Ο «Υπερίων» έδεσε στο Λιμάνι Λεμεσού
Πρόταση από OCEAN FINANCE μέσω Ε.Ε. ύψους 4,48 εκατομμυρίων ευρώ για τερματικό LNG.Το υπερσύγχρονο νορβηγικό ερευνητικό πλοίο Ramform Hyperion έφτασε χθες για να πραγματοποιήσει τρισδιάστατες σεισμικές έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ
Στο λιμάνι της Λεμεσού έδεσε χθες, περί τις 13:05 μ.μ., το υπερσύγχρονο ερευνητικό πλοίο Ramform Hyperion, το οποίο θα πραγματοποιήσει τρισδιάστατες σεισμικές έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην κυπριακή ΑΟΖ.
Το πλοίο ξεκίνησε το ταξίδι του προς την Κύπρο από το ναυπηγείο της Mitsubishi στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας στις 5 Απριλίου και, αφού πραγματοποίησε δοκιμές στη Σιγκαπούρη, κατέπλευσε στη Λεμεσό. Το Ramform Hyperion είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιήσει σε θαλάσσια περιοχή, που περιλαμβάνει τμήματα οκτώ οικοπέδων της κυπριακής ΑΟΖ.
Το σεισμογραφικό Ramform Hyperion αποκτήθηκε από τη νορβηγική PGS (Petroleum Geo Services) έναντι $270 εκ. δολαρίων και μαζί με το Ramform Tethys, το οποίο πραγματοποίησε τους τελευταίους μήνες σεισμογραφικές έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ, θεωρούνται τα δύο πιο σύγχρονα και ισχυρά σεισμογραφικά στον κόσμο.
Σύμφωνα με το τεχνικό δελτίο του πλοίου, υπάρχει η δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας 14 σεισμογραφικών καλωδίων, μήκους μέχρι και 10 χιλιομέτρων έκαστο, καλύπτοντας κατά την πλεύση σεισμογραφική καταγραφή πλάτους 1.500 μέτρων.
Εν μέσω προκλήσεων
Την ίδια ώρα, η Τουρκία έχει προχωρήσει σε κλιμάκωση της έντασης, με αφορμή τις ενεργειακές εξελίξεις στην Κύπρο και την υπογραφή των συμβολαίων με διεθνείς ενεργειακούς κολοσσούς, ρίχνοντας στην επικοινωνιακή μάχη το ερευνητικό «Μπαρμπαρός», το οποίο -σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις και τις σχετικές NAVTEX- πραγματοποιεί σεισμικές έρευνες στη θαλάσσια περιοχή από τη χερσόνησο της Καρπασίας μέχρι τον κόλπο της Αμμοχώστου. Το πλοίο συνοδεύεται από το υποστηρικτικό πλοίο Bravo Supporter, ενώ την εμφάνισή τους έχουν κάνει και τουρκικά πολεμικά.
Κινητικότητα για το τερματικό
Σε μια παράλληλη εξέλιξη, τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επενδύσει 22,1 εκ. ευρώ στην ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και ενέργειας μέσω της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF).
Τα έργα περιλαμβάνουν δράσεις που προτείνουν την ανάπτυξη εγκαταστάσεων αποθήκευσης και τροφοδοσίας υγροποιημένου φυσικού αερίου σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να παρέχει συνολικά οικονομική στήριξη ύψους 8,8 εκατομμυρίων ευρώ.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά την Κύπρο, η αθηναϊκή εταιρεία Ocean Finance υπέβαλε πρόταση μελέτης ύψους 4,48 εκ. ευρώ για τη δημιουργία συστήματος παροχής φυσικού αερίου στο νησί, που συνδέεται με το έργο κοινού ενδιαφέροντος που προωθεί την ανάπτυξη εγκατάστασης αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) στην Κύπρο.
Τα κριτήρια επιλογής
Η εν λόγω μελέτη εξετάζει, επίσης, τη δυνατότητα ανάπτυξης μιας αγοράς ΥΦΑ με τη χρήση μικρής κλίμακας δεξαμενόπλοιου ανεφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Τα κριτήρια επιλογής περιλαμβάνουν την ωριμότητα των έργων, τη διασυνοριακή τους διάσταση και τον βαθμό στον οποίο μπορούν να βοηθήσουν τη ροή ενέργειας από χώρα σε χώρα. Επίσης, πρέπει να έχουν τον χαρακτηρισμό του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Η αξιολόγηση των προτάσεων θα γίνει τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, με τις τελικές επιλογές να γίνονται στις αρχές του 2018.
Τουρκο-ισραηλινός αγωγός
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας «Χουριέτ», το Ισραήλ φαίνεται να επεξεργάζεται εκ νέου το σενάριο εξαγωγής του φυσικού αερίου από το Λεβιάθαν στην Τουρκία, σύμφωνα με εκτιμήσεις του επικεφαλής της Delek Γιόσι Άμπου, που εκφράστηκαν κατά την όγδοη ετήσια Σύνοδο Κορυφής του Ατλαντικού Συμβουλίου στην Κωνσταντινούπολη την Πέμπτη. «Προκειμένου να συμβεί αυτό, πρέπει να βεβαιωθούμε ότι υπάρχει επαρκής ζήτηση στην τουρκική αγορά».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ισραηλινή κυβέρνηση και ο ιδιωτικός τομέας συμβαδίζουν, ενώ μια συμφωνία με την Τουρκία θα ωφελούσε και τις δύο πλευρές μακροπρόθεσμα. «Μπορούμε να μεταφέρουμε σημαντικές ποσότητες στην Τουρκία από το 2020-21, κοντά στο 1 δις. κυβικά πόδια ημερησίως», πρόσθεσε. «Πρέπει να αναπτυχθούν εμπορικά, τεχνικά και πολιτικά τμήματα, τα οποία φυσικά χρειάζονται χρόνο.
Η κύρια πρόκληση είναι να το κάνουμε με το σωστό χρονοδιάγραμμα. Νομίζω ότι υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για να φτάσουμε σε μια συμφωνία», ανέφερε, μεταξύ άλλων. Από την πλευρά του, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας του Ισραήλ Shaul Meridor δήλωσε: «Θα μπορούσαμε να έχουμε φυσικό αέριο στην Τουρκία τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια».
ΤΩΝ ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΙΧΑΛΑΡΟΥ & ΜΑΡΙΟΥ ΠΟΥΛΛΑΔΟΥ
1/5/2017
ΣΗΜΕΡΙΝΗ: