Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ.








"God Bless The Child"

Them that's got shall have
Them that's not shall lose
So the Bible says and it still is news
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own, that's got his own

Yes the strong get smart
While the weak ones fade
Empty pockets don't ever make the grade
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own, that's got his own

Money, you've got lots of friends 
They're crowding around your door
But when you're gone and spending ends
They don't come no more
Rich relations give crusts of bread and such
You can help yourself, but don't take too much
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own, that's got his own

Money you've got lots of friends
They're crowding around your door
But when you're gone and spending ends
They don't come no more
Rich relations give crusts of bread and such
You can help yourself, but don't take too much
Mama may have, Papa may have
But God bless the child that's got his own, that's got his own

Here just don't worry about nothing cause he's got his own
Yes, he's got his own




RiulDoamnei


 Billie Holiday - Lover Man: 



Classic Mood Experience 


Billie Holiday - Good Morning Heartache: 




REBEL SONGBIRD


Billie Holiday - Blue Moon:



Okmusix


Billie Holiday - Don't explain:



Okmusix


 Billie Holiday - Love Me Or Leave Me:



Tito Sakuraba


Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ.

Αν ζούσε σήμερα η Μπίλι Χόλιντεϊ θα είχε κλείσει έναν αιώνα και έναν χρόνο ζωής. Η «Lady Day» όμως ήταν βιαστική. Μεγάλωσε σε μία ρατσιστική Αμερική, πάλεψε με τις εξαρτήσεις και άλλαξε μια για πάντα την πορεία της τζαζ μουσικής και όχι μόνο.

Ηταν ένα ακόμα βράδυ Μαρτίου το έτος 1939 στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης. Στο νυχτερινό μαγαζί «Café Society» οι θαμώνες περιμένουν να ανέβει στη σκηνή μία ντόπια τραγουδίστρια με σκούρο δέρμα και ιδιαίτερη φωνή. Σε κάποιους είναι γνωστή σαν Ελεανόρα Φάγκαν ενώ στα νοσοκομειακά έγγραφα αναφέρεται ως Ελεανόρ Χάρις. Οι περισσότεροι όμως την φωνάζουν Μπίλι. Μπίλι Χόλιντεϊ.

Η νεαρή Μπίλι πιάνει ντροπαλά το μικρόφωνο. Αν και μόλις 24 ετών δείχνει αρκετά κουρασμένη. Εχει το κεφάλι γερμένο προς τα πίσω ενώ στα μαλλιά της έχει τοποθετήσει μία κόκκινη γαρδένια. Αρχίζει να τραγουδά:

«Τα δέντρα στον Νότο βγάζουν έναν παράξενο καρπό
Αίμα στα φύλλα και αίμα στη ρίζα
Ενα μαύρο κορμί ταλαντεύεται στο αεράκι του Νότου
Ενας παράξενος καρπός κρέμεται στις λεύκες»


Οι στίχοι είναι από το τραγούδι «Strange Fruit» και έχουν βασιστεί σε ποίημα του Αμπελ Μέροπολ. Ο καθηγητής γυμνασίου του Μπρονξ είχε γράψει το ποίημα «Bitter Fruit» για να καταγγείλει το λιντσάρισμα δυο μαύρων αμερικάνων στον Νότο των ΗΠΑ. Αφού η νεαρή ολοκληρώσει την ερμηνεία της, οι θεατές μένουν σιωπηλοί. Είναι σαν να έχουν δεχτεί ένα ισχυρό χτύπημα. Επειτα από λίγο αρχίζει ένα σποραδικό χειροκρότημα που σταδιακά εντείνεται όλο και περισσότερο.

Το συγκεκριμένο καφέ είναι το μόνο εκτός Χάρλεμ στο οποίο επιτρέπεται η είσοδος σε μαύρους και λευκούς. Και πάλι όμως, ποια είναι αυτή η νεαρή που έχει το θάρρος και το θράσος να ερμηνεύει αυτούς τους στίχους; Αυτούς τους στίχους με τα πρωτοφανή για την εποχή αντιρατσιστικά μηνύματα. Ποια είναι αυτή που λέει για «παράξενους καρπούς» που προκύπτουν από την καταπίεση των μαύρων από τους λευκούς. Ποια είναι αυτή που ερμηνεύει ένα τραγούδι που αργότερα χαρακτηρίστηκε ως «ένα από τα πιο επαναστατικά τραγούδια όλων των εποχών»;

Η Μπίλι Χόλιντεϊ γεννήθηκε στις 7 Απριλίου του 1915 στην Φιλαδέλφια των ΗΠΑ. Πριν από 101 χρόνια. Μεγάλωσε μέσα στον ρατσισμό, τα αναμορφωτήρια και τα γκέτο της μαύρης Αμερικής. Ο πατέρας της την εγκατέλειψε νωρίς ενώ την αναγνώρισε μόνο μετά την πρώτη καλλιτεχνική της επιτυχία.


Στην αυτοβιογραφία της περιγράφει τον ρατσισμό αλλά και την κακοποίηση που δέχτηκε από συγγενικά της πρόσωπα. Αναφέρει ακόμα και ότι η προγιαγιά της ήταν σκλάβα σε μια φυτεία στη Βιρτζίνια και έκανε 16 παιδιά με τον ιρλανδό ιδιοκτήτη της φυτείας. Σε ηλικία 11 ετών, η Μπίλι είχε πέσει και η ίδια θύμα βιασμού ενώ έναν χρόνο αργότερα έπιασε την πρώτη της δουλειά, να κάνει θελήματα σε έναν οίκο ανοχής. Εκεί μπορούσε τουλάχιστον να ακούει την φωνή του Λούις Αρμστρονγκ από ένα παλιό γραμμόφωνο. Αργότερα μετακόμισε μαζί με την μητέρα της στην Νέα Υόρκη.

Μέσα στην μεγάλη οικονομική κρίση των ΗΠΑ, η Μπίλι έπρεπε να βρει επειγόντως δουλειά. Ετσι κατηφόρισε προς την έβδομη Λεωφόρο στο Χάρλεμ και μπήκε στο κλαμπ «Log Cabin». Προσφέρθηκε να δουλέψει σαν χορεύτρια όμως ήταν άχαρη και γρήγορα την απέρριψαν. Ο πιανίστας του κλαμπ την λυπήθηκε και της πρότεινε να δουλέψει σαν τραγουδίστρια. Εκείνη δέχτηκε και άρχισε να δουλεύει για 2 δολάρια τη βραδιά. Ηταν η ίδια περίοδος που η μεγάλη φωνή της τζαζ φυλακίσθηκε και για πορνεία.


Η μουσική της καριέρα άρχισε ουσιαστικά όταν την εντόπισε ο κυνηγός ταλέντων Τζον Χάμοντ ενώ οι πρώτες της ηχογραφήσεις πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τον «βασιλιά του σουίνγκ», μεγάλο κλαρινετίστα Μπένι Γκούντμαν. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940 η Μπίλι έχει γίνει από τις πιο γνωστές τζαζ τραγουδίστριες της Αμερικής. Η χαρακτηριστική θλίψη και η μελαγχολία που προκύπτει από κάθε νότα της φωνής της έμελλε να αλλάξει μια για πάντα την πορεία της τζαζ, της μπλούζ, της ποπ και όχι μόνο. Το 1937 ο σαξοφωνίστας Λέστερ Γιάνγκ της δίνει το ψευδώνυμο με το οποίο έγινε γνωστή σε όλον τον κόσμο, το περίφημο «Lady Day».

Δεν ήταν λίγες οι φορές που η Χόλιντεϊ δέχτηκε επιθέσεις ενώ βρισκόταν σε νυχτερινά μαγαζιά. Δεν ήταν καθόλου εύκολο για μία μαύρη νεαρή να τριγυρνάει στα στενά της Νέας Υόρκης και να τραγουδά. «Γιατί πρέπει εσύ να βάλεις το κεφάλι σου στον ντορβά;» τη ρωτούσε συνεχώς η μητέρα της. «Γιατί αυτό το τραγούδι έχει τη δύναμη να αλλάξει τις καρδιές των ανθρώπων» απαντούσε η Μπίλι.


Η καριέρα της βρισκόταν συνεχώς σε ανοδική πορεία όμως τα φαντάσματα τους παρελθόντος συνέχιζαν να την κυνηγούν. Εθισμένη στα ναρκωτικά και το αλκοόλ συνεχώς συνδέεται με άντρες που την κακοποιούν. Μπαινοβγαίνει στις φυλακές. Το 1941  η Χόλιντεϊ παντρεύεται τον εκλεκτό της καρδιάς της Τζέιμς Μονρόε. Αυτός θα την βάλει και στον κόσμο της ηρωίνης. Το τέλος μοιάζει προδιαγεγραμμένο.

Στις 31 Μαΐου του 1959 μεταφέρεται στο νοσοκομείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης με ηπατικά και καρδιακά προβλήματα. Εχει προλάβει να χαλάσει όλα της τα χρήματα στις καταχρήσεις. Αφήνει την τελευταία της πνοή στις 17 Ιουλίου, στις 3.10 τα ξημερώματα. Η γυναίκα που με την φωνή της επηρέασε τις επόμενες γενιές των μουσικών είχε στον τραπεζικό της λογαριασμό 10 σεντς.

[ Ιάσονας Καραμήτσος:Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ,www.protagon.gr, 7/4/2016  (*) ]









 1.

The Essential Billie Holiday Live 1956 Carnegie Hall Concert Full:



 Becky Pittman


 2.
Billie Holiday - The Best Of: 
00:00 Me, Myself And I (1937) (Irving Gordon, Allan Roberts, Alvin S. Kaufman)
02:33 Nice Work If You Can Get It (1937) (George Gershwin, Ira Gershwin)
05:39 Summertime (1936) (George Gershwin, DuBose Heyward)
08:31 A Fine Romance (1936) (Jerome Kern, Dorothy Fields)
11:21 Moanin' Low (1937) (Ralph Rainger, Howard Dietz)
14:22 God Bless The Child (1941) (Billie Holiday, Arthur Herzog, Jr.)
17:16 My Man (1938) (Jacques Charles, Channing Pollock, Albert Willemetz, Maurice Yvain)
20:15 Easy Living (1937) (Ralph Rainger, Leo Robin)
23:16 That's Life I Guess (1936) (Peter DeRose, Sam M. Lewis)
26:23 Billie's Blues aka I Love My Man (1936) (Billie Holiday)
29:00 These Foolish Things (Remind Me of You) (1936) (Eric Maschwitz, Jack Strachey)
32:16 Pennies From Heaven (1937) (Arthur Johnston, Johnny Burke)
35:20 I've Got My Love To Keep Me Warm (1937) (Irving Berlin)
38:24 They Can't Take That Away From Me (1937) (George Gershwin, Ira Gershwin)
41:24 Don't Explain (1944) (Billie Holiday, Arthur Herzog Jr.)
44:43 I'm A Fool To Want You (1958) (Frank Sinatra, Jack Wolf, and Joel Herron)
48:04 I'll Be Around (1958) (Alec Wilder)
51:24 It's Easy to Remember (1958) (Lorenz Hart, Richard Rodgers)
55:21 Glad to Be Unhappy (1958) (Lorenz Hart, Richard Rodgers)
59:26 For All We Know (1958) (J. Fred Coots, Sam M. Lewis) 🎷🎶 🎷🎶 🎷🎶 




Classic Mood Experience


 3.
Billie Holiday - Blues, Love & Romance:
00:00 - I Get Along Without You Very Well
02:58 - Solitude
06:28 - Lover Man
09:44 - Fine and Mellow
12:55 - St Louis Blues
15:45 - Mean to Me
18:50 - Blue Moon
22:19 - Why Was I Born?
25:08 - The Same Old Story
28:18 - Let's Call The Whole Thing Off
30:54 - Keeps On Rainin'
34:09 - Baby Get Lost
37:26 - I Cover the Waterfront
40:23 - Good Morning Heartache
43:30 - Let's Do It
46:25 - Porgy
49:21 - Nice Work If You Can Get It
52:29 - God Bless the Child
55:24 - Tenderly
58:46 - Billie's Blues
01:01:25 - My Old Flame
01:04:22 - My Man
01:07:23 - As Time Goes By
01:10:30 - Them There Eyes
01:13:19 - Embraceable You
01:16:35 - I Wished On the Moon
01:19:42 - Don't Explain
01:23:04 - What Is This Thing Called Love?
01:26:10 - Yesterdays
01:29:29 - There Is No Greater Love
01:32:26 - Strange Fruit
01:35:33 - I Can't Get Started
01:38:21 - Some Other Spring
01:41:22 - They Can't Take That Away from Me
01:44:24 - That Ole Devil Called Love
01:47:19 - It's a Sin to Tell a Lie
01:50:20 - Without Your Love
01:53:11 - I Cried for You
01:57:23 - He Ain't Got Rhythm
01:59:11 - Lover Come Back to Me
02:02:27 - You Go to My Head
02:05:18 - Body and Soul
02:08:16 - The Very Thought of You
02:10:58 - Georgia On My Mind
02:14:17 - On the Sunny Side




 Jazz and Blues Experience


 4.
Billie Holiday  Lady In Satin:
 1. I'm A Fool To Want You (edited master cs 8048)
2. For Heaven's Sake
3. You Don't Know What Love Is
4. I Get Along Without You Very Well 
5. For All We Know
6. Violets For Your Furs 
7. You've Changed
8. It's Easy To Remember 
9. But Beautiful 
10. Glad To Be Unhappy 
11. I'll Be Around 
12. The End Of A Love Affair (mono) 
13. I'm A Fool To Want You (take 3/unreleased bonus track) 
14. I'm A Fool To Want You (take 2/unreleased bonus track) 
15. The End Of A Love Affair (the audio story/unreleased bonus track) 
16. The End Of A Love Affair (stereo/unreleased bonus track)



MrKingsRow2

5.
Billie Holiday - Documentary:



EP's Vault 2








 Η Μπίλι Χόλιντεϊ (Billie Holiday, 7 Απριλίου 1915 - 17 Ιουλίου 1959) ήταν διακεκριμένη Αμερικανίδα τραγουδίστρια και τραγουδοποιός της τζαζ. Περισσότερο γνωστή για τις ερμηνείες της σε συνθέσεις άλλων μουσικών και τις φωνητικές ικανότητές της, η ίδια έγραψε περιορισμένο αριθμό τραγουδιών, ορισμένα από τα οποία συγκαταλέγονται στα κλασικά του τζαζ ρεπερτορίου, όπως τα Lady Sings the Blues και God Bless the Child. Χαρακτηρίζεται συχνά ως η επιφανέστερη τραγουδίστρια στην ιστορία της τζαζ, λαμβάνοντας υπόψη και την επίδραση που άσκησε σε μεταγενέστερους καλλιτέχνες . Ερμήνευσε επίσης τραγούδια του μπλουζ ρεπερτορίου. Θεωρείται πως οι εγκάρδιες ερμηνείες της βρίσκονται στον αντίποδα των περισσότερο χαρούμενων αυτοσχεδιασμών της Έλα Φιτζέραλντ .

Γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ και μεγάλωσε στην πόλη της Βαλτιμόρης. Σε επίσημα έγγραφα εμφανίζεται με μία πληθώρα παραλλαγών του πραγματικού ονόματός της. Ήταν γνωστή κυρίως ως Eleanora Fagan, σύμφωνα με το επώνυμο της μητέρας της, ωστόσο σε νοσοκομειακά έγγραφα αναφέρεται ως Eleanor Harris (ή Elinore στο πιστοποιητικό γέννησής της). Σε παιδική ηλικία απέκτησε το παρωνύμιο Μπίλι, ενώ βαπτίστηκε με το όνομα Eleanor Gough. Παράλληλα ήταν γνωστή ως Ματζ (Madge). Σε εφηβική ηλικία άρχισε να χρησιμοποιεί συστηματικά το όνοματ Μπίλι, πιθανώς λόγω της εκτίμησης που έτρεφε για την ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου Μπίλι Νταβ (Billie Dove), ενώ αργότερα υιοθέτησε το επώνυμο του πατέρα της, ελαφρά παραλλαγμένο (Halliday), με το οποίο ξεκίνησε την επαγγελματική σταδιοδρομία της στο τραγούδι. Ο τζαζ μουσικός Λέστερ Γιανγκ τής έδωσε επίσης το γνωστό παρωνύμιο Lady Day.

Τα παιδικά της χρόνια χαρακτηρίστηκαν από έντονες δυσκολίες. Ο πατέρας της εγκατέλειψε την οικογένεια αρνούμενος να αναγνωρίσει την πατρότητα της Χόλιντεϊ, κάτι που τελικά έκανε μόνο μετά την πρώτη επαγγελματική επιτυχία της. Ο ίδιος ήταν επίσης μουσικός, παίζοντας κιθάρα σε μεγάλες ορχήστρες (big bands), καθώς και στην ορχήστρα του Φλέτσερ Χέντερσον. Στην αυτοβιογραφία της περιγράφει την κακομεταχείρισή της από συγγενείς με τους οποίους αναγκάστηκε να συμβιώσει όταν η μητέρα της εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, ενώ για σύντομο χρονικό διάστημα φυλακίστηκε για πορνεία. Η ενασχόλησή της με το τραγούδι ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1930, τραγουδώντας σε μικρούς χώρους του Μπρούκλιν. Ο μουσικός παραγωγός και κυνηγός ταλέντων Τζον Χάμοντ ήταν ο πρώτος που διέκρινε τις δυνατότητές της και οργάνωσε τις πρώτες ηχογραφήσεις της, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τον Μπένι Γκούντμαν. Από το 1935 ηχογραφούσε συστηματικά, αποκτώντας σταδιακά ένα ευρύτερο ακροατήριο. Υπήρξε από τις πρώτες Αφροαμερικανίδες τραγουδίστριες που συμμετείχαν σε ορχήστρα λευκών, συνεργαζόμενη με τον Άρτι Σο (Artie Shaw) το 1938, και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1940 αποτελούσε μία από τις δημοφιλέστερες τραγουδίστριες. Την ίδια περίοδο, πολλά προβλήματα σημάδευαν την προσωπική ζωή της, σε αντιδιαστολή με την επιτυχημένη επαγγελματική εξέλιξή της. Άρχισε να χρησιμοποιεί ναρκωτικές ουσίες καταδικαζόμενη σε φυλάκιση το 1947, ενώ συνδέθηκε συχνά με συντρόφους που την κακομεταχειρίστηκαν. Σε συνδυασμό με την εξάρτηση από το οινόπνευμα, η υγεία της επιδεινώθηκε. Συνέχισε να τραγουδά και να περιοδεύει μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1950, ωστόσο η φωνή της τραχύνθηκε εμφανώς από τις καταχρήσεις. Πέθανε από κίρρωση του ήπατος σε ηλικία 44 ετών και σε δεινή οικονομική κατάσταση, έχοντας απωλέσει τα κέρδη της από τη μουσική.

 (*)   ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΠΗΓΕΣ: 


http://www.billie-holiday.net/


Billie Holiday


Μπίλι Χόλιντεϊ


THE DOZENS: TWELVE ESSENTIAL BILLIE HOLIDAY PERFORMANCES by Stuart Nicholson


Μπίλι Χόλιντεϊ - Albums


Billie Holiday-You Tube:

https://www.youtube.com/results?search_query=Billie+Holiday


The Complete Billie Holiday on Columbia FULL ALBUM

Ιάσονας Καραμήτσος:Το «παράξενο φρούτο» της τζαζ:  
http://www.protagon.gr/epikairotita/bili-xolintei-i-mavri-gynaika-pou-tragoudouse-ta-blouz-44341102291

List of awards and nominations received by Billie Holiday