Εθνική Ασφάλεια: (1) Σκύρος-Τα Phantom της ΠΑ σε καθήκοντα Readiness (2) Κ.Μαζαράκης: Η αμυντική θωράκιση της χώρας.

  

 1.

  Σκύρος-Τα Phantom της ΠΑ σε καθήκοντα Readiness  

Η κατάσταση πάνω από το Αιγαίο καθημερινά θυμίζει εδώ και πολλά χρόνια μια μορφή ακήρυχτου αεροπορικού πολέμου. Η επεκτατική πολιτική της Τουρκίας όπως διαμορφώθηκε (με μικρά διαλείμματα) μετά το 1974 έχει οδηγήσει σταδιακά σε μια διαρκή αμφισβήτηση του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΑΧ) που σήμερα επεκτείνεται μέχρι τα 10νμ, κατάσταση την οποία η Τουρκία επιθυμεί να ανατρέψει. 

Η συγκεκριμένη πολιτική αμφισβήτησης εκφράζεται έμπρακτα από την Τουρκική Αεροπορία (THK), η οποία σε σχεδόν καθημερινή βάση στέλνει σε διατεταγμένες αποστολές σχηματισμούς μαχητικών αεροσκαφών στο Αιγαίο. Τις περισσότερες φορές οι σχηματισμοί αυτοί όχι μόνο πραγματοποιούν παράβαση του FIR Αθηνών (δεν καταθέτουν σχέδια πτήσης πριν την είσοδο τους) αλλά πραγματοποιούν και παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΑΧ) καθώς εισέρχονται στο όριο των 10νμ . 

Τα μαχητικά της ΠΑ από διάφορες βάσεις της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας που βρίσκονται σε συνεχή ετοιμότητα απογειώνονται προκειμένου να τα αναχαιτίσουν και να τα αναγνωρίσουν όπως άλλωστε και κάθε άγνωστο ίχνος που εισέρχεται στο FIR Αθηνών.

Η 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο αποτελεί μια από τις βάσεις εξόρμησης μαχητικών ετοιμότητας της ΠΑ που πρωταγωνιστεί στην προσπάθεια προάσπισης του Εθνικού Εναέριου Χώρου από τις συνεχείς παραβιάσεις από τουρκικά μαχητικά. 

Τα «Φαντάσματα» της ΠΑ στην πρώτη γραμμή

Με πρωταρχικό ρόλο την αναχαίτιση η 339Μ, με έδρα την 117ΠΜ στην Ανδραβίδα, αποτελεί μια από τις κατ εξοχήν Μοίρες μαχητικών οι οποίες σε περίοδο επιχειρήσεων θα κληθούν να εκτελέσουν αποστολές για την αντιμετώπιση εχθρικών μαχητικών αεροσκαφών πάνω από το Αιγαίο. 

Λόγω ακριβώς της ικανότητας των εκσυγχρονισμένων F-4E AUP να χρησιμοποιούν βλήματα BVR τύπου AIM-120 AMRAAM σε συνεργασία με το ραντάρ παλμικού ντόπλερ APG-65, είναι ιδανικά για αποστολές εναέριας περιπολίας (Combat Air Patrol/ CAP), επιθετικής σάρωσης (Sweep) και αεροπορικής υπεροχής (Air Superiority) σε συνεργασία με νεότερα μαχητικά όπως τα F-16C Block 50/52+ Fighting Falcon και Mirage 2000-5MkII. 

Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Phantom στην εναέρια μάχη είναι το F-16, o οποίος αποτελεί τον κύριο τύπο μαχητικό της ΤΗΚ καθώς είναι ανώτερο στον τομέα της ευελιξίας και αποτελεί την μεγαλύτερη απειλή ιδίως σε κλειστές αερομαχίες.

Αυτό ισχύει και για την «ειρηνική» περίοδο την οποία διανύουμε καθώς οι συνθήκες οι οποίες θα αντιμετωπίσουν οι χειριστές της ΠΑ σε μια αερομαχία δεν διαφέρουν σε πολλά πράγματα από αυτές που θα αντιμετωπίσουν σε πολεμικές επιχειρήσεις εκτός ίσως από το να χρησιμοποιήσουν πραγματικά βλήματα..


Πως ξεκινάει ένα «Scramble»

Scramble είναι η εντολή για άμεση απογείωση στον ελάχιστο δυνατό χρόνο. Σε κάθε αεροσκάφος, το διμελές πλήρωμα αφού φτάσει μπροστά από το αεροσκάφος, φοράει σε δευτερόλεπτα τις φόρμες αντι G που βρίσκονται αναρτημένες στις πτερυγικές δεξαμενές και επιβιβάζεται στο cockpit. 

Την ίδια στιγμή η ομάδα των υπολόγων αφαιρεί τις σκάλες επιβίβασης, τα καλύμματα Remove Before Flight  και τροφοδοτεί το αεροσκάφος με πιεσμένο αέρα και ρεύμα ενώ οι χειριστές ξεκινάνε τη διαδικασία εκκίνησης.

Συνολικά η προετοιμασία απογείωσης είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και σε κανονικές συνθήκες μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 7-10λεπτά αλλά χάρις την εκπαίδευση πιλότων και υπολόγων που εκτελούν καθήκοντα ετοιμότητας, αυτή δεν διαρκεί περισσότερο από 3 περίπου λεπτά, ώστε το μαχητικό να αρχίσει να τροχοδρομεί μέχρι την άκρη του τροχόδρομου. 



Τροχοδρόμηση - απογείωση

Η εντολή για απογείωση είναι άμεση και το πρώτο F-4E AUP ξεχύνεται στο διάδρομο με τους κινητήρες J-79 σε πλήρη ισχύ με μετάκαυση. Οι φλόγες από τους μετακαυστήρες με ισχύ 17.000lbs έκαστος ξεπροβάλλουν από τα ακροφύσια και δίνουν ισχυρή ώθηση στο βαρυφορτωμένο Phantom που απογειώνεται αφού πρώτα διανύσει μια σεβαστή απόσταση διαδρόμου….

Ακολούθως το δεύτερο μαχητικό έχει λάβει γραμμή για απογείωση και μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα ο κυβερνήτης του βάζει πλήρη στοιχεία με μετάκαυση και απογειώνεται, ακολουθώντας τον Νο 1 του σχηματισμού. Δεν έχουν περάσει ούτε 5 λεπτά και τα δύο Phantom της 339Μ βρίσκονται στον αέρα έτοιμα να αντιμετωπίσουν τους γνωστούς – άγνωστους εισβολείς.  



Οπλισμός

Όσον αφορά τα F-4E AUP της 339Μ, σε αποστολές αναχαίτισης πετάνε πλήρως εξοπλισμένα με πυροβόλο M61 Vulcan των 20mm, 2 βλήματα τύπου AIM-120 AMRAAM για εμπλοκές πέραν του οπτικού ορίζοντα, και 4 βλήματα υπέρυθρης καθοδήγησης AIM-9 P4/ L Sidewinder για κλειστή αερομαχία. Επιπλέον εφοδιάζονται με δύο εξωτερικές πτερυγικές δεξαμενές των 1.140 λίτρων έκαστη που παρέχουν μεγαλύτερη αυτονομία.

Χάρις το ραντάρ APG-65 το Phantom II έχει την ικανότητα να εγκλωβίσει άμεσα πολλαπλούς εναέριους στόχους από μεγάλες αποστάσεις άνω των 60νμ με αποτέλεσμα οι χειριστές της 339Μ να είναι σε θέση να προχωρήσουν αυτόνομα σε στοχοποίηση πέραν του οπτικού ορίζοντα παράλληλα με τις κατευθυντήριες οδηγίες από Ελεγκτή Αεράμυνας (ΕΑ). 

Βεβαίως το μέγεθος και η σύνθεση των σχηματισμών της Τουρκικής Αεροπορίας που παραβιάζει τον Εθνικό Εναέριο Χώρο δεν είναι σταθερά αλλά ποικίλουν και ενδέχεται να είναι ένα ζεύγος ή ακόμη και ένα πολυάριθμο πακέτο COMAO με πολλαπλούς τύπους μαχητικών της τουρκικής Αεροπορίας. 





Ποια είναι η αποστολή στον αέρα

Κατά τη διάρκεια της μετωπικής προσέγγισης με τα τουρκικά μαχητικά, ο κυβερνήτης ασχολείται με τον χειρισμό του μαχητικού ενώ ο Χειριστής Οπλικών Συστημάτων (ΧΟΣ) στην πίσω θέση είναι υπεύθυνος για τη ναυτηλία, παράλληλα με το χειρισμό του ραντάρ, την αποκάλυψη και τον εγκλωβισμό των στόχων

Αποστολή των μαχητικών Readiness της ΠΑ σε μια αναχαίτιση είναι αρχικά η επίτευξη οπτικής επαφής για αναγνώριση. Κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να πλησιάσουν σε απόσταση μικρότερη των 5νμ ώστε να διαπιστωθεί ο τύπος των τουρκικών αεροσκαφών και εάν αυτά είναι οπλισμένα. Στη συνέχεια εφόσον καταστεί δυνατόν αναγνωρίζονται και οι αριθμοί τους. 

Σε αρκετέςπεριπτώσεις όμως οι τούρκοι χειριστές δεν συμμορφώνονται από την παρουσία των μαχητικών της ΠΑ και παραμένουν στην περιοχή εκδηλώνοντας επιθετική συμπεριφορά με έναρξη ελιγμών αερομαχίας. Εκεί η ένταση μοιραία κλιμακώνεται με αποτέλεσμα να υπάρχουν εμπλοκές μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών. 

Οι χειριστές που εκτελούν προωθημένα Readiness, είναι οι πρώτοι που έρχονται αντιμέτωποι με τον εισβολέα. Για το λόγο αυτό οφείλουν να διατηρούν πάντα πλήρη αντίληψη τακτικής κατάστασης καθώς σε μια αναχαίτιση που μπορεί να εξελιχτεί σε εμπλοκή με πολλαπλούς στόχους, θα πρέπει να γίνεται άμεσα αντιληπτή η ταυτότητα των φίλιων από εχθρικά μαχητικά.

Η κάμερα του Alpha βρέθηκε ακριβώς σε μια τέτοια ετοιμότητα μαχητικών F-4E AUP και κατέγραψε πως ξεκινάει από το έδαφος μια αποστολή αναχαίτισης..


25.02.2017  
Του Απόλλωνα Λεονταρίτη

http://www.onalert.gr/stories/skyros-ta-phantom-tis-pa-se-kathikonta-readiness/54721 


 2.

  Κωνσταντίνος Μαζαράκης: Η αμυντική θωράκιση της χώρας.  



Για την αμυντική θωράκιση της χώρας μίλησε στις 30 Ιανουαρίου ο επίτιμος Αρχηγός Στόλου Αντιναύαρχος Κωνσταντίνος Μαζαράκης Αινιάν στην σχολή Γονέων Κατερίνης.Την ομιλία του αντιναυάρχου μπορείτε να την παρακολουθήσετε στο βίντεο που ακολουθεί.


ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ



 3.


  Ο βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός του Πολεμικού Ναυτικού  


 Επιχειρησιακή εκπαίδευση της Διοίκησης Φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού στο Αιγαίο © Nick Th.

Δεδομένης της δημοσιονομικής στενότητας των τελευταίων ετών, το ΠΝ έχει αναγκαστεί να επανεξετάσει τις επιλογές του, να αναπροσαρμόσει το δόγμα του και να εξετάσει την πιθανότητα εφαρμογής ακόμη και ανορθόδοξων επιχειρησιακών λύσεων προκειμένου να διατηρήσει την επιχειρησιακή του ετοιμότητα σε υψηλά επίπεδα. Καθώς οι ζυμώσεις στις τάξεις του Όπλου εντείνονται, θα εστιάσουμε στα δεδομένα εκείνα που, προς ώρας, ορίζουν το πλαίσιο του βραχυπρόθεσμου σχεδιασμού του ΠΝ.

Στρατηγική στόχευση στην Ανατολική Μεσόγειο

Το προσεχές διάστημα θα ενταθούν σημαντικά οι προσπάθειες διεθνούς δραστηριότητας του Πολεμικού Nαυτικού στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου με τη συμμετοχή μονάδων του στόλου σε όσο το δυνατόν περισσότερες νατοϊκές ασκήσεις, ενώ θα διευρυνθεί περαιτέρω η συνεργασία με το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Η στρατηγική αναγκαιότητα ελέγχου του τμήματος της Ανατ. Μεσογείου που αναλογεί στη χώρας μας, ώστε να αποτραπεί η υλοποίηση των σχεδιασμών της Άγκυρας για ολοκληρωτική κυριαρχία του Τουρκικού Ναυτικού στην αυτή περιοχή, εξηγεί την απόφαση του ΠΝ να εκκινήσει τις διαδικασίες μετασχηματισμού της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΔΕΝ) σε Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού (ΔΑΝ), η οποία θα διαθέτει δύο Μοίρες: μία Μοίρα Ελικοπτέρων, που θα εδρεύει στο Κοτρώνι Μαραθώνα, και μία Μοίρα ΑΦΝΣ, που θα εδρεύει στην Ελευσίνα. Εντός των επόμενων δύο μηνών προβλέπεται να έχει επανέλθει σε υπηρεσία το P-3B Orion της λεγόμενης «ενδιάμεσης λύσης». Πρόκειται για το «152744» που ήταν και το τελευταίο που είχε καθηλωθεί όντας και σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τα υπόλοιπα. Τα υπόλοιπα 4 P-3B («153427», «153424», «153415», «153441») βρίσκονται στην Τανάγρα, όπου και θα υποβληθούν σε κανονικό εκσυγχρονισμό (το έκτο αεροσκάφος «152747» θα αξιοποιηθεί για ανταλλακτικά).

Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό των ΑΦΝΣ, αποφασίστηκε πως δεν θα δοθεί έμφαση για εξοπλισμό Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW), καθώς πρόθεση του ΠΝ είναι το τελικό κόστος του προγράμματος να συγκρατηθεί σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από το προβλεφθέν μέγιστο δυνητικό των 500 εκατομμυρίων. Επιπλέον, όσον αφορά τα ελικόπτερα, το ΠΝ επανακάμπτει δυναμικά για την απόκτηση 6-10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων SH-60F από τα αποθέματα του Αμερικανικού Ναυτικού, με σκοπό την αντικατάσταση των 7 εναπομεινάντων AB-212ASW.

Συνάμα, στο αυτό πλαίσιο στρατηγικής στόχευσης στην Ανατολική Μεσόγειο, το ΠΝ θα επιδιώξει την αναβάθμιση του ναυστάθμου της Σούδας, τόσο μέσω της δημιουργίας απαραίτητων υποδομών όσο και μέσω της εκτέλεσης βελτιωτικών έργων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις, με απώτερο στόχο να σταθμεύει μόνιμα στην Κρήτη σημαντικό κομμάτι του στόλου, παρέχοντας τη δυνατότητα αμεσότερης παρέμβασης στην ευρύτερη περιοχή.

Ολοκλήρωση ναυπήγησης ΤΠΚ, έναρξη εκσυγχρονισμού ΜΕΚΟ

Τούτη την ώρα, το ΠΝ έχει επικεντρωθεί στην ολοκλήρωση της ναυπήγησης των δύο τελευταίων σκαφών της κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ. Η σημασία των σκαφών αυτών στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του ΠΝ είναι μεγάλη, γεγονός που αποδεικνύεται από τη φροντίδα που απολαμβάνουν: ήδη βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διαδικασίες ώστε τα τρία πρώτα της κλάσης να μπορούν να αξιοποιήσουν βλήματα MM-40 Exocet της έκδοσης Block-3, αρχής γενομένης από το P67 ΡΟΥΣΣΕΝ, ενώ ολοκληρώθηκε στο σύνολο των σκαφών η αναβάθμιση του Συστήματος Εκτόξευσης Κατευθυνόμενων Βλημάτων (GMLS) RAM Mk49 Mod1 σε Mod 3, την πλέον πρόσφατη έκδοση του συστήματος, ώστε να μπορούν να βάλλουν βλήματα RAM Block 2, τα οποία χρησιμοποιούν δέκτη ραντάρ βελτιωμένης απόδοσης, πυραυλοκινητήρα μεγαλύτερης διαμέτρου, τέσσερα (αντί για δύο) πτερύγια αεροδυναμικού ελέγχου στο ρύγχος για μεγαλύτερη ικανότητα ελιγμών προς αντιμετώπιση μελλοντικών απειλών πολύ χαμηλής υπογραφής και υπερηχητικής ταχύτητας. Μελλοντικά, δεδομένης της επένδυσης που έχει γίνει στην κλάση, θα πρέπει να αναμένεται προσπάθεια του Π.Ν. να εξασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση ώστε να αποκτήσει βλήματα RAM της έκδοσης Block-2 αλλά και πρόσθετα βλήματα Exocet Block-3, προκειμένου το σύνολο των σκαφών να μπορεί να επιχειρεί ανά πάσα στιγμή με πλήρη και ομοιογενή φόρτο 8 βλημάτων Exocet Block-3.

Για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO το ΠΝ διαμηνύει πως το πρόγραμμα έχει παγώσει, καθώς δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια. Κατά τα φαινόμενα, οδηγούμαστε σε έναν ελαφρύ τμηματικό εκσυγχρονισμό “ευκαιρίας”: όταν εξασφαλιστούν οι απαραίτητοι πόροι για τον εκσυγχρονισμό του πρώτου σκάφους, θα ξεκινήσουν σε αυτό οι εργασίες εκσυγχρονισμού, ώστε, στο διάστημα που θα μεσολαβήσει, να γίνουν προσπάθειες εξεύρεσης των πόρων που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό του δεύτερου σκάφους κ.ο.κ. Άλλωστε, το σκεπτικό τμηματικού εκσυγχρονισμού των φρεγατών διαφαινόταν και από τη διάρθρωση του σχετικού προγράμματος στη λίστα των 42 προγραμμάτων των ΕΔ που είχαν εγκριθεί στις 30 Ιουλίου 2014 από την Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, καθώς στην 26η θέση γινόταν αναφορά σε Αναβάθμιση φρεγατών MEKO-200HN, στην 27η σε Γενική επιθεώρηση/επισκευή πετρελαιοκινητήρων MTU των φρεγατών MEKO-200HN και στην 35η σε Υποστήριξη τακτικών συστημάτων και ΣΔΒ πλοίων του Στόλου.

Μολαταύτα, καθώς το Π.Ν. ουσιαστικά αποτελεί τον εργοδότη του συνόλου του προσωπικού των ΕΝΑΕ -υλοποιώντας ήδη εκεί, χωρίς ιδιαίτερο κόστος, προγραμματισμένες εργασίες επισκευής/συντήρησης και άλλες δευτερεύουσες μετασκευές στις φρεγάτες S, αξιοποιώντας και τις παρεχόμενες δυνατότητες δεξαμενισμού των πλοίων- και δεδομένου πως εντός του 2017 θα διακοπεί η χρηματοδότηση που καλύπτει το κόστος λειτουργίας των ΕΝΑΕ, το αυτό πρόγραμμα δεν αποκλείεται να ξεκινήσει στα τέλη του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του επόμενου.

Περαιτέρω αναβάθμιση της ΔΥΚ

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αθόρυβα αλλά πολύ σημαντικά βήματα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών. Στο πλαίσιο αυτής της αναβάθμισης, αποκτήθηκαν νέα ατομικά υλικά (κράνη, εξαρτήσεις μάχης, plate carriers, στολές, ΔΝΟ, σκοπευτικές διόπτρες, συστήματα επιτήρησης και επικοινωνιών, υλικά αποστολών VBSS κ.ά.), που σε συνδυασμό με τη δωρεάν παραχώρηση οπλισμού από τις ΗΠΑ (υποαραβίδες, τυφέκια ακριβείας, παρελκόμενα και πρόσθετα υλικά) και τον Ε.Σ. (πολυβόλα, διόπτρες) αναμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό τη συνολική εικόνα και τις δυνατότητες του προσωπικού της Μονάδας. Συνάμα, μέσω του θεσμού ΟΒΑ (Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης) αναμένεται να ανανεωθεί ηλικιακά το προσωπικό της μονάδας, προκειμένου να μεταλαμπαδευτεί η συσσωρευμένη εμπειρία των ωριμότερων στελεχών της και να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και αποτελεσματική συνέχεια της ΔΥΚ.


Επιχειρησιακή εκπαίδευση Ομάδας Ανορθοδόξου Πολέμου της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών © Nick Th.

Το τελευταίο διάστημα, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, φέρεται να επεξεργάζεται τρόπους με τους οποίους θα εμπλουτίσει και θα επεκτείνει τις επιχειρησιακές δυνατότητες/δραστηριότητες της ΔΥΚ. Άλλωστε, η τοποθέτηση του προερχόμενου από τη Μονάδα Υποβρυχίων Καταστροφών Αντιναύαρχου Ι. Παυλόπουλου στη θέση του Αρχηγού Στόλου αποτελεί σαφή ένδειξη προς αυτή την κατεύθυνση. Ελπίζουμε πως σύντομα θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερα επί του θέματος.


Κλείνοντας, μια παρατήρηση: Στις 12 Ιανουαρίου έγινε η κατακύρωση στη Βουλή του (πολύπαθου όσο και αμφιλεγόμενου) προγράμματος επικοινωνιών «ΑΙΓΕΑΣ» για το ΠΝ, κόστους 27 εκατ. €. Στα συστήματα αναπήδησης συχνότητας (Frequency Hopping), όπως το συγκεκριμένο, οι εξελίξεις είναι συνεχείς, και δεν είναι μόνον “τεχνικές” αλλά και μαθηματικές. Αυτό σημαίνει πως με παλιές προδιαγραφές FH, ό,τι παραγγέλνεται σήμερα είναι ακατάλληλο: η αναπήδηση συχνότητας του 2003 (σύμβαση 6/2003) δεν καλύπτει τις επιχειρησιακές ανάγκες του 2017 ή του 2020. Είμαστε βέβαιοι πως οι αρμόδιοι επιτελείς τού ΠΝ το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό…

http://e-amyna.com

25/2/2017