Οι Κινέζοι «χτίζουν» μέσω Βουλγαρίας χερσαίο δρόμο μεταξιού.
Οι Κινέζοι είναι διατεθειμένοι να αναλάβουν την αναχρηματοδότηση της υπερχρεωμένης βουλγαρικής κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων με 130 εκατ. ευρώ και να εκσυγχρονίσουν το τροχαίο υλικό της BZD με βαγόνια και μηχανάμαξες αξίας 170 εκατ., που θα συναρμολογούνται σε νέα μονάδα παραγωγής στη Βουλγαρία.
Ενδιαφέρον για την εξαγορά της κρατικής σιδηροδρομικής επιχείρησης της Βουλγαρίας BZD Holding (Bulgarian State Railways) κατέθεσε στη βουλγαρική κυβέρνηση η κινεζική κατασκευάστρια τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού CRRC (China Railway Rolling Stock). Σύμφωνα με δηλώσεις του μεταβατικού πρωθυπουργού της χώρας Ογκνιάν Γκερτζίκοφ, η CRRC είναι διατεθειμένη να αναλάβει την αναχρηματοδότηση της υπερχρεωμένης κρατικής εταιρείας με 130 εκατ. ευρώ και να εκσυγχρονίσει το τροχαίο υλικό της BZD με βαγόνια και μηχανάμαξες αξίας 170 εκατ. που θα συναρμολογεί σε νέα μονάδα παραγωγής στη Βουλγαρία, την οποία θα κατασκευάσει με ίδια κεφάλαια.
Η κινεζική πρόταση πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιo του προγράμματος «One Belt One Road» (OBOR) του Πεκίνου και συνδέεται τόσο με τις επενδύσεις στην Ελλάδα και στον Πειραιά όσο και με τον «Σιδερένιο Δρόμο του Μεταξιού». Τη χερσαία, δηλαδή, παράλληλα με τη θαλάσσια όδευση του εμπορίου από την Ασία στην Ευρώπη. Αποκαλύπτει δε πως βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το πρόγραμμα εξαγορών και επενδύσεων που έχει κινητοποιήσει το Πεκίνο στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας OBOR. Ο Βούλγαρος πρωθυπουργός αποκάλυψε πως θα επισκεφθεί την Κίνα. Υπενθυμίζεται ότι το Πεκίνο έχει συγκαλέσει στις 14 και στις 15 Μαΐου σύνοδο των αρχηγών κρατών του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού», προκειμένου να προσδιοριστούν έργα κοινού ενδιαφέροντος. Αναμένεται να συμμετάσχουν περίπου 20 αρχηγοί κρατών και εκατοντάδες μέλη κυβερνήσεων. Στη σύνοδο αυτή θα συμμετάσχει και η Αθήνα, πιθανότατα διά του πρωθυπουργού και σε περίπτωση κωλύματος διά του Προέδρου της Δημοκρατίας, πληροφορείται η «Κ» από διπλωματικές πηγές.
Ομως, τα κινεζικά σχέδια για τους βουλγαρικούς σιδηροδρόμους ενδέχεται να προσκρούσουν σε ευρωπαϊκά προσκόμματα, όπως και τα αντίστοιχα της Ουγγαρίας. Χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης υποχρεούνται να διενεργούν διαγωνισμούς για τέτοια μεγάλα έργα και παραχωρήσεις δεν επιτρέπονται με διακρατικές συμφωνίες. Ετσι, προ ολίγων εβδομάδων έγινε γνωστό ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά τη συμφωνία μεταξύ Ουγγαρίας και Κίνας, ύψους 1,8 δισ. δολ., για τον εκσυγχρονισμό από την China Railway International Corporation και χρηματοδότη την Export-Import Bank of China της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το Βελιγράδι με τη Βουδαπέστη. Μέρος του άξονα, δηλαδή, που αρχίζει από τον Πειραιά και καταλήγει στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, προορισμό σημαντικότατου ποσοστού των εκ της Ασίας εισερχόμενων στη Μεσόγειο φορτίων. Η προτεινόμενη από την CRRC επένδυση δεν είναι η πρώτη μεγάλη κινεζική στη Βουλγαρία. Το 2012, η κινεζική Great Wall Motor άνοιξε εργοστάσιο συναρμολόγησης κινεζικών αυτοκινήτων στη βόρεια Βουλγαρία.
18.03.2017
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
http://www.kathimerini.gr/901128/article/oikonomia/die8nhs-oikonomia/oi-kinezoi-xtizoyn-mesw-voylgarias-xersaio-dromo-meta3ioy