Βεργίνα, το αστέρι της Θράκης!


''ΑΓΟΡΑΖΩ  ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΡΟ'Ι'ΟΝΤΑ'' 






Εντυπωσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα 
της Ζυθοποιίας Μακεδονίας -Θράκης Α.Ε. ακόμη μια χρονιά.

- Το αστέρι της “Βεργίνας” έλαμψε για ακόμη μια χρονιά σύμφωνα με τον ισολογισμό και τα οικονομικά αποτελέσματα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας - Θράκης Α.Ε. που εδρεύει στην Κομοτηνή, για τη χρήση 2015.

- Η πρώτη και αγαπημένη όλων, αυθεντικά ελληνική μπύρα, κυρίως για τους κατοίκους της Θράκης, κατάφερε να σκορπίσει χαμόγελα και αισιοδοξία σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για τον κλάδο του ζύθου ο οποίος βιώνει συνολικά μια πολυετή συρρίκνωση του όγκου κατανάλωσης και εμπορικής αξίας.

- Με τη μέση ετήσια κατανάλωση μπύρας ανά άτομο στην Ελλάδα να βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρώπης, οι δυσκολίες και προκλήσεις που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του έτους να επιβαρύνονται από το γενικότερο πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον της χώρας διαμόρφωσαν επιπλέον δυσχερείς συνθήκες για την ανάπτυξη και επέκταση των εμπορικών δραστηριοτήτων.

- Σε αντίθεση όμως με τα ανωτέρω και με βάση τον ισολογισμό της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε., οι καθαρές πωλήσεις την χρήση 2015 εμφανίζονται ενισχυμένες κατά 5,5% συγκριτικά με την προηγούμενη περίοδο και διαμορφώνονται περίπου σε 18 εκατομμύρια ευρώ.



- Το μικτό περιθώριο κέρδους παρέμεινε αμετάβλητο στα περσινά επίπεδα αγγίζοντας το 31% επί του τζίρου, ενώ για το τρέχον έτος προβλέπεται ότι η καλή χρονιά στο κριθάρι σε συνδυασμό με τις οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή θα μειώσουν το μέσο μοναδιαίο κόστος ανά εκατόλιτρο μπύρας βελτιώνοντας παράλληλα το ποσοστό του μικτού περιθωρίου κέρδους.

- Το 2015, το λειτουργικό ΕΒITDA παρουσίασε αύξηση κατά 6,32%, ανήλθε σε 3,5 εκατομμύρια ευρώ και τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 1,5 εκατομμύρια ευρώ ενισχυμένα κατά6,77% σε σχέση με το 2014.

- Η Βεργίνα ολοκλήρωσε έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδιασμού της περιόδου 2010-2015, βελτιώνοντας τα μέσα παραγωγής, εγκαθιστώντας νέο μηχανολογικό εξοπλισμό, πάγιες υποδομές και κτιριακές εγκαταστάσεις επενδύοντας συνολικά 11 εκατομμύρια ευρώ.

- Το 2014 προέβη σε επενδύσεις ύψους άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ με σκοπό  τη δημιουργία ενός, από τα πλέον σύγχρονα στην Ευρώπη, βυνοποιείου για την παραγωγή βύνης υψηλών προδιαγραφών.


- Το βυνοποιείο της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. αποτέλεσε το μεγάλο στοίχημα του ιδιοκτήτη της εταιρείας κ. Δημήτρη Πολιτόπουλου, για την παύση εισαγωγής βύνης από το εξωτερικό καθώς πλέον η εταιρεία μπορεί να βασίζεται στις δικές της δυνάμεις για την παραγωγή εξαιρετικής μπύρας από 100% ελληνικό κριθάρι προερχόμενο από παραγωγούς της Μακεδονίας και Θράκης. Ταυτόχρονα η αξιοποίηση της εγχώριας πρώτης ύλης για τις ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας της βυνοποίησης, σε ένα περιβάλλον υψηλής τεχνολογίας και υγιεινής με καινοτόμες εφαρμογές εξοικονόμησης ενέργειας, βελτιώνει τον έλεγχο και την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος και μειώνει κατ’ επέκταση το μέσο μοναδιαίο κόστος ανά εκατόλιτρο μπύρας.

- Επιπρόσθετα η λειτουργία του βυνοποιείου αποτέλεσε και το μέσο για την υποστήριξη του εισοδήματος όλων των αγροτών της περιοχής μέσω της συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού, που πρώτη η Βεργίνα καθιέρωσε μέσα από ένα πλάνο που πρωτοσχεδιάστηκε το 2006, παρέχοντας στον αγρότη ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ελέγχου, διαχείρισης, συμβουλευτικής και τεχνικής στήριξης της παραγωγής από γεωπόνους όλη τη διάρκεια του έτους με τα συνολικά στρέμματα που πλέον εντάσσονται στο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας να αυξάνονται το2016 με στόχο τα 30.000 στρέμματα από 17.000 που ήταν την προηγούμενη περίοδο.


- Οι παραγωγικές ικανότητες του βυνοποιείου αποτελούν σημαντική παράμετρο καθώς μέσα από την φυσική βλάστηση και επεξεργασία του κριθαριού υπάρχει η δυνατότητα ανάπτυξης ευρείας γκάμας διαφορετικών ποικιλιών βύνης με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία κατ’ επέκταση χρησιμοποιούνται για την παραγωγή διαφορετικών ειδών μπύρας

- Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε. επιτελεί και έναν επιπλέον ρόλο καθώς παράγει και προμηθεύει βύνη πολλά από τα μικροζυθοποιία στην Ελλάδα τα οποία μέχρι και πρόσφατα ήταν αναγκασμένα να εισάγουν βύνη από το εξωτερικό με υψηλότερο κόστος και περιορισμένη ευελιξία. Πλέον οι μικροζυθοποιοί μπορούν να προμηθεύονται βύνη σε διάφορες ποικιλίες και συσκευασίες σύμφωνα με τις ανάγκες τους.



- Τέλος, τα υπολείμματα της βύνης από τη φυσική διαδικασία αποτελούν υποπροϊόντα εξαιρετικής διατροφικής αξίας καθότι υψηλά σε περιεκτικότητα πρωτεϊνών και φυτικών ινών μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή τροφίμων όπως οι μπάρες δημητριακών και να αποτελέσουν συμπλήρωμα ζωοτροφής κατάλληλα για τη βελτίωση και ενίσχυση της διατροφής των οικόσιτων ζώων των κτηνοτρόφων. Η Βεργίνα υποστηρίζει τους κτηνοτρόφους της περιοχής παρέχοντας τα υπολείμματα της βυνοποίησης ως ζωοτροφή για την συμπληρωματική σίτιση των ζώων ειδικά των αγελάδων που φαίνεται επιπλέον να βελτιώνει και την ποιότητα του παραγόμενου γάλακτος.

- Το έτος 2015 με μια επένδυση ύψους 1,5 εκατομμυρίων ευρώ ολοκληρώθηκε η επέκταση του βυνοποιείου για την αύξηση της παραγωγικής και αποθηκευτικής ικανότητας της βύνης και ηανανέωση του στόλου οχημάτων ενώ το τρέχον έτος ολοκληρώνεται η επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων για την καλύτερη λειτουργία και ευελιξία των διοικητικών υπηρεσιών της εταιρείας.

- Το προσωπικό της εταιρείας αυξήθηκε από 94 σε 100 άτομα που απασχολούνται στην έδρα της εταιρείας στην Κομοτηνή αλλά και στα υποκαταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ενώ άξιο αναφοράς είναι και ότι δόθηκαν μισθολογικές αυξήσεις και bonus στους εργαζομένους αναγνωρίζοντας και επιβραβεύοντας την αφοσίωση, εργατικότητα και το αποτέλεσμα που επιφέρει η προσπάθεια του ανθρωπίνου δυναμικού προς την εταιρεία.

- Οι δανειακές υποχρεώσεις της εταιρείας κατά την περίοδο 2015 μειώθηκαν κατά 10%, εξυπηρετώντας τις μακροπρόθεσμες δανειακές συμβάσεις που υπογράφηκαν για να υποστηρίξουν επικουρικά το στρατηγικό επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, το οποίο βασίζεται κατά κύριο λόγω στα ίδια κεφάλαια και την κεφαλαιακή επάρκεια από τη λειτουργική κερδοφορία της επιχείρησης. 

- Εντυπωσιακή επίσης είναι και η ταμειακή ρευστότητα της εταιρείας καθώς για τη χρήση 2015 τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα ανέρχονται σε 1.395.307,90 ευρώ.

- Η Βεργίνα, κατάφερε όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να αυξήσει το μερίδιο και την κερδοφορία της στον κλάδο του ζύθου, ενός κλάδου που στην εγχώρια αγορά η συγκέντρωση σε μία πολυεθνική εταιρεία άγγιζε στο παρελθόν το απίστευτο 90%.

- Οι εμπορικές επιτυχίες της ζυθοποιίας Βεργίνα συνεχίζουν να εντυπωσιάζουν 
καθώς η γκάμα των προϊόντων εκτός από την αύξηση του όγκου πωλήσεων, έχει φέρει και σημαντικές διακρίσεις για μια σειρά specialty beers όπως είναι η Βεργίνα Weiss. Η Βεργίνα αυξάνει συνεχώς τις πωλήσεις μέσω λιανικού εμπορίου (ζεστή αγορά) και τις πωλήσεις μέσω τελικών σημείων κατανάλωσης (κρύα αγορά) και αποτελεί πλέον μπύρα με παρουσία αρκετές χώρες του εξωτερικού συμπεριλαμβάνοντας πολλά ευρωπαϊκά κράτη και τις ΗΠΑ με τις εξαγωγές να έχουν ανοδική πορεία.

- Το 2013 η Βεργίνα Weiss κέρδισε το ασημένιο μετάλλιο στην κατηγορία Speciality Wheat Beer, στον διεθνή διαγωνισμό μπύρας του κόσμου International Brewing Awards ανάμεσα σε σχεδόν 1.000 συμμετοχές από όλο τον κόσμο. Το 2014 ανάμεσα σε 1.613 μπύρες από όλο τον κόσμο στον 11ο διαγωνισμό του European Beer Star η μπύρα Βεργίνα Weiss κατέκτησε το χάλκινο μετάλλιο.


- Το 2015 υπήρξε ένα έτος που χαρακτηρίστηκε από αίσθημα ηθικής δικαίωσης για τον ιδιοκτήτη της Βεργίνας κ. Δημήτρη Πολιτόπουλο, μιας και ο πολύχρονος κόπος και άνισος αγώνας από τις αρχές του 2000 και όσα πέρασε για να εδραιωθεί στην αγορά δείχνουν να φθίνουν, εκπληρώνοντας σταδιακά το όνειρο που εμπνεύστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 90’ για την παραγωγής της πρώτης ελληνικής μπύρας.

- Παράλληλα η περσινή χρονιά έκλεισε με ιδιαίτερες ανακοινώσεις για τον κλάδο του ζύθου. Έπειτα από τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους η Μύθος Ζυθοποιία, μέλος του Ομίλου Carlsberg και της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας φέρουν και τυπικά, οι δύο μεγάλες εταιρίες που λειτουργούν στην Ελλάδα από ξένους επενδυτές (Heineken, Carlsberg) συγκέντρωση μεριδίων που ξεπερνούν σημαντικά το 80% της συνολικής ελληνικής αγοράς.

- Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμο μαμούθ ύψους 31.451.211 ευρώ στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. κρίνοντας ότι καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της επιβάλλοντας στην αγορά προνομιακούς όρους για τα προϊόντα της και προέβη σε ενέργειες που είχαν ως σωρευτικό αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού σε επιμέρους αγορές διανομής και διάθεσης προϊόντων ζύθου. 

- Επίσης, το 2015 ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος έδωσε έναν ακόμη αγώνα εκπροσωπώντας τοΣύνδεσμο Μικρών Ανεξάρτητων Ζυθοποιών Ελλάδος (ΣΜΑΖΕ), μέσα στη Βουλή των Ελλήνων, ο οποίος απέτρεψε την τελευταία στιγμή την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τις μικροζυθοποιίες. Ο συντελεστής του φόρου έως την ποσότητα παραγωγής 200.000 εκατόλιτρων ζύθου σε ετήσια βάση ορίζεται στο 50% του κανονικού συντελεστή Ε.Φ.Κ.. Ένα κίνητρο που νομοθέτησε η Ευρώπη για την υποστήριξη των ανεξάρτητων μικροζυθοποιών και επιβάλλεται τόσο στην μπύρα που παράγεται στη χώρα μας όσο και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- Η φετινή καλή τουριστική σεζόν και οι ευνοϊκές κλιματολογικές συνθήκες του τρέχοντος καλοκαιριού έχουν επιμηκύνει την τουριστική περίοδο του έτους και φαίνεται να δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε έπειτα από πολλά έτη ο κλάδος του ζύθου να εμφανίσει θετικές μεταβολές σε μια περίοδο μάλιστα που η αγορά της μπύρας εμφανίζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την άνθιση της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα.

- Οι μικρές ελληνικές ζυθοποιίες αυξήθηκαν έντονα τα δύο τελευταία έτη καθώς ανέρχονται σε 30, συγκεντρώνοντας όλες μαζί μερίδιο περίπου 10%. Αλλάζουν σταδιακά το τοπίο της αγοράς καθώς δραστηριοποιούνται σε όλη την επικράτεια μικρά ζυθοποιία με παραγωγή από 500 εκατόλιτρα ζύθου σε ετήσια βάση έως τις μεγάλες μονάδες που αγγίζουν το ετήσιο όριο των 200.000 εκατόλιτρων ζύθου αποδεικνύοντας ότι στην Ελλάδα μπορούν να παραχθούν εγχώριες ποιοτικές μπύρες με ιδιαίτερες γεύσεις και χαρακτηριστικά αποσπώντας ακόμη και διεθνείς διακρίσεις

- Ο κ. Πολιτόπουλος με γνώση και μεράκι, περιστοιχισμένος από καταρτισμένα στελέχη υψηλής επιστημονικής ειδίκευσης με επιμονή στο στόχο, αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα συνεχίζοντας να επενδύει και να οραματίζεται την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στον τόπο του.

- Δημιούργησε την εταιρεία TUVUNU A.E. αξιοποιώντας τους θησαυρούς της ελληνικής φύσης και επενδύοντας στο φυτό Σιδερίτης, το γνωστό σε όλους τσάι του βουνού. Εισήγαγε στην αγορά το πρώτο κρύο τσάι του βουνού ενός 100% φυσικού και υγιεινού αφεψήματος, ερχόμενος αντιμέτωπος μέχρι και με νομικά παράδοξα περιμένοντας την άρση περιορισμών από ένα αναχρονιστικό νομικό πλαίσιο του περασμένου αιώνα που απαγόρευε στις ζυθοποιίες να παράγουν στις εγκαταστάσεις τους αναψυκτικά ή αφεψήματα. Η εταιρεία υποστηρίζει το εισόδημα του αγροτικού πληθυσμού, ειδικά των μειονεκτικών ορεινών περιοχών με τη συμβολαιακή καλλιέργεια τσαγιού σε όλη τη Θράκη. Οι εξαγωγές στο τσάι tuvunu συνεχώς αυξάνονται συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Αγγλίας και της Γερμανίας, ενώ προστίθενται συνεχώς νέες.

- Πρόσφατα επενδύοντας περαιτέρω στον αγροδιατροφικό τομέα, συμμετέχει στο εταιρικό σχήμα της εταιρείας Hellas Farms εξάγοντας στις Η.Π.Α. ξηρούς καρπούς και συγκεκριμένα φιστίκια Αιγίνης με την επωνυμία Greek Pistachios.

- Στα επόμενα σχέδια του κ. Πολιτόπουλου βρίσκεται η δημιουργία ενός εργοστασίου παραγωγής μεταλλικών κουτιών για τη συσκευασία των προϊόντων ώστε να παύσει η εισαγωγή των υλικών συσκευασίας από το εξωτερικό. Πρόκειται για μια σχεδιαζόμενη επένδυση ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ που θα δημιουργούσε άλλες 100 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
------------------ 

ΠΗΓΗ

 9/10/2016

          ΣΧΕΤΙΚΑ          



ΕΠΙΜΟΝΗ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΑ
Τι τράβηξε ο Δημήτρης Πολιτόπουλος για να επενδύσει στην Ελλάδα 10 εκατ. ευρώ και να φτιάξει ελληνική μπύρα

«Η οδύσσεια μιας μικρής ελληνικής μπύρας». Με αυτό τον τίτλο έγινε πρωτοσέλιδο στους New York Times ο χημικός μηχανικός Δημήτρης Πολιτόπουλος ο οποίος αντί για ταξίδι προς την επιτυχία γνώρισε την κόλαση που λέγεται ελληνική αγορά και νομοθεσία.
Ολα άρχισαν στα μέσα της δεκαετίας του '90, όταν η Ελλάδα δεν διέθετε ούτε μία, 100%, γνήσια ελληνική μπύρα. Την εποχή εκείνη η Ελλάδα δεν είχε την πολυτέλεια να έχει τη δική της μπίρα (σ.σ. η ζυθοποιία Fix είχε πτωχεύσει το 1983). Αντ' αυτού, είχε 3.500 διαφορετικά κρασιά και 500 επωνυμίες ούζου. Όλα αυτά, όταν η Βουλγαρία διέθετε 18 δικές της μπίρες, η Αλβανία 4, οι ΗΠΑ 3.000 και το Μεξικό 500.
Ήταν λοιπόν ηλίου φαεινότερο ότι όποιος αναλάμβανε ένα τέτοιο εγχείρημα δεν θα αργούσε να δρέψει τους καρπούς των κόπων του. Οπως γράφει στο υπέροχο σάιτ του ο Ιωάννης Πρωτοπαπαδάκης, αυτή την πεποίθηση είχε και ο Δημήτρης Πολιτόπουλος, εξ Αμερικής ορμώμενος, όταν στις 13 Φεβρουαρίου 1998 θα εξέδιδε το πρώτο τιμολόγιο της μπίρας «Βεργίνα». Ωστόσο, το ταξίδι προς την επιτυχία εξελίχθηκε σε πραγματική οδύσσεια – μια οδύσσεια έφτασε σε σημείο να γίνει πρωτοσέλιδο στους New York Times.

Ποιός είναι ο Δημήτρης Πολιτόπουλος
Ο χημικός μηχανικός Δημήτρης Πολιτόπουλος, γεννημένος στην Αθήνα, αποφασίζει να εξειδικεύσει τις γνώσεις του στη ζυθοποιία, στο φημισμένο πανεπιστήμιο Stevens του Σικάγο, προκειμένου να υλοποιήσει μια παράτολμη ιδέα: να επιστρέψει στην πατρίδα του και να δημιουργήσει μια ελληνική ζυθοποιία με στόχο την παραγωγή, την εμφιάλωση και την εμπορία μπύρας ανώτερης ποιότητας, που να παράγεται από ελληνικό κριθάρι και να έχει ελληνικό όνομα.
Το παράτολμο του εγχειρήματος αποτυπώνεται και στις αντιδράσεις των Ελλήνων φίλων του, όταν τους αποκαλύπτει τα σχέδιά του, το 1994. «Μα η Ελλάδα έχει ήδη μπύρα. Τη Heineken», του απαντούσαν όλοι. Όντως, ο ολλανδικός κολοσσός με μερίδιο αγοράς που ξεπερνούσε το 90% (δεύτερο υψηλότερο παγκοσμίως μετά το 99% στην αγορά της Αιγύπτου – σήμερα, έχει υποχωρήσει στο 72%) είχε ταυτίσει το όνομά του και το χρώμα του, το πράσινο, με τη μπύρα.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα είπε ο Δημήτρης Πολιτόπουλος στους New York Times, εξαργυρώνοντας την ηγεμονική της θέση επέβαλε στη χώρα μας τιμές υψηλότερες κατά 30% σε σχέση με τις τιμές στην Ολλανδία – δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις της Heineken στην ελληνική αγορά συνεισφέρουν κατά το 7,1% στο σύνολο των λειτουργικών κερδών του ομίλου.

Ερευνα στην τοπική αγορά
Ενόσω στην Αμερική ο εκκολαπτόμενος επιχειρηματίας εκπονεί έρευνα για το πού θα στηθεί το ζυθοποιείο και ποια θα είναι η παραγωγική του ικανότητα. Μολονότι ως πρώτη επιλογή προκρίθηκαν τα Χανιά, εν τέλει επιλέγεται η δεύτερη, η Κομοτηνή, με δυναμικότητα 200.000 εκατόλιτρων ετησίως, καθώς ήταν πιο οργανωμένη βιομηχανικά και διέθετε το καλύτερο νερό (σύμφωνα με την παράδοση, εκεί παρήχθη για πρώτη φορά ελληνική μπύρα στους αρχαίους χρόνους), βασική πρώτη ύλη της μπύρας.
Δύο χρόνια μετά, το 1996, ο 36χρονος τότε χημικός μηχανικός, με τη συνδρομή του μεγαλύτερου αδερφού και του πατέρα του, επιστρέφει στα πάτρια εδάφη και επενδύει 10 εκατ. ευρώ στην Κομοτηνή. Άγνωστο για ποιο λόγο, η επένδυση αυτή στην ακριτική περιοχή απορρίφθηκε δύο φορές από τις επιδοτήσεις του αναπτυξιακού νόμου.

Επιμονή στο στόχο
Ένα χρόνο μετά, δημιουργείται αυτοματοποιημένη μονάδα παραγωγής υψηλών προδιαγραφών με την επωνυμία Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης Α.Ε., όμως η παραγωγή καθυστερεί καθώς οι ντόπιοι παραγωγοί μεταλλικών κουτιών δημιουργούν εμπόδια, με τα πρώτα μπουκάλια που καταφθάνουν να είναι προβληματικά.
Ως εμπορική επωνυμία της νέας, αυθεντικά ελληνικής μπύρας, επελέγη το όνομα ενός διάσημου τόπου, όπου ο Έλληνας αρχαιολόγος, Μανώλης Ανδρόνικος, ανακάλυψε ένα ταφικό μνημείο συμπεριλαμβανομένου και του τάφου του Φιλίππου Β' πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου: Βεργίνα.

Αρχίζουν τα προβλήματα

Ωστόσο, τα πρώτα σοβαρά προβλήματα όχι μόνο δεν θα αργήσουν να φανούν, αλλά παίρνουν και τη μορφή χιονοστιβάδας. Οι χονδρέμποροι επιστρέφουν το προϊόν δηλώνοντας ότι «κινδυνεύει το σπίτι τους», το τηλεφωνικό κέντρο της ζυθοποιίας γίνεται αποδέκτης απειλητικών τηλεφωνημάτων, πολλοί εργαζόμενοι αποχωρούν αδυνατώντας να απορρίψουν δελεαστικές προσφορές από ανταγωνιστές, οι διανομές σαμποτάρονται με άδειασμα καυσίμων από τα φορτηγά, αρκετά φορτηγά συνεργαζόμενων διανομέων καταστρέφονται, ενώ κυκλοφορούν και φήμες ότι πίσω από τη νέα μπίρα βρίσκονται Τούρκοι.
Η ελληνική εταιρεία δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια και αποφασίζει να περάσει στην αντεπίθεση. Ξεκινάει τις εξαγωγές –σήμερα εξάγεται σε ΗΠΑ, Αυστραλία, Κύπρο, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Ιαπωνία και Αλβανία-, μειώνει τις τιμές για ξενοδοχεία και πλοία, παρασκευάζει φθηνή και επώνυμη μπύρα για σούπερ μάρκετ, ενώ μειώνει την τιμή, έως και 50%, στο μεταλλικό κουτί.

Πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Λίγα χρόνια αργότερα, το 2003, ενημερώνει με επιστολή της την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη ζοφερή κατάσταση της αγοράς μπύρας, αλλά και την αντίστοιχη Ελληνική Επιτροπή, το 2005, στην οποία παραδίδει έναν ογκώδη φάκελο για της καταχρηστικές πρακτικές του ηγέτη της αγοράς. Εν μέρει δικαιώνεται, καθώς το 2007 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλει πρόστιμο 219 εκατ. ευρώ για παράνομες εμπορικές πρακτικές της εταιρείας Heineken στην έδρα της στην Ολλανδία.
Ανήσυχο πνεύμα ο Δημήτρης Πολιτόπουλος, δεν επιθυμεί να περιοριστεί στην παραγωγή μπύρας, αλλά θέλει να διευρύνει την προϊοντική γκάμα παρασκευάζοντας ροφήματα από βότανα, που βρίσκονται άφθονα στην Θράκη. Όμως, εδώ έχει να αντιμετωπίσει έναν ακόμη δυσεπίλυτο γρίφο, καθώς σύμφωνα με ένα «σκοτεινό» διάταγμα, οι ζυθοποιίες στην Ελλάδα πρέπει να παράγουν μόνο μπύρα και τίποτα άλλο. Ένα διάταγμα που έλκει την καταγωγή του από τα χρόνια του βασιλιά Οθωνα...

Πέτυχε λόγω επιμονής
Σήμερα, η μπύρα Βεργίνα κατέχει μερίδιο 6% της ελληνικής αγοράς (πλέον στη χώρα μας λειτουργούν 13 μικρές ελληνικές ζυθοποιίες), με τη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης να θεωρείται –με ετήσια ανάπτυξη που προσεγγίζει το 30%- από τις πλέον ανερχόμενες και πολλά υποσχόμενες εταιρίες στην Ελλάδα. Το παράδειγμα του Δημήτρη Πολιτόπουλου αν μη τι άλλο μας υπενθυμίζει ότι με όπλο το όραμα, την αποφασιστικότητα, το πείσμα και ένα ποιοτικό προϊόν, η επιτυχία δεν θα αργήσει να έρθει.

  29|01|2013 
www.iefimerida.gr/news

 Τα καρτέλ πίσω από τον πόλεμο της μπίρας

  ΣΤΟΝ... ΑΦΡΟ ΤΟ ΛΟΜΠΙΝΓΚ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ 

  Τα καρτέλ πίσω απο τον πόλεμο της μπίρας  

Περίεργες ζυμώσεις... στελεχών ξένων πολυεθνικών κολοσσών, που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, με τις Βρυξέλλες αποκαλύπτει στο «Εθνος της Κυριακής» ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος, με αφορμή την υπόθεση της μπίρας και την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε βάρος των ελληνικών ζυθοποιείων.Μάλιστα, ο ίδιος κορυφαίος αξιωματούχος δείχνει τους εκπροσώπους της Κομισιόν στο κουαρτέτο των θεσμών ως υπερθεματιστές προώθησης διατάξεων που κατά διαβολική σύμπτωση ευνοούν τα συμφέροντα ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά κατέχοντας δεσπόζουσα θέση είτε με τη μορφή μονοπωλίου είτε ολιγοπωλίου.

«Τα κλιμάκια της ελληνικής πλευράς που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους των θεσμών έχουν διαπιστώσει περίεργη εμμονή ως προς την εφαρμογή διατάξεων που πλήττουν τα συμφέροντα εγχώριων και μάλιστα μικρών επιχειρήσεων προς όφελος των ξένων μονοπωλίων», περιγράφει χαρακτηριστικά το ανώτατο στέλεχος της κυβέρνησης και συνεχίζει: «Αυτή την εικόνα μάς μεταφέρουν από τις συζητήσεις με τους θεσμούς και ιδίως όταν πρόκειται να θεσπιστεί αλλαγή που να αφορά τη λειτουργία της εγχώριας αγοράς».

Επιπλέον, η τροπολογία μπορεί να αποσύρθηκε, αλλά κοινοτικές πηγές αφήνουν ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο να ασκήσουν εκ νέου πιέσεις για την κατάθεσή της σε άλλο νομοσχέδιο.

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση της μπίρας, η ίδια υψηλόβαθμη πηγή έχει πληροφορηθεί το έντονο λόμπινγκ που ασκούν στα γραφεία της Κομισιόν στελέχη βορειοευρωπαϊκών επιχειρηματικών ομίλων, προκειμένου να διαφυλάξουν τα συμφέροντά τους στην ελληνική αγορά. Με την επίκληση των διοικητικών εμποδίων υποδεικνύουν στους τεχνοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τις «μεταρρυθμίσεις» που πρέπει να γίνουν: «Τις βαφτίζουν διαρθρωτικές αλλαγές, οι οποίες όμως στην ουσία κρατούν κλειστές τις αγορές και πετούν εκτός τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις», σημειώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο ίδιος κορυφαίος κυβερνητικός αξιωματούχος.

Τους «φωτογραφίζουν»

Η τακτική αυτή, βέβαια, έχει καταγγελθεί εν πολλοίς και στη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, όπου το μέσο για την είσοδο νέων ή την εδραίωση υφιστάμενων ξένων πολυεθνικών ήταν η λεγόμενη «εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ». Μέσα από αυτό το κείμενο, όπου καταγράφηκαν οι έρευνες που διεξήχθησαν σε κλάδους της ελληνικής οικονομίας, ναι μεν εντοπίστηκαν πραγματικές στρεβλώσεις, ωστόσο από την άλλη πλευρά έγιναν συστάσεις για αλλαγές που «φωτογραφίζουν» τα οφέλη συγκεκριμένων μονοπωλίων και ολιγοπωλίων. Στελέχη της αγοράς, ελληνικών επιχειρήσεων, υπενθυμίζουν στο «Εθνος της Κυριακής» πως οι λεγόμενες «εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ Νο. 1 και Νο. 2» συντάχθηκαν από ομάδες προσώπων που εκπροσωπούν εγχώριους ερευνητικούς φορείς, ντόπιες ανεξάρτητες εποπτικές Αρχές και συνδέσμους μεγάλων εταιρειών». 

Και διερωτώνται ποια ήταν τελικά η συμμετοχή των εμπειρογνωμόνων του ΟΟΣΑ.
Κάτι ανάλογο συνέβη και με την μπίρα, με τον ΕΦΚ να προτείνεται στο κείμενο της εργαλειοθήκης Νο. 2 του ΟΟΣΑ. Εκθεση, η οποία, σημειωτέον, ουδέποτε δόθηκε στη δημοσιότητα, όπως έγινε με την προηγούμενη μελέτη του Οργανισμού. Οπως περιγράφει ιδιοκτήτης μικρής ζυθοποιίας «για τη σύνταξη της δεύτερης εργαλειοθήκης δεν ζητήθηκε ποτέ η γνώμη των μικρών επιχειρήσεων. Οταν έφτασε στα χέρια μας διαπιστώσαμε λάθη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον κλάδο μας. Τα στοιχεία που επικαλείται είναι παλιά, είναι του 2012. Επίσης αναφέρεται στο κείμενό της πως η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ που δεν εφαρμόζει κλιμακωτό ΕΦΚ, όταν υπάρχουν επτά με οκτώ κράτη-μέλη που δεν πράττουν το ίδιο».

Το συμπέρασμα του ίδιου επιχειρηματία, που μιλά στο «Εθνος της Κυριακής» είναι: «Το άρθρο 52 που ήλθε στη Βουλή κρύβει μια παράξενη ιστορία. Είναι γραμμένη στην Ελλάδα από Έλληνες... Και τι εννοώ;», συνεχίζει: «Ο κλάδος της μπίρας στη χώρα μας ελέγχεται μονοπωλιακά και ολιγοπωλιακά. Στη νέα τάξη πραγμάτων που πάει να δημιουργηθεί στην Ελλάδα υπάρχει έννομο συμφέρον... Τα συγκεκριμένα μονοπώλια να συνεχίζουν να αρμέγουν την αγελάδα... να διατηρούν το τσιφλίκι τους...».

Οπως εξηγεί ο ιδιοκτήτης της μικρής ζυθοποιίας, «το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς συγκεντρώνεται σε δύο εταιρείες, οι οποίες έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με ξένες πολυεθνικές. Το ποσοστό τους είναι της τάξης του 86%. Ο κλιμακωτός ΕΦΚ που προτάθηκε αφορά μόνο τις ελληνικές εταιρείες που αντιπροσωπεύουν συνολικά το υπόλοιπο 14%. Ποσοστό το οποίο μοιράζονται 22 με 23 μικρές ζυθοποιίες».

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΕΦΚ ισχύει στο 100% για όσες ζυθοποιίες παράγουν άνω των 200.000 εκατόλιτρων ετησίως. Για εκείνες που είναι κάτω από αυτό το όριο πληρώνουν τον μισό φόρο. Η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό οι μικρές ζυθοποιίες έχουν συμφέρον να παραμένουν κάτω από τα 200.000 εκατόλιτρα. Πρότεινε λοιπόν κλιμακωτή διάρθρωση του ΕΦΚ.

Από 15.000 εκατόλιτρα

Ετσι η τροπολογία που έφτασε στη Βουλή διατηρούσε τον ΕΦΚ στο 50% του κανονικού μόνο για εκείνες τις ζυθοποιίες που η ετήσια παραγωγή τους δεν υπερβαίνει τα 15.000 εκατόλιτρα. Το όριο αυτό, να σημειωθεί, δεν το πιάνουν 20 μικρές ζυθοποιίες, ακόμη κι αν αθροιστεί η παραγωγή τους. Ο φόρος ανέβαινε στο 55% του κανονικού για την κλίμακα παραγωγής 15.000 έως 50.000 εκατόλιτρα, στο 60% για εκείνες που βρίσκονται στην κατηγορία των 50.000 έως 100.000 εκατόλιτρων και στο 75% για όσες έχουν ετήσια παραγωγή από 100.000 έως 200.000 εκατόλιτρα. Ουσιαστικά θίγονται δύο ζυθοποιίες που είναι στην τελευταία κλίμακα και τις οποίες μάλιστα το κείμενο της εργαλειοθήκης έδειχνε να τις εκμεταλλεύεται το σημερινό καθεστώς.

Από την άλλη μεριά οι υπόλοιπες 20 από το σύνολο των μικρών με τη σκάλα φορολόγησης που προτεινόταν δεν είχαν κανέναν λόγο και συμφέρον να μεγαλώσουν και να αναπτυχθούν. Ουσιαστικά έμεναν καθηλωμένες στη χαμηλή παραγωγή, με αποτέλεσμα οι μεγάλες πολυεθνικές που είναι άνω των 200.000 εκατόλιτρων -παράγουν άνω του 1 εκατομμυρίου εκατόλιτρων η καθεμία- παρέμειναν ακλόνητες. Οι δύο, δε, μικρές ζυθοποιίες που θα είχαν πια ΕΦΚ στο 75% του κανονικού θα διατηρούσαν και πάλι τη θέση τους σε αυτή την κλίμακα παραγωγής, αφήνοντας ανενόχλητους τους μεγάλους. Ομιλοι που βέβαια πληρώνουν το 100% του ΕΦΚ, αλλά λόγω της τεράστιας παραγωγής και των κερδών τους έχουν τα περιθώρια της κάλυψης.

Στο θέμα της μπίρας της ελληνικής αγοράς υπάρχει κι ένα ακόμη σοβαρό θέμα σε εκκρεμότητα και μάλιστα σε «ύποπτο βαθμό», όπως υποστηρίζει το ίδιο στέλεχος της μικρής ζυθοποιίας. Πρόκειται για την έρευνα που είχε ξεκινήσει αυτεπάγγελτα το 2005 η Επιτροπή Ανταγωνισμού για το κατά πόσο τηρούνται οι νόμοι περί ανταγωνισμού στον κλάδο της μπίρας. «Δέκα χρόνια μετά και η απόφαση δεν έχει εκδοθεί, ενώ οι εξηγήσεις που έδωσε μέσα στην εβδομάδα η Αρχή για τους λόγους καθυστέρησης της καθαρογραφής δεν μας πείθει», σημειώνει.

Ο «φάκελος» της έρευνας του κλάδου της μπίρας περιλαμβάνει περισσότερες από 8.000 σελίδες έγγραφου υλικού που είναι προϊόν των ελέγχων, των μαρτυριών, των υπομνημάτων κ.λπ.

Η έρευνα της ανεξάρτητης διοικητικής Αρχής ξεκίνησε το 2005.

Το 2006 η δεύτερη σε μερίδιο από τις δύο μεγάλες πολυεθνικές ζυθοποιίες κατήγγειλε την πρώτη για παράνομες πρακτικές που έχουν ως αποτέλεσμα να πετούν τους ανταγωνιστές της εκτός αγοράς. Η Επιτροπή ξεκίνησε τις έρευνες και με απόφασή της συνένωσε τις δύο υποθέσεις, δηλαδή την αυτεπάγγελτη έρευνα και την καταγγελία. Η μεγάλη εταιρεία του κλάδου προσέφυγε στα δικαστήρια και πήρε το 2009 απόφαση με την οποία απαγορευόταν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού όχι μόνο να μην ασχοληθεί με την καταγγελία, αλλά ούτε και με τη δική της έρευνα. Η δικομαχία κράτησε μέχρι το 2012, οπότε το ΣτΕ δικαίωσε την ανεξάρτητη διοικητική Αρχή για την απόφαση της συνεκδίκασης των δύο υποθέσεων της μπίρας.

Εισήγηση

Στις 20 Δεκεμβρίου του 2013 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής εξέδωσε εισήγηση σύμφωνα με την οποία διαπιστώνει σοβαρές παραβάσεις του νόμου από τον πρώτο πολυεθνικό παίκτη. Ειδικότερα, αποδίδονται στην εταιρεία «πρακτικές οι οποίες ανάγονται στην επιβολή όρων αποκλειστικής προμήθειας, ιδίως σε αλυσίδες λιανικής και σημεία επιτόπιας κατανάλωσης, με τη χορήγηση σημαντικών χρηματικών και άλλων παροχών στους πελάτες της υπό όρους αποκλειστικότητας/περιορισμού του εφοδιασμού από ανταγωνιστές της, καθώς και στην επιβολή εκπτώσεων πίστης και στόχων πωλήσεων». Επίσης, αποδίδονται στην ίδια επιχείρηση «πρακτικές προς χονδρεμπόρους, όπως η παροχή σε αυτούς σημαντικών οικονομικών κινήτρων με τον όρο περιορισμού του εφοδιασμού τους από ανταγωνιστές, προνομιακών όρων πίστωσης για αποθεματοποίηση, η άσκηση πίεσης στους χονδρεμπόρους για διακοπή της διακίνησης ανταγωνιστικών σημάτων, κ.ά.».

Η ακροαματική διαδικασία αλλά και η τελική απόφαση ολοκληρώθηκαν στις 19 Σεπτεμβρίου του 2014. Και απομένει η καθαρογραφή της απόφασης. Ωστόσο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, δεν κατάφερε σε σύντομο διάστημα να ολοκληρώσει τη διαδικασία, καθώς αποχώρησαν δύο από τους τέσσερις εισηγητές, η τρίτη εισηγήτρια λείπει με άδεια μητρότητας και έχει απομείνει ένας εισηγητής που είναι επιφορτισμένος τόσο με τη γραφή της απόφασης όσο και με άλλες υποθέσεις. Στο τελικό στάδιο επιστρατεύτηκαν ακόμη και ο ίδιος ο πρόεδρος της Αρχής ώστε να εκδοθεί και επίσημα η απόφαση.

Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αυτή θα ανακοινωθεί μέσα στον Νοέμβριο και θα ξεπερνά τις 500 σελίδες.

Πέραν αυτού του γεγονότος, στον «πόλεμο» της μπίρας υπάρχει κι άλλη μία διάσταση. Αν η απόφαση είναι καταδικαστική σε βάρος της μεγάλης πολυεθνικής, τότε οι μικροί ζυθοποιοί εξετάζουν το ενδεχόμενο, με βάση πρόσφατη κοινοτική οδηγία, να κινηθούν δικαστικά εναντίον της, διεκδικώντας χρηματικές αποζημιώσεις.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
  8/11/2015

http://www.ethnos.gr/politiki/arthro/ta_kartel_piso_apo_ton_polemo_tis_mpiras-64284316/



Πανωλεθρία για την ελληνική μικροζυθοποιία η αύξηση του φόρου στην μπύρα

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΟΥΣ 
Ζητούν την απόσυρση των άρθρων που αφορούν φόρο σε μικρές ζυθοποιίες και τη διαχείριση αποβλήτων

Δύο άρθρα, η επιβολή ειδικού φόρου στις μικρές επιχειρήσεις ζυθοποιίας και η διαχείριση των απορριμμάτων, βρέθηκαν στο επίκεντρο των αντιρρήσεων των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων, οι οποίοι και ζήτησαν την απόσυρση τους, κατά την τοποθέτηση τους στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής επί του νομοσχεδίου με συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις και την ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας για ενεργειακά θέματα.

Ειδικότερα, την απόσυρση του άρθρου 52 που προβλέπει την επιβολή ειδικού φόρου στις μικρές επιχειρήσεις ζυθοποιίας ζήτησε ο εκπρόσωπος του κλάδου Δημήτρης Πολιτόπουλος, ενώ και ο βουλευτής των ΑΝΕΛ Γιώργος Λαζαρίδης προανήγγειλε ότι το κόμμα του θα την καταψηφίσει.

Επίσης, την κάθετη αντίθεση τους στην διάταξη που αφορά την διαχείριση των στέρεων αποβλήτων, εξέφρασαν τόσο ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης, όσο και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος Γιώργος Πατούλης.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκούρλετης δήλωσε ότι άκουσε με προσοχή και έλαβε σοβαρά υπόψη του τους εκπροσώπους των μικρών επιχειρήσεων ζυθοποιίας, προτείνοντας τους να επισκεφθούν τον αρμόδιο υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, ώστε να συζητήσουν μαζί του το πρόβλημα. Προσέθεσε δε ότι αυτά που υποστήριξαν περί δημιουργίας καρτέλ «χρίζουν έρευνας, και πρέπει να υπάρξει ένα μέτωπο απέναντι σε αυτές τις καταστάσεις».

«Μην μας καταστρέφετε για τρία εκατομμύρια ευρώ που θα εισπράξετε. Καταστρέψτε μας γιατί δεν κάνουμε καλή μπύρα», ήταν η χαρακτηριστική αποστροφή, νωρίτερα, του Δημήτρη Πολιτόπουλου.

«Πώς δημιουργήθηκε το άρθρο 52; Βάσει της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ που στηρίζεται σε στοιχεία του 2012. Ο ΟΟΣΑ είναι ένα εργαλείο των λόμπι. Εμείς που δημιουργήσαμε αυτό τον κλάδο δεν ρωτηθήκαμε, δεν διαβουλευθήκαμε. Μιλάνε για κλειδοθήκες του ΟΟΣΑ. Εμείς είμαστε οι κλειδοθήκες της ανάπτυξης της χώρας», υπογράμμισε ο κ. Πολιτόπουλος.
(...)

2/11/2015
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26509&subid=2&pubid=113836999



Ο φόρος, ο ΟΟΣΑ, ο ανταγωνισμός

 και το μέγεθος της ελληνικής ζυθοποιίας

Η διάταξη για την κατάργηση της φορολογικής προνομιακής μεταχείρισης της μικροζυθοποιίας μπορεί να αποσύρθηκε, αλλά η ιστορία έθεσε ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα που δεν απαντήθηκαν από τη συζήτηση στη Βουλή, αλλά ούτε και από τη δημόσια διαβούλευση που τη συνόδευσε.

Τα γεγονότα
Η Ε.Ε. με οδηγία του 1992 διακρίνει ως μέγεθος για τον χαρακτηρισμό «μικρή και ανεξάρτητη» ζυθοποιία το όριο των 200.000 εκατόλιτρων και υπογραμμίζει την έννοια της ανεξαρτησίας σε αντιδιαστολή με τους μεγάλους (πολυεθνικούς) ομίλους. Αυτό, εξάλλου, αναγνωρίζει από την αρχή και ο ΟΟΣΑ στην περίφημη εργαλειοθήκη του, που αποτέλεσε τη βάση της σχετικής διάταξης που εισήχθη στη Βουλή και στη συνέχεια αποσύρθηκε. «Αυτά τα φορολογικά κίνητρα στοχεύουν», έγραφε ο συντάκτης του ΟΟΣΑ στην εργαλειοθήκη, «στο να μπορέσει να εισέλθει μια εταιρεία στην αγορά και να μεγαλώσει τον όγκο των πωλήσεών της. Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. δίνουν τέτοια κίνητρα…».

Ο διάβολος...
Μέχρις εδώ όλες -και οι μεγάλες- ζυθοποιίες συμφωνούν.Πώς εφαρμόζεται όμως η οδηγία του 1992; Οχι ομοιόμορφα σε κάθε αγορά μπίρας στην Ε.Ε. Για παράδειγμα, στην Αυστρία και τη Γερμανία τα ειδικά φορολογικά κίνητρα των μικροζυθοποιείων απολαμβάνουν επιχειρήσεις που παράγουν λιγότερα από 40.000 (και όχι 200.000) εκατόλιτρα τον χρόνο. Ο ΟΟΣΑ επιχειρηματολογεί υπέρ μιας κλιμάκωσης της φορολογικής απαλλαγής, όχι δηλαδή ώς τις 200.000 εκατόλιτρα, 50% έκπτωση. Επιπλέον οι συντάκτες του οργανισμού αναφέρουν ότι οι μικροζυθοποιίες στη Γαλλία αυξάνουν το κόστος απόλυσης για ζυθοποιίες που απασχολούν πάνω από 50 εργαζομένους καθώς δεν τις θεωρούν πλέον αρκετά μικρές. Με μια κουβέντα, το ερώτημα φαίνεται να είναι: «Πόσο μικρό είναι το μικρό;». Είναι π.χ. «μικρή» μια επιχείρηση που πουλάει στην άλλη άκρη της χώρας ή της Ευρώπης και γιατί δεν πρέπει να θεωρηθεί η έκπτωση φόρου που απολαμβάνει «παράνομη κρατική επιδότηση»;

Οι στρεβλώσεις
Ο συντάκτης του ΟΟΣΑ σημειώνει ότι «η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. με ένα ενιαίο όριο στο μέγιστο επίπεδο». Οι μικρές ζυθοποιίες λένε όμως σε αυτό το σημείο ότι η ελληνική αγορά πάσχει από μια ενδημική στρέβλωση καθώς ο ανταγωνισμός δεν είναι ελεύθερος. Η ελληνική αγορά μπίρας διακρίνεται από τη σημαντική ιδιαιτερότητα μιας μακράς περιόδου μονοπωλιακής δομής του ανταγωνισμού (από το 1989 μέχρι το 2009), κατά τη διάρκεια της οποίας μια παραγωγός εταιρεία κατείχε δεσπόζουσα θέση με μερίδια περί το 80%. Η ιδιαιτερότητα αυτή έχει προσελκύσει την προσοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού πουερευνά την υπόθεση από τις αρχές του 2006 και θα εκδώσει απόφαση στο τέλος Νοεμβρίου.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε στις 20 Δεκεμβρίου 2013 ένα πόρισμά της για την ελληνική αγορά της μπίρας. Η επιτροπή μεταξύ άλλων καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μια (πολυεθνική) εταιρεία «είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η υπόθεση της εξέτασης των καταγγελιών της «Μύθος» (πριν από τη συγχώνευση με Carlsberg) ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που οδηγεί στην απόφαση στο τέλος αυτού του μήνα, είχε «μπλοκαριστεί» έπειτα από σχετική απόφαση των διοικητικών δικαστηρίων επί δυόμισι χρόνια έως ότου ξεμπλοκαριστεί μετά το 2012.

Ολιγοπώλιο
Μετά την εξαγορά της παραγωγού εταιρείας και του σήματος Fix τον Νοέμβριο του 2014 από δανέζικο όμιλο, η ελληνική αγορά ζύθου διαμορφώθηκε σε ολιγοπωλιακή, αφού δύο πολυεθνικές εταιρείες ελέγχουν μερίδιο αγοράς 80%. Ο ερευνητής του ΟΟΣΑ στηρίζει το πόρισμα για «επιβλαβή επίπτωση του ισχύοντος φορολογικού πλαισίου στον ανταγωνισμό» σε παρωχημένη ανάλυση των ανταγωνιζόμενων επιχειρήσεων του κλάδου, αναφερόμενος σε εποχή προγενέστερη, δηλ. το 2012, τότε που οι εταιρείες Μύθος Α.Ε. και Ολυμπιακή Ζυθοποιία Α.Ε. ήταν ανεξάρτητες και περίπου ισοδύναμου όγκου πωλήσεων 450.000 εκατόλιτρων η κάθε μία. Ετσι αιτιολογεί ο ερευνητής του ΟΟΣΑ την παραγωγικού ύψους εγγύτητα των δύο αυτών μονάδων με εκείνες των μονάδων που απολαμβάνουν το φορολογικό πλεονέκτημα των 200.000 εκατόλιτρων.

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ
15/11/2015

http://www.kathimerini.gr/838671/article/oikonomia/epixeirhseis/o-foros-o-oosa-o-antagwnismos-kai-to-mege8os-ths-ellhnikhs-zy8opoiias



 Βουλή: 

 Απορρίφθηκε το άρθρο για τη φορολόγηση στις μικρές ζυθοποιίες 

Υπέρ ψήφισε μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ κατά ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, Ποτάμι, Ανεξάρτητοι Έλληνες και ‘Ένωση Κεντρώων. Η Χρυσή Αυγή είχε δηλώσει ότι επιφυλάσσεται σε όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου (φωτογραφία αρχείου).

Απορρίφθηκε από τις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής το άρθρο 52 του νομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα, που αφορά τα την αύξηση της φορολόγησης στις μικρές ελληνικές ζυθοποιίες. Το συγκεκριμένα άρθρο δεν μπορεί να εισαχθεί στην συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, η οποία συνεδριάζει σήμερα το απόγευμα.

Η κρίσιμη ψήφος ήταν εκείνη των Ανεξάρτητων Ελλήνων, καθώς λόγω της στάσης της δεν υπήρξε κοινοβουλευτική πλειοψηφία.

Υπέρ ψήφισε μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ κατά ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, Ποτάμι, Ανεξάρτητοι Έλληνες και ‘Ένωση Κεντρώων. Η Χρυσή Αυγή είχε δηλώσει ότι επιφυλάσσεται σε όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου.

Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος για το άρθρο 52 είναι ότι κατά την διάρκεια της ψηφοφορίας ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης μπερδεύτηκε και δεν γνώριζε ποιο άρθρο ψηφιζόταν. «Δεν άκουσα το άρθρο», είπε. «Άστο, έχουμε ακόμα. Θα σε προειδοποιήσω εγώ» του απάντησε ο προεδρεύων Μάκης Μπαλαούρας.


Σημειώνεται ότι το ΠΑΣΟΚ ενημέρωσε ότι θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας σε άρθρα του νομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί αύριο από την Ολομέλεια.

 4 Νοεμβρίου 2015 
http://www.naftemporiki.gr/story/1025716/bouli-aporrifthike-to-arthro-pou-aforouse-ti-forologisi-stis-mikres-zuthopoiies