Το Ελληνικό στη Βουλή

Tο ΤΑΙΠΕΔ θα συμμετέχει στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του Ακινήτου.
 Επένδυση 7 δισ. φέρνει η σύμβαση για το Ελληνικό 
 Εντός των ημερών κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την κύρωση της σύμβασης πώλησης του Ελληνικού στη Lamda Development το οποίο βρίσκεται πως τελική επεξεργασία στη Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης. Με το σχέδιο νόμου κυρώνεται η «Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και της από 19.07.2016 Τροποποιητικής Σύμβασης και ρύθμιση λοιπών συναφών θεμάτων». Πρόκειται για ένα από τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους δανειστές.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου:
Η Lamda Development “ανακηρύχτηκε πλειοδότρια, με προσφορά ονομαστικής αξίας εννιακόσια δεκαπέντε εκατομμύρια Ευρώ (915.000.000€) και με υποχρέωση για την καταβολή ποσοστού 32,79% του Τιμήματος Αγοράς Μετοχών κατά την Ημερομηνία Μεταβίβασης. Περαιτέρω, ο Επενδυτής αποδέχεται να διασφαλίσει ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ θα υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο συνολικής αξίας κατ” ελάχιστο ποσό Τεσσάρων Δισεκατομμυρίων Πεντακοσίων Ογδόντα Εννέα Εκατομμυρίων Πεντακοσίων Δεκαέξι Χιλιάδων Εννιακοσίων Ενενήντα Τεσσάρων Ευρώ (4.589.516.994€), στο οποίο συμποσούνται τα ελάχιστα ποσά της Επενδυτικής Υποχρέωσης για την Πρώτη Περίοδο Χρηματοδότησης, τη Δεύτερη Περίοδο Χρηματοδότησης και την Τρίτη Περίοδο Χρηματοδότησης (1.071.082.541€, 1.078.996.042€ και 2.439.438,11€, αντίστοιχα, βλ. σχετικά τον ορισμό της Επενδυτικής Υποχρέωσης στο άρθρο 9.8 της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών). Επομένως, το άθροισμα του Τιμήματος Αγοράς Μετοχών και της Επενδυτικής Υποχρέωσης ανέρχεται σε Πέντε Δισεκατομμύρια Πεντακόσια Τέσσερα Εκατομμύρια Πεντακόσιες Δεκαέξι Χιλιάδες Εννιακόσια Ενενήντα Τέσσερα Ευρώ (5.504.516.994 €)”.
Επιπρόσθετα, “το ΤΑΙΠΕΔ θα συμμετέχει στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του Ακινήτου. Ειδικότερα, ο Πωλητής δικαιούται να λαμβάνει σε ετήσια βάση από τους μετόχους της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. (από την έβδομη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης και καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης), το Δικαίωμα επί Αποδόσεων, σύμφωνα με ειδικότερα οριζόμενα στο Άρθρο 3.2 της ΣΑΜ, ώστε να του επιτρέπεται να συμμετέχει στα μελλοντικά οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του Ακινήτου”.
Περαιτέρω, “με την από 19.07.2016 Τροποποιητική Σύμβαση ο Αγοραστής ανέλαβε, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, την υποχρέωση καταβολής του 51% του συνολικού ονομαστικού Τιμήματος Αγοράς Μετοχών έως τη δεύτερη επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης (χωρίς να θίγεται η προαναφερθείσα υποχρέωση του Αγοραστή για την καταβολή ποσοστού 32,79% του Τιμήματος Αγοράς Μετοχών κατά την Ημερομηνία Μεταβίβασης). Επίσης, υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, ανέλαβε να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η Επενδυτική Υποχρέωση αντί της αρχικής δεκαπενταετίας να υλοποιηθεί κατά ποσοστό 80% σε συντομότερο χρόνο και συγκεκριμένα εντός δωδεκαετίας από την Ημερομηνία Μεταβίβασης”.
Εκτός από τα άμεσα οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν για το Ελληνικό Δημόσιο, «ενόψει του γεγονότος ότι το τίμημα που θα εισπραχθεί δυνάμει της Σύμβασης θα συμβάλει στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, εξίσου σημαντικά αναμένεται να είναι και τα έμμεσα οφέλη, δεδομένου ότι στοιχείο της συναλλαγής είναι η αναβάθμιση των εκτάσεων του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, εντός του οποίου αναμένεται να επενδυθούν αμιγώς ιδιωτικά κεφάλαια χωρίς τη δέσμευση δημόσιων πόρων».
Ο Αγοραστής «θα προχωρήσει στη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου εκτάσεως τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων που θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα πάρκα παγκοσμίως (ενδεικτικά το Hyde Park του Λονδίνου έχει έκταση 1.420 στρέμματα) και θα χαρακτηρίζεται από βλάστηση που αναδεικνύει το μεσογειακό κλίμα και τη χλωρίδα της Αττικής. Σημειώνεται ότι εκ του νόμου οι χώροι πρασίνου και οι ελεύθεροι χώροι πρέπει να ανέρχονται στο 75% τουλάχιστον της συνολικής έκτασης του Πάρκου. Ο χώρος προβλέπεται να είναι προσβάσιμος στο κοινό χωρίς περιορισμούς και αναμένονται σημαντικά οφέλη, τόσο περιβαλλοντικά (π.χ. βελτίωση μικροκλίματος περιοχής) όσο και κοινωνικά (γνωριμία του επισκέπτη με μια νέα εμπειρία ζωής που περιλαμβάνει τον αθλητισμό, την αναψυχή και τον πολιτισμό μέσα στο Πάρκο).
Το Μητροπολιτικό Πάρκο, οι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και οι ανοιχτοί χώροι στο Ακίνητο προβλέπεται να ανέρχονται μετά την εφαρμογή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης σε τουλάχιστον 2.600 στρέμματα, ενώ εντός του Ακινήτου, κατά το σχεδιασμό της ανάπτυξης, επιπροσθέτως των παραπάνω στρεμμάτων, εκτάσεις συνολικού εμβαδού 300 στρεμμάτων θα προορίζονται για τις απαιτούμενες χρήσεις κοινής ωφέλειας και χρήσεις κοινωνικής ανταποδοτικότητας (π.χ. για μεταφορά στο Ακίνητο εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου, ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου), εφόσον είναι συμβατές με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και το επενδυτικό σχέδιο του Αγοραστή».
Στην αιτιολογική έκθεση επισημαίνεται πως «παρά το γεγονός ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στο Ακίνητο δύναται εκ του νόμου να ανέλθει σε 3.600.000τ.μ., η συνολική δόμηση στο Ακίνητο δεν θα υπερβεί τα 2.700.000τ.μ., στα οποία συμπεριλαμβάνονται και περίπου 60.000τ.μ. υφιστάμενων διατηρητέων κτηρίων (3 υπόστεγα Πολεμικής Αεροπορίας, κτήριο Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών), καθώς και 27.000τ.μ. υφισταμένων και διατηρούμενων κοινωφελών χρήσεων (αμαξοστάσιο Τραμ, Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, εγκαταστάσεις ΔΕΗ ΔΕΗ 0,00% και ΕΥΔΑΠ, εκκλησίες), ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται οποιαδήποτε τετραγωνικά δόμησης προκύψουν για το Ελληνικό Δημόσιο και τους Ο.Τ.Α. από τις εκτάσεις που προορίζονται για τις απαιτούμενες χρήσεις κοινής ωφέλειας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας (π.χ. για μεταφορά στο Ακίνητο εγκαταστάσεων κοινωφελών χρήσεων από όμορες περιοχές και περιοχές του λεκανοπεδίου, ώστε στη θέση τους να δημιουργηθούν πνεύμονες πρασίνου), υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι συμβατές με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και το επενδυτικό σχέδιο του Αγοραστή.
Ως προς την Παράκτια Ζώνη, διασφαλίζεται μέσω της Σύμβασης και της Τροποποιητικής Σύμβασης χαμηλό ποσοστό κάλυψης, που δεν θα υπερβαίνει το 15% επί του συνόλου της έκτασης της Παράκτιας Ζώνης, το οποίο εξασφαλίζει τη δημιουργία αδόμητου ελεύθερου μετώπου στην παραλία συνολικού μήκους ενός (1) χιλιομέτρου, διευκολύνοντας τις εξόδους του Μητροπολιτικού Πάρκου προς τη θάλασσα. Σε αυτή την αδόμητη έκταση επιτρέπονται μόνον οι εκ του νόμου προσωρινές κατασκευές σε ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους».
Επίσης, «με δεδομένο ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. θα έχει το δικαίωμα επιφάνειας, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της έκτασης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και ο Αγοραστής, κατά το μέρος ευθύνης τους, προτίθενται να καλύψουν τη συντήρηση και την ασφάλεια αυτού για όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης.
Επιπλέον, ο Αγοραστής αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ να υλοποιήσει και ολοκληρώσει έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος εντός συγκεκριμένων χρονικών πλαισίων, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1.500.000.000 ευρώ, σύμφωνα πάντοτε με την υποχρέωση για την ανάπτυξη του Ακινήτου σε συμμόρφωση με το Επιχειρηματικό Σχέδιο και το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, όπως θα έχει εγκριθεί πριν την Ημερομηνία Μεταβίβασης».
Οι επενδύσεις
Ειδικότερα, «επιδιώκεται η ολοκλήρωση έως την 7η επέτειο της Ημερομηνίας Μεταβίβασης, με ταυτόχρονη δέσμευση για εξάντληση κάθε δυνατότητας για ολοκλήρωση εντός της πρώτης πενταετίας του 67% αυτών, από την αδειοδότηση του έργου, των εξής έργων:
Ανοιχτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου, κύριες εγκαταστάσεις και δικτύων κοινής ωφέλειας, έργα ανασύστασης/διευθέτησης ρεμάτων, δημιουργία εκτεταμένου δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων μήκους πενήντα (50) χιλιομέτρων, αθλητικές και πολιτιστικές χρήσεις εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου, κατασκευή κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρος μεταφόρτωσης/ προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων στο Ακίνητο για την διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του Ακινήτου και ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταμόρφωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων προϊόντων σε περιοχή εκτός του ακινήτου υπό προϋποθέσεις, δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου με αντίστοιχες των σημερινών προδιαγραφές και ανάπλαση/αναβάθμιση παραλίας ενός (1) χιλιομέτρου.
Τα υπόλοιπα έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος, τα οποία υποχρεούται να υλοποιήσει είναι: πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές, απαιτούμενα λιμενικά έργα, η παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος (εφόσον εγκριθεί), αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων που περιγράφονται στην Τροποποιητική Σύμβαση, και ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων σταθερής τροχιάς».
Η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου και η σύνδεση της πόλης με τη θάλασσα «αποτελούν έναν σημαντικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό στόχο του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης. Περαιτέρω, προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα δίκτυο χώρων πρασίνου, το οποίο θα περιλαμβάνει διαδρομές πρασίνου.
Αυτές θα συνδέουν το Μητροπολιτικό Πάρκο με την Παράκτια Ζώνη μέσω διαδρομών κατά μήκος των ρεμάτων και ενός κεντρικού πεζοδρόμου, καθώς και με τις όμορες πολεοδομικές ενότητες των όμορων δήμων μέσω του παραπάνω κεντρικού πεζοδρόμου και του υφιστάμενου δικτύου ελεύθερων και πράσινων χώρων των όμορων δήμων. Επίσης, ο Αγοραστής δεσμεύεται ότι θα υλοποιηθεί το προαναφερθέν εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, που θα συνδέεται και με τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, με σκοπό τη διασφάλιση της πρόσβασης στο μέγιστο δυνατό τμήμα του Ακινήτου χωρίς τη χρήση Ι.Χ. επιβατικού αυτοκινήτου».
Με αυτές τις επενδύσεις και την ευρύτερη ολοκλήρωση του έργου, αναμένεται δημιουργία υπεραξίας της ακίνητης περιουσίας των όμορων δήμων και αναβάθμιση της ευρύτερη νότιας ζώνης της Αθήνας, συνδυαστικά με τα υπόλοιπα μεγάλα έργα ανάπτυξης, που συντελούνται στην ευρύτερη περιοχή.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ για τα οφέλη
«Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ (Ιούλιος 2016) του ακινήτου του Ελληνικού η αξιοποίηση αναμένεται να έχει μια μακροπρόθεσμη θετική επίπτωση στην καταπολέμηση της ανεργίας με τη δημιουργία 75.000 θέσεων εργασίας από την κατασκευή και λειτουργία των έργων στο Ακίνητο, ως αποτέλεσμα παραγόντων ζήτησης και 15.000 επιπλέον θέσεων εργασίας ως αποτέλεσμα παραγόντων προσφοράς, ενώ ο πραγματικός μισθός, ανά απασχολούμενο μισθωτό, θα εμφανίσει σταθερή άνοδο σε όλη την περίοδο ανάπτυξης του Ακινήτου. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την ίδια μελέτη, αποφεύγεται η απώλεια 10.000 θέσεων εργασίας καθώς και μια υποχώρηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος («ΑΕΠ») της τάξεως του 0,2%, λόγω των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής που θα έπρεπε να ληφθούν για να υποκαταστήσουν το δημοσιονομικό όφελος από τη μεταβίβαση των μετοχών της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.».
Η μελέτη του ΙΟΒΕ αναφέρει ότι «η συμβολή της ανάπτυξης του Ακινήτου στο ΑΕΠ, ως αποτέλεσμα παραγόντων ζήτησης, αναμένεται το 2041 (έτος ολοκλήρωσης της 25ετούς επένδυσης) να φθάσει στο +1,7% και επιπλέον 0,6% αύξηση θα σημειωθεί ως αποτέλεσμα παραγόντων προσφοράς, διασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο και το Ασφαλιστικό Σύστημα. Συνολικά, η επένδυση στο Ελληνικό αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντικά υψηλότερο ΑΕΠ σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο. Στο τέλος της επενδυτικής περιόδου (το έτος 2041) το ΑΕΠ αναμένεται να είναι κατά 7,42 δισεκ. ευρώ (+2.4%) υψηλότερο από αυτό που θα ήταν αν δεν είχε πραγματοποιηθεί η επένδυση».
Άμεσα οφέλη «θα προκύψουν και από τα δημοσιονομικά έσοδα του έργου, τα οποία δεν περιορίζονται στο τίμημα για την αξιοποίηση της περιοχής, αλλά επεκτείνονται και σε πόρους από την άμεση και έμμεση φορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας και του πλούτου που αναμένεται να δημιουργηθεί. Τα φορολογικά έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα και τη λειτουργία των επιμέρους επιχειρηματικών δραστηριοτήτων κατά την περίοδο της μελέτης αναμένεται να πλησιάσουν τα 14,1 δισεκ. ευρώ».
Τέλος, «το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει έσοδα από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση, ενώ θα εξοικονομήσει και τις ετήσιες δαπάνες για τόκους λόγω της σχετικής απομείωσης του δημόσιου χρέους».
13/9/2016
http://www.thepaper.gr/ependysi-7-dis-ferni-i-symvasi-gia-to-elliniko/
Το Ελληνικό στη Βουλή
Ξεκίνησε σε συνθήκες κοινωνικού σιωπητήριου η συζήτηση στη Βουλή της σύμβασης ΤΑΙΠΕΔ-Hellinikon Global I.S.A., έδρας Λουξεμβούργου,  ιδιοκτησίας Lamda Development συμφερόντων Λάτση (εγγυήτρια εταιρεία) ως ενιαία σύμβαση υπογραμμένη επί δύο συγκυβερνήσεων:  ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (14.11.2014) και - η τροποποιητική - ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ (19.7.2016).
Είναι γνωστή η πρόταση του Πολυτεχνείου για Μητροπολιτικό Πάρκο υψηλού πράσινου, φτηνής φύτευσης και συντήρησης, με εγκαταστάσεις ήπιας ανάπτυξης αναψυχής-πολιτισμού-αθλητισμού για πολίτες του Λεκανοπέδιου και επισκέπτες, αξιοποιώντας τα σχεδόν 100.000 τ.μ. δομημένης επιφάνειας (κυρίως κτίσματα παλιού αεροδρόμιου και ολυμπιακές εγκαταστάσεις, που ακόμα χρωστάμε), που σήμερα στεγάζουν 70 κοινωφελείς δραστηριότητες.
Για πραγματικών νέες θέσεις εργασίας στη θέση των μυθικών 90.000(!) που προπαγανδίζει σε έκθεση του – την επικαλείται και η κυβέρνηση… - ο ΙΟΒΕ των βιομηχάνων. Εξίσου γνωστές, οι διαψεύσεις της ρητής υπόσχεσης τεσσάρων διαδοχικών πρωθυπουργών για Μητροπολιτικό Πάρκο.
Ο τελευταίος θα μείνει στην ιστορία για τη μεταπήδηση του: Από τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των κατοίκων της νότιας Αθήνας για αξιοποίηση του τελευταίου μεγάλου ελεύθερου δημόσιου χώρου, κατάλληλου για επέμβαση στο μικροκλίμα ενός Λεκανοπέδιου που χρειάζεται 50.000 στρέμματα πράσινο, σε ρόλο πρώτης εφαρμογής της μνημονιακής ρύθμισης του 2014 για δικαίωμα αποζημίωσης των «επενδυτών» σε μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις, ιδίως στις περιπτώσεις που κυβέρνηση και υπηρεσίες κάνουν σωστά τη δουλειά τους!
Τα ουσιώδη περιγράφονται στη σύμβαση και στις συνοδευτικές εκθέσεις για τη Βουλή.

Η τιμή τιμή δεν έχει και χαράς τον που την έχει

Η συνταγή έχει όλα τα συστατικά οικονομικής καταστροφής.
Η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναγνωρίζει ανοιχτά ότι το Δημόσιο θα έχει οικονομική ζημιά από την αγοραπωλησία των μετοχών, που μεταβιβάζουν στον Όμιλο Λάτση δικαίωμα επιφάνειας για 99 χρόνια και το 30% εξ αδιαιρέτου κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή: 5.250 στρεμμάτων του πρώην αεροδρόμιου, 750 της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά και 200 αιγιαλού σε 3,5 χλμ ακτογραμμής («προσωρινά» κτίσματα).
Το «καλύτερο παραθαλάσσιο οικόπεδο της Μεσογείου» εκποιείται αντί πινακίου φακής και με αποικιακούς όρους: 915 εκ ευρώ ονομαστικά σε βάθος δεκαπενταετίας ή κάτω από 600 εκ σε πραγματικές τιμές - λιγότερο από 100 ευρώ το τ.μ. Η αγοραπωλησία είναι πλήρως αφορολόγητη.
Προβλέπεται αγνώστου ύψους κρατική χρηματοδότηση, για «παροχή δημόσιας υπηρεσίας», των «κοινόχρηστων» υποχρεώσεων του Ομίλου ως προς μια ιδιωτική πόλη 27.000 κατοίκων.
Με 1,5 δις κόστος μετεγκατάστασης των πάσης φύσεως δημόσιων ή κοινωφελών δραστηριοτήτων από το εσωτερικό του Ακινήτου (μόνο για τη μετεγκατάσταση του αμαξοστάσιου Νότιας Αθήνας του υπερχρεωμένου και υπό έξωση ΟΑΣΑ απαιτούνται 150 εκ.).
Με πιθανές αποζημιώσεις στον «επενδυτή» για καθυστερήσεις λόγω «γεγονότων ευθύνης δημοσίου».
Αν πάλι «σπάσει» ο «επενδυτής» τη σύμβαση και επιστρέψει τις μετοχές, το Δημόσιο θα επιστρέψει το μέχρι τότε  καταβληθέν τίμημα (που όμως έχει πάει στους δανειστές για το χρέος) συν υπεραξία. – Και πως θα υπολογιστεί η υπεραξία;
Μήπως τότε θα γίνει χρήση των αξιολογήσεων των εμπειρογνωμόνων (3 δις από ΤΕΕ, 1,5 και 2,3 αντίστοιχα οι  εμπειρογνώμονες του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος);  
- Το Δημόσιο αναλαμβάνει επίσης τότε και τυχόν βάρη ενεχυρίασης των μετοχών και υποθήκευσης των ακινήτων που επεστράφησαν – λόγω χρηματοδότησης που είχε λάβει ο «επενδυτής» για το έργο!
Η Έκθεση αναφέρει ότι δε μπορεί να υπολογίσει τη χασούρα.

Εξαιρετικά ασυνήθιστη είναι η ύπαρξη «Ειδικής Έκθεσης άρθρου 75 παρ. 2 του Συντάγματος», που υπογράφει ο υπουργός Οικονομικών.
Την έκθεση προβλέπει το Σύνταγμα σε περιπτώσεις που απαιτούνται δαπάνες προέλευσης κρατικού προϋπολογισμού ή όταν υπάρχει απώλεια δημοσίων εσόδων.
Σύμφωνα με την Έκθεση, υπάρχουν και τα δύο, αγνώστου ύψους, αλλά «η ανωτέρω απώλεια θα αναπληρώνεται από άλλες πηγές εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού». 
Ακούσατε τους δανειστές ν’  απαιτούν «ισοδύναμα» και να κάνουν τους «δύσκολους»;

Τσιμέντο να γίνουνε

Η ένταση της προβλεπόμενης δόμησης είναι ασύλληπτη. Μετά από διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση ο «επενδυτής» «δεσμεύτηκε» ότι δε θα κτίσει περισσότερα από 2.700.000 (!) τ.μ.: Μια εν μέρει  «κλειστή» πόλη κατοικίας και «διεθνές» κέντρο ψυχαγωγίας (καζίνο και ξενοδοχεία) πλουσίων «πάνω στο κύμα» και, στα ενδότερα, ένα «υπερτοπικό» κέντρο εμπορίου, γραφείων και ιδιωτικής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και περίθαλψης.
Ωστόσο, διατηρεί το «δικαίωμα» του για δόμηση έως 3.500.000 τμ. Οποτεδήποτε μέχρι το 2041 (ολοκλήρωση επενδυτικής περιόδου, παίρνει και παράταση) η «δέσμευση» μπορεί να πάει περίπατο.
«Δεσμεύτηκε» επίσης ότι στην παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά δε θα χτίσει περισσότερο από 15%, δηλ. 112.500 τ.μ. – με δυο παραθαλάσσιους ουρανοξύστες και 16.000 τ.μ. μόνο για καζίνο!
Προβλέπεται επίσης η δόμηση άλλων 300.000 τ.μ. (δεν προσμετρώνται στα 2.700.000) για ανταλλαγή κοινόχρηστων εγκαταστάσεων όμορων Δήμων με τοπικό πράσινο.
Οι τελευταίοι βλέπουν να ενταφιάζεται το σχέδιο τους για κέντρο διαλογής ανακύκλωσης/σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων: Θ’  αφορά αποκλειστικά τα απορρίμματα της ιδιωτικής πόλης.
Ο «επενδυτής» αναλαμβάνει το 50% του κόστους μελέτης σε οικόπεδο εκτός Ακινήτου που θ’ αγοράσουν οι ίδιοι, εφόσον συμφωνηθεί ν’ αναλάβει αυτός τη διαχείριση των σκουπιδιών τους: σοβαρότερη  μπίζνα της δεκαετίας. 
Από άποψη ζημιάς, για το Λεκανοπέδιο είναι ανάλογη με την εποχή της αντιπαροχής.

Μια ελληνική Disneyland;

Το Μητροπολιτικό Πάρκο παραμένει στα 2.000 στρέμματα της Πρότασης Foster (η κυβερνητική Ομάδα Έργου ζητούσε 3.100), προστίθενται όμως 600 στρέμματα «επιπλέον χώρων κοινόχρηστου πράσινου και κοινωφελών χρήσεων» (πλατείες και δρόμοι).
Ερωτήματα: Για να κτίσεις μια κοινή πολυκατοικία, απαιτείται ελεύθερος χώρος πρασίνου ολόγυρα. Για τις δεκάδες 16όροφες πολυκατοικίες και τους επτά ουρανοξύστες, δεν προβλέπονταν; Και πόσα τελικά απ’  τα 600 στρέμματα θα είναι «κοινόχρηστο» τσιμέντο;
Απ’  την τροποποιητική σύμβαση μαθαίνουμε ότι είχαμε δίκιο γι’ αυτό που υποψιαζόμασταν: Το «Μητροπολιτικό Πάρκο» θα είναι ιδιωτικό – το μεγαλύτερο στον κόσμο.
Ο «επενδυτής» αναλαμβάνει την υποχρέωση να είναι ανοικτό στους πολίτες, δηλαδή «κοινόχρηστο εκ του αποτελέσματος»… Η κυβέρνηση κατάφερε να του περάσει το κόστος φύτευσης και συντήρησης αντίθετα με την αρχική σύμβαση, που το είχε η ίδια (Σκεφτείτε ότι μας ρωτούσαν ειρωνικά χρόνια τώρα «που θα βρει το Δημόσιο τις 100.000 ευρώ» της μελέτης του ΕΜΠ για φύτευση ψηλού πράσινου…).
Θα συγκροτηθεί φορέας διαχείρισης πρασίνου, που θα αναθέσει το έργο σε τρίτο (ιδιώτη). Μετά το 2041 ο «επενδυτής» μπορεί υπό όρους να μεταβιβάσει στο Δημόσιο φορέα και κόστος διαχείρισης:
Αφού όμως έχει ολοκληρωθεί η – αγνώστου έκτασης – δόμηση εντός του πάρκου σύμφωνα με τα επιχειρηματικά του σχέδια εκμετάλλευσης (σύμπλεγμα ψυχαγωγίας/αθλητισμού). Πάρκο «ανοιχτό», λοιπόν, αλλά με τι κόστος για όσους το απολαμβάνουν;
Τι ποσοστό απ’  το «Πάρκο» θα είναι νέο τσιμέντωμα; Όσο για το «υψηλό πράσινο» (δέντρα), αποκλείονται καταρχήν τα 700 στρέμματα διαδρόμων του παλιού αεροδρόμιου στην «καρδιά» των 2.000 του Πάρκου – μπετόν μέτρων βάθους και υπέδαφος δηλητηριασμένο απ’  την κηροζίνη, που κανείς δεν πρόκειται να «σπάσει», πολύ περισσότερο για φύτευση:
Προφανώς, εκεί θα υπάρξει επιφανειακή επιχωμάτωση και γκαζόν – δηλ. τεράστια σπατάλη νερού. Όσο για την «δέσμευση» του επενδυτή για «προτεραιότητα» στην ολοκλήρωση του Πάρκου, όταν επιχειρηματικά απόλυτη προτεραιότητα έχει η δόμηση της παραλίας του Αγίου Κοσμά, καταλαβαίνει κανείς τη σοβαρότητα της.
Είχαμε επίσης δίκιο χρόνια τώρα που μιλούσαμε για σχέδιο «κλειστών» παραλιών. Στην τροποποιητική, η κυβέρνηση κατάφερε ν’  «ανοίξει» το 1 από τα 3,5 χιλιόμετρα της ακτογραμμής, με το οποίο το Πάρκο θα συνδεθεί με τη θάλασσα.
Για τα υπόλοιπα 2,5, για χρήση των κατοίκων της «κλειστής πόλης» και των ξενοδοχείων, προφανώς δεν ισχύει το Σύνταγμα.    
Τύφλα να ΄χει η Disneyland!

Ο «επενδυτής» αποζημιώνεται και άλλες νόμιμες παρανομίες

Μόλις εγκριθεί από τη Βουλή, προβλέπεται να υπογράψει τη σύμβαση και το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτή η υπογραφή θα θέσει σε εφαρμογή την περιβόητη «αποικιοκρατική» φωτογραφική – πρώτιστα για το Ελληνικό – ρύθμιση του 2014 για το «δικαίωμα αποζημίωσης» μετά από «γεγονός καθυστέρησης Δημοσίου».
Ήμουνα τότε η μόνη βουλευτής που είχα μιλήσει γι΄ αυτό (η τροπολογία του ΥπΟικ κατατέθηκε σε νομοσχέδιο για την υγεία), κι είχα πει μεταξύ άλλων:
Η πρωτοφανής αυτή πρόβλεψη θα καθιστά το Δημόσιο δικαστικά υπόλογο με την παραμικρή αφορμή σε οποιοδήποτε κερδοσκοπικό fund ή πολυεθνική εγείρουν αξιώσεις αποζημίωσης.
Είναι φανερό για μας ότι η κυβέρνηση δεν περιορίζεται να στριμώξει μόνο τον εαυτό της, αλλά φροντίζει και για το μέλλον, για οποιαδήποτε αυριανή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/Αριστεράς, αποφασισμένη ν’  απαλλαγεί από τα μνημόνια…
Η προτεινόμενη ρύθμιση αφορά όλες τις πράξεις φορέων και υπηρεσιών του Δημοσίου, δηλαδή και τις νόμιμες, τις περιπτώσεις που οι καθυστερήσεις προκύπτουν όχι επειδή παραβιάζεται, αλλά επειδή εφαρμόζεται η νομοθεσία.
Η ρύθμιση αυτή, δηλαδή όχι μόνο δεν οδηγεί σε ασφάλεια δικαίου, όπως ψευδώς ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά αντίθετα, με το πρόσχημα της αποφυγής καταβολής αποζημίωσης από μεριάς του δημοσίου, ουσιαστικά προτρέπει τις δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς στη χαλαρή εφαρμογή και μη τήρηση των όποιων προστατευτικών για το περιβάλλον, την πολεοδομία και τις αρχαιότητες κανόνων δεν έχουν ακόμα κατεδαφιστεί απ’  τη μνημονιακή νομοθεσία.
Αν ψηφιστεί, θα λειτουργεί ως διαρκής εκβιασμός στους αρμόδιους δημόσιους υπάλληλους και δημόσιες υπηρεσίες “να κάνουν τα στραβά μάτια”, δηλ. τους προτρέπει σε κατ’  επανάληψη παράνομες πράξεις.
Στη σύμβαση αναφέρεται ρητά: Αν  κατά τις εκσκαφές βρεθούν αρχαία (στο υπέδαφος υπάρχουν τρεις αρχαίες πόλεις ελάχιστα ανασκαμμένες) ή οι υπηρεσίες καθυστερήσουν στην έγκριση αδειών λόγω όχι μόνο παραλείψεων αλλά και πράξεων της διοίκησης ή μια κυβέρνηση ψηφίσει αυστηρότερη περιβαλλοντική νομοθεσία ή τροποποιήσει το μνημονιακό νόμο για το Ελληνικό ή βρεθεί μολυσμένο(!) το υπέδαφος, με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν πάνω από 120 μέρες οι κατασκευές, έχει επέλθει «γεγονός καθυστέρησης Δημοσίου» και ο «επενδυτής» δικαιούται αποζημίωση.
Ας προσέξουμε: Το ύψος της δε μπορεί να ξεπερνά συνολικά το ύψος του τιμήματος (915 εκ) - κι αν επιδικαστεί ψηλότερη από το ήδη καταβληθέν τμήμα του, ο «επενδυτής» μπορεί να συμψηφίσει τo υπερβάλλον με μελλοντικές του δόσεις!
Όχι αρκούντως σοβαρά θεωρήθηκαν προφανώς θέματα νομιμότητας, όπως: Πρώτον, χάρη στη βιασύνη των δανειστών, η  Βουλή προχωρεί στην κύρωση χωρίς να έχει κατατεθεί κι εγκριθεί η ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) και το ΣΟΑ (Σχέδιο ολοκληρωμένης Ανάπτυξης) και χωρίς δημόσια διαβούλευση γι’  αυτά – όπως ρητά προβλέπονται στο μνημονιακό νόμο του 2012 για το Ελληνικό.
Δεύτερον, η Βουλή προχωρεί στην έγκριση της σύμβασης ενώ «τρέχει» μια διπλή διερεύνηση: Δικαστική, για την τιμή πώλησης, με ερώτημα τη διάπραξη απιστίας σε βαθμό κακουργήματος από τον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, και «ευρωπαϊκή» διαδικασία ελέγχου – Ερώτημα της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωκοινοβούλιου προς την Κομισιόν για παραβίαση ευρωπαϊκών και διεθνών συνθηκών.
Τρίτον, ανάμεσα στις 11 αναβλητικές αιρέσεις που θα πρέπει να πληρούνται προκειμένου να υπάρξει η μεταβίβαση των μετοχών, υπάρχει και η πλέον ντροπιαστική, ο όρος ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας θα πρέπει να έχει απορρίψει όλες τις εκδικαζόμενες προσφυγές… 
«Λεπτομέρειες», όταν πρόκειται για αποικίες.

Ποιος θα πληρώσει το λογαριασμό

Πολλά μπορούν «να πάνε στραβά» στα σχέδια του «επενδυτή», ο οποίος δεν έχει εξασφαλίσει ακόμα ούτε τη χρηματοδότηση, που θ’  αποτελέσει και το μεγαλύτερο μέρος των «θεωρητικών» 8 δις ευρώ της επένδυσης συνολικά σε ένα – τελικά – απροσδιόριστο βάθος δεκαετιών.
Κι εφόσον κάθε δόση των 915 δις  που θα καταβάλλει ο «επενδυτής» θα πηγαίνει εντός 10 ημερών στον ειδικό λογαριασμό των δανειστών στην Τράπεζα της Ελλάδας με προορισμό ένα μη βιώσιμο χρέος, το «καρότο» που επισείει με τη σειρά της και η σημερινή κυβέρνηση είναι ακριβώς η «επένδυση».
Καθώς η δυνατότητα διάθεσης ενός τέτοιου τεράστιου αποθέματος κατοικιών και εμπορικών κ.α. χρήσεων δεν προκύπτει από καμιά μελέτη, είναι πιθανόν μεγάλο μέρος της επένδυσης, και πριν απ’  όλα βεβαίως το Πάρκο, να μην ολοκληρωθεί ποτέ και να μας μείνουν – κατά τα πρότυπα των ισπανικών ακτών – τα «κουφάρια».
Σε κάθε περίπτωση, πριν απ’  όλα περιβαλλοντικά και κατά δεύτερο ρόλο οικονομικά, τη «νύφη» θα πληρώσουν οι κάτοικοι του λεκανοπέδιου και ιδιαίτερα οι δημότες των γύρω Δήμων:
Με αύξηση των κενών κι αδιάθετων διαμερισμάτων. Με λουκέτα πριν απ’ όλα στην «υπερτοπική» αγορά της Γλυφάδας και συμπίεση μέχρι εξόντωσης των τοπικών αγορών στο Ελληνικό, τον Άλιμο, την Αργυρούπολη, τη Δάφνη.
Έναντι 90.000 «θεωρητικών» νέων θέσεων εργασίας, πολύ πιθανότερο είναι ότι θα χαθούν χιλιάδες πραγματικές, σημερινές θέσεις εργασίας. Μ’  ένα εργοτάξιο διάρκειας ενός τετάρτου του αιώνα, που θα κάνει τη ζωή των ανθρώπων των όμορων Δήμων ανυπόφορη.
Η κυβέρνηση έχει την πλήρη ευθύνη για την υιοθέτηση, με ή χωρίς δάκρια, μιας αποικιακής συμφωνίας υπό το «βούρδουλα» μιας πορείας που οδηγεί τη χώρα όλο και πιο βαθιά σε καθεστώς «αποικίας χρέους».
Ωστόσο, ακόμα και σε μια Βουλή τέτοιου μνημονιακού βάθους, θα έπρεπε να υπάρχουν βουλευτές που να μη σηκώνουν τόσο εύκολα το χέρι τους.
Στους παραλιακούς δήμους, που θα σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος από τα βάσανα που περιμένουν τους κατοίκους ολόκληρης της Αττικής, στα κινήματα πολιτών και στις δημοτικές παρατάξεις είμαστε παντού ακόμα όλοι μαζί.
Η στάση όλων εμάς στη Νότια Αθήνα  αυτά τα λίγα 24ωρα απέναντι στην υπόθεση του Ελληνικού, θα είναι το σοβαρότερο κριτήριο για το μέλλον.
NANΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ
http://www.efsyn.gr/arthro/elliniko-sti-voyli
 19/9/2016