Στην γαλλογερμανική κοινοπραξία DIEP - CMA το 67% του ΟΛΘ έναντι 231.926.000.ευρώ.




 Με ρελάνς €231,9 εκατ. DIEP - CMA - Σαββίδης πήραν τον ΟΛΘ      

Με μια εντυπωσιακή ρελάνς ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης καταλήγει στην κοινοπραξία της Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments LTD (Ιβάν Σαββίδης) and Terminal Link SAS (γαλλικός κολοσσός CMA).

Συγκεκριμένα η κοινοπραξία προσέφερε τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ για το 66% του ΟΛΘ, ποσό που ξεπερνά κατά 96 εκατ. ευρώ (71%) την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΘ.

Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται στο 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει εκτός από την προσφορά των 231,926 εκατ., υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. την επόμενη επταετία αλλά και αναμενόμενα έσοδα του δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης, μερίσματα και επιπρόσθετες επενδύσεις. 

Σημειώνεται επίσης ότι ο παραχωρησιούχος καλείται να αυξήσει τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στις 550.000TEU μέσα σε διάστημα 9 ετών.

Η κοινοπραξία που αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής περιλαμβάνει ως γνωστόν το γερμανικό επενδυτικό σχήμα DIEP, την Belterra εταιρεία συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη και την εταιρεία Terminal Link θυγατρική της γαλλική CMA. Η CMA είναι ένας από τους μεγαλύτερους port operator στον κόσμο και ένα από τα βασικά μέλη της Ocean Alliance, δηλαδή της συμμαχίας τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην οποία συμμετέχει και η Cosco. Η γαλλική εταιρεία ανήκει σε μια από τις πιο γνωστές επιχειρηματικές οικογένειες της Γαλλίας την οικογένεια Saadé.

Ανατροπή

Η εξέλιξη του διαγωνισμού συνιστά μιας πρώτης τάξεως ανατροπή, αφού στον πρώτο γύρο των δεσμευτικών προσφορών σύμφωνα με πληροφορίες, το μεγαλύτερο τίμημα προσφέρθηκε από την αραβική The Peninsular and Oriental Stream (εταιρεία της Dubai Ports). Ωστόσο αμέσως μόλις έγινε η διαρροή των πρώτων αποτελεσμάτων, πηγές της αγοράς εκτίμησαν, όπως και συνέβη πράγματι, ότι θα υπάρξει σημαντική αντιπροσφορά στο δεύτερο γύρο από την πλευρά της κοινοπραξίας DIEP -CMA- Σαββίδης. Οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιώθηκαν και όπως αναφέρουν πηγές της κοινοπραξίας η προσφορά που δόθηκε ήταν πολύ μεγάλη, κατά πολύ μεγαλύτερη από τον αρχικό προϋπολογισμό. Ήταν άλλωστε δεδηλωμένη η επιθυμία της κοινοπραξίας να αποκτήσει, ακόμη και με τόσο υψηλό υπερτίμημα, τον έλεγχο του δεύτερου λιμανιού της χώρας. Οι επικεφαλής της κοινοπραξίας θεωρούν τις προοπτικές του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εξαιρετικά μεγάλες λόγω της στρατηγικής του θέσης και εκτιμούν πως η εμπειρία τους σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η CMA διαχειρίζεται έναν από τους μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια λιμένων στον κόσμο, συνηγορούν για την περαιτέρω αναβάθμιση του ΟΛΘ.  

Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ 

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ, σημαντικά βελτιωμένη προσφορά υπέβαλε η ένωση των εταιρειών "Deutsche Invest Equity Partners GmbH", "Belterra Investments Ltd." και "Terminal Link SAS" για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Το Ταμείο κάνει λόγο για "εξέλιξη – ορόσημο για το ΤΑΙΠΕΔ, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ελληνικού δημοσίου και την Βόρεια Ελλάδα" και σημειώνει:

"Η βελτιωτική δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους Ευρώ Διακοσίων Τριάντα Ενός Εκατομμυρίων Εννιακοσίων Είκοσι Έξι Χιλιάδων (€231.926.000), για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΘ Α.Ε. Κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο (2) διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΘ Α.Ε. και ανακήρυξε την ανωτέρω ένωση ως πλειοδότη.

Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε €1,1 δισ. και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά των €231.926.000, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους €180 εκατ. την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των €170 εκατ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051.

Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.

Η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, οι Freshfields Bruckhaus Deringer LLP και Αλεξίου – Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ενήργησαν ως νομικοί σύμβουλοι, οι Hamburg Port Consulting (HPC) και Marnet ενήργησαν ως τεχνικοί σύμβουλοι, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Χάρης Φλουδόπουλος
24/4/2017





                   ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ               



Η σύγκρουση Αράβων, Ευρωπαίων, Ασιατών για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

«Ο επενδυτής που θα εξασφαλίσει τον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ) θα κρατάει και τα κλειδιά του τοπικού θαλάσσιου εμπορίου της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων». Με αυτά τα λόγια εξηγεί στην «Κ» το αυξημένο ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για το 67% του ΟΛΘ κορυφαίος παράγοντας της διεθνούς λιμενικής βιομηχανίας. Και αυτό διότι, όπως συμπληρώνει, η Θεσσαλονίκη αποτελεί κομβικό σημείο με μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των δύο βασικών ανταγωνιστών της στην περιφέρεια: το Asya Port, στη Ραιδεστό της Τουρκίας, συμφερόντων της Mediterranean Shipping Company (MSC) και το DP World Constanta στη Ρουμανία, συμφερόντων της Dubai Ports World, η θυγατρική της οποίας, The Peninsular & Oriental Stream, διεκδικεί με αξιώσεις τον ΟΛΘ έναντι άλλων δυο διεκδικητών.

Ανησυχίες

Η Dubai Ports ανησυχεί πως το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα της αφαιρέσει φορτία, υπονομεύοντας τη ρουμανική θυγατρική της. Ετσι κατέβαλε υψηλότατη σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες προσφορά για το 67% του ΟΛΘ, επιδιώκοντας τόσο να προστατεύσει την επένδυσή της στην Κονστάντζα όσο και να καρπωθεί από τη δυνητική ανάπτυξη του λιμανιού της συμπρωτεύουσας. Επιπλέον, προσδοκά, όπως και οι άλλοι δύο υποψήφιοι που κατέθεσαν εξαρχής δεσμευτικές προσφορές, πως οι επενδύσεις στον ΟΛΘ και η ανάπτυξη του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων με την κατασκευή του νέου προβλήτα VI, που αποτελεί υποχρέωση των προτιμητέου επενδυτή, θα δώσουν μερίδια από το Asya Port.

Με τις πολύωρες καθυστερήσεις στα στενά του Βοσπόρου το τουρκικό λιμάνι έχει απογοητεύσει με τις επιδόσεις του, ενώ το ευρύτερο γεωπολιτικό κλίμα στη γείτονα δημιουργεί προσκόμματα στην ανάπτυξή του.

Ειδικότερα, η εξασθένηση της ευρωπαϊκής προοπτικής της Τουρκίας διαψεύδει τις προσδοκίες που υπήρχαν κατά την επένδυση εκεί πως θα μπορούσε κάποτε το εν λόγω λιμάνι να διαθέτει ευρωπαϊκό τελωνείο. Με δυναμικότητα 1,4 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων (teu) ετησίως πραγματοποιεί διακίνηση μόλις περί τις 600.000 teu. Εκτιμάται πως και αυτά τα φορτία αλλά και φορτία που αναζητούν χώρο μεταφόρτωσης πλησίον των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας μπορούν να εξυπηρετηθούν από τη Θεσσαλονίκη. Τούτο δεν σημαίνει απαραίτητα ανταγωνισμό με τον Πειραιά σημειώνουν οι επαΐοντες, εξηγώντας ότι είναι διαφορετικά ως επί το πλείστον δρομολόγια αυτά που θα εξυπηρετούνται από τον ΟΛΘ, ενώ μπορούν να υπάρχουν και συνέργειες με τον ΟΛΠ και κυρίως την ευρύτερη εφοδιαστική αλυσίδα που θέλουν να αναπτύξουν πολλοί όμιλοι στην Ελλάδα.

Τα τρία επενδυτικά σχήματα που κατέθεσαν προχθές Παρασκευή νέες βελτιωμένες δεσμευτικές προσφορές για το 67% του ΟΛΘ είναι η κοινοπραξία της Deutsche Invest Equity Partners, με τη θυγατρική της CMA CGM, Terminal Link και τον όμιλο Σαββίδη, ακολούθως η θυγατρική της Dubai Ports World, The Peninsular & Oriental Stream και η International Container Terminal Services Inc απο τις Φιλιππίνες.

Η αξιολόγησή τους αναμένεται να γίνει τις ερχόμενες ημέρες και εάν υπάρχουν δύο ή τρεις προσφορές που απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 10%, τότε το ΤΑΙΠΕΔ έχει δικαίωμα να ζητήσει έναν ακόμα γύρο βελτιωμένων προσφορών.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που θα κληθεί να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος, και η οποία πρέπει, όπως και στην περίπτωση του ΟΛΠ, να περάσει από τη Βουλή, προβλέπεται πως το ύψος των επενδύσεων που δεσμεύεται να υλοποιήσει ο παραχωρησιούχος είναι 180 εκατ. ευρώ, ενώ ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής τους είναι επταετής.

Ο ανάδοχος

Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση της εισηγημένης ΟΛΘ Α.Ε. έως το 2051 με βάση τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ Α.Ε. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 74,27% των μετοχών και μετά την ιδιωτικοποίηση θα εξακολουθήσει να κατέχει 7,24% του μετοχικού κεφαλαίου.

Ο κύκλος εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε. στο πρώτο εξάμηνο του 2016 οπότε και τα τελευταία στοιχεία που έχει ανακοινώσει η εισηγμένη, υποχώρησε κατά 20,45% (στα 21,16 εκατ. ευρώ) αλλά τα μετά από φόρους αποτελέσματα παρέμειναν θετικά, με τα καθαρά κέρδη στα 5,54 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως η ΟΛΘ Α.Ε. στα τέλη του πρώτου εξαμήνου διέθετε ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα ύψους 76,5 εκατ. ευρώ.

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

23/4/2017