Αποκρυπτογραφώντας τον εξοπλιστικό σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας.

(1) Αποκρυπτογραφώντας τον εξοπλιστικό σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας.

(2) LoR για ελικόπτερα OH-58D Kiowa Warrior, FOS για τα Αντιαεροπορικά OSA-AKM και TOR-M1.

(3) Έφτασαν στην Ελλάδα 3 ελικόπτερα CH-47SD Chinook.


H αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 της Πολεμική Αεροπορίας στην κορυφαία έκδοση Viper θα αποδώσει μαχητικά με επιδόσεις ανώτερες όλων των αεροσκαφών ιδίου τύπου του αντιπάλου.
Η e-Amyna, με βάση την άμεση αλλά και παράπλευρη πληροφόρηση που έχει στη διάθεσή της, θα προσπαθήσει με ψυχραιμία και νηφαλιότητα να προσεγγίσει και να διασαφηνίσει τις εξελίξεις στην Πολεμική Αεροπορία, παρουσιάζοντας τα σημερινά πραγματικά δεδομένα.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 και το «τυράκι» των F-35Α
Όπως πολλάκις έχουμε αναφέρει στο παρελθόν, δεδομένων των ισχνών δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας, η προσπάθεια ενίσχυσης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων εδράζεται εν πολλοίς σε πολιτικοστρατηγικούς πυλώνες – η σταθερότητα αυτών των πυλώνων είναι που εν τέλει θα καθορίσει και το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας. Τούτη την ώρα, λοιπόν, που δεν υπάρχει ρευστό προς διάθεση (παρά μόνο κάποιες χρηματοδοτικές υποσχέσεις), τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο, και, φυσικά, δεν υπάρχει σαφές πλάνο εκσυγχρονισμού των ελληνικών γερακιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ελληνικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ» θα είναι σπονδυλωτό. Σε πρώτη φάση θα αφορά τα 56 αεροσκάφη F-16C/D Block 52+ του προγράμματος Peace Xenia III, με σειριακούς κωδικούς 500-513, 515, 517-521, 523-539, 600-603, 605-619 – πρόθεση της ΠΑ είναι να αποτελέσει μια διαμόρφωση του F-16 Viper με πυρήνα το APG-83 SABR. Μέχρι το καλοκαίρι οι πολιτικές ζυμώσεις και διαπραγματεύσεις θα είναι συνεχείς με σκοπό να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια και να καθοριστούν οι όροι χρηματοδότησης της πρώτης φάσης του προγράμματος. Αν όλα πάνε καλά και οριστικοποιηθεί η πρώτη φάση εκσυγχρονισμού, σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσουν τα 30 αεροσκάφη F-16C/D Block 52+ Adv. του προγράμματος Peace Xenia IV, με σειριακούς κωδικούς 001-030. Το σκεπτικό της ΠΑ είναι μάλλον προφανές και ο στόχος διττός: να εκσυγχρονιστούν κατ΄ελάχιστον τα 86 αεροσκάφη των προγραμμάτων Peace Xenia III/IV στο επίπεδο F-16V και να γίνει επιμερισμός του εκτιμώμενου κόστους $1-1,2 δισ. σε βάθος δεκαετίας, ώστε αυτό να καταστεί διαχειρίσιμο. Παράλληλα, στο ενδιάμεσο διάστημα, η ΠΑ θα εξετάσει διάφορα ενδεχόμενα για τον εκσυγχρονισμό (και εν γένει τη μοίρα) και των υπολοίπων αεροσκαφών – εν προκειμένω, όλα είναι ζήτημα κόστους. Άλλωστε, στην πράξη, κι αυτή η ίδια η επιστολή ενδιαφέροντος προς την Αμερικανική κυβέρνηση σχετικά με το αεροσκάφος πέμπτης γενιάς F-35A (ουσιαστικά πρόκειται για μια αρχική ενημέρωση και μόνο) δεν έχει παρά επικοινωνιακό χαρακτήρα, λειτουργώντας συνάμα και ως έμμεσος τρόπος πιθανής συμπίεσης του κόστους του προγράμματος «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ».
Αξίζει να σημειωθεί πως στις 15 Δεκεμβρίου 2016, η NATO Support & Procurement Agency (NSPA) υπέγραψε σύμβαση με τις ΗΠΑ για την απόκτηση συλλογών PGM (συγκεκριμένα GBU-12, GBU-31, GBU-38, GBU-48 και GBU-49) για λογαριασμό 8 κρατών μελών της Συμμαχίας, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Η προμήθεια των εν λόγω συλλογών, αν και παραμένει ακόμη άγνωστη η ποσότητα κάθε εθνικής παραγγελίας άρα και της ελληνικής, σε συνδυασμό με το αίτημα μεταβίβασης 20 ατρακτιδίων στοχοποίησης LANTIRN από τα αμερικανικά πλεονάσματα, αναμένεται να βελτιώσει τις ικανότητες κρούσης της ΠΑ.
Σκέψεις αναβάθμισης των Mirage 2000-5 Mk2
Όπως όλα δείχνουν, τα εναπομείναντα 19 Mirage 2000EGM/BGM δε θα υποβληθούν τελικά σε εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, αλλά θα παραμείνουν ως έχουν μέχρι την οριστική τους απόσυρση στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Αυτή η απόφαση οδηγεί την ΠΑ σε σκέψεις αναβάθμισης του λογισμικού των Mirage 2000-5 Mk2 στην έκδοση SEG-53, ώστε να αποκτήσουν τη δυνατότητα μεταφοράς των βλημάτων αέρος-επιφανείας ΑΜ39 Εxocet Block II. Το κόστος της αναβάθμισης δεν είναι μικρό (υπολογίζεται περί τα $35 εκατ.), μολοντούτο αποτελεί κλάσμα του ποσού που απαιτούνταν για τον εκσυγχρονισμό των 19 παλαιότερων αεροσκαφών. Πάντως, το ζήτημα της Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS) των αεροσκαφών αναμένεται να επιλυθεί με την ολοκλήρωση θεμάτων νομικής φύσεως στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις.
H πιστοποίηση των βλημάτων αέρος-επιφανείας ΑΜ39 Exocet Block II στα αεροσκάφη Mirage 2000-5Mk2 είναι μονόδρομος για την μελλοντική αξιοποίησή τους.
Αεράμυνα
Η έγκριση του υποπρογράμματος υποστήριξης των αντιαεροπορικών συστημάτων Patriot από την αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή και η σύμβαση FOS για την επάνοδο του συστήματος S-300 PMU-1 σε πλήρη λειτουργικότητα συμπίμπτει χρονικά με τις ανησυχητικές πληροφορίες για την επέκταση βεληνεκούς των τουρκικών βαλλιστικών βλημάτων (θα ακολουθήσει αποκαλυπτικό άρθρο από την e-Amyna). H αναβάθμιση συγκεκριμένων υποσυστημάτων των S-300 για την ενίσχυση των αντιβαλλιστικών τους δυνατοτήτων θα οδηγούσε σε πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του συστήματος.
Αεροπορική Εκπαίδευση
Είναι γνωστή η σημασία που αποδίδει η ΠΑ στην υψηλού επιπέδου εκπαίδευση για τους Ιπταμένους της, όπως γνωστοί είναι και οι στόχοι του ΓΕΑ για:
  • τη δημιουργία ενός σύγχρονου Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Αεροπορική Βάση Καλαμάτας, όπου εδρεύει η 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος
  • τη διεθνοποίηση της Άσκησης ΗΝΙΟΧΟΣ και την αναβάθμιση του Kέντρου Eκπαίδευσης Aεροπορικής Tακτικής (ΚΕΑΤ) στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας σε πολυδύναμο κέντρο εκπαίδευσης με την συμμετοχή ξένων χωρών και με δυνατότητα ολοκλήρωσης δύο ή τριών σειρών ανά έτος.
Δεδομένου πως οι απαιτήσεις για το χειρισμό των σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών είναι ιδιαίτερα αυξημένες, τόσο από άποψη επιδόσεων όσο και από την άποψη των προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων που φέρουν, είναι απαραίτητος ένας σημαντικός βαθμός εξοικείωσης που απαιτεί χρόνο και ώρες πτήσης. Η μείωση του χρόνου αυτού (και της συνεπαγόμενης καταπόνησης των μαχητικών αεροσκαφών) επιτυγχάνεται με εκπαιδευτικά αεροσκάφη προκεχωρημένου σταδίου LIFT (Lead In Fighter Trainer), των οποίων οι αεροδυναμικές επιδόσεις και οι σχετικές διαδικασίες διαχείρισης επιχειρησιακών αποστολών προσομοιάζουν πλήρως τις αντίστοιχες των σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.  Αν και η αντικατάσταση των απαρχαιωμένων Τ-2C/E Buckeye με Νέο Αεροσκάφος Προκεχωρημένης και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης (ΝΑΠΕΕ) περιλαμβάνεται στα εξοπλιστικό σχεδιασμό της ΠΑ, κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί το προσεχές διάστημα. Για το λόγο αυτό, η ΠΑ θα συνεχίσει να καλύπτει τις ανάγκες της με αεροσκάφη συμμαχικών χωρών. Ένα από αυτά είναι και το T-346A της Ιταλικής Αεροπορίας, στο οποίο έχουν ήδη πιστοποιηθεί Έλληνες εκπαιδευτές στο πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας. Επόμενο βήμα είναι η εκπαίδευση όσο το δυνατόν περισσότερων Ελλήνων εκπαιδευομένων στον εν λόγω σύγχρονο τύπο αεροσκάφους, καθώς αυτοί μέχρι σήμερα περιορίζονται στα παλαιότερα Τ-339. Μολαταύτα, η ΠΑ αναζητά κι άλλες εναλλακτικές (από την Ευρώπη αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου), καθώς σε λίγα χρόνια, από το 2019 που η Ιταλική Αεροπορία θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα πρώτα T-345A, η πτητική εκπαίδευση Αρχικού και Βασικού σταδίου των Ικάρων και των εκπαιδευόμενων Ανθυποσμηναγών της Aeronautica Militare θα πραγματοποιείται σε αεροσκάφη T-345A. Αυτό σημαίνει πως μελλοντικά η ανταποδοτικότητα της σημερινής ελληνοϊταλικής συνεργασίας (μέσω των T-6 Texan II στην Καλαμάτα) θα πάψει να υφίσταται και το κόστος της εκπαίδευσης των Ελλήνων χειριστών σε επίπεδο LIFT θα εκτοξευτεί. Για το λόγο αυτό γίνεται προσπάθεια να διευρυνθεί η δυναμική συνεργασία της ΠΑ με την Ισραηλινή Αεροπορία και στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς η IAF είναι και αυτή χρήστης του M-346.
Το πρόβλημα είναι πως η επίτευξη των προαναφέρομενων στόχων ευρείας διεθνοποίησης (μέσω των οποίων η ΠΑ επιδιώκει τόσο την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των στελεχών της όσο και την εξοικονόμηση πόρων για την περαιτέρω ενίσχυσή της) απαιτεί την αποδέσμευση κάποιων κονδυλίων ενώ ο χρόνος πιέζει, καθώς ο ανταγωνισμός, από Τουρκία και Ιταλία μεριά, προβλέπεται πολύ δυνατός στο άμεσο μέλλον. Υπό αυτά τα δεδομένα, η ανάθεση της πολυπόθητης FOS για τα αεροσκάφη βασικής εκπαίδευσης T-6 Texan II προϋπολογισμού 23,7 εκατ. και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την απόκτηση 12 νέων Εκπαιδευτικών Αεροσκαφών Σταδίου Επιλογής (ΝΑΣΕ) προϋπολογισμού 4,2 εκατ. λαμβάνουν τον χαρακτήρα του επείγοντος. 
Από το 2008 οι Ιταλοί μαθητές συνεκπαιδεύονται με τους Έλληνες Ικάρους στο Αρχικό και Βασικό Στάδιο της Αεροπορικής Εκπαίδευσης.
Στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του ΓΕΑ περιλαμβάνονται ακόμα:
  • Η επαναπιστοποίηση όπλων και υλικών
  • Η εργοστασιακή συντήρηση οπλικών συστημάτων και οχημάτων υποστήριξης
  • Η βελτίωση διαθεσιμοτήτων αεροσκαφών και ελικοπτέρων
  • Η προμήθεια Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) Μέσου Ύψους Μεγάλης Αυτονομίας (MALE)
Όλα ασφαλώς εξαρτώνται από τη διαθεσιμότητα των απαραίτητων κονδυλίων – για το προσεχές χρονικό διάστημα η ΠΑ θα παραμείνει προσηλωμένη στην κορυφαία και ανελαστική εξοπλιστική της προτεραιότητα, που δεν είναι άλλη από την αύξηση της φονικότητας, της διαλειτουργικότητας και επιβιωσιμότητας των F-16, που αποτελούν το 66,5% του στόλου τακτικών μαχητικών.
10/2/2017


    ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ    





LoR για ελικόπτερα OH-58D Kiowa Warrior, FOS για τα Αντιαεροπορικά OSA-AKM και TOR-M1

Στην τελική ευθεία υλοποίησης εισέρχεται ένα πρόγραμμα προμήθειας του Ελληνικού Στρατού, το οποίο θα αναβαθμίσει σημαντικά όχι μόνο τις δυνατότητες ελιγμού και προβολής ισχύος του Κλάδου αλλά και συνολικά την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του Defence-point.gr, απεστάλη από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Άμυνας στην Υπηρεσία Αμυντικής Συνεργασίας (DSCA) του υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ η επιστολή αίτησης (LOR) για τα εξοπλισμένα ελικόπτερα αναγνώρισης OH-58D Kiowa Warrior.
Σημειώνεται, ότι η αποστολή της LOR αποτελεί το πρώτο βήμα για την υλοποίηση της προμήθειας μέσω διακρατικής συμφωνίας (FMS) με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η LOR που απεστάλη αφορά την προμήθεια 70 ελικοπτέρων OH-58D Kiowa Warrior, ανταλλακτικών για την κάλυψη των αναγκών επί δύο χρόνια, υπηρεσιών εκπαίδευσης και εξοπλισμού υποστήριξης και κόστος που ανέρχεται σε περίπου €40-45 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου και του κόστους μεταφοράς των ελικοπτέρων και των υλικών στην Ελλάδα). Επισημαίνεται, ότι τα ελικόπτερα που προέρχονται από τα αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ, παραχωρούνται δωρεάν στον Ελληνικό Στρατό ως Πλεονάζοντα Αμυντικά Είδη (Excess Defense Articles: EDA) και το προαναφερθέν κόστος αφορά τα ανταλλακτικά, τον περιφερειακό εξοπλισμό και τις λοιπές υπηρεσίες για την υλοποίηση του προγράμματος. Η δε αρχική ονομαστική αξία του συνόλου των υλικών αυτών έφτανε τα 294,5 εκατ. δολάρια.
H δυνητική απόκτηση των OH-58D Kiowa Warrior από την Αεροπορία Στρατού είχε συγκεντρώσει πρόσφατα έντονο τουρκικό ενδιαφέρον. Σύμφωνα με τον Τούρκο αμυντικό αναλυτή Arda Mevlutoglu, η προμήθεια των εν λόγω ελικοπτέρων αποτελεί «σημαντική αναβάθμιση για την ελληνική ΑΣ» και «πολλαπλασιαστή ισχύος στη Θράκη και το Αιγαίο» που «θα προσδώσει σοβαρή επιχειρησιακή ικανότητα ακόμα κι αν τεθούν τα μισά Ε/Π (35) σε υπηρεσία».
Η Κροατία παρέλαβε πρόσφατα 16 επιθετικά ελικόπτερα OH-58D Kiowa Warrior κατασκευής μεταξύ 2010-2012 και με ελάχιστες ώρες πτήσης στο ενεργητικό τους. Άλλα 24 ελικόπτερα παραδίδονται αυτή την περίοδο στην Τυνησία.

Τέλος, η Αεροπορία Στρατού αναμένεται να παραλάβει εντός των επόμενων ημερών την επόμενη παρτίδα μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D Chinook.
FOS για τα Αντιαεροπορικά Συστήματα του Στρατού Ξηράς
Σε μια άλλη εξέλιξη, στις 7 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε η κατακύρωση της Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS) των Αντιαεροπορικών Οπλικών Συστημάτων Στρατού Ξηράς για τα Έτη 2017-2019 με την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας ύψους €16,6 εκατ. μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και του ρωσικού κρατικού οργανισμού ROSOBORONEXPORT. Aξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο υποπρόγραμμα (με τίτλο: «Υποστήριξη (Follow On Support – FOS) αντιαεροπορικών (Α/Α) οπλικών συστημάτων (Ο/Σ) Στρατού Ξηράς για τα έτη 2013-15») είχε εγκριθεί από την Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής στις 9 Οκτωβρίου 2013 και από το ΚΥΣΕΑ στις 11 Νοεμβρίου 2013 για να υλοποιηθεί τελικά μετά από παρέλευση …τριετίας λόγω των συνεχών αλλαγών στις ηγεσίες του ΥΠΕΘΑ και του ΓΕΣ αλλά και την έλλειψη χρηματοδότησης.
10/2/2017

 OH-58D Kiowa Warrior-VIDEOS







Έφτασαν στην Ελλάδα 3 ελικόπτερα CH-47SD Chinook 

Ξεφορτώθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά τρία μεταφορικά ελικόπτερα CH-47SD Chinook τα οποία αποτελούν την δεύτερη παρτίδα από 10 συνολικά ελικόπτερα του τύπου προερχόμενα από αποθέματα του Στρατού των ΗΠΑ.

Τα ελικόπτερα παραδόθηκαν στην Ελλάδα αφού υπέστησαν εργασίες μηδενισμού ωρών πτήσεως και γενική εργοστασιακή συντήρηση και προορίζονται για άμεση ένταξη στο στόλο της Αεροπορίας Στρατού. Επιπλέον θα διαθέτουν πλήρες σύστημα αυτοπροστασίας με διανομέα αναλώσιμων αντιμέτρων και δέκτη εγκλοβισμου RWR. 

Ήδη έχουν φτάσει τα πρώτα τρία εξ αυτών, και σε πρώτη φάση θα ενταχθούν στο 4ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ), ενώ υπάρχει και η δυνατότητα προαίρεσης για 5 επιλέον ώστε ο αριθμός τους να φτάσει συνολικά τα 15. Διευκρινίζεται οτι τα 5 επιλέπον ελικόπτερα θα ακολουθήσουν ενδεχομένως σε δεύερη φάση ενώ δεν είναι σαφές αν θα βρίσκονται στο επίπεδο των αρχικών 10 ή θα αποτελέσουν "δεξαμενή ανταλλακτικών" για το στόλο των υπολοί[ων Chinook της ΑΣ.

Πηγές από το ΓΕΣ ανέφεραν στο Onalert.gr οτι η ένταξη των ελικοπτέρων αυτών ικανοποιεί παγιες απαιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμιστούν  κατακόρυφα οι ικανότητες αερομεταφοράς του ΕΣ. Ειδικότερα είναι γνωστό οτι η Αεροπορία Στρατού βασίζεται ουσιαστικά στον υφιστάμενο στόλο των 15 CH-47DG/SD προκειμένου να φέρει εις πέρας πληθώρα αποστολών συνδυαστικά με τα 11 ΝΗ-90, τα οποία όμως υποφέρουν απο χαμηλή διαθεσιμότητα καθώς δεν εχει ολοκληρωθεί η σύμβαση για το FOS, ενώ εκκρεμούν οι παραδόσεις άλλων 9 ελικοπτέρων του τύπου. Ο κύριος όγκος του στόλου ο οποίος αποτελείται από τα αξιόπιστα αλλά περιορισμένων πλέον δυνατοτήτων AB-205/UH-1H Huey ενέχει περιορισμούς λόγω ηλικίας. Κατά συνέπεια η παράδοση των 10 (+5) μεταχειρισμένων CH-47SD προσθέτει σημαντικές δυνατότητες, ιδίως όσον αφορά την μαζική αεροκίνηση επίλεκτων τμημάτων σε περιοχές στον Έβρο και στον ευρύτερο χώρο ευθύνης της ΑΣΔΕΝ.

Υπενθυμίζεται ότι τα τρία πρώτα είχαν φτάσει στην Ελλάδα, στο στρατιωτικό τμήμα του λιμένος Πειραιώς, στις 11 Νοεμβρίου 2016. Ο τύπος ως γνωστόν ήδη βρίσκεται σε υπηρεσία στην Αεροπορία Στρατού κατά συνέπεια αναμένεται άμεσα η έναρξη πτητικής εκμετάλλευσης τους.

Του Απόλλωνα Λεονταρίτη
14.02.2017  

http://www.onalert.gr/stories/eftasan-stin-ellada-3-elikoptera-ch-47sd-chinook/54494