"Πάρτυ" είχε στηθεί στην Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων


"Δεν παίρνεις λογαριασμό, δεν δίνεις λογαριασμό” ...


Ένα πρωτοφανές πάρτυ, που παραπέμπει σε παλαιό διαφημιστικό σλόγκαν εταιρείας κινητής τηλεφωνίας "δεν παίρνεις λογαριασμό, δεν δίνεις λογαριασμό” είχε στηθεί τα τελευταία χρόνια στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ). Αυτό προκύπτει από το χρηματοοικονομικό έλεγχο που διενήργησε το Ελεγκτικό Συνέδριο για τα έτη 2013-2014, με τη φημολογία να θέλει το βαρύ πόρισμα των 220 σελίδων να αποτελεί την αιτία της παραίτησης από τη θέση του προέδρου του Δημήτρη Ράικου. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση που κοινοποιήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 2016 προς τον πρόεδρο της ΕΑΑΔΗΣΥ, εντοπίζονται σοβαρές παρατυπίες ως προς την εξόφληση χρηματικών εντολών πληρωμής, αποσπάσεις υπαλλήλων υλοποιήθηκαν χωρίς να υπάρξει ανακοίνωση - πρόσκληση και η εγκυρότητα των τίτλων σπουδών και των πιστοποιητικών των υπαλλήλων δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί. Ακόμη, το Ελεγκτικό Συνέδριο σημειώνει ότι κακώς η Αρχή προχώρησε σε απευθείας μίσθωση του κτηρίου γραφείων της, καθώς είχε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει διαγωνιστική διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, το Ελεγκτικό Συνέδριο διατυπώνει συνολικά 26 συστάσεις με τις οποίες θα πρέπει να συμμορφωθεί η Ανεξάρτητη Αρχή. 

Πάρτυ 

Το Capital.gr παρουσιάζει ορισμένα από τα βασικότερα σημεία της έκθεσης ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα οποία έχουν ως εξής. 

- Εντοπίστηκαν παρατυπίες ως προς την εξόφληση των χρηματικών εντολών πληρωμής. Σύμφωνα με τον έλεγχο του Ε.Σ., σε αυτά δεν αναγράφεται ο σχετικός αριθμός πρωτοκόλλου του συνοδεύοντος εγγράφου, ο αριθμός και η χρονολογία της απόφασης για την εκτέλεση της δαπάνης και η τράπεζα που θα ενεργήσει την πληρωμή. 

- Οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης (τουλάχιστον της μισθοδοσίας) είναι ετεροχρονισμένες και δεν συμφωνούν με το προεδρικό διάταγμα 113/10. Επίσης, τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του 2013, μέχρι και τις 13 Ιουνίου του ίδιου έτους υπέγραφε ο πρόεδρος. Από τις 13 Ιουνίου 2013 εξουσιοδοτεί το Γενικό Διευθυντή να τις υπογράφει κατ' εντολή του. Μέχρι, δηλαδή και τις 13 Ιουνίου, ο πρόεδρος υπέγραφε και στη θέση του αρμόδιου διατάκτη αλλά και στη θέση του αρμόδιου οργάνου για τον έλεγχο της νομιμότητας της εγκριθείσας δαπάνης. 

- Υπάρχει σύγχυση σχετικά με τις αποζημιώσεις του προέδρου (200 ευρώ) και των μελών του δ.σ. (150 ευρώ) για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις. Και αυτό επειδή δεν κατέστη δυνατό να τεκμηριωθεί ο αριθμός των συνεδριάσεων που συμμετείχε καθένα εκ των μελών της Αρχής, ενώ δεν υφίσταται συγκεκριμένη διαδικασία για την πιστοποίηση της παρουσίας των αναπληρωτών μελών στις συνεδριάσεις. 

- Υπήρξαν αποσπάσεις υπαλλήλων οι οποίες αναφέρονται σε προγενέστερες ανακοινώσεις - προσκλήσεις της Αρχής, οι οποίες, όμως, δεν βρίσκονταν σε ισχύ κατά το χρόνο αίτησης της απόσπασης. Έτσι, σε 41 υπαλλήλους που υπηρετούν έως σήμερα στην Αρχή, ή το 63,1% του συνολικού Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ), παρατηρείται παράλειψη στην διεξαγωγή αξιολόγησης από τριμελή επιτροπή των τυπικών και ουσιαστιών του προσόντων κατά τη διαδικασία απόσπασής τους σε αυτή. Μάλιστα, υπάρχει περίπτωση προσληφθέντος με ειδικότητα βιολόγου, τη στιγμή που ο ιδρυτικός νόμος της Αρχής δεν προβλέπει τη συγκεκριμένη ειδικότητα. 

- Νομικοί είχαν αποσπαστεί από την Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) χωρίς η δικηγορική ιδιότητά τους να βρίσκεται σε αναστολή, όπως προβλέπει η νομοθεσία. 

- Δεν τεκμηριώνεται η ακρίβεια των εγγράφων πιστοποίησης των τυπικών προσόντων των υπαλλήλων της Αρχής (πτυχία, μεταπτυχιακοί τίτλοι, πιστοποιητικά γλωσσομάθειας, πτυχία ξένων γλωσσών, πιστοποιητικά γνώσης χειρισμού Η/Υ). Και αυτό διότι η συντριπτική πλειοψηφία των ατομικών φακέλων των υπαλλήλων περιλαμβάνει απλά φωτοαντίγραφα αυτών. 

- Για πέντε από τους υπαλλήλους δεν επιβεβαιώνεται τριετής τουλάχιστον εμπειρία στις δημόσιες συμβάσεις από υπηρεσιακό έγγραφο. Για τον ένα εξ'αυτών, η εμπειρία στις δημόσιες συμβάσεις αναφέρεται μόνο στο βιογραφικό σημείωμα που εστάλη με την αίτηση απόσπασης, το οποίο δεν αποτελεί τεκμηρίωση εμπειρίας. 

- Σύμφωνα πάντα με το πόρισμα, δεν τεκμηριώνεται για ανώτερο στέλεχος, η ορθότητα υπολογισμού των αποδοχών στη διατήρηση της προσωπικής διαφοράς ύψους 562,13 ευρώ μηνιαίως. Στο πλαίσιο αυτό, το Ελεγκτικό Συνέδριο συστήνει την αποστολή από τον πρόεδρο της Αρχής ερωτήματος προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτος για την επιβεβαίωση εάν το στέλεχος της Αρχής είναι δικαιούχος της υπερβάλλουσας μείωσης. Εάν η απάντηση είναι αρνητική, θα πρέπει η Αρχή να αναζητήσει αναδρομικά το σύνολο των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών. 

- Δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου και επαλήθευσης της πληρότητας και της ακρίβειας της εισπραχθείσας κράτησης 0,10% επί των δημοσίων συμβάσεων η οποία εγκυμονεί τον κίνδυνο διαφυγής εσόδων 

Απευθείας μίσθωση έναντι διαγωνισμού 

Επίσης, παρατυπίες εντοπίζονται σχετικά με την απευθείας μίσθωση του κτηρίου της Αρχής. Το Ελεγκτικό Συνέδριο διαπιστώνει ότι η ΕΑΑΔΗΣΥ είχε τη δυνατότητα να διενεργήσει διαγωνιστική διαδικασία, το αποτέλεσμα της οποίας θα της παρείχε περισσότερες επιλογές, καταλληλότερο κτήριο και οικονομικότερο ενοίκιο. Και αυτό διότι η Αρχή γνώριζε από τον Ιούνιο του 2012 ότι το κτήριο επί της Οδού Τσακάλωφ δεν μπορεί να υποστηρίξει ούτε καν τις αρχικές στεγαστικές ανάγκες της, ενώ με το προεδρικό διάταγμα 123/5-11-2012 συστήνονται 70 νέες θέσεις και άρα ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για την πρόσληψη των νέων υπαλλήλων. 

Παρόλ' αυτά, η Αρχή επιδεικνύει πρωτοφανή κωλυσιεργία και ξεκινά να ψάχνει συμπληρωματικό κτήριο τέσσερις μήνες μετά την έκδοση του π.δ. (με επιστολή της προς την ΕΤΑΔ). Ακόμη προχωρά στην απευθείας ανάθεση μίσθωσης οκτώ μήνες μετά την έκδοση του π.δ. Επιπροσθέτως, τα πρακτικά της 45ης συνεδρίασης της Αρχής στις 6.6.2013 αναφέρουν στα "έχοντας υπόψη”, την 2/5.6.2013 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου για τη μίσθωση του ακινήτου. Ωστόσο, τα στελέχη της Αρχής προσκομίζουν στο Ελεγκτικό Συνέδριο γνωμοδότηση με ημερομηνία μεταγενέστερη της 6.6.2013. 

Ταυτόχρονα, στο πρακτικό της πενταμελούς Επιτροπής μελέτης προσφορών και διατύπωσης εισήγησης δεν αποτυπώνονται οι διαδικασίες συλλογής, επιλογής και αξιολόγησης των διαθέσιμων κτηρίων, καθώς και τα κριτήρια επιλογής των τριών τουλάχιστον κτηρίων από τα οποία θα επιλεγόταν το καταλληλότερο. 

Ταυτόχρονα, την ίδια ημερομηνία που συντάχθηκε το πρακτικό της πενταμελούς επιτροπής, δηλαδή μετά την απόφαση 289/6-6-2013 και τη σύνταξη των σχετικών εκθέσεων (τεχνικής και καλωδιώσεων 10-11/6/2013) η Αρχή ζητά και άλλη προσφορά για κτήρια επιφάνειας 2.176 τ.μ. Αυτό όταν με την απόφαση 289 η επιφάνεια των προς μίσθωση χώρων της Αρχής δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει τα 2.000 τ.μ. Η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τα μισθώματα εξακολουθεί και το 2014 να μην υπακούει στις σχετικές εγκυκλίους του ΥΠΟΙΚ, ενώ το ποσό των 280.000 ευρώ δεν αντικατοπτρίζει το ποσό του μηνιαίου μισθώματος επί τους δώδεκα μήνες της χρονιάς. Περιττό να αναφερθεί ότι σύμφωνα με το πόρισμα η απόφαση ανάληψης μίσθωσης υπογράφεται από το ίδιο πρόσωπο ως διατάκτη και ως υπεύθυνο για τη βεβαίωση της νομιμότητας της δαπάνης. 

Του Δημήτρη Δελεβέγκου 
27/4/2016
http://www.capital.gr/forum/thread/5613536?messageId=5613536