Εχει dress code το ήθος;








Παρατηρώντας την Αντζελίνα Τζολί, παρατηρώντας το ντύσιμό της, τη στάση του σώματός της, τις κινήσεις της, είναι σαν να βλέπω έναν κοινό τόπο να ορίσουμε σημειολογικά την έννοια «ήθος» 

Ελεγε κάποιος «Δεν μπορώ να ορίσω τι είναι πορνό, μπορώ όμως με τεράστια ευκολία να το καταλάβω». Ετσι και με το ήθος. Τι είναι ήθος; Τι ηθικό; Βαθιά έννοια, απόλυτα εσωτερική. Ζυγίζεται στη ζυγαριά ακριβείας της συνείδησης του ανθρώπου, που δεν την κοροϊδεύεις με τίποτα. Αντε λίγο να νομίσεις ότι την έκλεψες… Αντε να υποκριθείς για λίγο, τόσο δα, τον ανήξερο, τον αθώο και καλά. Για πόσο; Αραγε έχει dress code το ήθος; Πώς ντύνεται, ας πούμε, το ήθος, στη συνάντησή του με τη φιλανθρωπία;

Παρατηρώντας την Αντζελίνα Τζολί, παρατηρώντας το ντύσιμό της, τη στάση του σώματός της, τις κινήσεις της, είναι σαν να βλέπω έναν κοινό τόπο να ορίσουμε σημειολογικά την έννοια «ήθος». Οχι βέβαια γιατί οποιοδήποτε άλλο dress code αποκλείει οτιδήποτε άλλο… Η ζωή είναι μια σειρά γοητευτικών εκπλήξεων αλλά και απογοητευτικών ακυρώσεων. «Εικονογραφημένο» όμως το «ήθος» μάλλον μοιάζει με την εικόνα που παρουσίασε χθες. Εκεί που σβήνεις αισθητικά τον εαυτό σου (έστω κι αν δεν ακυρώνεται αυτό το θείο πρόσωπο ότι και να κάνεις) σβήνεις τη δική σου ανάγκη επίδειξης του οτιδήποτε διαθέτεις γιατί σε καθηλώνει η ανάγκη του απέναντι. Γιατί ότι έχεις, ακόμα και ένα κοκαλάκι στα μαλλιά σου, σε βαραίνει αφόρητα αφού δεν το έχει και ο άλλος. Ντρέπεσαι. Αυτό ακριβώς. Ντρέπεσαι τον εαυτό σου. Η ντροπή είναι το πιο περίεργο συναίσθημα. Την κλωτσάνε οι ένοχοι και τη φοράνε κατάσαρκα οι αθώοι.

Η Αντζελίνα Τζολί φορούσε το πένθος όπως το φορούσαν οι γυναίκες στα χωριά και στην απόλυτη μάλιστα σημειολογία του δράματος «κλείδωναν» και τους καθρέπτες τους ακόμα, με σεντόνια. Ολα μαύρα. Ολα να σβήνουν το «εγώ».

Συχνά αναρωτιόμουν, άραγε μπορεί να θεωρείς τον εαυτό σου «φιλάνθρωπο κυρία» και να επισκέπτεσαι, για παράδειγμα, καρκινοπαθή παιδιά που έχουν χάσει τα μαλλάκια τους και δίνουν μια ηρωική προσωπική μάχη και με την εικόνα τους ακόμα και εσύ να επιλέγεις να υποδυθείς ενδυματολογικά τη Barbie και μάλιστα, όπως ευκρινώς κάνει μπαμ, με κοπιώδη διαδικασία στο «τι θα φορέσω;»; Αραγε μπορεί να πρωταγωνιστείς σε εκπομπή που εκμαιεύει τα δάκρυα των ανθρώπων και τους καλείς να εξομολογηθούν το δράμα τους και ‘συ να κάθεσαι απέναντί τους σε ανυψωμένο σκαμπό και ν’ ανεβάζεις το πόδι σου όπως στο «Βασικό Ενστικτο»;

Αραγε μπορεί να φέρεις τον τίτλο της μάνας και να επισκέπτεσαι δασκάλους σε συγκέντρωση γονέων και να ντύνεσαι ως βιζιτού που πάει όχι να πάρει βαθμούς αλλά τους δασκάλους; Αραγε μπορεί να εκπροσωπείς τη χώρα σου και μάλιστα την σπαρασσόμενη χώρα σου και να επιλέγεις να ντυθείς ως θλιβερός βλαχόμαγκας που θέλει να κάνει τη διαφορά παίζοντας το δήθεν άνετος και καταργώντας τη γραβάτα;

Προσέξτε. Δεν γνωρίζω την Αντζελίνα Τζολί. Δεν παθαίνω καμία παράκρουση με τους διεθνείς αστέρες. Να το τραβήξω κι ακόμα περισσότερο; Νομίζω ότι πρέπει κάποτε να γίνει ένας οργανισμός διεθνής για να σώζει τα παιδιά των διάσημων. Αναγνωρίζω ένα μεγάλο δράμα στα μάτια αυτών των παιδιών. Είναι μεγάλη πετριά οι διάσημοι γονείς για τα έρμα τα παιδιά τους. Αλλά… στο κείμενό μου θέλησα ν΄απλώσω μια σειρά από ερωτηματικά. Που συχνά βουρλίζουν το μυαλό μου σαν ενοχλητικό κουνούπι. Ερωτηματικά που δεν ήξερα από πού να τα πιάσω και πού να τ΄αφήσω; Ηρθε η Τζολί και τ΄άπλωσα. Ελεγε κάποιος «δεν μπορώ να σου πω τι είναι πορνό, μπορώ όμως αυτόματα να το καταλάβω»… Κάπως έτσι και με το ήθος.

Ρέα Βιτάλη
17/3/2016 

http://www.protagon.gr/scripta/editorial/exei-dress-code-to-ithos-44341083395





            Σ Χ Ε Τ Ι Κ Α             


(...)

Η ατελείωτη φιλανθρωπική της δράση

Υιοθεσίες παιδιών από χώρες που δοκιμάζονται, δωρεές εκατομμυρίων δολαρίων, επισκέψεις σε μέρη όπου κυριαρχεί η πείνα, η εξαθλίωση, ο αναλφαβητισμός και η καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Αυτά συνθέτουν το παζλ της φιλανθρωπικής δράσης που έχει ξεκινήσει από το 2000 η ηθοποιός.

Σύμφωνα με το Inside Philanthropy, όλα άρχισαν πριν από 16 χρόνια, όταν η σταρ βρέθηκε στην Καμπότζη για τις ανάγκες γυρισμάτων της ταινίας «Lara Croft: Tom Raider» και ήρθε αντιμέτωπη για πρώτη φορά με την ανθρώπινη εξαθλίωση.

Οι εικόνες που είδε τη σημάδεψαν και, επιστρέφοντας στην Αμερική, προέβη τον επόμενο χρόνο στη δωρεά 1.000.000 δολαρίων προς την Yπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR). Hταν το μεγαλύτερο ποσό που είχε δεχθεί ποτέ ο Οργανισμός από ένα άτομο και, λίγους μήνες αργότερα, η ηθοποιός δέχτηκε από τον ΟΗΕ τον τίτλο της Πρέσβειρας Καλής Θελήσεως.

Ο τίτλος ήταν η αρχή για μια ατέλειωτη και ιδιαίτερα έντονη φιλανθρωπική δράση, η οποία συνδυάστηκε και με την υιοθεσία τριών παιδιών. Το πρώτο ήταν ο Μάντοξ, ένα αγοράκι από την Πνομ Πενχ της Καμπότζης, το οποίο η ηθοποιός υιοθέτησε στις 10 Μαρτίου του 2002. Τον Ιούλιο του 2005, όταν ήταν πλέον ζευγάρι με τον Μπραντ Πιτ και ταξίδεψαν μαζί στην Αιθιοπία, υιοθέτησε την έξι μηνών τότε Ζαχάρα Μάρλεϊ, ένα κοριτσάκι, το οποίο λίγο αργότερα, προκάλεσε -άθελά του- «θόρυβο» στα ΜΜΕ. Αιτία; Η φυσική του μητέρα θέλησε να την πάρει πίσω, μέχρι που συνειδητοποίησε ότι η μικρή Ζαχάρα ήταν πολύ τυχερή που την επέλεξε η Τζολί και έκανε πίσω. Eναν χρόνο αργότερα, το ζευγάρι απέκτησε το πρώτο του βιολογικό παιδί, την Σιλό Νουβέλ και το 2007 η Τζολί υιοθέτησε τον τρίχρονο τότε Παξ Τιέν, ένα τρίχρονο αγοράκι από το Βιετνάμ. Πριν από οχτώ χρόνια, τον Ιούλιο συγκεκριμένα, γεννήθηκαν στη Νίκαια της Γαλλίας τα δίδυμα Νοξ Λεόν και Βιβιέν Μαρσελίν, που ολοκλήρωσαν την ευτυχία του ζεύγους.

Σύμφωνα με εκτενές άρθρο του Newsweek, η Τζολί μέχρι σήμερα έχει επισκεφτεί πάνω από 30 χώρες στο πλαίσιο της φιλανθρωπικής της δράσης. Βρέθηκε από το Αφγανιστάν και το Πακιστάν, στη Σιέρα Λεόνε, το Τσαντ, το Εκουαδόρ, τη Χιλή, ακόμη και την Αϊτή.

Θέλοντας να στηρίξουν το φιλανθρωπικό έργο του ράπερ Wyclef Jean και του ιδρύματός του, ταξίδεψε μαζί με τον Μπραντ Πιτ στο νησί, ούσα εγκυμονούσα. Οι φωτογραφίες τής ηθοποιού με φουσκωμένη κοιλιά αγοράστηκαν από το περιοδικό «People» έναντι 500.000 δολαρίων, ποσό που το ζευγάρι δώρισε στο ίδρυμα Yele Haiti.

Τόσο το Inside Philanthropy, όσο και το Newsweek συμφωνούν ότι η Τζολί έχει δώσει -μαζί και με τον Μπραντ Πιτ- πάνω από 30.000.000 δολάρια τα τελευταία 15 χρόνια, σε φιλανθρωπικές οργανώσεις ανά τον κόσμο. Η ίδια δεν το διατυμπανίζει, όμως, όπως συνήθως συμβαίνει, τα αποτελέσματα έπειτα από μια επίσκεψή της σε οποιαδήποτε χώρα δεν αργούν να φανούν.

Το 2010, όταν διαπίστωσε ότι στο Τανζί του Αφγανιστάν, τα μικρά κορίτσια δεν μπορούσαν να μορφωθούν, φρόντισε ώστε σε 18 μήνες να χτιστεί και να λειτουργεί ένα δημοτικό σχολείο, στο οποίο μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους, πλέον, σε δύο βάρδιες, 800 παιδιά.

Μαζί με τον Μπραντ Πιτ έχουν ιδρύσει το Jolie-Pitt Foundation, ενώ υπάρχει και το Maddox Jolie-Pitt Foundation, το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με την Καμπότζη και έχει ως έργο τη διάσωση του εθνικού δρυμού της χώρας, την προστασία του περιβάλλοντος, την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού κ.ά.

Χάρη στις προσπάθειές της, έχουν χτιστεί πάνω από δέκα σχολεία σε χώρες όπως η Κένυα, η Αϊτή και το Σουδάν, ενώ ακόμη και ο γάμος τους πριν από δύο χρόνια ήταν αφορμή για να δωρίσουν 5.000.000 δολάρια σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς και ιδρύματα ανά την υφήλιο.

Με δεδομένη τη δημοσιότητα που είχε ξεσπάσει στα ΜΜΕ, το ζευγάρι πούλησε σε δύο περιοδικά -αυτά που πλειοδότησαν, πληρώνοντας 2.500.000 έκαστο- την αποκλειστικότητα των γαμήλιων φωτογραφιών τους.

Σκεφτείτε και πόσα άλλα υπάρχουν που ίσως να μην τα μάθουμε ποτέ.


Το βέβαιο είναι ότι η Τζολί έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι θα προτιμούσε να αφήσει σε άλλους τα ζητήματα πολιτικής φύσης σε σχέση με τους πρόσφυγες, ενώ η ίδια επικεντρώνεται στις ανθρωπιστικές ανάγκες των περιοχών που επισκέπτεται. Και αυτό, είναι κάτι που φαίνεται.

(...)