Περί του ''Υπερταμείου''. Κλαυθμοί,οδυρμοί,αλήθειες και ψέματα!



  Κλαυθμός και οδυρμός για τις μεταρρυθμίσεις... 

Στο νέο υπερταμείο θα υπαχθούν και οι ΔΕΚΟ και περίπου 70.000 ακίνητα του Δημοσίου, θα διοικείται από 5μελές συμβούλιο (τρία της Ελλάδας, δύο των θεσμών), θα αποφασίζει με πλειοψηφία 4 επί των 5, θα έχει διάρκεια ζωής 99 χρόνια. Γιατί (στα αλήθεια!..) κάποιοι ενοχλούνται; Διότι δημιουργούνται προϋποθέσεις για επαγγελματική διαχείριση των ΔΕΚΟ, ώστε να μην μπορεί η κάθε κυβέρνηση να διορίζει τα δικά της παιδιά, να μοιράζει τις δουλειές σε «πελάτες» της, να τους παραχωρεί τα κτίρια έναντι συμβολικού τιμήματος κ.λπ. Να μην μπορεί, με δυο λόγια, να μεταχειρίζεται τη δημόσια περιουσία ως λάφυρο. Το πολιτικό προσωπικό χάνει το «βάζο με το μέλι» – γι’ αυτό ένα μέρος του οδύρεται.

Οι κραυγές «ξένοι στη διοίκηση του Ταμείου!» επιδιώκουν να συγκαλύψουν την κοινωνική-οικονομική ουσία της διαχείρισης που θα ασκείται. Και η ουσία είναι ότι επαγγελματική διαχείριση της δημόσιας περιουσίας μπορεί: (α) Να την προστατεύσει από τα τρωκτικά που έμαθαν να πλουτίζουν λεηλατώντας την. (β) Να δημιουργήσει νέο πλούτο, πολλώ μάλλον που το 50% των εσόδων του Ταμείου θα επανεπενδύονται. (γ) Ετσι, το υπερταμείο θα λειτουργήσει, πράγματι, ως εγγύηση προς τους δανειστές, προκειμένου να μπορέσει η χώρα να διεκδικήσει τη μεγαλύτερη δυνατή ελάφρυνση χρέους. Ποιον, αλήθεια, βλάπτει αυτό;..

Ας είμαστε ειλικρινείς. Εθνική ντροπή δεν είναι η δημιουργία του Ταμείου. Είναι η άθλια διαχείριση που μας οδήγησε στο σημερινό κατάντημα. Είναι και οι κραυγές για «αποικία», «ξεπούλημα» ή ότι «κάποιοι θα κάτσουν στο σκαμνί» – απειλές για «Γουδί», που αυτή τη φορά εκστομίζονται από συντηρητικούς πολιτικούς. Ας ηρεμήσουν: Τα δύο ξένης επιλογής μέλη της διοίκησης του Ταμείου από μόνα τους δεν μπορούν να αποφασίζουν, θα απαιτείται πλειοψηφία 4 στους 5. Ως εκ τούτου, άδικα ανησυχούν, οι ξένοι δεν θα μπορέσουν να μας πάρουν τον ΟΣΕ και να τον μεταφέρουν στο Βερολίνο...

Αν το Ταμείο μπορεί να αποτελέσει μια ιστορικής σημασίας τομή (υπό την προϋπόθεση σταθερής πολιτικής βούλησης...) η δεύτερη απόφαση, για τα «κόκκινα» δάνεια, μπορεί να γίνει η θρυαλλίδα για την αποδόμηση ενός παρασιτικού κατεστημένου, που έμαθε να ευημερεί μέσα στο τέλμα της διαπλοκής και, γι’ αυτό, υπονομεύει κάθε υγιή επιχειρηματική προσπάθεια.

Το θέμα δεν είναι τα στεγαστικά δάνεια – ουδείς θέλει να πάρει τα σπίτια, ούτε οι τράπεζες να τα βγάλουν στο σφυρί, γιατί αν το κάνουν θα καταρρεύσουν οι τιμές και μαζί θα καταρρεύσει η δική τους κεφαλαιακή επάρκεια. Το πραγματικό θέμα είναι τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια. Υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν οριστικά τελειώσει. Υπάρχουν όμως πολλές άλλες, που έπεσαν έξω αλλά μπορούν να γίνουν κερδοφόρες ύστερα από γενναία αναδιάρθρωση και είσοδο φρέσκων κεφαλαίων. Αν αυτό δεν συμβεί, όλες αυτές οι επιχειρήσεις θα σέρνονται, θα μολύνουν και άλλες, θα συνεχιστεί η καταστροφή θέσεων εργασίας και, σε μερικούς μήνες, θα καταστεί αναγκαία νέα κεφαλαιοποίηση των τραπεζών.

Υπάρχουν καλές επιχειρήσεις με αφοσιωμένους μάνατζερ, που απλώς έπεσαν έξω – συμβαίνουν και χρεοκοπίες, δεν είναι αμαρτία ούτε ελληνικό φαινόμενο. Ωστόσο, το μέγεθος του ελληνικού προβλήματος «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων παραπέμπει σε ένα άρρωστο επιχειρηματικό μοντέλο, υπερδανεισμού και μετατροπής των δανείων σε ατομικό πλούτο. Με υπερτιμολογήσεις που πλούτιζαν τον επιχειρηματία και τσάκιζαν τις επιχειρήσεις από τη γέννησή τους, με λεηλασίες επιχειρήσεων που καλύπτονταν με συνεχή υπερδανεισμό, η χώρα γέμισε με πλούσιους επιχειρηματίες μεν, με επιχειρήσεις που είτε ασθμαίνουν για να εξυπηρετήσουν τα δάνειά τους είτε έχουν χρεοκοπήσει ουσιαστικά ή και τυπικά, δε.

Η αντιμετώπιση του προβλήματος εκκρεμεί εδώ και τρία χρόνια. Η συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ πεισματικά αρνιόταν να το αγγίξει. Τώρα δημιουργείται το πλαίσιο να παρακαμφθεί η «απροθυμία» τραπεζών να θίξουν τους «πελάτες» τους, και να ξεκινήσει άμεσα η αναδιάρθρωση βιώσιμων επιχειρήσεων, είτε συναινούν είτε (με λίγους μήνες δικαστική καθυστέρηση...) όχι οι ιδιοκτήτες τους. Η διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων (εφόσον γίνει με διαφάνεια και όχι με νοοτροπία «αρπαχτής»...) μπορεί να διευκολύνει την ανάδυση μιας νέας υγιούς επιχειρηματικότητας, να αποτελέσει το πρώτο σκαλοπάτι για προσέλκυση ξένων ιδιωτικών μακροπρόθεσμων κεφαλαίων που τόσο ανάγκη έχει μια οικονομία με χρόνια αρνητική αποταμίευση, να υποχρεώσει σταδιακά την ανεργία σε αναδίπλωση. Ισως, σε ορίζοντα δύο-τριών ετών, αν ο παρασιτισμός δεν καταφέρει να ανατρέψει τις διαδικασίες, να έχει αλλάξει ριζικά η ίδια η εικόνα της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Αυτές οι δύο μεταρρυθμίσεις, μαζί με τη σύσταση της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων και τη (μνημονιακή) δέσμευση για ριζικές αλλαγές στο κράτος και στη Δικαιοσύνη, εφόσον υλοποιηθούν, θα αλλάξουν ριζικά τη ζωή και την επιχειρηματική δράση στη χώρα. Η αντιπολίτευση θα ήταν χρήσιμο να τις ψηφίσει και να απαιτήσει τη συνεπή εφαρμογή τους. Οχι να συμπαραταχθεί με το παρασιτικό κατεστημένο, σκοπίμως ως εκπρόσωπός του είτε αφελώς, ως ένας «χρήσιμος ηλίθιος».


http://www.kathimerini.gr/860721/article/epikairothta/politikh/klay8mos-kai-odyrmos-gia-tis-metarry8miseis
23/5/2016


Σκίτσο του Β.Παπαβασιλείου


 Αλήθειες και ψέματα για το νέο υπερ-Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων 

 Μισές αλήθειες περιλαμβάνει η κυβερνητική επιχειρηματολογία για το ρόλο του νέου υπερ-Ταμείου αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, την άσκηση εποπτείας από τους δανειστές, τον καταμερισμό των εσόδων του, και τον κατάλογο των κρατικών συμμετοχών και ακινήτων που θα μεταβιβαστούν σε αυτό.

Σε μια προσπάθεια να πείσει ότι η νέα δαιδαλώδης αυτή holding είναι συμβατή με τη ρητορική της κατά των αποκρατικοποιήσεων, η κυβέρνηση αφενός αποκρύβει την λίστα με την επόμενη γεννιά ιδιωτικοποιήσεων, αφετέρου επιμένει ότι το ανώτατο επίπεδο λήψης αποφάσεων βρίσκεται σε ελληνικά χέρια, εν προκειμένω στον υπουργό Οικονομικών.

Εδώ βρίσκεται και το πρώτο κυβερνητικό ψέμα. Μπορεί το νομοσχέδιο να περιγράφει ως "ανώτατο όργανο του νέου Ταμείου, τη Γενική Συνέλευση του βασικού μετόχου, που εκπροσωπείται από τον υπουργό Οικονομικών" αλλά οι αρμοδιότητές του δεν είναι και τόσο ουσιαστικές όσο θέλει να προβάλει η κυβέρνηση. Ο υπουργός Οικονομικών δεν θα έχει λόγο σε καθοριστικές αποφάσεις, όπως για παράδειγμα η εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου του υπερ-Ταμείου, που θα ασκεί και το μάνατζμεντ. Ίσα-ίσα, που τα 5 με 7 μέλη του Δ.Σ του Ταμείου, και φυσικά ο Διευθύνων Σύμβουλος, ο οποίος εκτός απροόπτου θα είναι Έλληνας, θα διορίζονται κατευθείαν από ένα ανώτερο όργανο : Το 5μελές Εποπτικό Συμβούλιο (Supervisory Board), του οποίου ο ρόλος επιχειρείται να υποβαθμιστεί από τη κυβέρνηση, παρ’ ότι θα βρίσκεται στην πυραμίδα της λήψης των αποφάσεων. Διαφορετικά δεν θα υπήρχε λόγος ο Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου και ένα ακόμη μέλος του να διορίζονται από την Κομισιόν και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας , δηλαδή τον ESM (από τον οποίο και θα πάρει η Ελλάδα το δάνειο των 86 δισ. ευρώ), και ταυτόχρονα να έχουν λόγο στην επιλογή των τριών υπολοίπων μελών, δηλαδή των Ελλήνων. Το αντεπιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι για τα 2 μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των Ελλήνων, το αυτό ωστόσο ισχύει και για τα 3 μέλη των Ελλήνων. Από εκεί και πέρα, οι αποφάσεις του Εποπτικού Συμβουλίου θα λαμβάνονται κατόπιν πλειοψηφίας 4 εκ των 5 μελών του, αποκλείοντας έτσι τη δυνατότητα λήψης μιας απόφασης μόνο με πλειοψηφία των 3 Ελλήνων.

Εδώ βρίσκεται ένα δεύτερο κυβερνητικό ψέμα. Αν και η κυβέρνηση διατείνεται ότι με την πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων (4/5) προστατεύεται η ελληνική πλευρά από αποφάσεις με τις οποίες διαφωνεί, παρ’ ότι δεν το λέει, ισχύει ακριβώς το ίδιο και για τους δανειστές. Αποκλείοντας δηλαδή τη δυνατότητα αποφάσεων μόνο από τους 3 Έλληνες, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι παραχωρείται δικαίωμα εποπτείας και βέτο στους θεσμούς πάνω σε κάθε θέμα, με το οποίο ενδεχομένως διαφωνούν : Από την έγκριση του συνολικού στρατηγικού σχεδίου του Ταμείου έως την αξιοποίηση του τάδε ή του δείνα περιουσιακού στοιχείου. Τι άλλες εξουσίες θα έχει το Εποπτικό Συμβούλιο εκτός του να εκλέγει και να διορίζει τα μέλη του Δ.Σ.;  Θα μπορεί να ζητά οποιαδήποτε πληροφορία ή στοιχείο θεωρεί απαραίτητο, ενώ θα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο πάνω σε κάθε απόφαση του Δ.Σ. Από την αξιολόγηση πεπραγμένων του Δ.Σ., τη κατάρτιση ετήσιας έκθεσης και την ανάκληση θητείας μελών του, έως τη σύσταση νέων θυγατρικών του Ταμείου, τη τροποποίηση του καταστατικού του, και την εποπτεία των κανόνων εταιρικής διακυβέρνησης που θα το διέπουν.

Ενα τρίτο ψέμα αφορά το επιχείρημα ότι τα έσοδα του νέου Ταμείου θα κατευθύνονται κατά 50% στην εξυπηρέτηση του χρέους και κατά 50% στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις. Οταν το υπ. Οικονομικών επιμένει ότι το 50% από τα έσοδα του Ταμείου θα κατευθύνεται στην ανάπτυξη, δε λέει παρά τη μισή αλήθεια. Στη πραγματικότητα, λιγότερα έσοδα από το 50% θα καταλήγουν στην ανάπτυξη, και περισσότερα στο χρέος. Κι αυτό καθώς σημαντικό μέρος των εσόδων του νέου Ταμείου θα προέλθει από τη νέα γενιά των 19 αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, οι εισπράξεις από τις οποίες θα συνεχίσουν να κατευθύνονται κατά 100% στη μαύρη τρύπα του χρέους. Επομένως, και μόνο αφού αφαιρεθούν αυτά τα έσοδα, θα μπορεί να γίνει ο καταμερισμός των υπολοίπων εσόδων, κατά 50% στο χρέος και κατά 50% στην ανάπτυξη.

Ενα ακόμη θολό σημείο που θα μπορούσε να προσμετρηθεί επίσης ως "ψέμα", αφορά στα περιουσιακά στοιχεία που θα εισφερθούν στο νέο Ταμείο. Χθες, οι βουλευτές ψήφισαν ένα Ταμείο δίχως να ξέρουν τι ακριβώς θα μπει μέσα σε αυτό. Αν εξαιρέσουμε τις 6 κρατικές επιχειρήσεις ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ που μεταβιβάζονται στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), μιας από τις τέσσερις θυγατρικές του Ταμείου, προκειμένου να αξιοποιηθούν σε βάθος χρόνου και ενδεχομένως να ιδιωτικοποιηθούν όταν οι συνθήκες της οικονομίας το ευνοούν, η κυβέρνηση κρατά τους πάντες στο σκοτάδι. Σε αυτό το μπλεγμένο κουβάρι που σκόπιμα το αφήνει έτσι η κυβέρνηση, το παράδειγμα της ΔΕΗ, της οποίας το Δημόσιο ελέγχει το 51%, είναι χαρακτηριστικό. Δεδομένου ότι δεν αλλάζει το πρόσφατα επικαιροποιημένο σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ, το 17% της ΔΕΗ παραμένει σε αυτό προς πώληση. Όσο για την ΕΔΗΣ, σε αυτήν θα μεταβιβαστεί κάποια στιγμή το υπόλοιπο 34% της ΔΕΗ. Το αυτό θα ισχύσει με ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, και άλλες επιχειρήσεις, γεγονός που η κυβέρνηση έχει αφήσει στο σκοτάδι.

Ουδείς αμφισβητεί ότι η λειτουργία του νέου υπερ-Ταμείου είναι περίπλοκη, δαιδαλώδης, ότι η πολιτική διαχείριση της σύστασης ενός τέτοιου φορέα είναι εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Το νέο Ταμείο δένει χειροπόδαρα τόσο αυτήν όσο και τις επόμενες ελληνικές κυβερνήσεις, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας θα βρίσκεται στη πρέσα των δανειστών για χρόνια, και είναι λογικό.

Διότι το νέο Ταμείο δεν είναι τίποτα περισσότερο από την εγγύηση για το δάνειο ύψους 86 δισ. ευρώ που έχει συμφωνήσει πέρυσι τον Ιούλιο να πάρει η Ελλάδα από τον ESM (Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας).

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ

http://www.liberal.gr/arthro/52010/oikonomia/2016/alitheies-kai-psemata-gia-to-neo-uper-tameio-apokratikopoiiseon.html
23/5/2016


Τσίπρας: Εκστρατεία ψεύδους και παραπληροφόρησης για το υπερταμείο

Για «εκστρατεία ψεύδους και παραπληροφόρησης» κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, και με αιχμή αναφορές των στελεχών της στο νέο Ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας έκανε λόγο για «απαράδεκτες εκφράσεις» και απευθύνθηκε προς την πτέρυγα της ΝΔ είπε: «δεν σας επιτρέπω να μιλάτε για εκχώρηση εθνικής κυριαρχίας και προδοσίας».

Όπως τόνισε ο κ. Τσίπρας, το Ταμείο αυτό έχει έδρα την Ελλάδα και υπάγεται στο ελληνικό δίκαιο, όταν η απαίτηση των δανειστών ήταν για έδρα του στο Λουξεμβούργο και να βρίσκεται υπό ξένη διοίκηση.
Επίσης, επισήμανε ότι τον έλεγχο του Ταμείου έχει η εκάστοτε κυβέρνηση και υπάρχει έλεγχος από την Βουλή, ενώ το στρατηγικό σχέδιο του Ταμείου θα εγκρίνεται από τον υπουργό Οικονομικών.
Ακόμη, μέσω του Ταμείου δίνεται η δυνατότητα για αξιοποίηση τμημάτων της δημόσιας περιουσίας και για να δημιουργηθούν νέες αξίες προς όφελος της ελληνικής Οικονομίας και δεν επιχειρείται ξεπούλημα όπως συνέβαινε με το ΤΑΙΠΕΔ.

Εξάλλου, ο πρωθυπουργός εξήγησε ότι από τα έσοδα του Ταμείου, το 50% των εσόδων θα διοχετευθούν στις επενδύσεις και το 50% στο χρέος και μόνο αυτού που προκύπτει από τις υποχρεώσεις τις τρέχουσας δανειακής σύμβασης κι όχι του συσσωρευμένου χρέους.
Ακόμη, ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις στις ΔΕΚΟ που υπάγονται στο Ταμείο και όλοι οι εργαζόμενοι διατηρούν το σημερινό καθεστώς.

Σχετικώς με τα όσα ακούστηκαν περί ενδεχόμενης κατάσχεσης της δημόσιας περιουσίας ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι αν δεν ήταν λάθος αυτά είναι ψεύδος και συκοφαντία, διότι - εξήγησε - ότι ρητά ορίζεται πως το Ταμείο είναι ειδικού σκοπού και η μετοχή του είναι αμεταβίβαστη και ακατάσχετη. Μάλιστα ο πρωθυπουργός προσέθεσε «μακάρι να είχαμε την δυνατότητα όλα όσα βρίσκονται στο ΤΑΙΠΕΔ να περνούσαν στο Ταμείο αυτό, διότι αυτό δεν ξεπουλά σε χαμηλές τιμές».

Ο πρωθυπουργός κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση ότι επιχείρησε να περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, ΔΕΚΟ όπως η ΔΕΗ κι ευτυχώς την σταμάτησε το ΣτΕ και ότι ξεπούλησε το φιλέτο των 28 ακινήτων σε εξευτελιστικές τιμές και με υποχρέωση να τα μισθώσει το ελληνικό δημόσια κι επιπλέον με την παρέλευση της 2Οετίας να τα ξαναγοράσει στην τιμή που θα έχουν τότε». «Και μας μιλάτε εσείς τώρα για άρση της κυριαρχίας και να μας εγκαλείτε για ξεπούλημα» επέμεινε ο κ. Τσίπρας προς την αξιωματική αντιπολίτευση. Τέλος, ο κ. Τσίπρας ανέγνωσε κείμενο δηλώσεων της κ. Μπακογιάννη ως προέδρου της Δημοκρατικής Συμμαχίας, λέγοντας πως τότε είχε προβεί στις ίδιες προτάσεις. «Τότε ήταν σοβαρές προτάσεις και τώρα είναι άρση της κυριαρχίας; Λυπάμαι για το διπλό σας πρόσωπο» είπε καταλήγοντας προς την βουλευτή της ΝΔ.

 http://www.zougla.gr/politiki/article/tsipras-ekstratia-psevdous-ke-parapliroforisis-gia-to-ipertamio-1331635
 22.05.2016  




 Μητσοτάκης: Σας εξευτελίζουν με τον «κόφτη» και το υπερταμείο

(...)
«Σας εξευτελίζουν με τον κόφτη και με το υπερταμείο, και προσβάλουν και τον ελληνικό λαό. Σήμερα είναι ημέρα ντροπής για την Βουλή των Ελλήνων.

Πληρώνουμε τα ψέματα της κυβέρνησης. Γιατί το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας έχει ζωή 100 χρόνια; γιατί δεν αρκούσε το ΤΑΙΠΕΔ;» ρώτησε ρητορικά ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε: ? Γιατί δεν σας εμπιστεύονται. Το πρόβλημα δεν ήταν ποτέ η δομή και η λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ αλλά οι ανακολουθίες σας».

Διάβασε από το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ: «Ακυρώνουμε τις προβλεπόμενες ιδιωτικοποιήσεις και την λεηλασία του δημόσιου πλούτου». Ποιόν κοροϊδεύετε;

Δεσμεύετε τις επόμενες γενιές. Είναι ντροπή σας κ. Τσίπρα. Τέτοιο υπερταμείο δεν μας ζήτησαν ποτέ από εμάς. Όταν τελειώσει η κυβέρνηση Τσίπρα – Καμμένου εμείς θα ανακτήσουμε την χαμένη εθνική μας αξιοπρέπεια. Γιατί εμείς πιστεύουμε στις αποκρατικοποιήσεις και στον περιορισμό του ρόλου του κράτους.

Ξεκαθάρισε ότι η ΝΔ θα ψηφίσει την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και τις ιδιωτικοποιήσεις που κυρώνονται με αυτό το νομοσχέδιο, αναφερόμενος στην εκχώρησης των 24 αεροδρομίων.
(...)

http://www.hitandrun.gr/kir-mitsotakis/
22/5/2016

(...)
Εμείς υπήρξαμε ανέκαθεν υποστηριχτές των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά η εταιρεία που δρομολογεί η κυβέρνηση, με ζωή 99 έτη και δεν θα λογοδοτεί στη Βουλή συνιστά απώλεια εθνικής κυριαρχίας και δεν γίνεται δεκτή, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας σήμερα Παρασκευή 20 Μαΐου σε εκδήλωση με θέμα «Διάλογος για την ανάπτυξη», που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ).
Ανέφερε συγκεκριμένα: «Χρειάζεται η αποφασιστική και έγκαιρη υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων που προβλέπονται στο Πρόγραμμα. Η δημιουργία της Εταιρίας Δημοσίων Συμμετοχών, όπως δρομολογείται από το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, συνιστά μία άνευ προηγουμένου απώλεια εθνικής κυριαρχίας. Εμείς υπήρξαμε ανέκαθεν υποστηριχτές των ιδιωτικοποιήσεων. Όμως, η δημιουργία μιας εταιρίας με ζωή 99 έτη, που δεν θα λογοδοτεί στο εθνικό Κοινοβούλιο, που θα ελέγχεται ουσιαστικά από ευρωπαϊκούς θεσμούς και η οποία θα διαχειρίζεται τη συνολική περιουσία του ελληνικού Δημοσίου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει αποδεκτή από τη Νέα Δημοκρατία».
(...)
http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1422031/mhtsotakhs-to-ypertameio-synista-anef-prohgoymeno.html
20/5/2016





Η πλήρης κυριότητα και όχι μόνον η διαχείριση των ακινήτων του Δημοσίου περνά στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ) και μέσω αυτής στο νέο υπερταμείο, δηλαδή την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ). Πρόκειται κατ’ ουσίαν για το μεγαλύτερο μέρος της ακίνητης περιουσίας που κατέχει, μέχρι τώρα, το ελληνικό Δημόσιο, η κυριότητα του οποίου ήταν εν πολλοίς στο υπουργείο Οικονομικών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 196 του πολυνομοσχεδίου και τις προβλέψεις του για το νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, αυτό απορροφά ως 100% θυγατρική του την ΕΤΑΔ και μαζί της περί τα 71.500 μεγάλα και μικρότερα ακίνητά της μεταξύ των οποίων και 597 νησιά. Υπό μια έννοια υποθηκεύονται όλα αυτά ως εγγύηση των δανειστών για τα δάνεια που έχουν χορηγήσει στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι το de facto ανώτατο όργανο του νέου ταμείου, το Εποπτικό Συμβούλιο, τελεί υπό τον ασφυκτικό έλεγχο της Κομισιόν και τoυ ESM.

Τα 71.500 ακίνητα προκύπτουν από το μητρώο της ΕΤΑΔ και αυτά που μεταβιβάζονται τώρα σε αυτήν από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα κρατήσει κατά κυριότητα μόνον 91 αλλά επιλεγμένα ακίνητα προς αποκρατικοποίηση.

Ποια είναι όμως αυτά τα ακίνητα που περνούν στον έλεγχο του υπερταμείου; Πρόκειται για χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει μεγάλα τουριστικά ακίνητα όπως ξενοδοχεία, μαρίνες, κάμπινγκ, γκολφ, χιονοδρομικά, ιαματικές πηγές, Ολυμπιακά Ακίνητα, δεκάδες χιλιάδες τίτλους ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου αλλά και πολλές ακόμα εκμεταλλεύσεις και φιλέτα όπως αυτά στη λεγόμενη Αττική Ριβιέρα.

Η ΕΤΑΔ ιδρύθηκε το 1998, (Ν. 2636/1998) και το 2011 απορρόφησε την Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε. ενώ τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους απορρόφησε και την Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου Α.Ε. Το 2015 απορρόφησε και την Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. Μέχρι τώρα είχε όπως προαναφέρθηκε μόνον τη διαχείριση, ανάπτυξη, εκμετάλλευση και αξιοποίηση όλων των παραπάνω περιουσιακών στοιχείων. Τώρα, στο πολυνομοσχέδιο οι ειδικές διατάξεις σχετικά με την ΕΤΑΔ αναφέρουν ότι «η κυριότητα και νομή όλων των κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων τα οποία ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο και τα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ σύμφωνα με το ν. 2636/1998, μεταβιβάζονται αυτομάτως στην ΕΤΑΔ χωρίς αντάλλαγμα». Ως εξαιρέσεις προσδιορίζονται αιγιαλοί, παραλίες και παρόχθιες εκτάσεις, υδρότοποι, περιοχές Ramsar και Natura, αρχαιολογικοί χώροι, αμιγώς δασικές εκτάσεις και λοιπά πράγματα εκτός συναλλαγής».

Αξίζει να σημειωθεί πως προβλέπεται πως εάν μέρος ακινήτου εμπίπτει σε μία από τις εξαιρέσεις, η κυριότητα του μέρους του που δεν εμπίπτει μεταβιβάζεται ούτως ή άλλως στην ΕΤΑΔ. Επιπλέον, η ΕΤΑΔ θα μπορεί να κάνει αναγκαστικές απαλλοτριώσεις υπέρ της ίδιας ή θυγατρικής της και το κόστος αυτό θα καλύπτεται από τα ποσά του υπερταμείου που προορίζονται για επενδύσεις δυνάμει του σχετικού άρθρου 17 του νόμου. Ως σκοπός της ΕΤΑΔ προσδιορίζεται η αξιοποίηση των ακινήτων με κάθε πρόσφορο μέσο.

Τι παραμένει υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ

Το ΤΑΙΠΕΔ δεν παύει να κατέχει ακίνητα ούτε αναστέλλεται το πρόγραμμα αξιοποίησής τους. Εκχωρεί πολλά από αυτά που βρίσκονταν μέχρι τώρα στο χαρτοφυλάκιό του, αλλά κρατά 91 που προσδιορίζονται ένα προς ένα στο σχετικό παράρτημα του νομοσχεδίου.

Μεταξύ αυτών είναι, βέβαια, όλα τα μεγάλα ακίνητα που τελούν ήδη υπό αποκρατικοποίηση όπως η έκταση του Ελληνικού, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Ποσείδι Χαλκιδικής, η Κασσιόπη στην Κέρκυρα, η Αφάντου στη Ρόδο, το πρώην Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου, το Λητώ στη Μύκονο και η έκταση στη Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι.

Επιπλέον, κρατά πλήθος εκτάσεων κάμπινγκ, ιαματικών πηγών, παραδοσιακών αρχοντικών, αγροκτημάτων, πρώην ειρηνοδικείων, ξενοδοχείων, τη ΒΙΠΕ Βόλου, τρία ακίνητα εξωτερικού, το ολυμπιακό κωπηλατοδρόμιο στον Σχινιά, το στρατιωτικό αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ στη Θέρη Θεσσαλονίκης, την έκταση στις Γούρνες Ηρακλείου της Κρήτης, την Πουνταζέζα στο Λαύριο και πολλά ακόμα.

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

21/5/2016