Εμπόδια εκ των έσω στις ιδιωτικοποιήσεις



Πληθαίνουν τα κρούσματα de facto υπονόμευσης της διαδικασίας των ιδιωτικοποιήσεων, με αποτέλεσμα να απειλείται τόσο η εξέλιξή τους όσο και η προσέλκυση επενδυτών και ικανοποιητικών τιμημάτων. Πάνω απ’ όλα όμως εκπέμπεται ένα αρνητικό για το επενδυτικό κλίμα μήνυμα τόσο από αυτή καθαυτή την έλλειψη προόδου σε κρίσιμα μέτωπα όσο και από τις ίδιες τις δηλώσεις υπουργών της κυβέρνησης, αλλά και από τις ενέργειες στελεχών που έχουν τοποθετηθεί σε νευραλγικές θέσεις. Με το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων να αποτελεί το μόνο ορατό σημείο για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, ο κίνδυνος είναι μεγάλος για ολόκληρη την οικονομία και ασφαλώς και για τα έσοδα του Δημοσίου.

Η κυβέρνηση, παρά τις δεσμεύσεις για υλοποίηση του προγράμματος, αντιμετωπίζει ενοχικά τις αποκρατικοποιήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ενημερωτικό σημείωμα για την ομιλία του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά στο Λονδίνο με επενδυτικά σχήματα, όπως οι BlackRock, Credit Suisse και Wellington, δεν υπάρχει αναφορά στις ιδιωτικοποιήσεις. Είτε ο κ. Παππάς δεν είπε τίποτα είτε είπε, αλλά το Μέγαρο Μαξίμου αποφάσισε να μην το αναφέρει στο ενημερωτικό σημείωμα.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Και ενώ γίνονταν αυτές οι συναντήσεις στο Λονδίνο, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης δήλωνε στην Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής πως, «αν δεν υπήρχε η συμφωνία και η περιπέτεια στην οποία μπήκε η χώρα, προφανώς θα ήμασταν αντίθετοι με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Η περίσταση αφορούσε τον διορισμό προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία τελεί υπό νέο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης με καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών την 26η Απριλίου. Κίνηση στην οποία προχώρησε ο υπουργός χωρίς συνεννόηση με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Η αλλαγή διοίκησης τρεις μήνες πριν από την υποβολή προσφορών μόνο προβλήματα και καθυστερήσεις μπορεί να δημιουργήσει. Αν μη τι άλλο οι νέοι επικεφαλής της εταιρείας θέλουν χρόνο να ενημερωθούν. Οι υποψίες πως «ο υπουργός δεν θα ενοχλείτο εάν κατέληγε άγονος ο διαγωνισμός» δεν λείπουν από την αγορά, παρά το γεγονός πως ο ίδιος δηλώνει ότι σέβεται τις αποφάσεις και τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τις αποκρατικοποιήσεις. Να σημειωθεί πως ο συγκεκριμένος διαγωνισμός συνδέεται και με τη συμφωνία διαγραφής χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, και η αποτυχία του μπορεί να σημάνει ντόμινο συντριπτικών επιπτώσεων για τη βιωσιμότητά της.

Αεροδρόμια – ΟΛΠ

Καθυστερήσεις διαπιστώνονται από το συγκεκριμένο υπουργείο και στην προώθηση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), κομβικό ζήτημα, αφού συνδέεται με την εποπτεία και τη ρύθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, την παραχώρηση των οποίων εξασφάλισε η κοινοπραξία Fraport-Slentel. Υπενθυμίζεται πως από αυτή την παραχώρηση το Δημόσιο περιμένει εφάπαξ έσοδο 1,2 δισ. ευρώ. Δεν είναι όμως μόνον ο κ. Χρ. Σπίρτζης που χρεώνεται με ολιγωρίες από την αγορά.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας ζητεί από το ΤΑΙΠΕΔ έγγραφα και στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίο κατέληξε στην απόφαση να κηρύξει προτιμητέο επενδυτή την Cosco, αμφισβητώντας εμμέσως τη διαδικασία. Την ίδια ώρα, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά κατέθεσαν στη Βουλή ερώτηση με την οποία ζητούν να κατατεθούν έγγραφα σχετικά με την ιδιωτικοποίηση, μεταξύ των οποίων και απόφαση διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας ΟΛΠ Α.Ε. με την οποία εγκρίνεται σχέδιο σύμβασης παραχώρησης, η οποία, βέβαια, δεν υπάρχει, αφού το θέμα θα πάει σε έκτακτη γενική συνέλευση, την οποία, όμως, πρέπει να εγκρίνει το Δ.Σ. Και οι πληροφορίες από την Ακτή Μιαούλη μιλούν για μεγάλη δυστοκία. Αυτά δεν έχουν διαφύγει την προσοχή του Πεκίνου, που διά του πρεσβευτή του διεμήνυσε πως «η κινεζική πλευρά ευελπιστεί ότι τα κείμενα θα περάσουν από το ελληνικό Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή το συντομότερο δυνατόν, ώστε να προχωρήσει ομαλά το πλέον σημαντικό έργο συνεργασίας των δύο χωρών».

Στη Fraport και την Cosco, που υπάγονται στην παραπάνω διαδικασία, θα πρέπει να προστεθούν και οι Καναδοί της PSP Investments, της κατόχου του 40% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, οι οποίοι ενδιαφέρονται να προχωρήσει η διαπραγμάτευση της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης. Ομως η σχετική έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν έχει ακόμα γίνει, παρά τη σχετική επιστολή του ΤΑΙΠΕΔ, επειδή το διοικητικό συμβούλιο φέρεται να περιμένει έγκριση του υπουργού Υποδομών, δηλαδή του κ. Χρ. Σπίρτζη. Αν δεν παραταθεί η σύμβαση, δεν μπορεί να προχωρήσει και η πώληση του 30% των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ και αποτελεί επίσης συμφωνηθείσα στο μνημόνιο ιδιωτικοποίηση.

Ελληνικό

Το μνημόνιο προβλέπει 23 συνολικά αποκρατικοποιήσεις και όχι μόνον 9 που συχνά αναφέρουν μέλη της κυβέρνησης ως δέσμευση. Μια από αυτές είναι, πάντως, και το Ελληνικό, όπου εξαιρετικά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν στην «Κ» πως, παρά το γεγονός ότι έχει δοθεί σχετική κατεύθυνση από το Μαξίμου, τα στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων και υπηρεσιών δεν δείχνουν να κινητοποιούνται, τουλάχιστον αποτελεσματικά, για την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων του Δημοσίου απέναντι στον προτιμητέο επενδυτή, σχήμα υπό τη Lamda Development στο οποίο συμμετέχουν ευρωπαϊκά funds, η Global Investment Group, η Fosun Group και άλλοι ξένοι επενδυτές.

Σε εκκρεμότητα και ο ΔΕΣΦΑ

Επί ξυρού ακμής βρίσκεται και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), ύστερα από σχεδόν τρία χρόνια ολοκλήρωσης της συμφωνίας για τη μεταβίβαση του 66% στην αζέρικη Socar. Ενώ η Ε.Ε. άνοιξε τον δρόμο για την ολοκλήρωσή της, μέσω της μεταβίβασης ποσοστού 17% σε ευρωπαϊκές εταιρείες, και έχει εκφραστεί ενδιαφέρον από την ιταλική Snam και την κοινοπραξία της βελγικής Fluxys και της ισπανικής Enagas, η ολιγωρία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη προκαλεί νέες αβεβαιότητες. Από τον περασμένο Μάιο βρίσκεται σε εκκρεμότητα το θέμα της αναπροσαρμογής των τελών συστήματος μεταφοράς, που αποτελεί τη βάση για τον καθορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του ΔΕΣΦΑ. Η Socar στήριξε την προσφορά της, ύψους 400 εκατ. ευρώ, για την εξαγορά του 66% του ΔΕΣΦΑ σε ρυθμιζόμενο έσοδο που έδινε απόδοση κεφαλαίων για την εταιρεία της τάξης του 11%. Για να μείνει το ποσοστό αυτό στα ίδια επίπεδα, θα πρέπει, σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), να αυξηθούν τα τέλη του συστήματος μεταφοράς κατά 65%, λόγω της σημαντικής μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου κατά την τελευταία τριετία. Πρόκειται για σημαντική επιβάρυνση στα τιμολόγια φυσικού αερίου, και αυτός είναι ο λόγος που ο κ. Σκουρλέτης προτιμά να αφήσει την υπόθεση να «σέρνεται». Το θέμα έχει μπλοκάρει τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιρειών και της Socar για τον καθορισμό του ύψους του τιμήματος μεταβίβασης του 17% και, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να εξεταστεί σε κοινή συνάντηση των εμπλεκομένων εταιρειών με τον υπουργό Πάνο Σκουρλέτη.


ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ, ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ 
6/2/2016
http://www.kathimerini.gr/848405/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/empodia-ek-twn-esw-stis-idiwtikopoihseis