Νέες εξελίξεις για τη Volkswagen
Η Volkswagen, που αποτελεί θρυλική εταιρεία-γίγαντα, είχε συγκλονιστεί πέρυσι από το σκάνδαλο με τους ρύπους. Νέες εξελίξεις δείχνουν ότι αυξάνεται εφιαλτικά το πρόστιμο που θα πληρώσει. Να περιμένουμε το κλείσιμό της, ή υπάρχει κάποια ελπίδα επιβίωσης;
Η εταιρεία, ως γνωστόν, είχε εκπλήξει την παγκόσμια κοινότητα όταν το φθινόπωρο είχε πιαστεί "στα πράσα" καθώς με ειδικό λογισμικό εξαπατούσε τους καταναλωτές παριστάνοντας ότι είχε καθαρά αμάξια, ενώ εξέπεμπαν ρύπους... σαράντα (40) φορές πάνω από το κανονικό! Όταν οι Αμερικάνικες αρχές την έπιασαν τον Σεπτέμβριο του 2015, υποχρεώθηκε σε ρύθμιση αποζημιώσεων-μαμούθ.
Υποχρεώθηκε να διαθέσει 10 δισ. δολάρια για αποζημιώσεις 500.000 κατόχων αυτοκινήτων και 4 δισ. σε δικαστικούς διακανονισμούς, ανεβάζοντας το ποσό στα 14 δισ. Υπόψιν τα κέρδη της εταιρείας ήδη είχαν πέσει από 20 δισ. ήδη στα 10 δισ. Το 2015 υπό το βάρος των προστίμων τα κέρδη της Γερμανικής εταιρείας μηδενίστηκαν και έγραψε και 1,5 δισ. ζημιές!
Η εταιρεία όμως, υπό το βάρος του σκανδάλου, είδε και την τιμή μετοχής να κατρακυλάει τότε από τα 250 ευρώ στα 90 περίπου, μέσα σε 6 μήνες, με χαμηλό τον Οκτώβριο του 2015. Έκτοτε έκανε σημαντικές προσπάθειες να διορθώσει αρκετά, και με αρκετή στήριξη από τη γερμανική κυβέρνηση, είδε την τιμή να ανακάμπτει σε 152 ευρώ περίπου προχτές.
Η εταιρεία έπαθε ζημιά στις πωλήσεις της σε ΗΠΑ και Ευρώπη, αλλά στάθηκε καλύτερα στην Κινέζικη αγορά, και ευνοήθηκε από το σημαντικό πρόγραμμα ενίσχυσης της εκεί οικονομίας. Το 2016 κατάφερε υψηλότερες πωλήσεις αριθμού αμαξιών εκεί και παγκοσμίως! Πούλησε 10,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, αυξημένα κατά 12% σε σχέση με εκείνα του 2015. Αναμφίβολα πρόκειται για κολοσσιαίο βήμα και αναμφίβολα σε συνδυασμό με την ανάκαμψη της τιμής, δείχνει καλή εξέλιξη για τον Γερμανικό αυτό "γίγαντα".
Μία νέα όμως χτεσινή απόφαση, φέρνει τα πάνω-κάτω. Η εταιρεία θα πληρώσει 4,3 δισ. αποζημιώσεις στην Αμερικανική κυβέρνηση για τις απάτες της τόσο στην καλωδίωση των αυτοκινήτων, όσο και για τον νόμο περί καθαρής ατμόσφαιρας (US Clean Air Act). Έξι στελέχη αντιμετωπίζουν κατηγορίες που είναι στα όρια του κακουργήματος. Στο παρελθόν στελέχη της, όπως ο Oliver Schmidt έχουν συλληφθεί από το FBI, ενώ άλλα στελέχη αποφεύγουν πλέον τις ΗΠΑ για να μην συλληφθούν, ή τους απέπεμψε η εταιρεία ή παραιτήθηκαν για να γλιτώσουν την φυλακή! Τώρα όμως η εταιρεία θα μπει και σε 3ετή... εποπτεία(!) με αξιωματούχο της αμερικάνικης κυβέρνησης που... θα επιβλέπει πλέον αν τηρούνται οι κανόνες ηθικής στην εταιρεία! Παράλληλα, προχτές στην Αγγλία ανακοινώθηκε ότι οι ιδιοκτήτες αμαξιών σχεδιάζουν συλλογική αγωγή διεκδικώντας αποζημίωση 3.000 λιρών Αγγλίας ο καθένας! Αν και η αγωγή είναι από μόλις 10.000 κατόχους, κρίνοντας από το χαμηλό κόστος και την οργάνωση των Εγγλέζων για ομαδικές αποζημιώσεις παλιότερα (PPI, Τράπεζες), είναι πιθανό να επεκταθεί φτάνοντας σε επίπεδα ως 3,3 δισ. λιρών συνολικά, δηλαδή 4 δισ. δολαρίων! Υπόψιν ότι έρχεται "πακέτο" μετά την απόφαση... ισπανικού δικαστηρίου για πληρωμή 5.000 ευρώ ανά άτομο αποζημίωση στην Ισπανία! Αυτά είναι μεγάλα ποσά για την εταιρεία από μια μεσαίου μεγέθους αγορά και ανοίγουν "μέτωπο" στην Ευρώπη, για αποζημιώσεις από άλλα κράτη! Μπροστά στα νέα αυτά, η τιμή της μετοχής ξεκίνησε να κατρακυλάει 3,5% κάτω χθες!
Σίγουρα η Volkswagen "τρώει πυρά", και λόγω του "πολέμου των εταιρειών" που ξεκίνησε με την απόφαση των ΗΠΑ να "ξεπαστρέψουν" μεγάλες ξένες εταιρείες από την αγορά της, τόσο σε τράπεζες όσο και βιομηχανικές εταιρείες. Σε αυτόν τον πόλεμο η Αγγλία μπαίνει επίσης δυναμικά πλέον με το Brexit, καθώς θέλει να πάρει πίσω κομμάτι από την βιομηχανική αγορά, που παλιότερα της ήταν αδιάφορη και την κάλυπταν Γερμανοί κυρίως. Όμως όλα αυτά στηρίζονται και πάτησαν πάνω στις ανήθικες πρακτικές της Γερμανικής εταιρείας. Ανήθικες πρακτικές που για την Volkswagen όπως και άλλες Γερμανικές εταιρείες-"υπέρλαμπρα αστέρια" σαν τη Siemens και την Deutsche Bank, φαίνεται ότι αποτελούν ψωμοτύρι. Ψωμοτύρι, που πλέον θα τους βγει ξινό, καθώς οι ανταγωνιστές έχουν πλέον σκοπό να τις εκτοπίσουν από την αγορά, και αν μιλάμε για ΗΠΑ και Αγγλία είναι 2 από τις 3 σημαντικότερες αγορές εξαγωγών για τις Γερμανικές εταιρείες παγκοσμίως!
13 Ιανουαρίου 2017
Κωνσταντίνος Βέργος,
Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία
http://www.liberal.gr/arthro/106853/apopsi/k-bergos/nees-exelixeis-gia-ti-Volkswagen.html