωστε μέσω του Γερμανού διοικητή θα έχει ενημέρωση από πρώτο «χέρι».

• Η Ρωσία και το Ισραήλ, παρότι δεν εμπλέκονται άμεσα, έχουν ισχυρό ενδιαφέρον για τη στάση της Τουρκίας στο Αιγαίο λόγω των γεωπολιτικών και οικονομικών συμφερόντων τους στην περιοχή.

Σε δύσκολη θέση

Οι επιτελείς του Ανωτάτου Στρατιωτικού διοικητή του ΝΑΤΟ βρίσκονται σε δύσκολη θέση και σύμφωνα με πληροφορίες-εκτιμήσεις, φαίνεται να μην υιοθετούν τις θέσεις της Τουρκίας κυρίως λόγω της συμπεριφοράς της τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά την υποστήριξή της στις Συμμαχικές Δυνάμεις που επιθυμούσαν να επιχειρήσουν στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, στο Ιράκ, τη Συρία και κυρίως τις φιλικές σχέσεις με το ΙSIS.

Επίσης η Τουρκία έχει μπει στο στόχαστρο για την άρνησή της στη χρησιμοποίηση της αεροπορικής βάσης στο Ιντσιρλίκ από την αεροπορία των ΗΠΑ, αλλά και την ανεξέλεγκτη διάθεση των χρημάτων που έπαιρνε από Σαουδική Αραβία και Κατάρ για την ενίσχυση της αντιπολίτευσης στη Συρία, με αποτέλεσμα αυτά τα χρήματα να πηγαίνουν στην Αλ Κάιντα και σε άλλες τρομοκρατικές οργανώσεις, οι οποίες αποτέλεσαν και τη βάση για τη δημιουργία του ISIS.

Ο ρόλος της Τουρκίας αποκαλύφθηκε με την περίφημη δήλωση του Πούτιν, μετά τη βομβιστική ενέργεια στο μετρό της Μόσχας, όταν είπε «εάν δεν θέλετε να δείτε την τρομοκρατία στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες μαζέψτε την Τουρκία και σταματήστε τη ροή του χρήματος από το Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία». Η Σ. Αραβία σταμάτησε αμέσως, σε αντίθεση με το Κατάρ, το οποίο σήμερα αναπτύσσει και την πρώτη τουρκική στρατιωτική βάση στο έδαφός του. Ακόμη και η Αίγυπτος δήλωσε επισήμως ότι δεν επιθυμεί καμία σχέση με την Τουρκία και την κάλεσε να μην ανακατεύεται στα αιγυπτιακά θέματα. Είναι σαφές σε όλες τις συμμαχικές χώρες του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ενωσης ότι η Τουρκία είναι ο ηθικός και φυσικός αυτουργός της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στη Συρία και στο Βόρειο Ιράκ, ενώ ευθύνεται και για το μεταναστευτικό ρεύμα προς την Ευρώπη.

Η σχέση της Τουρκίας με το ISIS, αλλά και η γενικότερη συμπεριφορά της, οδήγησε στην απόφαση για τη δημιουργία του Κουρδικού Κράτους στο Βόρειο Ιράκ, η οποία ήδη υλοποιείται με ταχείς ρυθμούς και στα πλαίσια αυτά εντάσσεται και η αυτονόμηση 7 κουρδικών επαρχιών στην ΝΑ Τουρκία.

Την ίδια ώρα, η Τουρκία αποκαλεί τους Κούρδους «τρομοκράτες» για να μπορεί να τους πολεμάει άλλα φαίνεται ότι είναι μόνη της σε αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι με το που ανακοινώθηκε η εκεχειρία στη Συρία, οι τουρκικές δυνάμεις άρχισαν να βομβαρδίζουν τους Κούρδους στο Χαλέπι, ενώ δεν είχαν πράξει το ίδιο όταν πολιορκούσε το ISIS το Χαλέπι και το Κομπάνι. Αυτή η ενέργεια της Τουρκίας έφερε σε τηλεφωνική επικοινωνία Ομπάμα-Πούτιν - το αποτέλεσμα της οποίας θα το δούμε σύντομα. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Ερντογάν που καλεί τις ΗΠΑ να του πουν εάν είναι με το μέρος της Τουρκίας ή των τρομοκρατών, εννοώντας τους Κούρδους.

Μείωση των ροών

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο με την ανακοίνωση της απόφασης για περιπολίες ο ρυθμός μεταναστευτικής ροής μειώθηκε δραματικά. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι:

• Η Τουρκία μπορούσε και μπορεί να ελέγξει τη ροή των μεταναστών στην Ευρώπη αλλά δεν το έκανε γιατί το πρόβλημα που δημιούργησε στην Ευρώπη βόλευε τις επιδιώξεις της.

• Θέλει να αναδείξει τις γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο σε περιοχές όπως τα Ιμια με δεδομένο ότι η ναυτική δύναμη θα περιπολεί στην περιοχή.

• Θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί θέματα έρευνας και διάσωσης. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να δημιουργήσει σκηνοθετημένο επεισόδιο, όπως έκανε και στα Ιμια πριν από 20 χρόνια.

• Θα δημιουργούσε σίγουρα θερμό επεισόδιο σε περίπτωση εμπλοκής του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού σε περιπολίες στην περιοχή της οριογραμμής.
• Ανοίγει όλα τα περιφερειακά της θέματα, δεδομένου ότι έχει παντού μόνο εχθρούς, ενώ έχει χάσει τα ερείσματα που είχε στο παρελθόν στα κέντρα αποφάσεων.

Στην κατάσταση αυτή που έχει φτάσει το όλο ζήτημα με την Τουρκία η παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή των θαλάσσιων συνόρων είναι πολύ χρήσιμη, αρκεί η ελληνική κυβέρνηση και οι Ελληνες αξιωματικοί να χειριστούν σωστά τα καυτά θέματα στο ΝΑΤΟ. των μεταναστών στην ακτή της

ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
21/2/2016
http://www.ethnos.gr/politiki/arthro/oi_eligmoi_tis_symmaxias_kai_ta_gkriza_sxedia_tis_agkyras-64334272/